Fabio Jakobsen: “Wie had dit een jaar geleden gedacht?”

maandag 6 september 2021 om 10:34
Fabio Jakobsen: “Wie had dit een jaar geleden gedacht?”

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen kwam met beide vuisten gebald in de lucht over de aankomst in de afsluitende tijdrit van de Vuelta a España. Dertien maanden na zijn vreselijke ongeval in de Ronde van Polen reed hij weer een grote ronde uit, en hij deed dat met drie etappezeges op zak en de groene trui om de schouders.

“Om hier te finishen in Santiago de Compostella is mijn grootste zege”, reageerde Jakobsen na afloop van de slotetappe, die eindigde voor de kathedraal van het bedevaartsoord. “Wie had dit een jaar geleden gedacht? Toen ik dichtbij de finish kwam kon ik zwaaien naar de fans die mijn naam riepen. Drie etappezeges en de groene trui had ik nooit verwacht drie weken geleden. Deze prestatie werd mogelijk gemaakt met de hulp van mijn ploegmaats.”

In de bergetappes kon de sprinter steevast rekenen op de hulp van zijn ploeggenoten. “Ze waren overal voor me. Op de klimmen, in de afdalingen, in de vallei. Ze keerden zichzelf binnenstebuiten voor mij en daar ben ik ze erg dankbaar voor. Deze trui vertegenwoordigt The Wolfpack. Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken: de renners, staf en sponsoren. Het is een sprookje”, vertelde een gelukkige Jakobsen tot slot.

Dit artikel delen:

18 Reacties

VerstandOpNul 6 september 2021 om 10:50

Ik niet!!
Die drie etappes waren top, hopelijk volgend jaar in de Tour.
De groene trui zie ik dan weer liever naar een meer all-round renner gaan. Van mij mag de puntentelling weer op de schop..

Alfons Haavers 6 september 2021 om 10:53

Meer all-round renner heeft toch al het algemene klassement? Anders was dit gewoon nog een truitje erbij voor Roglic.

Michelangelo 6 september 2021 om 11:01

Mag duidelijk zijn dat het een stuk spannender geweest was als de puntentelling iets anders was.
Maar veel hangt ook af van het deelnemersveld. Nu heeft Jakobsen (zeker na het uitvallen van Philipsen) alles op een presenteerblaadje gekregen. En het is dat zijn leadout te hard ging voor hem, anders had hij ook nog een etappe meer gewonnen (de Senechal etappe). Maar rijdt Philipsen mee tot het eind, en zet er nog een derde fatsoenlijke sprinter aan de start, en het kan zomaar zijn dat ze elkaar zoveel punten afsnoepen dat uiteindelijk een type als Roglic (klassementsrenner met punch) er toch met groen vandoor gaat.

Reiger 6 september 2021 om 11:10

Eens met Alfons. Puntenklassement moet gaan naar de beste (meest regelmatige) sprinter van een grote ronde.

Tuubke 6 september 2021 om 11:49

Dan moet het niet meer ‘puntenklassement’ heten, maar ‘sprintersklassement’.

Romāns Vainšteins 6 september 2021 om 13:58

Van mij had Cort hem mogen pakken.

Koers 6 september 2021 om 10:52

Prachtig natuurlijk. 3 stuks erbij, dat is niet niks. Hopelijk gaan we hem volgend jaar in de tour zien. De prins mag nog een jaartje proefdraaien in de Giro

Reiger 6 september 2021 om 11:17

Dat kan ook nog een dingetje worden bij DQS de komende jaren. Jakobsen is wel een sprinter die een goede trein nodig heeft. Wanneer REV daadwerkelijk hoge ogen gaat gooien in een grote ronde kan het niet anders dat er keuzes gemaakt moeten worden.
Sprinters zijn van oudsher goed omringd bij de ploeg maar voor klassementsrenners is het altijd een beetje zeuren geweest. En zeuren doet Patje standaard over budget.
Een klassementsrenner goed omringen kost tegenwoordig ook bakken met geld dus moeten er nog wat sponsoren over de brug komen.

Turtlehead 6 september 2021 om 10:56

Heel mooi. Gehoopt had ik het wel, gedacht niemand.
Maar… hij is weer terug op het niveau als wielrenner waar hij was, nu moet er nog wat bij qua inhoud.
Immers: ook drie etappes verloren en in de bergen ver achteraan.

En ja: ik snap dat een sprinter regelmatig óók verliest. Maar de Tour is nog wel wat anders qua koersen, hectiek en tegenstand.

Maar stel je eens voor: deze gast gaat in topvorm (en redelijk moe ;) ) de winter in, en knalt dan in het voorjaar meteen uit de startblokken. Dan moet er veel mogelijk zijn…

Reiger 6 september 2021 om 11:08

Waarschijnlijk is deze ronde perfect geweest voor hem om in een nog betere vorm 2022 te gaan knallen. Ook had hij hier niet de meest ideale sprinttrein. Ik denk dat hij met de perfecte leadout nog een extra ritje had gepakt in het begin, en met een iets betere conditie wordt hij niet meer uit de wielen gereden in de rit die Sénéchal won. Het hadden er zomaar 5 kunnen zijn. Mooi doel voor volgend jaar!

KnightBiker 6 september 2021 om 11:10

+1 er moet qua inhoud nog wat bij voor de Tour, en met de sterke sprinters in de ploeg is een tour selectie niet vanzelfsprekend.

Maar dat dit al mogelijk is hadden we vorig jaar niet kunnen voorspellen, er is een mooie toekomst maar een jaartje Giro/Vuelta dubbel kan ook de beste optie zijn voor Jakobsen om de nodige inhoud te kweken die hij zonder valtpartij vorig jaar waarschijnlijk al gehad had.

Michelangelo 6 september 2021 om 10:58

Mooie prestatie: etappes winnen en een grote ronde uitrijden is gewoon fantastisch.

De groene trui? Laten we reeel zijn: sinds het uitstappen van Philipsen was daarin niemand geinteresseerd, zie ook die ene tussensprint. Het was gewoon lachwekkend dat er gewoon niemand was die ook maar probeerde te sprinten voor de punten.

Waar ik niks mee heb is dat hele wolfpack-gedoe. Ik ben wel een beetje klaar met dat merk, zeker ook omdat het steeds meer op een enge sekte lijkt dan op een goed geoliede jachtmachine. Was ooit leuk bedacht, maar tijd voor iets nieuws als je het mij vraagt. Bovendien, ik vond de primaire reactie van Jakobsen na de overwinning van Senechal ook gewoon niet chique. Dat heeft niks meer met een wolfpack te maken waarin iedereen kan en mag scoren, maar eerder met een troep leeuwen waarin de leeuwinnen enkel mogen jagen en het mannetje uiteindelijk als eerste aan het feest gaat.

Verder heb ik niet gezien hoe hij het iedere keer heeft klaargespeeld om op tijd binnen te komen (met duwtjes of plakbidons, of toch gewoon helemaal fair). Zeker omdat er best wat verhalen over rond gaan. Maar als hij binnen de tijd is gekomen, en niet bestraft is door de jury, dan gaan we er maar vanuit dat het ook gewoon eerlijk genoeg is gegaan. En dan verdient hij wat mij betreft ook gewoon een dikke pluim voor het uitrijden van deze ronde, en is het groen hem ook van harte gegund.

josi 6 september 2021 om 11:21

Fantastisch dat hij dit nu alweer kan. Het uitrijden van deze ronde zal hem vast ook weer helpen met het oog op volgende jaar. Op naar de Tour dan, hopelijk.

hjjanssen1973 6 september 2021 om 12:28

Behoorlijk wat reacties hier zijn off-topic. Het gaat om de revival van Fabio Jakobsen, die bijna het onmogelijke presteert. Maar inderdaad, zonder zijn ploegmaats was hij in deze Vuelta nergens geweest.

Binda 6 september 2021 om 14:13

Ik denk dat het succes van Jakobsen er negatief is voor de salarisonderhandelingen van Cavendish. Lefevre weet nu dat hij (weer) een A-sprinter in zijn selectie heeft, dus het behoud van Cavendish heeft nu minder prioriteit. Slim van hem om de onderhandelingen uit te stellen tot na de Vuelta.

timjokkmokk 6 september 2021 om 18:24

Die 3 overwinningen zijn fantastisch, maar de tactiek van zijn ploeg is gewoon zielig, ook in de Tour het zelfde beeld, vrijwel de hele ploeg opofferen voor de sprinter. Het is gewoon opvallen, bij een beetje bergetappe, komt zowat de hele ploeg min of meer gelijk, met een enorme achterstand. Bekijk het eindklassement maar waar staan de renners van DKQ, op bijna de laatste plaatsen. En waar was de jury in de bergen?

de adelaar 6 september 2021 om 20:22

Binnenkort zal Evenepoel je op je wenken bedienen

JopieZ 6 september 2021 om 19:47

Vind het knapzak hij de Vuelta heeft uitgereden. Hoe, dat maakt niet uit. Voor zijn rechtzaak tegen Groenewegen is dit wel een slechte zaak, doordat hij heeft bewezen snel weer terug op niveau te zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair