Milan Vader waarschuwde Van der Poel: “Vertelde dat ze die plank zouden weghalen”
foto: Cor Vos
maandag 26 juli 2021 om 10:11

Milan Vader waarschuwde Van der Poel: “Vertelde dat ze die plank zouden weghalen”

Een plank bij de Sakura Drop lijkt de oorzaak te zijn van de valpartij voor Mathieu van der Poel. Althans, dat kan afgeleid worden uit de woorden van Milan Vader, die Van der Poel nog bij de lunch had gewaarschuwd. “Het is misschien hard om te zeggen, maar we hebben het hier nog over gehad.”

“Hij vroeg me waarom iedereen van de rotsen sprong, terwijl je er ook vanaf kunt rollen. Ik heb hem toen verteld dat ze die planken zouden weghalen. Bij het Test-Event (die Van der Poel op het laatste moment oversloeg wegens zijn volle kalender, red.) deden ze dat immers ook.”

“Tijdens de wedstrijd hoorde ik achter me geklets”, gaat hij verder bij de NOS. “Toen wist ik dat het foute boel was. Die planken leggen ze er in trainingen normaal gesproken voor de veiligheid neer, maar het mountainbiken wordt steeds extremer. Die sprongen horen daar dan bij. Ik denk dat hij het wel wist.”

Genoten van eigen prestatie
Vader, die zelf tiende werd, heeft van zijn eigen wedstrijd genoten, zo vertelt hij. “Ik vond het leuk. Alhoewel ik toch wel hoopte op een medaille. Ik begin steeds beter te worden in het spelletje, voor de komende jaren weet ik wat mijn huiswerk is. Hier heb ik acht jaar naartoe gewerkt, dus nu ga ik even ontspannen en dan gaan we daar mee aan de slag.”

Tijdens de wedstrijd kende Vader een goede start, waarin hij nog wel even op medaillekoers lag. “Dat was zoals gepland. Zo kon ik ook meer energie besparen door uit het gedrang te blijven. Ik kan moeilijk een cijfer plakken op deze wedstrijd, maar heb genoten en kijk vooruit naar de komende drie jaar.”

RIDE Magazine
65 Reacties
Sorteer op:
26 juli 2021 10:14
fack fack fack
    26 juli 2021 11:07
    Quote van Mathieu in de lucht toen ie zag dat de ramp er niet lag ...
    26 juli 2021 11:42
    Als je zelf valt zie je altijd zo'n langzame film in je hoofd af gaan waarin je je eigen val ziet gebeuren. Dat moet in sit geval echt een extreem onplezierige en lange film zijn geweest.
26 juli 2021 10:14
Tja, je bereidt jezelf eigenlijk 4/5 jaar voor op deze rit. Komt 3 dagen geleden aankakken, zit daarmee totaal niet in de flow van een Olympische spelen lijkt me.

Last van jetlagje tijdens de les Mathieu?
    26 juli 2021 10:26
    Dat snap ik dus ook niet.
    Jaren voor getraind en dan last minute afreizen omdat je niet opgesloten wilt zitten en dan kennelijk niet volledig op de hoogte zijn van het parcours.
    Dan is dat zonde van die jaren moeite.
    26 juli 2021 10:30
    helemaal mee eens. Kunnen we wel zeggen dat ie dingen altijd anders doet maar dit is gewoon dom. al die mountainbikers zijn er. zitten in een betere flow, passen zich beter aan. zijn niet gehaast met van alles zoals extra voorbereiding. Minder stress. Je komt zo lang aan, wilt bijkomen. Dan is er wel paar dagen tot de race is, maar je moet ook verkennen met volle concentratie. Blijkbaar misschien toch te moe en ongeconcentreerd de afgelopen dagen dat ie het niet zo heeft meegekregen van die plank. Gewoon niet scherp genoeg.
26 juli 2021 10:15
MvdP doet het allemaal op zijn eigen manier. Breekt hem deze keer op, helaas.
    26 juli 2021 10:45
    @fietsvriend +1
    26 juli 2021 11:11
    Mathieu is ook min of meer "gedwongen" om het op een andere manier te doen. Geen enkele van de andere MTB toppers hebben vooraf moeten opdraven in de TdF.

    En natuurlijk had Mathieu de keuze om wel eerder af te reizen. Maar in tegenstelling tot de anderen moest hij toch echt terug de overgang maken van krom stuur naar recht stuur.

    Ach ja, als hij een (gouden) plak had gehaald, wat had je dan gezegd???
    26 juli 2021 11:27
    Mathieu is niet gedwongen. Ook niet tussen aanhalingstekens.
    26 juli 2021 11:37
    Contractueel gebonden is niet gedwongen omdat je de vrijheid had een handtekening eventueel niet te zetten? Echter wel wat complexer met het verplaatsen van de Spelen naar 2021. Indien de overeenstemming over het traject vóór maart 2020 is gemaakt dan mogen de aanhalingstekens zelfs weg.
    26 juli 2021 20:24
    Mathieu heeft er goed aan gedaan om naar de Tour te gaan. Hij wint een fantastische rit en draagt een week lang het geel. Die publiciteit gaat niet alleen naar zijn ploeg. Hij is bovendien ruimschoots op tijd afgestapt om daar geen nadeel van te ondervinden tijdens de Spelen. Hij heeft al vaak genoeg van stuur gewisseld om in drie weken de switch te kunnen maken. Dat zal hijzelf vast ook wel zeggen (heeft hij dat ook niet gedaan?). Alpecin-Fenix valt hier dus niks te verwijten. De enige fouten zijn zijn late vertrek naar Tokio en zijn verstrooidheid waardoor hij die pijnlijke val maakte. Beide liggen enkel en alleen aan zijn karakter.

    Maar hij heeft het er al bij al goed van afgebracht. Geen breuken, ondanks de stevige smak, dat is eigenlijk nog een geluk bij een ongeluk. Nu vlug weer de klik maken naar het gewone wielrennen, eventueel na nog een paar wedstrijdjes tegen Schürter en co (ik ken vdP's programma niet). Er liggen dit seizoen nog voldoende mooie doelen in het verschiet.
    26 juli 2021 20:47
    Ach ja, als hij een (gouden) plak had gehaald, wat had je dan gezegd???

    Sowieso iets anders dan wanneer hij binnen 10 minuten over een fantoom plank raast en het eerste beeld op mijn livestream een MvdP die door het beeld loopingt is.
    27 juli 2021 08:57
    Verdorie, jij gebruikte ook het beeld van de fantoomplank. Mijn mopje zakt in waarde. :p
26 juli 2021 10:18
Heeft er al iemand van TeamNL tegen Dumoulin gezegd dat er bochten liggen in de tijdrit?
    26 juli 2021 10:21
    Dat is niet nodig want ze gaan die nog weghalen
    26 juli 2021 10:21
    Maar dat net als vorig jaar dan wel geheim houden voor Dygert.
    26 juli 2021 20:40
    Nee hoor, de bochten laten ze erin. Je verliest dan wel vijftien seconden als je die route neemt. De durvers gaan rechtdoor doorheen een weide en springen van een rotsblok af.
26 juli 2021 10:21
Het is natuurlijk dom en in dit geval ook letterlijk heel pijnlijk, maar deze nonchalance is ook de reden dat MvdP zo onbevangen allerlei bizarre prestaties levert. Alleen slechte timing om tijdens je top pro de andere kant van de medaille dan te zien.
    26 juli 2021 10:27
    ik vind dat de term onorthodox eerder bij van der poel paste en dat het de voorbije weken pas lijkt omgeslagen naar nonchalance.
    26 juli 2021 10:36
    Ik vind het vooral allemaal psychologie van de koude grond. Voor hetzelfde geld is die nonchalance ook voor een deel gespeeld om beter met de druk om te gaan. Een fout kan gebeuren, hoe stom ook. Dat kan bij nonchalante mensen gebeuren, maar net zo goed bij mensen die tot in de puntjes voorbereid zijn.

    Ik begrijp de neiging (vooral van fans) om aan zulke gebeurtenissen grote en gewichtige conclusies te trekken, maar 9 van de 10 keer is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
    26 juli 2021 10:42
    De tem nonchalant was niet helemaal de correcte. Onbevangenheid was inderdaad beter. Maar ik kan me met de opmerkingen van Milan Vader in gedachten toch niet aan de indruk onttrekken dat MvdP gewoon niet scherp was. Dat zal deels jetlag zijn en deels nonchalance die nog wel eens met onbevangenheid meekomt. Natuurlijk is dit allemaal psychologie van de koude grond, maar het is toch niet raar dat we hier speculeren hoe het komt dat zo'n goudhaantje zo'n, naar het lijkt, domme fout maakt?
    26 juli 2021 10:48
    Voor hetzelfde geld komt die boodschap niet door omdat hij juist te gefocust is en in een cocon zit, waardoor hij niet goed binnenkrijgt wat andere zeggen. Je weet het gewoon niet en daarom is het psychologie van de koude grond en 9 van de 10 keer onzin.
    26 juli 2021 10:57
    Klopt en de grap van de commentaarsectie is dat we hier allemaal daarover kunnen discussiëren omdat we dat op zijn tijd wel een leuk tijdverdrijf vinden, Ik ten minste. Misschien dat andere hier voor waarheidsbevinding komen. Die wens ik dan veel sterkte.
    26 juli 2021 11:09
    Dat is ook zo, maar ik hoef ook niet per se met de wolven mee te huilen toch?
    26 juli 2021 11:43
    Jawel. anders worden we allemaal heel onzeker en gaan we rare dingen doen. Dus gewoon even toegeven aan de peer pressure alsjeblieft.
26 juli 2021 10:23
Jaren hoor je VDP nergens anders over, en dan maak je deze fout. Wat een klucht. En zo jammer. Nu door Mathieu zelf bevestigd via Twitter dat hij het niet wist.
    26 juli 2021 10:27
    Ja weet je als hij naar verstandige mensen zou luisteren zoals jou dan was hij voor altijd blijven veldrijden.
    26 juli 2021 10:39
    Goed opgemerkt hoor! Beetje jammer die negatieve reacties op jou. Is gewoon echt heel zonde. En ondanks dat ik grote fan ben van hem en zelf MTB als hoofdsport heb vind ik dit ook echt getuigen van amateuristische voorbereiding
26 juli 2021 10:26
Altijd naar vader luisteren.
26 juli 2021 10:32
Anna Kiesenhofer had vlak voor de start het plankje weggehaald.. Oostenrijkse humor
26 juli 2021 10:33
Maar als je hoort dat hij bij het testevent weg was, moet je toch even zelf gaan kijken.
26 juli 2021 10:34
Slechte communicatie vanuit de koers ;)
26 juli 2021 10:34
Alsof je een bericht van speld.nl leest
    26 juli 2021 10:38
    Ik las op de Speld ook dat we 12 hockeyers het veld in stuurden tegen de Belgen.
    26 juli 2021 11:09
    Wat 1 bondscoach allemaal kan aanrichten..
    Bedankt Koos!
26 juli 2021 10:37
Dus Milan Vader verteld Mathieu Van der Poel dat die plank wordt weggehaald voor de wedstrijd.
Mathieu Van der Poel wist niet dat de plank zou worden weggehaald.
Van der Poel luistert alleen naar zichzelf en dat breekt hem op.
Eigen schuld dus.
    26 juli 2021 11:09
    De enige die er over de kop gaat, dat zegt wel genoeg.
26 juli 2021 10:40
Gewoon puur de fout van Mathieu. Volgens de TeamNL captain hebben ze het plankje wel drie keer samen besproken. Dus hij had er gewoon attent op moeten zijn en het obstakel moeten rijden alsof er geen plankje lag. Dit getuigt wel van een slechte voorbereiding of nog niet in de flow hebben gezeten.
26 juli 2021 10:40
Sorry amateurisme. Had ie t rondje niet verkend of zo?
26 juli 2021 10:45
Je hebt toch verkenning en test.. verkenning is toch om te verkennen dus is het logisch dat er nog een uitwijkmogelijkheid is.. een testevent is toch een generale repetitie.. dus dan is dat toch de uiteindelijke koers situatie?

“Hij vroeg me waarom iedereen van de rotsen sprong, terwijl je er ook vanaf kunt rollen."

Als dat waar is heeft hij compleet het idee gemist.. Ik heb trouwens ook het idee dat ik met gemak bondscoach kan worden voor NL

De ene zit in haar auto met oma te bellen terwijl haar renners blind rond rijden en de andere laat het parcours bespreken over aan de renners zelf "vader, leg jij het matje even uit want ik ga uitgebreid sushi eten"

Matje luister.. "jij bent hier maar een paar dagen dus we nemen even de gang van zaken door.. eerst ga je verkennen en dan zijn er voorzieningen om dat veilig te kunnen doen... daarna ga je testen voor de situatie van maandag dan hebben ze de planken weggehaald omdat die maandag ook weg zijn..." Heb je dat.. want ik ben hier aangesteld om mijn renners te begeleiden..
    26 juli 2021 11:01
    Ik wil niet moeilijk doen, maar die test was al een tijdje geleden (jaar of 2), en niet pas na de verkenning.

    Dus of jij nou zo geschikt bent als bondscoach....
26 juli 2021 10:45
Gelukkig hebben we nog renners als Vader (en gisteren ook rensters als Van Vleuten) die zeggen waar het op staat en niet weglopen voor de pers, zoals de damesbondscoach …
    26 juli 2021 10:55
    Ja die Loes mag zich wel schamen, weglopen voor haar verantwoordelijkheid
26 juli 2021 11:18
pieter van den hoogenband moet echt eens team nl toe gaan spreken blunder bij de dameswielrensters,blunder v.d.poel,zeer slecht mannen hockey,marrit bouwmeester zeer slecht begonnen !!
26 juli 2021 11:29
De fouten last bij TEAM.NL stapelen zich op. En dan bedoel ik over vele sporten.
Vele sporters zijn laat afgereisd. Matthieu denk ik zelf, veel te laat. Reizen naar Japan is niet als reizen naar Amerika. Dat vergt voorbereiding en acclimatisering. Velen kunnen beamen dat ze de eerste dagen het gevoel hebben achterste voren te leven. Dan komt een late boodschap ook niet meer over. Een foutje kan gebeuren, maar de OS worden op details beslist en nog vaker verloren.
26 juli 2021 11:49
Na de blamage bij de dames moeten we ons hier ook zeer ernstig afvragen of de coaches wel scherp zijn en of Pieter van de Hoogeband er de wind voldoende onder heeft. Het moet niet van een toevallige conversatie aan de ontbijttafel afhangen of een atleet hoort of er wijzigingen aan het parcours zijn tov de trainingsronden. Als MvdP daar in de training 12 x afgerold is dan had daar een coach moeten zijn die hem dagen geleden al verteld moest hebben dat hij moest springen.
    26 juli 2021 12:00
    100% eigen verantwoordelijkheid voor Matje. Hij ziet iedereen springen, ook in de wedstrijd voor hem, Vader vertelt het hem. Wat wil je dan?

    Hij is gefaciliteerd in zijn eigen koers naar de wedstrijd en hij heeft een kolossale fout gemaakt. Nu weer verder.
    26 juli 2021 16:42
    Roodhooft was mee. Die heeft die luciditeit doorgaans wel.
26 juli 2021 12:14
Pure sensatiezucht van het IOC die afsprong. We hebben die springsensatiezucht ook al eerder gezien in de motocross. Veertig jaar geleden was daar een sprongetje van drie meter lengte al veel.

Blijkbaar vond men het nodig om eerst een plankgeleiding neer te leggen om de rijders te laten oefenen. Die planken zijn echter niet (tijdig) zichtbaarb in de aanloop. Gewoon een onverantwoord parkoers.
    26 juli 2021 12:21
    Kolder. Van der Poel is de enige die daar is gevallen en niet eens vanwege de moeilijkheidsgraad an sich.
    26 juli 2021 12:36
    Het klopt dat de sport spectaculairder moet ogen de laatste jaren, maar dit was geen gevaarlijk parcours. Wel een vrij technisch parcours. En eerlijk gezegd is dat ook vrij goed ook. Als ik de gewonnen wedstrijd van Brentjes terugkijk, dan zie ik een vrijs saaie wedstrijd waar het vooral om conditie gaat en weinig om technische vaardigheden. Met een veldrijfiets kon je dat parcours nog uitfietsen.
    26 juli 2021 14:00
    Helemaal mee eens, SpeedyLegs.. In het vervolg graag een mtb-parcours zonder hindernissen en een mooie ondergrond..
    26 juli 2021 16:44
    In de MTB is dit echt een drop van 2 keer niks. Moet je eens kijken hoe die downhillers vliegen.
    26 juli 2021 20:57
    Nagel op de kop, VerstandOpNul. Wie haalt het nu in zijn hoofd om die mtb'ers over een bospad te jagen als je er via de openbare weg ook geraakt! :D
26 juli 2021 12:34
Vader zegt dat hij hoopte op een medaille. Dan word je 10e ... Vind ik toch knap dat hij dan toch nog van zijn eigen prestatie kan genieten.
    26 juli 2021 20:59
    Het was in elk geval minder ontgoochelend dan een andere oranjehemd.
26 juli 2021 12:38
Vgns mij is de KNWU al sinds mensenheugenis een draak van een organisatie. Wereldvreemd, ambtelijk, amateuristisch, arrogant. Gaat voor meer sportbonden op natuurlijk. Hoe groter/ouder hoe erger geloof ik.
Lijkt er op dat Mathieu zich bezondigt aan iets wat ook al bij de dames gebeurde: uit schaamte jokkebrokken.... Al wil ik meer weten over wanneer en hoe hij er op geattendeerd is.
Amateurisme tiert ook welig in de journalistieke wereld. Want 'bij de lunch'? Dan vraag je toch op welke dag? Als dat vandaag was dan kon M. er niets meer aan doen. En dat was dan belachelijk laat. Bovendien zegt Vader ook 'ik denk dat hij het wel wist'. Wat is het nou??
En wat zegt de Knegt? Die is hoofdverantwoordelijk.
Ook jammer dat artikel niet vermeld of er een chickenrun lag. Wat normaal is bij een extreme hindernis als deze. V groot belang voor vragen als 'waarom M. die niet genomen' en 'waren er niet meer crashes?'
Het lijkt me niet dat de chef de mission zich bezig houdt met het functioneren v ploegleiders....
26 juli 2021 13:39
Vader is kraakhelder, als MvdP te cool is om zijn oren open te doen is het zijn goed recht verder maar dit is gewoon eigen verantwoordelijkheid van de sporter.
26 juli 2021 13:48
Gewoon een kolossale fout van de sporter zelf. Vader heeft geen enkel belang om over hun conversatie te liegen en het is dus gewoon niet tot Matthieu doorgedrongen. Hopelijk geen zware blessure en straks weer door in september en oktober. Vader zakte wat weg maar die kan de komende jaren nog wel wat stappen maken.
26 juli 2021 14:43
euh.. @redactie: is het niet de bedoeling dat als je iets tussen quotes plaats dat het ook een letterlijke quote is? Dit is je reinste stemmingmakerij. Journalistiek onwaardig.

Reacties zijn gesloten.