Fietsen Giro-renners gecontroleerd op motortje
Donderdag werden de fietsen van vijf Giro-renners gecontroleerd op een motortje. Dat bevestigt de UCI tegenover Cyclingnews. Het zou al (minstens) de derde controle zijn in deze ronde.
De Spanjaard behoorde donderdag tot de vijf renners die hun fiets moesten afstaan. De andere vier namen zijn ritwinnaar Philippe Gilbert (BMC), Ryder Hesjedal (Cannondale-Garmin), Rinaldo Nocentini (AG2R La Mondiale) en Kenny Elissonde (FDJ).
Hesjedal (foto) was niet te spreken over de controle. “Dit is grote onzin”, stelde hij tegenover Velonews. “Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Het is onmogelijk om met een motortje te koersen.”
Motor in Alberto's bike? This is for Fabian. We're using secret Russia's rocket-space technology now. Top secret yet. :-)
— Oleg Tinkov (@olegtinkov) 29 mei 2015
En ja dat kan. Wie herinnert zich niet de man van 6 miljoen.
Wielrennen is de perfecte metafoor van het leven, dus vals spelen hoort er ook bij. Soms zichtbaar, soms onzichtbaar. We weten het en toch kijken we weer iedere dag met veel plezier naar 'onze' mannen. Heerlijk!
Je kunt er inderdaad relatief eenvoudig op controleren. Maar waarom zou je? Het gewicht van een fiets in een bergetappe lijkt me al relevanter, en daar wordt na de finish dan weer niet op gecontroleerd. Nog eenvoudiger.
'Ja, ik had een motortje, maar hij stond niet aan'
'Ik ben geflikt door mijn ploeggenoot'
'Die fiets was niet van mij'
150W op 75kg is nog altijd 2W/kg meer.. voor de 60kg gozers is het 2.5W/kg meer...
En preventief controleren kan geen kwaad. Je vindt het binnen 5 minuten. 10 fietsen 1 uur werk (inc 1 min om te wisselen van fiets naar fiets). elke dag van de giro, maakt 21u werk. zeg een totaal uurloon van 100 euro inc reiskostenvergoeding en alles.. 2100 euro max.
hoeveel koersdagen zijn er per jaar? niet meer dan 1000. Dus zelfs in het meest extreme geval praat je over 1 ton max. eerder minder. Hoeveel ga je daarmee winnen op doping? een maand onderzoek kost je 10k per persoon(materiaal huur, loon all in). Dunno klinkt nog altijd als een kleine kostenpost die een vorm van valsspelen makkelijk afschrikt.
Anyone that says they couldn’t believe pro riders using a motorised bike is kidding themselves. Guaranteed performance improvements without having to risk health problems? Come on!
Dat standpunt neem ik dan maar gedwee over
@Teunster (wat een nick trouwens?!?)
Ach ja, die Henderson lult wel vaker te ambitieus uit zijn nek en onder een dekmantel kan ie al helemaal los.