Katusha-eigenaar Makarov kiest voor fusie met Arkéa-Samsic

Door , dinsdag 30 juli 2019 om 16:09
Katusha-eigenaar Makarov kiest voor fusie met Arkéa-Samsic

foto: Cor Vos

De kogel is door de kerk: Katusha staat op het punt samen te gaan met Arkéa-Samsic. Het nieuws is door diverse bronnen bevestigd aan WielerFlits. Igor Makarov blijft eigenaar van de WorldTour-licentie. We vernamen ook dat de renners – waaronder dus Nairo Quintana – vanaf 1 januari op BMC-fietsen gaan rijden.


Makarov praatte de voorbije weken met meerdere partijen. Vijf of zes, naar verluidt. Een ervan was Israel Cycling Academy. Ook daar zijn ze al een tijdje tuk op een promotie naar de WorldTour. Maar ook Arkéa-Samsic, dat de laatste maanden al bijzonder actief is op de transfermarkt, was al die tijd in de running.

Ondertussen zou de beslissing genomen zijn. De renners die nog onder contract liggen bij Arkéa-Samsic kregen zelfs al een document onder de neus. Mits het ondertekenen ervan, verklaren ze zich akkoord om mee de stap naar de WorldTour te zetten. Makarov blijft de grote baas en heeft inmiddels een WorldTour-licentie voor 2020 aangevraagd.

11 + 11
Katusha-Alpecin heeft nog elf renners (waaronder Nils Politt, Jens Debusschere en Jenthe Biermans) onder contract voor 2020. Bij Arkéa-Samsic zijn er dat eveneens elf (waaronder Warren Barguil, maar ook Bram Welten). Volgens onze bronnen speelden ook die aantallen een rol in de definitieve beslissing. Als je twee teams van vijfentwintig renners laat samenvloeien, heb je een numeriek probleem.

En met die 22 renners onder contract is er nog voldoende ruimte om de transfers af te ronden, zoals die van Nacer Bouhanni, de broers Quintana, Winner Anacona, Diego Rosa en Fernando Barceló… Tot slot kunnen we nog meegeven dat de nieuwe fusieploeg (Katusha-Arkéa? Arkéa-Katusha?) wellicht op BMC-fietsen zal rijden. Tenminste, ook dat werd ons de voorbije dagen bevestigd.


Renners (11) Katusha-Alpecin met contract voor 2020: Jens Debusschere, Jenthe Biermans, Enrico Battaglin, Alex Dowsett, Reto Hollestein, Dani Navarro, Nils Politt, Mads Würtz Schmidt, Dmitry Strakhov, Harry Tanfield, Rick Zabel

Renners (11) Arkéa-Samsic met contract voor 2020: Warren Barguil, Maxime Bouet, Anthony Delaplace, Elie Gesbert, André Greipel (?), Thibault Guernalec, Romain Hardy, Laurent Pichon, Alan Riou, Connor Swift, Bram Welten

Aanwinsten Arkéa-Samsic voor 2020: Nacer Bouhanni, Nairo Quintana, Dayer Quintana, Winner Anacona, Diego Rosa, Fernando Barceló

Dit artikel delen:

52 Reacties

Grobbel 30 juli 2019 om 16:12

Nog maar 1 Rus onder contract zo te zien, ook wel opvallend. Of zou Zakarin nog mogen bijtekenen?

Fernandi 30 juli 2019 om 16:50

Zakarin is al gelinkt aan CCC.

Johnny7 30 juli 2019 om 16:19

Sterke ploeg met die nieuwe aanwinsten erbij. Wel een zeer goed samengesmolten oplossing voor beide ploegen zeg! Slim gedaan.

Niels H. 30 juli 2019 om 16:22

Degelijke selectie voor deze ploeg, biedt perspectief

jessevdalen 30 juli 2019 om 16:27

Goede selectie zeg. Alleen de kopmannen missen ondersteuning

ditisdavid 30 juli 2019 om 19:22

Vind je? Je zou bijvoorbeeld in de Tour een klassementsploeg kunnen opstellen van Quintana, Barguil, Navarro, Anacona, Rosa, Gesbert, Dowsett en Politt kunnen opstellen. Dat is zeker een van de betere ploegen bergop, en ook voldoende steun op het vlakke. Dan heb je in de Giro Bouhanni met een treintje van Zabel, Biermans en Würtz Schmidt, Battaglin in een vrije rol en nog drie plekken over voor andere ondersteuning en/of vrijbuiters (bijvoorbeeld Hardy, Pichon en Dayer). Lijkt me ook een behoorlijke ondersteuning, al zal de ploeg zeker geen échte hoogvlieger zijn.

Polleke 30 juli 2019 om 16:30

Dus het scenario met Corendon/Canyon valt weg…

Aristos 30 juli 2019 om 16:33

Canyon komt vrij te vallen, zodat ze rechtstreeks kunnen gaan sponsoren?

Niels22 30 juli 2019 om 18:34

Canyon is ook nog aan Movistar gelinkt toch..

Titaantje 30 juli 2019 om 16:33

Sterkere ploeg dan het huidige Katusha (mede door onderpresteren en contractontbinding van Kittel), en daarmee ook een betere ploeg voor de WT. Hoop dat ze ook naar dat niveau gaan presteren, want Katusha heeft renners de laatste jaren niet echt beter gemaakt.

DemarrErik 30 juli 2019 om 16:34

Voor beide ploegen een vooruitgang, dus wat betreft een goede fusie. Kopmannen zijn dan Quintana, Bouhanni, Barguil, Politt en Rosa.

Alle 5 (nog) net niet renners. Maar een team als Dimension Data, FDJ of CCC zal er stikjaloers op zijn.

Wel benieuwd naar het budget voor volgend jaar.

vevie 30 juli 2019 om 17:03

De laatste jaren haalt Quintana zijn oude niveau niet meer, maar hem een “net niet” renner noemen is maybe té. Is toch nog 1 van de renners in het peloton die in een GT (eigenlijk) altijd top 10 rijdt. Op basis van zijn verleden is dat wellicht idd nu de categorie net niet, maar het blijft een goede renner.

Jacco van Stierop 30 juli 2019 om 19:51

Men spreekt hier vaak nogal honend over Quintana, men wordt immers kribbig als een renner niet voldoet aan het verwachtingspatroon. Maar toch: hij heeft een erelijst die groter is dan die van alle huidige Nederlandse ronderenners bij elkaar.

Samlambeej 30 juli 2019 om 20:36

Wat @Jacco van Stierop zegt.
Schudt 2 jaar op rij een dikke solo uit zijn benen in een epische bergetappe in de Tour. Niet slecht voor 'een plakker'.

Scott Sunderland 30 juli 2019 om 23:16

Het is maar hoe je Quintana bekijkt. Als potentiële Tourwinnaar zie ik hem niet meer zitten. Maar als renner die mooie etappezeges behaalt en de top tien haalt voldoet hij natuurlijk wel.

Giekes 30 juli 2019 om 16:41

Waarom zou FDJ daar jaloers op zijn? Ze hebben hun renners voor de koersen die belangrijk zijn voor de Franse achterban (Démare) en voor het internationale hebben ze Pinot, Gaudu en volgend jaar zeker ook Madouas.

DemarrErik 30 juli 2019 om 16:55

Omdat ze nu nog heel erg afhankelijk zijn van met name Demare en Pinot. Niet voor niks bungelen ze al jaren onderaan de WorldTour ranking.

Geen garantie dat deze ploeg het volgend jaar beter gaat doen uiteraard. Maar deze ploeg heeft wel op meerdere vlakken een kanshebber in de gelederen, ze zijn daarom net wat veelzijdiger dan hun Franse collega’s.

Kannibaal van Schepdaal 30 juli 2019 om 19:13

Hopelijk mag die Gaudu volgend jaar eens als kopman naar de Giro – naast de trein voor Démare, om daarna afwisselend met Reichenbach te knechten voor Pinot in de Tour. Bij gebrek aan andere knechten, want op zo’n jonge leeftijd twee grote rondes na mekaar rijden is misschien geen goed idee.

kielabokki 30 juli 2019 om 16:46

Fantastisch idee haha. Lijkt wel een mop.

Peterh14 30 juli 2019 om 18:12

Wat bedoel je hier precies mee? De meeste reacties hier zijn (gematigd) positief en zelf vind ik het ook een logische uitkomst voor een onvoldoende presterend Katusha en de verrassende ambities van Arkea. Dus ik mis de mop denk ik een beetje.

jessevdalen 30 juli 2019 om 16:53

En jongens zoals haller, spilak, zakarin, haas?

Scott Sunderland 30 juli 2019 om 17:21

Zakarin gaat sowieso weg. Waarschijnlijk CCC.

Nathan Haas heeft twee kleurloze jaren voor deze ploeg gereden. Die zijn ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk.

greeny 31 juli 2019 om 08:28

reed haas niet al voor dimension data? zou toch zweren dat ie daar niks presteerde

Voorgeborchte 30 juli 2019 om 16:59

Lijkt mij geen slechte oplossing voor beide ploegen.

Voorgeborchte 30 juli 2019 om 17:04

Lijkt me dat een fusie met Corendon dus ook effectief wel op de tafel zal gelegen hebben. Al was het maar in de vorm van verkennende gesprekken.

Pseudo Niem 30 juli 2019 om 17:09

Nu nog een mooie fusie voor Roompot!

koos verrek 30 juli 2019 om 20:15

Tarteletto ??

EddyB1958 31 juli 2019 om 01:26

Roompot? Die stoppen. Dus die ‘nu nog een mooie fusie’ is zever in pakskes.

Dolledriesoldebroek 30 juli 2019 om 17:09

Zou een mooie move zijn voor brambo welten! Zou dan de tweede sprinter zijn in een worldtour ploeg en dus kansen genoeg krijgen, alleen dan nog even zijn eigen ontwikkeling doorzetten..

LB108 30 juli 2019 om 17:13

Rick Zabel zal wel niet meegaan als ze niet op canyon rijden denk ik..

Fast Freddy 30 juli 2019 om 17:16

Ik vind het twee keer niks = nog steeds niks. Kopmannen zijn b-keus op WT niveau en hebben geen ondersteuning.

Kannibaal van Schepdaal 30 juli 2019 om 19:16

Vooral een wereldzet van Bouhanni. Wordt voor zijn niet presteren bij Cofidis beloond met een riant contract op WT-niveau, en wellicht het sprintkopmanschap in de Tour.

EddyB1958 30 juli 2019 om 17:42

Ik vind dit maar een middelmatige ploeg en het was toch Alpecin en niet Katusha dat aan Corendon gelinkt werd.

ifor 30 juli 2019 om 18:05

Bmc fietsen? Kom maar door Rohan!

Verweggistan 30 juli 2019 om 18:21

Dan moet Brice waarschijnlijk toch wel naar de ploeg van z’n broer. Ik vond het al zulke rare geruchten de afgelopen weken, dat Arkea WT zou worden en ze deden ook WT aankopen. Maar dit verklaart het.

Samlambeej 30 juli 2019 om 18:45

Helemaal niet onaardig zo!

trickstuff 30 juli 2019 om 19:37

Waren de ‘diverse bronnen’ ook goede bronnen ditmaal?
En als je het dan over bronnen en bevestiging hebt, waarom dan in de volgende alinea’s ‘zou’, ‘naar verluidt’, ‘wellicht’?

Grobbel 30 juli 2019 om 20:36

Oeps. Tijd om de dikke aanhalingstekens voor de titelaanhef uit het vet te halen…

toiletduck 30 juli 2019 om 20:14

Best aardige namen, maar het gebrek aan identiteit wordt alleen maar groter.

Covadonga 30 juli 2019 om 21:12

Mooie fusie toch wel. Quintana zal er blij van worden (of was misschien wel op de hoogte).

havana 30 juli 2019 om 21:49

BMC zal dan vertrekken bij NTT, neem ik aan… dat merk hield immers op met Team BMC omdat het te veel geld kostte. Dus twee WT teams dat lijkt me een no go.

Ben benieuwd welk merk zijn naam wil verbinden aan het zwakste WT team van de laatste jaren? Wellicht BH? Stuivertje wisselen zien we vaker in het profwielrennen.