Felle kritiek op parcours Tour de Wallonie: “Rode kaart voor de organisatie”

Felle kritiek op parcours Tour de Wallonie: “Rode kaart voor de organisatie”

foto: Cor Vos

maandag 17 augustus 2020 om 18:41

Veiligheid is de laatste weken een hot item in het wielrennen en ook de Tour de Wallonie kan op kritiek rekenen uit het peloton. Diverse renners ventileren op sociale media hun mening over het gevaarlijke parcours. Het wegdek zou op plekken vol zitten met gaten.

“Rode kaart voor de organisatie van de Tour de Wallonie vandaag”, schrijft Florian Sénéchal van Deceuninck-Quick-Step op Twitter. “Het lokale circuit was veel te gevaarlijk voor de sprintetappe. De weg was in slechte conditie en er waren veel te veel obstakels aan weerszijden van de weg. Er wordt altijd gereageerd als iemand overlijdt of ernstig geblesseerd raakt, maar het veilig houden voor renners is geen prioriteit?”

Iljo Keisse en Jetse Bol reageren met een kwinkslag. “Probeer de gaten in de weg te ontwijken tijdens de rit van vandaag. In de Tour de Wallonie is dat onmogelijk!”, aldus Keisse. Zijn ploeggenoot Michael Mørkøv haakt daarop in. “En natuurlijk is de UCI daar niet verantwoordelijk voor, net als met alle andere veiligheidskwesties en valpartijen.”

Onder meer Greg Van Avermaet kwam vandaag ten val nadat hij door een gat in de weg was gereden. Hij kon zijn weg vervolgen. Burgos-BH raakte na valpartijen twee renners (Isaac Cantón en Jesus Ezquerra) kwijt.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Chasse_patate 17 augustus 2020 om 18:53

Vooral weer dqs die loopt te zeuren. Ze kijken allemaal te veel naar die dikke nek die daar aan de leiding staat en dat broekie met een te grote mond.

Hollow Knight 17 augustus 2020 om 19:03

Zo zie je maar weer dat sommige “fans” niets geven om de veiligheid van renners en enkel lopen te haten op een ploeg omdat ze Belgisch is.

Jetse Bol, Thomas De Gendt en Luke Rowe rijden ook voor QS zeker?

Ik vraag me überhaupt wel af of je naar de etappe hebt gekeken vandaag. Er waren veel valpartijen en dat kwam niet door de renners deze keer.

Panache 17 augustus 2020 om 19:22

Toch zegt een van de Belgische grootheden vandaag “Als renner moet je je aanpassen aan het parcours, niet?”

KnightBiker 17 augustus 2020 om 19:34

@panache – zegt de foto niet genoeg?

HF2013 17 augustus 2020 om 19:52

Als die foto van Iljo Keisse de situatie daar eerlijk weergeeft, sla jij de plank behoorlijk mis.

kaas 17 augustus 2020 om 19:54

Heb je de etappe gezien vandaag? Dat kan echt niet, met dat wegdek en overal rare obstakels, zoals paaltjes.

Serse Coppi 17 augustus 2020 om 19:55

Foto is niet van nu, noch van parcours

Klaver 17 augustus 2020 om 21:53

Klasse chasse patatje!

boenk 18 augustus 2020 om 04:57

Hahaha, die Chasse patate, dit verzin je niet. Heel het peloton klaagt “maar die van DQS zitten er toch weer bij”. Als een hond die zijn eigen staart wil bijten.

Wat zeg ik van een hond? Dit is gewoon Pavlov! Laat sommigen hier een foto van Evenepoel of Lefevere zien en ze beginnen al te schuimbekken en met hun voet achter hun oor te krabben of te huilen naar de maan. Nu is het al zo, dat zelfs eender wie een DQS truitje draagt, al het gewenste effect oproept. Nog even wachten en Chasse Patate begint met zijn hoofd tegen een muur te kloppen bij het zien van de kleur blauw.

ivo001 17 augustus 2020 om 18:55

Denk dat ze tegenwoordig het volledige wegennet van een land moeten opknappen voordat er gekoerst mag worden.

Scibby 17 augustus 2020 om 23:06

Hup, maar gauw aan het werk daar dan.

Murcia 17 augustus 2020 om 18:59

Klopt allemaal, maar ik zag vandaag ook weer het klassieke stoepjes rijden. Wat volgens mij verboden is door de UCI. De renners blijven dus ook zelf dingen doen die verboden zijn.

Merlinappa 17 augustus 2020 om 19:06

Is inderdaad verboden. Gilbert oa overduidelijk in beeld op een stoep.

Serse Coppi 17 augustus 2020 om 19:56

Stybar, Gilbert en Capiot zijn ook beboet…

“Fine / Amende / Boete: CHF 200 + 15 points aux classements UCI + 20 sec de pénalisation + 20 points de penalité au classement par points”

Kelder is de Man 17 augustus 2020 om 18:59

In Belgie val je nooit in slaap achter het stuur, dat is wel een voordeel.

vanSpringel 17 augustus 2020 om 19:33

Tenzij je in een Volvo rijdt natuurlijk.

Kelder is de Man 17 augustus 2020 om 22:22

VanSpringel
M’n enige ervaring is de Amazon.

Panache 17 augustus 2020 om 19:00

Die weg ligt er miserabel bij. Maar kan je in Wallonië wel een ronde houden op mooi wegdek?

Bob 17 augustus 2020 om 19:01

Inderdaad beter om Italiaanse grind-en Franse kasseistroken te asfalteren!

Gerben 17 augustus 2020 om 19:03

Laten we eerlijk zijn, in België kan het opknappen van het wegennet geen kwaad. Wat een armoede daar.

Franco Ballerini 17 augustus 2020 om 19:04

Helemaal veilig krijg je het nooit bij het wielrennen, maar er zijn zeker wel wat stappen te maken. Ik geef toe, het is onvergelijkbaar, maar de F1 (vreselijke “sport”) en de MotoGP (wat ik dan weer wel geweldig vind) is het redelijk gelukt.

Panache 17 augustus 2020 om 19:23

20 circuits van 7 km versus in 5 jaar tijd 250.000 km profkoersen op de openbare weg. Ja, dat is niet te vergelijken.

Merlinappa 17 augustus 2020 om 19:05

Morgen niet starten dus?

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 19:09

Met dat quasi lollige gedrag op bekbook, bitchtweet en fotoblob gaan de heren renners wel wat voorbij aan de aanvankelijke piste > als een monnik leven om zo razendkeihard mogelijk op veel te snelle fietsen op openbare wegen raggen. Evenals PR met zijn keien en GdL met zijn afdalingen is het aan de renner die dit het best durft en kan om als eerste aan te komen, dat is de hele bedoeling. Hier heb je dus gaten en vreselijk gevaarlijke stukken wegmeubilair. Ik pleit dan ook voor een totale parcourverandering van de Waalse pijl die onderin begint, wat fameuze bierdorpen aandoet, over allemaal van dit soort wegen gaat, dat fort in Namur als openbreker en dan naar Huy in een enkele beklimming afmaken.

Ik heb veel gereden in Wallonie en kan me niet voorstellen dat de heren wielrenners nou ineens heel verbaasd zijn wat ze te zien krijgen. Het heeft ook best de schijn van een klassieke VL-WA discussie.

Miko1983 17 augustus 2020 om 19:11

Als je die foto ziet is het wel echt schandalig..hoe haal je t in je hoofd!!

Klaas Foppen 17 augustus 2020 om 19:16

Belgie heeft een ontzettend slecht wegen, maar die foto is inderdaad niet te doen :-(

Fred Postma 17 augustus 2020 om 19:17

België: failed state !

FDJ 17 augustus 2020 om 19:21

Het is in 2020 niet ineens nieuw dat in België de wegen slecht zijn?

KnightBiker 17 augustus 2020 om 19:37

Daarom hoef je er nog geen wielrenners overheen te sturen? In Parijs-Roubaix is het wegdek beter dan op de foto…

Roosje 17 augustus 2020 om 19:21

Het is echt beroerd gesteld met de infrastructuur in België. Ik was dit jaar in Luxemburg en heb veel gefietst in de grensregio. Het verschil met België is schrijnend: biljartlaken versus gatenkaas. Dat ligt natuurlijk niet aan de organisatie al kunnen ze de meest dramatische stukken natuurlijk proberen te mijden. Maar vandaag hield ik ook mijn hart vast toen de renners weliswaar gewaarschuwd door seingevers, slalommend tussen allerlei paaltjes hun weg probeerden te zoeken. Wonder dat hier niet meer ongelukken zijn gebeurd.

reusjen 17 augustus 2020 om 19:33

Het lijkt erop dat de geest uit de fles is. Nu nog omzetten naar daden en effectieve samenwerking, dan kan het nog wat worden.

Bob 17 augustus 2020 om 19:44

Ze rijden veelal op grote geasfalteerde steenwegen die goed berijdbaar zijn. Vandaag meer betonwegen en dat is iets minder aangenaam met fietsjes van 10000 euro en een bandendruk van 7 bar. Het slecht aangeduide verkeersmeubilair zorgde voor het meeste gevaar en valpartijen.

Maar opnieuw reden de renners ongestraft op de stoep en fietspaden waar het niet mocht.

Het ergst van al is dat mensen denken dat de renners werkelijk over die weg met putten zijn gereden.

josi 17 augustus 2020 om 19:47

Als ik die foto zie, kan ik de kritiek wel begrijpen. Da’s echt vragen om ongelukken.

SnellePelle 17 augustus 2020 om 19:51

En weer klagen de heren renners NA de wedstrijd. En weer weet iedereen van te voren dat de wegen in Wallonie rete slecht zijn. En weer stappen de heren op de fiets om die wegen die zoooooooo slecht zijn te berijden.

Heren, laat nu eens echt zien hoe erg het is.

STAP NIET OP, GEZAMENLIJK.
Maak een echt statement, geen twittersoap.
Dat doet Levevre wel.

Panache 17 augustus 2020 om 20:53

Maar er is geen eensgezindheid. Als er 120 niet opstappen hebben die 60 anderen meer kans, dus die gaan. En een renner die hier prima in kan rijden, die gaat ook.

Merlinappa 17 augustus 2020 om 19:54

Die foto is niet het wegdek van vandaag dus hè. Is illustratief maar zo erg is het gelukkig niet.

katerkop 17 augustus 2020 om 19:57

Dus eigenlijk gewoon gereden over typisch Waalse wegen. Het is daar een derdewereldland

lathumnees 18 augustus 2020 om 09:07

Dude, is dat nou echt nodig, Wallonië uitmaken voor derdewereldland?

Jacco van Stierop 17 augustus 2020 om 20:04

De slechte toestand van de Belgische wegen is niet van vandaag of gisteren. Hopelijk dat de huidige veiligheidsdiscussie daar eens verandering in kan brengen, hoewel ik niet verwacht dat de ambtelijke molens opeens zoveel sneller zullen draaien.
In Spanje heb je vele mooi geasfalteerde wegen met niet zelden plotseling een wak. Misschien nog wel gevaarlijker omdat je dat niet verwacht. In België stel je je erop in.
Wellicht eens kritisch kijken naar het materiaal. De zucht naar sneller en sneller lijkt niet parallel te lopen met de omstandigheden waaronder het materiaal gebruikt dient te worden. Het breken van een fietskader in een koers is geen onalledaags verschijnsel geworden. Zo kun je je ook afvragen waarom een tijdrit op een speciaal turborijwiel afgewerkt moet worden.

Cochise 17 augustus 2020 om 20:12

Ik denk dat de foto van Keisse maar als voorbeeld dient en dat hij die niet vanop z’n fiets gemaakt heeft vandaag.

Ik weet ook dat het niet aan de renners is om oplossingen te voorzien maar het was toch veelbetekenend welke reacties er kwamen op de vraag hoe ze dit probleem dan moeten oplossen.
Je weet dat er veel strontwegen zijn in Wallonië en dat ze de laatste weken nog een nieuw parcours moesten uittekenen omdat er wat burgemeesters de krant wilden halen als veiligste burgemeester van het land, dan weet je ook dat je niet alleen op juist-vernieuwde tweevaksbanen zult koersen. Waar willen ze dat het naartoe gaat? Een mannetje dat smorgens voor het peloton het parcours verkent en de rit annuleert als er gevaarlijke passages zijn? Dan kunnen ze maar beter allemaal op de zwift gaan koersen.
Er is actie nodig maar als puntje bij paaltje zal het weer ieder voor zich zijn.

skylimit 17 augustus 2020 om 20:28

Die foto met dat wegdek is ter illustratie of zijn de renners daar vandaag echt overheen gereden? Beetje offroad hoort er tegenwoordig bij. Je hebt Parijs-Roubaix, Strade Bianche, Tro Bro Leon, en wat koersen in Vlaanderen over Flandries fields.
De Walen voegen daar nu de Tour de Wallonie aan toe met een nieuwe variant.
Parkoerkennis zouden de Belgen toch op zijn minst moet hebben :):)

Voor de rest blijven de renners ook zelf gevaarlijke toeren uithalen.
De eerste regel die gehandhaafd of opnieuw ingesteld dient te worden is het afbakenen van het wegdek waarop gereden mag worden. Iedere renner die (zonder noodzaak) op een ander stuk aangegeven wegdek (fietspaden, voetpaden etc.) rijdt wordt teruggezet in de daguitslag c.q. gediskwalificeerd (afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp).
Verder is het ondoenlijk om al het wegmeubilair voor een koers weg te halen, al zal het dan wel goed gemarkeerd dienen te worden.
Inderdaad was er wat sla-om werk tussen afzetpaaltjes op de weg, maar ja als de regel over het gebruik van het aangegeven wegdek wordt gehanteerd, mogen renners dus niet sla-ommen tussen de paaltjes.

thorsen 17 augustus 2020 om 20:48

Kasseistroken in Parijs-Roubaix, grindstroken in Strade Bianche en afdalingen in Ronde van Lombardije staan gewoon in het roadbook.

Een kuil in de weg die je pas ziet als je er doorheen bent gereden niet…

Als er niks in het roadbook staat mag je verwachten dat het een weg is waar je ‘gewoon’ overheen kunt fietsen.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 21:01

Plan Plugge speelt hier op in !

Headlines

Materiaalzone

Populair