Geen EK tijdrijden voor Van Aert, die ook geen laatste man is voor Groenewegen in de Tour

Door , maandag 1 juli 2019 om 07:53
Geen EK tijdrijden voor Van Aert, die ook geen laatste man is voor Groenewegen in de Tour

©Cor Vos

Wout van Aert kroonde zich vorige donderdag tot Belgisch kampioen tijdrijden. Eerder was het Jumbo-Vismatalent ook de beste in de tijdrit van het Critérium du Dauphiné. Maar op het Europees kampioenschap zal de Kempenaar er niet bij zijn. “Na de Tour neem ik even vakantie”, vertelde Van Aert gisteren.


Na goud op het BK tijdrijden pakte Van Aert gisteren ook brons op de weg. In de massasprint verspeelde hij zijn kansen op de tricolore al in de sprintvoorbereiding. “Ik zat slecht gepositioneerd. Té ver gewoon. En dat was mijn eigen schuld. Soms heb je dan nog het geluk dat je aan de goede kant komt te zitten en kan opschuiven. Maar dat zat me dan weer niet mee, ik geraakte aan de kant van de hekken ingesloten. Dat gebeurt nu eenmaal in massasprints.”

“Mooie kampioen”
Van Aert kon nog net Gilbert afhouden voor de derde plaats, maar Dupont of Merlier nog inhalen, zat er niet meer in. Maar immens ontgoocheld was Van Aert nu ook weer niet. “Zonde voor de ploegmaats. Floris de Tier, Laurens De Plus en Maarten Wynants hebben hard gewerkt. Maar Jumbo-Visma telt dit seizoen nu eenmaal slechts vier Belgen. Ze kunnen er halverwege het seizoen niet een paar bij maken. En als ik dan geklopt word, dan kan ik er mee leven dat het mijn maatje Tim Merlier is. Een mooie kampioen, waarvan ik al weken wist dat hij hier naartoe leefde.”

Rijdt Tim Merlier straks (begin augustus) het EK in Alkmaar, dan zal je daar Van Aert niet aan het werk zien. “Na de Tour neem ik even vakantie”, vertelde hij gisteren. “Dan kan je niet naar behoren toewerken richting dat Europees kampioenschap.” Wellicht dot bondscoach Rik Verbrugghe voor de tijdrit beroep op Victor Campenaerts en Remco Evenepoel. Yves Lampaert is een andere optie, maar ook hij komt dan net uit de Tour.

Nervositeit
Van Aert telt ondertussen af naar zijn grote debuut in die Ronde van Frankrijk. “Ik weet niet wat me te wachten staat. Jullie vinden me misschien een koele kikker, maar stilaan word ik toch wat nerveus. Gezonde nervositeit. Nu, de conditie is goed. Dat is het belangrijkste, denk ik.” Ondanks zijn sterke prestaties van de voorbije weken blijven Amund Grøndahl Jansen en Mike Teunissen de laatste mannen voor Dylan Groenewegen in de massasprints.

“Logisch, ze zijn ondertussen op elkaar ingespeeld”, aldus Van Aert op de persbabbel na het BK. “Mijn taak is vooral om te proberen dat trio in zo goed mogelijke positie de finale in te loodsen. Maar er komen ook wel kansen voor mezelf.” Als het parcours iets zwaarder wordt, met name. En in de tijdrit in Pau. Coach Mathieu Heijboer gaf aan dat Jumbo-Visma er in die 13de rit alles zal aan doen om Van Aert zo goed mogelijk te ondersteunen, die dag. En dat hij er voluit mag gaan.

Dit artikel delen:

21 Reacties

stephano 1 juli 2019 om 09:14

dit soort interviews is juist de reden dat ik regelmatig op Wielerflits kijk. Prima toch om inzicht te krijgen in de rol van Van Aert in de tour. De titel is wat mij betreft niet zoveel mis mee.

west 1 juli 2019 om 09:26

Wielerflits heeft mijn reactie gewoon zonder bericht verwijderd, classy…
Er is ook niets mis met bericht, maar meneer Dick probeert in de titel eventjes te doen voorkomen dat Groenewegen zonder lead-out naar de tour gaat. Dat is of vals of niet over nagedacht.

Jowinho 1 juli 2019 om 09:30

@west: Is toch redelijk duidelijk dat het in de titel over Van Aert gaat.

west 1 juli 2019 om 09:44

Wielerflits heeft ondertussen zijn titel zitten aanpassen. Ze deden alsof het twee aparte segmentjes waren; VanAert geen BK en Groenewegen geen laatste man.

edit WF: speciaal voor jou aangepast, West. Item niet onbelangrijk, want in BE denken velen dat Van Aert door zijn sprintzege in de Dauphiné nu laatste man voor Dylan wordt. Goed om aan te stippen dat dat niet zo is, dacht ik. (Nico)

Nico Dick 1 juli 2019 om 09:44

@West: idd, bij nader inzien kon je de titel verkeerd interpreteren. Was niet de bedoeling, maar wilde die zo kort mogelijk houden. Ondertussen aangepast. Ik hoop dat het voor jou nu duidelijker is

Wheely 1 juli 2019 om 09:19

Mooi wel dat we op deze site Van Aert op de voet kunnen gaan volgen tijdens zijn eerste Tour. Hoe leuk is dat!

Mercatone Uno 1 juli 2019 om 09:28

De Tour wordt warempel écht leuk ;-)

vanSpringel 1 juli 2019 om 12:37

Wis en waarachtig !

Jean Dumas 1 juli 2019 om 09:32

Ben benieuwd. Denk best dat vluchtgroepen (met Van Aert) een kans maken, wellicht al in het Centraal Massief.

Baukema Tomoulin 1 juli 2019 om 09:33

Titel is misleidend inderdaad
#fakenews

Nico Dick 1 juli 2019 om 09:44

@Baukema: idd, bij nader inzien kon je de titel verkeerd interpreteren. Was niet de bedoeling, maar wilde die zo kort mogelijk houden. Ondertussen aangepast. Ik hoop dat het voor jou nu duidelijker is

the rover 1 juli 2019 om 10:27

ge moet eens leren lezen en logisch nadenken ,de titel laat geen misverstanden ontstaan bij een aandachtige lezer

Samlambeej 1 juli 2019 om 11:53

Een beetje volger heeft toch begrepen dat Dylan het volle vertrouwen in Mike en Amund stelt?

Turtlehead 1 juli 2019 om 11:07

Van Aert lekker tussen 5 en 3 km werk laten doen. Dan Martin en de rest loslaten. En achter de hand als plan ‘B’. Dat positioneren en wringen kan hij best aardig, maar niet genoeg ervaring om in de trein mee te doen. Logisch. @heberzinan.

Nico Dick 1 juli 2019 om 11:25

als ik het goed begrepen heb, komt Tony Martin voor Wout van Aert aan de beurt.

peterwinnen 1 juli 2019 om 12:19

Superbelangrijk een treintje en een goede leadout, dat zag je gisteren bij Jakobsen wel weer!

Wonder Ponder 1 juli 2019 om 12:35

Haha lekker profiteren van de rest, zoals het hoort als je eenmaal in je eentje bent. Ook erg sympathiek van hem om die ploegen als Sunweb en Jumbo-Visma te bedanken vanwege het feit dat zonder hun het hoogstwaarschijnlijk niet was geëindigd in een massasprint.

S. Morgenstern 1 juli 2019 om 13:29

Dat viel tenslotte uitstekend te vergelijken met de voorbereiding op een sprint in de Tour de France.

$kedel 1 juli 2019 om 12:34

Gelukkig word niemand warm of koud van weer een europese b-wedstrijd.

Wonder Ponder 1 juli 2019 om 12:36

Tja, erg zonde altijd.

ssj 1 juli 2019 om 17:06

Leuk artikel en begrijpelijk dat ze niet meer gaan wisselen in de lead-out.

Ben benieuwd wat van Aert kan in de lastigere ritten én op wie Jumbo gaat inzetten als Groenewegen er niet bij is, maar Teunissen nog wel. Of zijn er te weinig etappes waarbij dat laatste gebeurt?