Fietsen Giro-renners gecontroleerd op motortje
Foto: Sirotti
vrijdag 29 mei 2015 om 09:27

Fietsen Giro-renners gecontroleerd op motortje

Donderdag werden de fietsen van vijf Giro-renners gecontroleerd op een motortje. Dat bevestigt de UCI tegenover Cyclingnews. Het zou al (minstens) de derde controle zijn in deze ronde.

Eerder op de dag zette L’Équipe vraagtekens bij de fietswissel van Alberto Contador in de Giro-etappe naar Aprica. In het begin van deze ronde uitte ook Mario Cipollini twijfels bij een fietswissel van Contador. “Mijn fiets heeft geen drie motors, maar wel vijf”, grapte Contador destijds. “Al deze verhalen zijn een grap, het is science fiction.”

De Spanjaard behoorde donderdag tot de vijf renners die hun fiets moesten afstaan. De andere vier namen zijn ritwinnaar Philippe Gilbert (BMC), Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin), Rinaldo Nocentini (AG2R La Mondiale) en Kenny Elissonde (FDJ).

Hesjedal (foto) was niet te spreken over de controle. “Dit is grote onzin”, stelde hij tegenover Velonews. “Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Het is onmogelijk om met een motortje te koersen.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
29 mei 2015 12:18
Het schijnt dat tijdens de tijdrit achter Van den Broeck een auto reed met een reusachtige ventilator. En bij Kruijswijk hebben ze na de liesoperatie een bionische kuit geïmplementeerd.
En ja dat kan. Wie herinnert zich niet de man van 6 miljoen.

Wielrennen is de perfecte metafoor van het leven, dus vals spelen hoort er ook bij. Soms zichtbaar, soms onzichtbaar. We weten het en toch kijken we weer iedere dag met veel plezier naar 'onze' mannen. Heerlijk!
29 mei 2015 12:30
@sephiroth
Je kunt er inderdaad relatief eenvoudig op controleren. Maar waarom zou je? Het gewicht van een fiets in een bergetappe lijkt me al relevanter, en daar wordt na de finish dan weer niet op gecontroleerd. Nog eenvoudiger.
29 mei 2015 13:32
Dat wordt schitterend bij de eerste betrapten

'Ja, ik had een motortje, maar hij stond niet aan'

'Ik ben geflikt door mijn ploeggenoot'

'Die fiets was niet van mij'
29 mei 2015 13:33
500 gram tegen 150W meer voor 30-60 min.. prima hoor :) daarnaast kan je als ze toch niet controleren netjes je motor meenemen met het gewicht van je fiets. Dus ach het is echt amper massa meer voor een groot voordeel.

150W op 75kg is nog altijd 2W/kg meer.. voor de 60kg gozers is het 2.5W/kg meer...
En preventief controleren kan geen kwaad. Je vindt het binnen 5 minuten. 10 fietsen 1 uur werk (inc 1 min om te wisselen van fiets naar fiets). elke dag van de giro, maakt 21u werk. zeg een totaal uurloon van 100 euro inc reiskostenvergoeding en alles.. 2100 euro max.
hoeveel koersdagen zijn er per jaar? niet meer dan 1000. Dus zelfs in het meest extreme geval praat je over 1 ton max. eerder minder. Hoeveel ga je daarmee winnen op doping? een maand onderzoek kost je 10k per persoon(materiaal huur, loon all in). Dunno klinkt nog altijd als een kleine kostenpost die een vorm van valsspelen makkelijk afschrikt.
29 mei 2015 13:34
@RV, jep :D ben benieuwd wat er dan voor smoesjes komen. het ging maar om 0,000.000.000.001 W/kg meer.. heus waar :)
29 mei 2015 13:47
Voor iedereen die denkt dat dit SF is... The secret pro is over het algemeen heel goed ingevoerd en zei onlangs het volgende:

Anyone that says they couldn’t believe pro riders using a motorised bike is kidding themselves. Guaranteed performance improvements without having to risk health problems? Come on!

Dat standpunt neem ik dan maar gedwee over :)
29 mei 2015 14:06
@Sepiroth :) Yeah!

@Teunster (wat een nick trouwens?!?)
Ach ja, die Henderson lult wel vaker te ambitieus uit zijn nek en onder een dekmantel kan ie al helemaal los.
29 mei 2015 14:23
of ze die krengen daadwerkelijk hebben of niet: geen idee. Is het goed te doen? ja, voor een euri of 100 aan electro. Enige probleem is de verbinding tussen E-motor en trapas. Daar heb je een goede mechaniker voor nodig :)
30 mei 2015 00:03
Kan toch geen kwaad. Goed dat ze deze vorm van doping uitsluiten.

Reacties zijn gesloten.