Fietsen Giro-renners gecontroleerd op motortje

vrijdag 29 mei 2015 om 09:27

Foto: Sirotti

Donderdag werden de fietsen van vijf Giro-renners gecontroleerd op een motortje. Dat bevestigt de UCI tegenover Cyclingnews. Het zou al (minstens) de derde controle zijn in deze ronde.


Eerder op de dag zette L’Équipe vraagtekens bij de fietswissel van Alberto Contador in de Giro-etappe naar Aprica. In het begin van deze ronde uitte ook Mario Cipollini twijfels bij een fietswissel van Contador. “Mijn fiets heeft geen drie motors, maar wel vijf”, grapte Contador destijds. “Al deze verhalen zijn een grap, het is science fiction.”

De Spanjaard behoorde donderdag tot de vijf renners die hun fiets moesten afstaan. De andere vier namen zijn ritwinnaar Philippe Gilbert (BMC), Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin), Rinaldo Nocentini (AG2R La Mondiale) en Kenny Elissonde (FDJ).

Hesjedal (foto) was niet te spreken over de controle. “Dit is grote onzin”, stelde hij tegenover Velonews. “Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Het is onmogelijk om met een motortje te koersen.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

west 29 mei 2015 om 09:32

Nou ja, het is natuurlijk belachelijk maar zo’n fietsentest moet, in tegenstelling tot een dopingtest, binnen een minuut en voor onder een tientje te doen zijn. Dus waarom niet?

nafnikleb 29 mei 2015 om 09:33

Hahaha, lijkt me sterk dat in dat fietsje van Kenny Elissonde een motortje past!

Sephiroth 29 mei 2015 om 09:34

precies. waarom niet. Ik snap niet goed waarom Ryder er een probleem mee heeft. Liever een controle te veel (al helemaal als dit op acceptabele momenten is) dan eentje te weinig en ergens naderhand de rankings moeten wijzigen etc.

@nafnikleb geintje zeker? :D past namelijk ook bij kinderfietsjes, dus bij kenny ook wel

mollemarijden 29 mei 2015 om 09:44

Vond het al raar dat de redactie een foto had neergezet had van Hesjedal. Dacht even dat jullie hem verdachte.
Maar, aangezien die gecontroleerd is begrijp ik dat wel :)

Als ik naar deze Giro kijken valt het toch wel en zijn de sterkste renners: Contador, Hesjedal, Kruijswijk en Landa.
Het zijn de namen die je mag verwachten en je mag al helemaal verwachten dat Contador ruim aan de leiding staat, want Nibali, Quintana en Froome zijn er niet bij.

Romāns Vainšteins 29 mei 2015 om 09:45

Hesjedal is natuurlijk extra geïrriteerd aangezien hij al eens een hele sloot motortje-gezeik over zich heen heeft gehad na een achterwiel dat rond bleef spinnen na een valpartij.

AronAap 29 mei 2015 om 09:47

Hoe weet Hesjedal zo goed dat het onmogelijk is om met een motortje in je fiets te koersen? Zou hij het misschien uitgeprobeerd hebben? ;)

west 29 mei 2015 om 09:55

@naf, sep
Dit is toch de fiets van Elissonde? klik

Sephiroth 29 mei 2015 om 10:00

LOL west :D daar is het dan wel een uitdaging, maar passen doet het nog steeds!

Raafje 29 mei 2015 om 10:04

is er bij julie ook een andere lettertype? op de site?

Tokstar 29 mei 2015 om 10:06

Hesjedal heeft blijkbaar een eindje naar de bus moet stappen las ik ergens, omdat z’n fiets momenteel onderhevig was aan controle ;). Ik snap z’n frustratie dus wel.

debbie1998 29 mei 2015 om 10:18

De heer Hesjedal is wel de allerlaatste renner die hier iets over mag zeggen. Had toen die gevallen was en zijn fiets er letterlijk vandoor ging, heel duidelijk iets in zijn fiets zitten, wat daar niet mocht zitten!

vinnievidefietsen 29 mei 2015 om 10:21

Houd toch op met deze onzin zeg

Dalendklimmen 29 mei 2015 om 10:23

@debby1998
Heb je dat filmpje van rasmussen ook gezien daarna?? Er was niks aan de hand met die fiets van hem??

Dalendklimmen 29 mei 2015 om 10:23

En geniaal bericht van tinkoff haha

xistnc 29 mei 2015 om 10:43

@debiel998
Tuurlijk.

Controleren is prima, hartstikke noodzakelijk. De alu-hoedjes en hun onzin moeten we maar op de koop toe nemen.

ikbenprocycling 29 mei 2015 om 10:52

Renners moeten niet zeiken over controles. Dat helpt de sport niet en is per definitie verdacht.
Mechanische PED is geen SF, maar i.p. mogelijk, zij het m.i. een absolute wanhoopsdaad, want detectie bij controle lijkt me vrijwel verzekerd.
En Tinkoff, ach commentaar geven en flauwe grappen is een halve dagtaak voor hem.

wolfje 29 mei 2015 om 10:52

Belachelijke reactie van Hesjedal. Wat mij betreft worden na elke etappe fietsen gecontroleerd. Doping kan je nooit volledig uitbannen, mechanische doping wel!

Die Tinkov is soms gewoon gek, maar ook wel vaak leuk op twitter!

ikbenprocycling 29 mei 2015 om 10:56

P.S. Sommige mensen (renners, ploegleiders) schijnen nog steeds niet te begrijpen dat controles er zijn om de goeden te beschermen tegen de kwaden. De goeden lijden immers altijd onder de kwaden.

Hesjedahl vind ik persoonlijk net zo’n eikel als hij eruit ziet met zijn POC spul.

slice 29 mei 2015 om 11:21

Dit bevestigt mijn vermoeden dat Hesjedal een mekkeraar is. Zowel op de fiets als erbuiten.

Romāns Vainšteins 29 mei 2015 om 11:26

Gisteren was Hesjedal vervelend goede sier aan het maken met Contador sommeren mee te rijden, ronduit ongepast.

klootje kriekeljon 29 mei 2015 om 11:27

Hoe kun je nou denken dat het complete onzin is dat ze de fietsen controleren. Dat het allemaal sprookjes zijn.
Tis wielrennen jongens. Lees eens zo’n mooi zwart-wit boek met legendarische wielerverhalen. Sjeesj.

tendam 29 mei 2015 om 11:32

Ik vind dit zo’n onzin. Er heeft ooit eens iemand beweerd dat er motortjes worden gebruikt, en daar moet vervolgens jarenlang op worden gecontroleerd. Er is alleen nog nooit iets gevonden, zelfs geen aanwijzing.

Geef dan wat extra dopingdollars uit aan out of competition-controles.

Sephiroth 29 mei 2015 om 11:49

behalve dat dit goedkoper is om te controleren tendam. Dus wat zijn 5k dollars per jaar? Het is technisch zeer goed te doen om een motor in te bouwen. En als ze het niet doen en er word er wel eentje gevonden, dan zijn het weer oelewappers.
Daarbij komt nog dat mechanische doping een 100% duidelijke zaak is nu, en makkelijk te winnen in de rechtbank ipv de vage doping problemen.

Prima UCI, voorkomen is beter dan genezen!

wakkie 29 mei 2015 om 11:52

@debbie
Wat die fiets daar deed was volstrekt normaal. Ik daag je uit eens vrijwillig zo op je bek te gaan en kijken wat je fiets doet :) – als ie in de goeie positie valt.

Zo’n motortje geeft net iets te veel watts om niet als een dolle weg te rijden. Als eens gedacht wat 150W verschil bergop geeft bij iemand van grofweg 60-65kg? Da’s meer dan 2W/kg extra. Dan vlieg je harder dan in de volle jaren ’90.

  • 1
  • 2