Froome: “Zou geweldig zijn om in hetzelfde jaar Tour en Vuelta te winnen”

Froome: “Zou geweldig zijn om in hetzelfde jaar Tour en Vuelta te winnen”

Chris Froome zal volgende maand wederom aan de start staan van de Vuelta a España. De kersverse Tourwinnaar bevestigt op de website van zijn ploeg Sky dat de Spaanse rittenkoers zijn volgende doel wordt dit seizoen.

“De Vuelta is een wedstrijd die ik graag rijd”, aldus Froome. “Ik ben nu drie keer tweede geworden en ik wil hem graag een keer winnen. De Tour en de Vuelta in hetzelfde jaar winnen zou geweldig zijn. Ik krijg nu die mogelijkheid, dus daar ga ik zeker voor.”

Froome zal in de Vuelta normaal gesproken bijgestaan worden door Wout Poels, die in Spanje zijn enige grote ronde van het seizoen zal rijden.

Dit artikel delen:

60 Reacties

dikkechaap 24 juli 2017 om 18:21

Dit wordt denk ik de eerste grote ronde die Poels echt ook voor een klassement gaat rijden. Een rol zoals Landa deze tour moet nu echt zijn doel zijn, dat betekent dus vanaf het begin scherp zijn en niet onnodig tijd verliezen. Laat maar eens zien dat je dat 3 weken kunt volhouden.

schipperaar 24 juli 2017 om 18:25

edit redactie: pas je toon aan

ronddraaien 24 juli 2017 om 18:34

@schipperaar
Ik ben geen schoolverlater, dus ik zal een antwoord proberen te geven.
-Poels vorig jaar meer op kop reed dan de Gendt: Nee, Poels was in de eerste twee weken "een" schakel in de Sky-trein, en de laatste week de belangrijkste, die op het einde kwam. In afstand zal hij niet zo veel gedaan hebben, maar in de slotweek heeft hij wel belangrijke taken verricht.
-Voor een gehavende Froome de meubels redde: Froome gehavend? Ik dacht dat hij de Tour met meer dan vier minuten voorsprong had gewonnen? In de rit waar Mollema volledig wegzakte is hij inderdaad onderuit gegaan. Zijn shirt zal toen wat gehavend zijn, maar Froome zelf?

Het zou gewoon dom zijn van Sky om nu Poels als kopman te kiezen. Hij mag beginnen met eerst iets te tonen na zijn blessure, of hij mag net als bij de Tour de selectie vergeten.

debarreman 24 juli 2017 om 18:38

Minder dan 50% kans:
in 2016 2e in Vuelta na 1e in TdF,
in 2015 Vuelta DNF na 1e in TdF
in 2014 2e in Vuelta na TdF DNF
in 2013 geen Vuelta, na 1e in TdF
in 2012 4e in Vuelta na 2e in TdF.
in 2011 2e in Vuelta, geen TdF geen gereden.
Resultaten uit het verleden geven geen garantie natuurlijk.

stark72 24 juli 2017 om 18:46

Nieuwkomer en schoolverlater nog wel, natuurlijk joh. Ik reageer gewoon niet veel maar jij weet zoveel onzin als waarheid te verkondigen dat het soms toch moet. Omdat Poels een paar keer op kop sleurde voor Froome is hij meteen sterker…tsja ga toch fietsen of roeien in jouw geval

TykkeThor 24 juli 2017 om 18:46

Geweldig inderdaad.

Sephiroth 24 juli 2017 om 18:55

dikkechaap, Poels heeft het al eens eerder mogen proberen bij quickstep, maar hij heeft meestal wel 1 slechte dag. Beetje ala porte. Dus of Poels ook 3 weken nonstop beter is als froome.. daar ben ik nog niet zo zeker van.

Als Kruijswijk er vanaf dag 1 staat dan is dat ook nog een mooie uitdager, maar het zou best wel wat magertjes kunnen worden. Of komt Zakharin?

assen 24 juli 2017 om 19:04

Mijn ervaring is dat de werkelijkheid grilliger is dan onze fantasie. In potentie is Froome de beste, maar de praktijk leert tot nu toe dat de Vuelta na een gewonnen Tour geen sinecure is…

En vergeet niet dat Froome in vergelijking met vorige jaren veel minder goed rijdt. Vorige jaren won hij vaak in rittenkoersen voor de Tour en domineerde hij de Tour, dit jaar faalde Froome vOOr de Tour en overtuigde hij minder in de Toir zelf.

Mede obv de bovenstaande twee redenen geef ik Froome veel minder dan 50% kans op de Vuelta te winnen, en voorspel ik een spannende Vuelta. Het zal sowieso een rare Vuelta worden, want wat moet Movistar gaan doen in de Vuelta?

Movistar gaat NIET de WT winnen dit jaar, vrees ik. Etix staat er echt het beste voor, nu Porte in de lappenmand ligt.

Cyclingbruh 24 juli 2017 om 19:07

Verwacht een sterke Zakarin en Pozzovivo als je die dit jaar ziet rijden, en als je Contador in die tt nog tekeer zag gaan denk ik dat die ook nog heel wat moois gaat laten zien.

schipperaar 24 juli 2017 om 19:13

Froome heeft geen moment gedomineerd dit keer en Poels had geen slechte dagen, mocht gewoon vrijaf nemen af en toe. Voor de rest was ie een rots in de branding en Froome zou eens achter zijn oren mogen krabben, had Landa makkelijk aan een top drie kunnen helpen als ze op twee paarden hadden gewed. Landa was duidelijker sterker dit jaar bergop, kon een blind paard nog zien.
By the way, niemand rept over Wilco die volgens Tom sneller klom dan hijzelf, eerst zien dan geloven zoals zo vaak.
@ronddraaien
Als schaduw kopman kan geen enkel kwaad om bij pech de vaandel over te nemen, maar bij Sky lijkt, Froome niks, de rest ook niet.

robba1998 24 juli 2017 om 19:14

froome is al vermoeid vooral nu er bergen komen van ruim 23 procent

vevie 24 juli 2017 om 19:35

Dit topic is weer een kwestie van 'mensen zien wat ze willen zien'. Zonder pech/valpartij wint Froome óók de Vuelta. Zoals al gezegd: zonder de coupe naar Formigal had Froome gewonnen. Maar 'zonder' en 'als' telt niet en Quintana heeft toen gewonnen.

Dit jaar heeft heeft hij gepiekt naar Tour en Vuelta en heeft hij minder koersdagen dan vorig jaar ook. Er zit geen OS, ofzo, tussen. Nogmaals, zonder pech/valpartij wint Froome de Vuelta en ik gun het hem ook. Is gewoon de sterkste renner. En nee: Landa was niet sterker in de Tour. Niet doen, joh :). Dat is net als FC Utrecht die een 2 wedstrijden winnen van Ajax in het seizoen en dan zeggen dat ze beter zijn. Terwijl Ajax over het hele seizoen dik beter was.

@Assen: Froome was minder overtuigend in de Tour omdat de Fransen een parkoers specifiek voor Bardet hadden uitgetekend en dat is hun goed recht, natuurlijk. Als de organisatie Nederlands was had ik gewild dat ze hetzelfde hadden gedaan als dat betekent dat 1 van de NL jongens meer kans op winst heeft. En zelfs dan nog heeft niemand een mindere Froome kunnen bedreigen, haha. Das best veelzeggend.

Geraint 24 juli 2017 om 19:43

Niemand die het mogelijk acht dat Froome gewoon veel minder gekoerst heeft in aanloop naar de Tour met het oog op de Vuelta? Hierdoor was hij een stuk minder goed in de Tour maar gaat hij een pak frisser naar de Vuelta dan vorige jaren. Hij heeft geluk met het uitvallen van zijn grootste uitdager in de Tour maar ik zie hem gewoon de dubbel pakken.

leegloper 24 juli 2017 om 20:01

@Geraint,
Jawel hoor, dat heeft Froome namelijk zelf gezegd, dus genoeg mensen die dat denken. Anderen zien in een Tour zonder uithaal in de bergen weer een reden dat Froome minder aan het worden is. Maar hij rijdt gewoon gedoseerd en de concurrentie vond het goed of kon gewoon niet harder.

Froome lijkt me de grootste kanshebber. Met oa Poels zou hij best een sterker team dan gebruikelijk kunnen neerzetten deze Vuelta.

vevie 24 juli 2017 om 20:09

Vuelta team Sky, denk ik: Froome, Poels, Nieve, Kennaugh, Stannard, Rosa, Moscon, Sebastián Henao en Geogehan Hart.

Gebruikersnaam 24 juli 2017 om 21:15

Als Froome het laat afweten, zou Poels dan een logische vervanger zijn?

Bij Sky rijden er met Froome, Thomas, Henao, Landa, Nieve, Kwiatkowski, Intxausti, Lopez en Elissonde 9 renners die al hoger zijn geëindigd in een eindklassement in een grote ronde. En dan valt het nog mee dat Konig, Porte, Siutsou en Roche daar weg zijn. De andere Henao deed het even goed als Poels.

Poels is een geweldige helper die gedurende 1 week fenomenaal kan pieken, geen kopman, dan was dat er ondertussen wel al duidelijker uitgekomen.

SprintMaster 24 juli 2017 om 21:50

@Geraint: denk niet dat Froome veel minder was in de Tour. Hij werd wel beter gedurende de Tour. Eigenlijk precies goed gepiekt dus. Daarbij werd er gewoon erg snel gekoerst: het was een van de 3 snelste Tours ooit. Elke berg werd er in strak tempo naar boven gereden. Voordeel is dat je de concurrentie de benen afsnijd maar nadeel is dat je dan zelf ook niets over hebt.

Pietertje2 24 juli 2017 om 23:51

Froome heeft dit jaar duidelijk een andere opbouw, afgelopen jaren verloor hij altijd tijd in de laatste week, nu kon hij vrij gemakkelijk consolideren.

Ik zie eigenlijk niet in wie hem kan bedreigen in de Vuelta.

leegloper 24 juli 2017 om 23:52

@vevie,
Ik zou Lopez toevoegen. Sebatien Henao eruit? Die heeft tot nu toe nog nooit 2 grote rondes gereden in 1 jaar.
Ian Boswell heeft afgelopen 2 jaar de Vuelta gereden, dit jaar nog geen grote ronde en lijkt me iemand die ook op het vlakke tempo kan maken. ipv Hart of Moscon.
Toch een lekker team weer van Sky.

krypton 25 juli 2017 om 00:14

@schipperaar
Haha, hoe kun je gewoon dit typen en dan ook nog op "Reactie plaatsen" drukken? Wat een boel onzin zeg. Dat Froome intrensiek duidelijk beter is behoeft niet eens uitleg en een ander de eindzege of het kopmanschap in een grote ronde gunnen als je zelf de beste bent slaat ook al helemaal nergens op.

Wielrennertje 25 juli 2017 om 06:41

Ik ben het eens met schipperaar. Froome zegt wel in elk interview tijdens de Tour dat hij ze dankbaar is, maar hij geeft ze er niks voor terug. Als het erop aankomt is het altijd hem waar voor gereden moet worden. En het hoeft niet specifiek Poels te zijn die geen kansen krijgt. Een Henao en Nieve etc. mogen ook nooit laten zien wat ze in huis hebben in een grote ronde. Oke, Landa en Thomas kregen een kansje in de Giro, maar toen Thomas, door de val, geen klassement meer kon rijden werd hij gelijk eruit gehaald om te gaan knechten voor Froome. Ondanks dat hij de dag na de val 2e werd in de tijdrit. Landa moest ook de Tour rijden om te knechten voor Froome, terwijl hij zelf liever de Vuelta reed als schaduwkopman. Maar het woord ‘schaduwkopman’ staat niet in Sky’s woordenboekje en met Froome in een ronde is het altijd dat alle ploeggenoten voor hem moeten rijden. En zelfs als een ploeggenoot hoog staat wordt diegene nog genaaid. Landa valt aan op de Izoard, om vervolgens teruggepakt te worden door Froome die op kop rijdt. Dan vind ik wat Movistar doet beter. Hebben jullie Quintana vorig jaar Valverde zien terugpakken in de Tour als hij aanviel?
@krypton Dat jij alleen dat kan zeggen, zegt ook al genoeg..

Pils 25 juli 2017 om 07:39

@wielrennertje
Froome is de enige bij Sky die laten zien heeft dat hij als echte kopman kan presteren. Henao en Nieve rijden maximaal top 10 en dat is voor een ploeg als Sky niet echt bijzonder. Zij krijgen de kans in de rondes van een week. Froome viel aan op de izoard omdat hij hoopte tijd te kunnen pakken. Dat lukt niet, maar hij probeert het en dat kun je ook niet weten. En dat je vindt dat Movistar het beter doet ben ik het niet met je eens. Ze eindigen dan wel met 2 man hoog in het klassement, maar ze winnen niet. Als ze de Tour echt willen winnen, moet Valverde gewoon knechten voor Quintana.

vroem 25 juli 2017 om 08:50

Ik denk dat Kelderman nog wel eens voor een verassing kan gaan zorgen deze Vuelta.

Spruch 25 juli 2017 om 09:20

@Pils
Inderdaad, aan Movistar heb je de afgelopen jaren in de Tour kunnen zien wat er gebeurt als je op twee paarden wedt. Dat gaat Sky in de Tour dus nooit doen. En nu Froome voor de Vuelta gaat, waarschijnlijk ook niet in de Vuelta.

Zou al mooi zijn, mocht Poels als schaduwkopman het eens voor het klassement mogen proberen. Veel heeft hij daarin in grote rondes nog niet gepresteerd, dus zou een mooie testcase zijn of de afgelopen jaren knechten op dat gebied ook iets heeft opgebracht.

Spruch 25 juli 2017 om 09:23

@vroem
Inderdaad, ik ben benieuwd naar Kelderman en Kruijswijk. Kijken of ze top 5 kunnen rijden. En als ze podium of meer rijden dan is het helemaal mooi meegenomen. Ben naar hen eerlijk gezegd nog benieuwder dan naar Poels.

Headlines

Materiaalzone

Populair