Franse eerstejaars juniore (15) wint eerste elitecross

maandag 4 november 2019 om 08:30
Franse eerstejaars juniore (15) wint eerste elitecross

foto: Cor Vos

De Nederlandse juniores Shirin van Anrooij en Puck Pieterse zijn gewaarschuwd: de belangrijkste tegenstand tijdens het EK veldrijden volgend weekend in Italië komt mogelijk uit Frankrijk. Olivia Onesti is pas vijftien jaar oud en eerstejaars juniore, maar gisteren al winnares van de elitecross van Andrézieux-Bouthéon.


In de .2-veldrit van Andrézieux-Bouthéon, zo’n vijftien kilometer ten noorden van Saint-Étienne, leek Onesti haar kansen in het water te zien vallen door een valpartij, maar de jonge Française raakte niet in paniek. Ze slaagde erin om al haar concurrenten een voor een in te halen om zo de meer ervaren Marlene Petit bij te halen, die aan de leiding reed.

“Ik had een geweldig gevoel op de fiets”, liet ze na afloop weten aan DirectVelo. “Gelukkig regende het, ook al voelden we dat niet echt tijdens de koers. Ik hou ervan als het modderig is. Dat maakt het zwaarder, dus dat ligt me beter.”

Tijdens het EK veldrijden in het Italiaanse Silvelle wil ze opnieuw goed voor de dag komen. “Nu ga ik me concentreren op de Europese kampioenschappen. Dat wordt mijn eerste grote doel van het seizoen. Ik hoop dat het parcours er modderig bij ligt.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

Kelder is de Man 4 november 2019 om 09:49

Juniores.. is dat niet een andere meervoud ipv junioren? Heb het nooit gehoord als aanduiding voor een vrouwelijke junior. Of misschien is het iets Belgisch.

JaBo 4 november 2019 om 10:45

junior (meervoud) Het zelfstandig naamwoord junior heeft drie correcte meervouden, junioren, juniors en juniores. Die laatste vorm, juniores, wordt in de standaardtaal in België gebruikt in sportcontexten. In die context is junioren standaardtaal in het hele taalgebied.

Kelder is de Man 4 november 2019 om 10:59

JaBo
Ok. Dank je, weer wat geleerd. Ik had het ook verkeerd, aangezien ik over Puck Pieterse heen had gelezen.

Jowinho 4 november 2019 om 10:20

Toch redelijk wat talent in die categorie. Op de koppenberg goede prestatie van Millie Couzins, die daar 14de werd als eerstejaarsjunior. In Frankrijk dan gisteren drie junioren in de eerste vier. De Nederlandse gaan het zeker niet cadeau krijgen.

Oblomov 4 november 2019 om 10:49

Ook een topfavoriet kan natuurlijk altijd verliezen, maar wat Van Anrooij dit seizoen laat zien is toch wel van een andere orde. Alleen in Bern teleurstellend, verder structureel top 10 en een trits gevestigde namen achter zich houdend.

Voor volgend seizoen liggen die twee Franse eerstejaars echter in pole position, zeker aangezien er geen echt sterke Nederlandse eerstejaars rondrijdt.

bommie 4 november 2019 om 12:16

Met 15 ben je toch eerstejaars nieuweling en nog lang geen eerstejaars junior?

Overigens is ze volgens de site van de UCI 17, maar ik zie verder overal dat ze 15 is, dus de UCI zal er wel naast zitten.

Jowinho 4 november 2019 om 12:34

Is van 2003 dus kan perfect nog 16 worden dit kalenderjaar en de UCI leeftijden zijn de leeftijden volgens geboortejaar op het einde van het kalenderjaar. Iedereen van 2003 is dus 16 en iedereen van 2002 17.

west 5 november 2019 om 13:15

Bij de Franse dames ben je al gauw goed natuurlijk. Dat houdt niet over als PFP niet meedoet. Die “ervaren” Petit heeft ook nog nooit een cross gereden buiten Frankrijk en de Zwitserse grensstreek.
Dus om net te doen alsof die meisje, dus zonder enig vergelijkingsmateriaal, gelijk een gevaar is voor de absolute wereldtop is wel weer een lekker stukje sensatie-journalistiek WF-nieuwe stijl.