Nippo stapt in bij wielerploeg Delko Marseille Provence

maandag 26 augustus 2019 om 14:55
Nippo stapt in bij wielerploeg Delko Marseille Provence

foto: LaPresse

Het bedrijf Nippo stapt over naar de Franse wielerploeg Delko Marseille Provence. De huidige Japanse hoofdsponsor van het Italiaanse Nippo-Vini Fantini gaat volgend jaar samen met de Fransen op een ProContinentale-licentie rijden, iets wat in 2020 een ProTeam-licentie gaat heten.

Nippo en Rainbow Pro Cycling, het bedrijf achter Delko Marseille Provence, hebben besloten om de handen ineen te slaan. Meer details worden binnenkort bekendgemaakt, zoals de nieuwe ploegnaam, de selectie en de belangrijkste sponsoren die overblijven. In het persbericht wordt het geen fusie genoemd, maar een samenwerking tussen de Franse ploeg en het Japanse bedrijf.

Eerder liet Francesco Pelosi (manager bij Nippo-Vini Fantini) weten dat door hervormingen een ProContinentale ploeg te duur wordt en dat de ploeg zou stoppen. Zonder hoofdsponsor Nippo lijkt een einde voor de Italiaanse ploeg steeds dichterbij te komen.

De samenwerking tussen Nippo en Delko Marseille Provence betekent dat mogelijk weer een professionele wielerploeg het strijdtoneel verlaat. Ook de toekomst van Roompot-Charles hangt aan een zijden draadje en eerder liet Hagens Berman Axeon weten een stapje terug te doen. Daarnaast is het officieel niet zeker of Arkéa-Samsic volgend jaar nog in de huidige vorm verdergaat.

Historie
Oorspronkelijk werd Nippo-Vini Fantini in 2008 opgericht onder de naam Centri Della Calzatura-Partizan. Vier jaar later stapte het Japanse Nippo in als hoofdsponsor, twee seizoenen later gevolgd door Vini Fantini. Het Franse Marseille debuteerde in 2011 als continentaal team. Vanaf 2016 rijdt het op een ProContinentale licentie.

Dit artikel delen:

4 Reacties

west 26 augustus 2019 om 15:45

Er zijn wat mij betreft te weinig PCT-ploegen met een internationale uitstraling. Allemaal van die autistisch-nationalistische single-issue-partijen die enkel interesse hebben in de Tour, Giro, Vuelta of Ronde van Vlaanderen.
Doe maar Frans-Japans met een handje Italianen, Spanjaarden, Litouwers, Polen, een Roemeen en een Rwandees…

Boomie1 26 augustus 2019 om 16:20

Ik neem aan dat je cynisch bent, want in de WorldTour is het niet anders…. Bahrain-Merida en UAE bv zijn niet meer dan speeltjes van rijke sjeiks die azen op bekendheid via de grote rondes….

Lalsacien 26 augustus 2019 om 18:06

Ik heb Delko nog nooit horen azen op deelname aan een van de wedstrijden die jij noemt!

Viktrodriguez 27 augustus 2019 om 01:51

Euh, een aantal World Tour-ploegen zijn niet veel beter. Een Lotto rijdt met een groot contingent Belgen rond en heeft jaarlijks de Vlaamse klassiekers als doel en een FDJ heeft een extreme focus op Fransen en de Tour.

Overigens is Marseille niet veel beter hoor. Ze rijden jaarlijks Parijs-Nice en dat is niet zonder reden. Zowel het sponsorende Marseille als de finishplaats van die wedstrijd liggen in de Franse regio van de Provence, wat ook weer de ploeg sponsort. Dat is dus vergelijkbaar met Euskadi en het starten in Baskenland en San Sebastian. Andere Franse WT-koersen als Roubaix en Plouay behoren ook tot de kalender van de Franse ploeg. Dat ze niet in de Tour of de Dauphiné meedoen zal ook meer wegens de hevige Franse concurrentie zijn en het zelf te zwak zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair