Geen breuken geconstateerd bij Mathieu van der Poel na val

maandag 26 juli 2021 om 13:53
Geen breuken geconstateerd bij Mathieu van der Poel na val

Mathieu van der Poel heeft niks gebroken bij zijn valpartij in de olympische mountainbikewedstrijd. Dat bevestigde bondscoach Gerben de Knegt aan de lijn met WielerFlits.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Het verhaal van de wedstrijd is inmiddels bekend: Van der Poel kwam binnen tien minuten ten val bij de rotsen omdat hij dacht dat er een plank zou liggen. Deze bleek voorafgaand aan de wedstrijd te zijn weggehaald, zoals ook Milan Vader al aan hem had verteld.

Met pijn in zijn heup begon de Nederlander vervolgens aan zijn inhaalrace, die aanvankelijk goed begon. In een half uur tijd rukte Van der Poel op van de 35ste plaats naar de 13de plaats. Met nog een aantal rondes te gaan besloot Van der Poel echter af te stappen, omdat hij te veel last van zijn heup had.

Snel ging hij door naar het ziekenhuis, waar gevreesd werd voor een breuk of barst in zijn heup. Nu blijkt dus dat Van der Poel niks heeft gebroken.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Murcia 26 juli 2021 om 13:59

Dat is een pure meevaller bij alle ellende, Ik wil hem en Wout weer tegen elkaar zien strijden in Leuven en Roubaix.

Turtlehead 26 juli 2021 om 14:00

Gelukkig. Benieuwd nog naar de reactie van Adri.

En de speech van Koos Moerenhout :)

vanSpringel 26 juli 2021 om 15:34

En of ! Die Koos komt er zo niet met een "Jantje van Leiden" af.

Pidcock schijnt tegen MvdP gezegd te hebben dat de ramp was verdwenen. MvdP heeft dat waarschijnlijk opgevat als dat komende pech als sneeuw voor de zon was verdwenen. maar 'ramp' betekent in het Nederlands "hellingplank'.
Zo zie je maar dat deelnemen belangrijker is dan winnen.

Koers 26 juli 2021 om 14:01

Goed nieuws, hij viel echt op die stenen dus dat flink anders kunnen zijn. Op naar de koersfiets.

ProfrondeZevenbergen 26 juli 2021 om 14:02

Mentaal zal hij wel een klap hebben gekregen. Even afwachten maar.

Kennie Huiper 26 juli 2021 om 14:04

Mathieu mist de plank die Annemiek missloeg. Volgens Milan kwam dat omdat-ie een plank voor zijn kop had. Niks van aantrekken #MVDP gewoon doorknallen.

Aart van Woud 26 juli 2021 om 14:08

Hilarisch…..

madeinstars 26 juli 2021 om 14:11

Humor van de bovenste plank, hoor.

notriple 26 juli 2021 om 14:18

Houd het maaf op plankenkoorts.

Jean Dumas 26 juli 2021 om 16:26

Degene die achter hem reed won goud; bij Annemiek was het andersom.

DeGroteMolen 26 juli 2021 om 14:04

Geluk bij een ongeluk. Het zit niet echt mee qua NL wielrennen op de Spelen. Waar dat aan ligt? Onvoldoende focus?

Aart van Woud 26 juli 2021 om 14:10

Dat kan. Of misschien in het geval van MvdP overgeconcentreerd. Las in andere topics dat het hem wel degelijk verteld was, maar dat hij het blijkbaar niet opgeslagen heeft.

AustrianOak 26 juli 2021 om 14:14

Inderdaad, een geluk bij een ongeluk. Maar stel je voor, je verwacht een ramp, maar er ligt niets meer. Het moment dat je je dat realiseert, een ramp. Wat betreft het zit niet mee. Vind ik ook, maar dan zit het België ook niet mee, 2de en de koers gedragen en 4de en niets bijgedragen. Soms zijn anderen beter op het beslissende moment. Zo eenvoudig is het.

DeGroteMolen 26 juli 2021 om 14:14

Uit mededelingen van Pidcock (reed achter hem) wist Van der Poel het echt niet van de plank. Iedereen versnelde, behalve VdP. Pidcock zag de crash aankomen zei hij.

WoutMathieu 26 juli 2021 om 14:32

hyperfocus en daardoor de boodschap niet binnen gekregen, wel eeuwig zonde.
Parijs is nog ver

NiM 26 juli 2021 om 15:05

@austrianoak even een hersenbloeding terwijl je die comment schreef? Wat heeft België hiermee te zien ?

Peet Gute 26 juli 2021 om 15:37

Matje is nu éénmaal geboren en getogen in België uit een Franse moeder, misschien volgende keer in het Ollandse team ondertiteling voorzien om miscommunicatie te voorkomen

Dikke vrouw 26 juli 2021 om 14:16

Goeie God gelukkig.
Een plank opwillen waar geen plank is vreselijk gevoel en je kan je flink pijn doen

notriple 26 juli 2021 om 14:16

Dat is goed nieuws. Maar voorlopig heb ik een baaldag. Maar hij nog veel erger. Plankje wel of niet.

Idske 26 juli 2021 om 14:28

Dit vind ik toch best veelzeggend:

Vader zat een paar plekken voor Van der Poel in de eerste ronde. "Ik zag dat het plankje weg was en dacht nog: oh, oh, als Mathieu maar niet gaat proberen te rollen. Vervolgens hoorde ik achter mij het publiek schreeuwen en wist ik hoe laat het was. Ik hoop dat Mathieu oké is."

Bevestigd toch dat er vooraf geen duidelijkheid was of het plankje nu weggehaald zou worden of niet…

En ook vreemd dat VDP paar uurtjes voor de wedstrijd (lunch) dit pas aan Vader vraagt. Klinkt niet zoals Gerben zegt: "we hebben het er veelvuldig over gehad".

Zjoske 26 juli 2021 om 14:33

Nee,dit bevestigt alleen dat VdP niet op de hoogte was.

hanjovdberg 26 juli 2021 om 14:38

Net zo opvallend als ik het vind dat Milan dan niet wat duidelijker is geweest naar MvdP. Hij had toch kunnen zeggen; ik zou er maar vanuit gaan dat de ramp er niet ligt. Check het anders even bij de organisatie! Tuurlijk heeft MvdP een eigen ‘onderzoeksplicht’ maar je bent niet voor niets teamgenoten toch?

Idske 26 juli 2021 om 14:44

"Ik zag dat het plankje weg was en dacht nog: oh, oh, als Mathieu maar niet gaat proberen te rollen."

Dit soort twijfel heb je niet als je het er goed over gehad hebt en je 100% zeker weet dat het weggehaald zou worden.

Peet Gute 26 juli 2021 om 15:39

zijn dan wel zogezegde teamgenoten maar in de eerste plaats concurrenten net als bij de dames gisteren

debarreman 26 juli 2021 om 14:38

Zoals de T al aan gaf in een kop: “Mathieu kan vanuit het niets de gekste dingen doen.”

Maar sowieso snap ik niet waarom hij van de plank gebruik wil maken. Je verliest snelheid.

Op de Belgische tv werd aangegeven dat zijn vaste ploegleider Roothooft ook in Tokio onderdeel is van de begeleiding. Benieuwd naar zijn reactie.

Peet Gute 26 juli 2021 om 15:41

denk dat het tijdverlies relatief erg klein is en trouwens Matje doet het altijd wat rustig aan als het nog erg druk rondom hem is zoals hier in de eerste ronde

Fietsie 26 juli 2021 om 14:51

Eens met Idske.. lijkt wel of de redactie het interview met Vader helemaal niet heeft gezien..

KennyKlimmen 26 juli 2021 om 15:28

Ik begin een beetje op zien tegen het baanwielrennen. Gaan daar de fietsen wel goed afgesteld zijn? Weten ze welke kant ze op moeten? Of test de één na de ander positief?

Scott Sunderland 26 juli 2021 om 15:44

En bij de tijdrit dan. Ik hoop dat ze de tijdritfietsen niet vergeten zijn, dat ze niet tijdens de rit verdwalen of dat de verkeerde fiets aan de verkeerde coureur wordt gegeven.

Wbv14 26 juli 2021 om 15:45

Bij matje kom bij een slechte dag altijd iets supers uit zijn benen dus maar naar het wk belgie en daar een poepje laten ruiken