Fabio Jakobsen schiet meteen raak in Volta ao Algarve

woensdag 20 februari 2019 om 18:02
Fabio Jakobsen schiet meteen raak in Volta ao Algarve

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen heeft de openingsetappe van de Volta ao Algarve gewonnen. De Nederlander van Deceuninck-Quick Step was veruit de snelste in de sprint, na een chaotische finale. Landgenoot Dylan Groenewegen kon niet om de zege spurten: de renner van Jumbo-Visma was een van de voornaamste slachtoffers van een massale valpartij.


Niet alleen in Zuid-Spanje werd er vandaag gekoerst. In Portugal begon vandaag de Volta ao Algarve met een relatief vlakke etappe naar Lagos. Vorig jaar kwam Dylan Groenewegen hier als winnaar over de streep. De topsprinter van Jumbo-Visma is ook dit jaar van de partij, en dus zag Groenewegen een kans om zijn tweede seizoenszege te boeken.

Thuisrijders in de aanval 
De renners waren nog maar net gestart vanuit vissersplaats Portimão, of er reed al een kopgroep van vijf renners weg. Pedro Paulinho, David Ribeiro, Marvin Scheulen, José Mendes én Rafael Lourenço fietsten zich in de kijker, maar echt uitzicht op de ritzege hadden ze nooit.

Mendes bleek vooraan de sterkste, maar de 33-jarige klimmer werd na verloop van tijd ingerekend door twee tegenaanvallers: Sergio Paulinho en Antonio Angulo. De Efapel-ploeggenoten mochten een tijdje op kop rijden, maar op goed twintig kilometer van de meet vond er een algemene hergroepering plaats.

Jumbo-Visma kende een baaldag – foto: Cor Vos

Groenewegen uitgeschakeld door massale valpartij 
Met het naderen van de finish, groeide de nervositeit in het peloton. Dit leidde tot een massale valpartij op zeven kilometer van de finish. Jasper Stuyven was de eerste die crashte: de Belg van Trek-Segafredo nam een groot deel van het peloton in zijn val mee.

Dylan Groenewegen en John Degenkolb waren de voornaamste slachtoffers: beide sprinters waren plots kansloos voor de zege. Een eerste groep van veertig renners mocht om de overwinning strijden. Deceuninck-Quick Step probeerde zijn sprinter Jakobsen een ideale lead-out te bezorgen.

Jakobsen vliegt naar de zege 
Dat lukte niet, maar de jonge Nederlander stormde desalniettemin naar de zege. Jakobsen hield Arnaud Démare en Pascal Ackermann met meerdere fietslengtes achter zich. De jonge sprinter mag tevens als leider aan de tweede etappe beginnen.

Fabio Jakobsen in de gele leiderstrui – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

38 Reacties

Samlambeej 20 februari 2019 om 18:04

Wat een bonk die jonge Jakobsen! Sénéchal kon net niet snel genoeg, Fabio springt naar het wiel van Consonni met een extra versnelling, Ackermann en co geen antwoord.
=>Lampaert monsterbeurt na het tikkie van Selig, heerlijk!

ChefSpijker 20 februari 2019 om 18:07

Rare actie van Selig ja. Zou eigenlijk een diskwalificatie moeten worden. Lampaert indrukwekkend, Stybar goed, Senechal slecht, Fabio uitstekend. Geef hem Richeze als piloot en hij gaat snel veel grote zeges boeken.

Jori 20 februari 2019 om 18:07

Hoe koud, berekenend en goed ben je als je zo de situatie kunt lezen.
Jakobsen zit zelf ingesloten achter zijn niet al te snelle lead-out en een Caja man met Ackermann in zijn wiel. Ackermann panikeert en gaat al snel buitenom, verspilt te veel energie en is kansloos. Jakobsen wacht, wetende dat Senechal toch wel gaat afgeven en vanaf dat moment knalt Jakobsen erover met dubbele snelheid en liet die arme Consonni duizelen terwijl hij er langsheen wervelde, heerlijk!

Fassa Bortolo 20 februari 2019 om 18:10

Mooi omschreven! Inderdaad een zeer volwassen sprint van Jakobsen. Prachtig!

Samlambeej 20 februari 2019 om 18:10

en het was nog zo’n schaatsmove ook om van wiel te wisseln, het nodige evenwicht aan die snelheid… lef of kunde?

tdola 20 februari 2019 om 18:08

Groenewegen zo te zien zelfstandig over de finish.

Jacco van Stierop 20 februari 2019 om 18:10

Hele knappe sprint van Jakobsen. Zich niet laten opfokken en op het juiste moment accelereren. Consonni te overmoedig.

Random wielerliefhebber. 20 februari 2019 om 18:10

hopelijk geen schade bij degene die gevallen zijn, ging op n flinke snelheid

Lennimator 20 februari 2019 om 18:16

Dit kan wel eens een mooi sprintjaar worden voor onze Hollandse helden!

fringale 20 februari 2019 om 18:17

1e wedstrijddag van Jakobsen, nou, nou

AWestie 20 februari 2019 om 18:20

Zet Selig maar uit koers, handjes aan het stuur aub. Powless staat er goed bij, attent.

EddyB1958 20 februari 2019 om 18:20

Twee Nederlandse topsprinters ? Nog nooit meegemaakt!
Of topic ik mis Mwielerfan.

Jean Dumas 21 februari 2019 om 10:22

JP van Poppel en Blijlevens hebben nog een jaartje samen gekoerst, in 1994.

HoofdIsVrij 20 februari 2019 om 18:21

Poels en Oomen in ieder geval in de eerste groep.

Ik moet ook nog aan de nieuwe teamkleuren wennen. Ik dacht dat Consonni van Trek was.

Jakobsen wel indrukwekkend sterk zeg. Sprint de rest gewoon op meters. Kon nog douchen en een schoon truitje aandoen voordat de rest ook bij de finish was.

quickstep 20 februari 2019 om 18:47

en dat is 9!!

Piet Lut 20 februari 2019 om 18:54

” De Nederlander van Deceuninck-Quick Step was veruit de snelste in de massasprint”

Ik ben van mening dat een sprint van een groep van 25-30 renners geen massasprint meer is

Bikeage 20 februari 2019 om 19:05

Niet als het een schrale kopgroep is, wel als het een gebroken peloton is. Alsof er in een normale massasprint meer dan 30 man om de overwinning mee doen.

Kpenty 20 februari 2019 om 19:24

Pas na een heuvelachtige koers wanneer er meerdere sprinters zijn afgevallen, dan noem je het geen massasprint meer. Met zoveel sprinters er nog bij en door een valpartij ontsierde finale is het nog steeds een massasprint.

Dolledriesoldebroek 20 februari 2019 om 19:20

Wat een machine en wat is die al zelfbewust van eigen kunnen op die leeftijd door zo lang te wachten, vertoon van superklasse! Wat een held

lander luypaert 20 februari 2019 om 19:27

Uhm Aru op 1min08…!!

Tinkerbell 20 februari 2019 om 20:51

Als je het artikel zou lezen zou je weten dat er een valpartij was geweest waar een groot deel van het peloton door werd opgehouden dus ook Aru hoogstwaarschijnlijk.

lander luypaert 20 februari 2019 om 21:00

uhm wacht… ik had het gelezen maar ik lees nergens dat Aru erbij was… alsook worden die dan niet op zelfde tijd gezet? en die hoogstwaarschijnlijk hou ik niet van… want dat denk jij ma weet je het zeker?? nee!

Tinkerbell 20 februari 2019 om 21:12

Nee die worden niet in dezelfde tijd gezet want buiten de 3 kilometergrens. Het is ook wel erg veel werk als je van iedereen moet gaan vermelden of ze wel of niet bij de valpartij betrokken zijn als redactie zijnde. Maar goed ik heb het even voor je opgezocht en Aru werd inderdaad opgehouden door de valpartij meldt de ploeg op Twitter.

simonvanderzee 20 februari 2019 om 19:33

Bravo Fabio. Weer een Nederlands succesje.

simonvanderzee 20 februari 2019 om 19:38

En Oomen ook goed vooraan gefinished!

jonglins 20 februari 2019 om 19:43

Hele sterke zege van Jakobsen. Maar vind de superlatieven hier wel een tikkie overdreven. Paar belangrijke concurrenten waren uitgeschakeld en het waren geen fietslengtes…. Demare moest een flink gat goedmaken maar kwam nog aardig in de buurt.

Jan Blokland 20 februari 2019 om 19:55

Klopt wat je zegt. Maar buiten deze sprint om, was Jakobsen verleden jaar ook al de revelatie voor mij. Dit gaat gewoon een hele grote worden. Dat denk ik echt. In de klassiekers zal het nog even afwachten worden met koersen van 250 km of meer, maar sla hem hoger aan dan Groenewegen. En dat is natuurlijk ook niet de eerste de beste tegenwoordig. Jammer van de val vandaag. Dat is altijd vervelend. Maar ja, dat zal niet de laatste keer zijn.

Brabander 20 februari 2019 om 20:19

Jakobsen gaat wel erg snel erg goed natuurlijk. Die timmert echt aan de weg en nestelt zich nu toch al in de steeds breder wordende sprinttop

ChefSpijker 21 februari 2019 om 10:39

Geen fietslengtes? Dan heb je geloof ik een andere sprint dan ik gezien. Ackermann kon niet eens het wiel houden, zat perfect. Démare kwam ook amper in de buurt. Ja misschien in de slotmeters toen Fabio al uitgebreid aan het juichen was.

eddyvv 20 februari 2019 om 20:20

is het ook mogelijk mensen van wielerflits dat ik een post aanklik zonder die kop van marco minnaard te zien?

Ivanoviclover 20 februari 2019 om 21:59

Dit!!!

vanSpringel 21 februari 2019 om 13:56

Ik dacht dat Marco Minnaard alleen bij mij keer op keer in de nieuwberichten op de telefoon tevoorschijn komt.

jonglins 20 februari 2019 om 20:42

Denk idd dat hij verder kan komen dan Groenewegen.
Vorig jaar was ie al 10e in Plouay, een koers van meer dan 250 km. Dus langere afstanden lijkt hij ook aan te kunnen.

Volgens hemzelf was dat trouwens zijn beste koers ooit.

ivo001 20 februari 2019 om 21:18

GC gaat dus tussen Poels, Oomen en Mas. Verder alleen Powless er nog bij. Konrad al 4 minuten aan de broek.

koos verrek 20 februari 2019 om 21:31

Minuutje slechts voor op de rest vd klimmers, alles kan nog

Natte spons 21 februari 2019 om 12:03

Delacruz en Pogacar niet vergeten.

assen 20 februari 2019 om 22:33

Klasbak.
Hoeveel zal hij er winnen dit jaar? Meer dan tien?!?

Martino87 20 februari 2019 om 22:46

Het is maar goed dat de man op plek 13 geen Evenepoel heet.