Fred Wright liet zich ook vandaag weer zien in de Vuelta a España. De jonge Brit van Bahrain Victorious finishte in de zestiende etappe naar Tomares als vierde, al ging het na afloop vooral over de valpartij van Primož Roglič in de laatste honderden meters. “Ik weet niet precies wat er gebeurde”, klonk het voor de camera van Eurosport.

Wright kwam in volle sprint in aanraking met de Sloveen van Jumbo-Visma, die vervolgens hard onderuit ging. “Ik denk dat het een race-incident was. Ik ging om Primož heen, terwijl hij terrein verloor. Dit was natuurlijk niet met opzet. Ik hoop dat hij OK is.” Roglič kwam uiteindelijk zichtbaar aangeslagen en met de nodige verwondingen over de finish.
Wright moest in de sprint uiteindelijk genoegen nemen met een vierde plaats, nadat hij in de finale wel in staat was om een ontketende Roglič te volgen op het steile klimmetje in de laatste vijf kilometer. “Ik heb nog naar de beelden gekeken van de finale van een paar jaar geleden en ik dacht dat de sprintersteams het tempo zouden controleren. Maar als Primož iets wil proberen, is hij bijna niet te stoppen.”
“Primož was zelfs op het vlakke ijzersterk”
“Het was echt indrukwekkend. Toen ik er bij was, dacht ik wel: ik heb het gehaald. De laatste kilometer duurde echter een eeuwigheid en Primož was zelfs op het vlakke ijzersterk. Ik werd in de sprint vervolgens een beetje geblokkeerd door Roglič, maar had de sprint toch niet kunnen winnen. Ik had sowieso de benen niet om Pedersen te verslaan. Weer vierde… Het is toch zeker niet slecht”, is Wright niet ontevreden.
16 Reacties
Het leek of ze elkaar lichtjes toucheerden.. Kan Alfred weinig aan doen verder..
Jammer van de aanvalslustige Sloveen maar waarom in Godsnaam niet gewoon als vijfde in het treintje over de streep komen zonder enige risico ? Hoogmoed,domme pech of Gods wil…….
Om als vijfde binnen te komen moet je ook hard doorperen met die sprinters die volle bak aangaan…
Als hij had geweten dat er een vijfde was, dan had hij in het vijfde wiel gekropen in plaats van het vierde wiel.
Left wright left, the military step …
Ik meen op de beelden te zien dat hij het achterwiel van Van Poppel aanraakt. Maar t zijn dan ook moeilijk te beoordelen beelden.
Ik heb toch het idee dat Roglic dit over zichzelf heeft afgeroepen. Hij had gewoon safe moeten volgen achter de 4 die om de overwinning gingen sprinten. Misschien heeft ie toch iets teveel gegeven, waardoor zijn concentratie en coordinatie niet meer in orde waren.
Er doen al beelden de ronde van iets wat op een platte kauwgom lijkt, uitgestrijkt op een witte lijn op 90m van de aankomstlijn, waarbij er gesuggereerd wordt dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van Primoz zijn val. Bij het herbekijken van de val lijkt het er nogthans op dat Primoz zijn voorwiel “wegslaat” terwijl hij niet op/over de witte lijnen rijdt. Op de beelden lijkt het er op dat hij naar links (voor hem rechts) uitwijkt en daarna onderuit gaat.
Ben wel benieuwd naar Primoz zijn uitleg en wens hem alvast beterschap.
Waar zijn die beelden te zien?
Bij de NOS.
Wright ging achter van Poppel aan die om Akkerman heen wilde, door deze actie reed hij tegen het stuur aan van Roglic, wat verklaart het wegslaan van het voorwiel. Natuurlijk heeft hij de intentie niet, maar is wel schuldig aan het voorval. Het was al de Vuelta van de uitvallers en van de van blessures terugkomende renners, maar wordt nu helemaal van de spanning ontdaan. Remco gaat de Vuelta winnen.
Als je de beelden goed bekijkt en dikwijls genoeg, dan zie je Roglic heel sterk naar rechts uitzwenkt net voor de val. Roglic moest daar helemaal zich niet proberen tussen te murwen, te lage snelheid, te agressief, een Roglic-move …
Zonder deze val had Roglic de Vuelta kunnen winnen hoor.
Roglic had al veel meer grote rondes kunnen winnen zonder zijn valpartijen. Spijtig voor hem is sturen een belangrijk aspect van deze sport. En daarin is hij geen uitblinker gebleken.
@meqadon Je kijkt ook zo tegen de twee keer aan dat Evenepoel al heeft gelegen in deze vuelta?
2keer dan heb ik 1 valpartij gemist. Maar idd bij remco zijn de stuurmanskunsten ook een probleem. Al wordt er bij remco aan gewerkt en het is nu duidelijk aan het verbeteren.
Bij roglic zie ik nog altijd dat ongeleid projectiel dat een gevaar is voor het peleton. Als ik van jumbo was, zou ik hier toch werk van maken.