Geen definitieve invoering schijfremmen in 2016
foto: Sirotti
maandag 30 november 2015 om 10:32

Geen definitieve invoering schijfremmen in 2016

De definitieve invoering van schijfremmen zal niet plaatsvinden in 2016. De UCI meldt dit in een persbericht.

De mondiale wielerbond heeft in overleg met haar stakeholders (o.a. wielrenners, teams, organisatoren, fietsindustrie) besloten de testfase van schijfremmen voort te zetten. Afgelopen seizoen mochten alle ploegen twee keer testen met fietsen waarop schijfremmen gemonteerd waren. Voor komend seizoen is geen limiet genoemd. De UCI gaat uit van een formele introductie van schijfremmen in januari 2017.

Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Bij mountainbikewedstrijden worden al schijfremmen gebruikt. Ook in het veldrijden zijn schijfremmen al ingevoerd.

RIDE Magazine
10 Reacties
Sorteer op:
30 november 2015 10:35
Wie zijn die stakeholders in feite? Shimano?
30 november 2015 11:24
Haha krijgt campagnolo nog een jaartje de tijd :)
30 november 2015 11:41
Wat zij ook alweer de nadelen van schijfremmen?
30 november 2015 11:47
Ik zou wel eens willen lezen hoe de renners het testgebruik ervaren in een gemengd remschijven/velgremmen peloton.
30 november 2015 11:50
Het was natuurlijk ook nog niet veel getest. Daarbij kan ik me voorstellen dat het het beste is als alle ploegen tegelijk (verplicht) over gaan. Verschillende remmen lijkt me ook een garantie voor gevaar.
30 november 2015 18:16
Levensgevaarlijk als er voor je iemand met zijn schijfremmen als dichtgooit.
30 november 2015 18:17
Ja.. en dan iemand met schijfremmen die remt en iemand met velgremmen die er overheen knalt door gebrek aan remkracht.. lijkt me niet moeilijk te bedenken
1 december 2015 08:50
Zouden niet alle ploegen uit zichzelf meteen over willen gaan op schijfremmen?
1 december 2015 09:24
@PINV: niet alle ploegen hebben een materiaalsponsor die fatsoenlijke schijfremmen maakt.
De schijfremfabrikanten die goed spul maken zijn:
Shimano,
Sram,
Hope,
Magura,
Formula,
FSA,
Break Force One

De mindere goden zijn:
Tektro,
Hayes.

Rara, welk groot wielermerk staat hier niet tussen? Heb je meteen de reden voor uitstel, Campagnolo zal even bij 1 van bovenstaande moeten gaan shoppen, willen ze de boot niet missen. Gezien de Italiaanse chauvinistische aard zal dat ws FSA zijn, voor wie er sowieso veel aan gelegen is ook voet aan de grond te krijgen in de remmenmarkt
1 december 2015 21:09
@Har77: hebben al die merken groepen voor racers? Als MTBer volg ik dat wat minder. (Voor MTB kan ik je lijstje overigens wel zo'n beetje bevestigen) Dat zou shoppen wel wat lastiger maken omdat je niet zomaar een MTB groep op een racer kunt zetten - te veel remkracht, andere integratie met schakelapparaat. Shimano en Sram zullen denk ik ook niet bereid zijn om hun topspullen te verkopen.
@Marakus: nadelen van schijfremmen zijn er eigenlijk niet. Tenminste, nadat je gewend bent aan de andere dosering en progressie (doorknijpen=blokkeren, ook in de regen). Gecombineerd in een peloton lijkt me vragen om ellende door de veel kortere remweg met schijfremmen.

Reacties zijn gesloten.