Fabio Jakobsen ontwaakt uit kunstmatige coma

vrijdag 7 augustus 2020 om 13:33
Fabio Jakobsen ontwaakt uit kunstmatige coma

Fabio Jakobsen - foto: Joris Knapen

Goed nieuws vanuit Polen. Fabio Jakobsen is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Het goede nieuws is zojuist medegedeeld over de koersradio in de Ronde van Polen en bevestigd vanuit de entourage van Jakobsen.

De renner van Deceuninck-Quick-Step werd woensdag met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij sindsdien in een kunstmatige coma werd gehouden. Aanvankelijk wilden de artsen hem gisteren al laten ontwaken, maar uiteindelijk werd besloten die ingreep uit te stellen tot vandaag.

Inmiddels is duidelijk dat de Poolse justitie onderzoek doet naar de crash. De officier van justitie in Katowice heeft volgens het Poolse persbureau PAP inmiddels drie getuigen verhoord, onder wie een vertegenwoordiger van de organisatie.

Dit artikel delen:

56 Reacties

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 13:37

Het beste nieuws van vandaag!

Sammysosa 7 augustus 2020 om 13:37

Pfff, nu al het beste nieuws van de dag. Fingers crossed dat er inderdaad geen hersenschade is

Dikke Vrouw 7 augustus 2020 om 13:44

Hij is in goede conditie staat er toch

Panache 7 augustus 2020 om 14:06

Goede conditie moet je in zo’n situaties relatief zien, niet absoluut.

SjorsPatate 7 augustus 2020 om 13:41

Fantastisch nieuws. Een belangrijke eerste stap. Als ik zo lees wat er precies aan de hand is met hem heeft hij nog een hele lange weg te gaan om te herstellen. En dan heb ik het nog niet eens over op de fiets zitten.

Epohuana 7 augustus 2020 om 13:46

Ze hebben het vooral over verwondingen in het gezicht toch? De revalidatie zal een tijd duren maar verder zie ik dan geen reden waarom fietsen niet meer zou kunnen.. Nou ben ik natuurlijk geen dokter, van psychologie weet ik iets meer..

Het lijkt me ongelooflijk eng om de volgende keer weer zo mee te sprinten nu we allemaal weten waar mnr Groenewegen toe in staat is.

Rendo 7 augustus 2020 om 13:51

@epo. Ja vooral gezicht. Maar als de berichtgeving klopt blijft daar niet veel van over. Zelfs als de rest van zijn lichaam intact zou zijn, heeft dit een enorme impact..

KnightBiker 7 augustus 2020 om 14:04

Stybar heeft ooit ook ongeveer alles gebroken wat er in zijn gezicht zat, die is er helemaal van herstelt. (Zal wel iets minder drastisch zijn geweest dan dit maar wel van soortgelijke aard)

SjorsPatate 7 augustus 2020 om 14:06

@Epohuana ik ben geen arts, maar hij is zwaargewond aan het gezicht (gebroken gehemelte). Dan heb je het niet over een paar hechtingen, maar dat alles weer op zijn plek gezet moet worden. Daarnaast een verbrijzelde luchtpijp. Ik hoop het natuurlijk helemaal mis te hebben.

Panache 7 augustus 2020 om 14:07

Onderschat spreken, eten en slikken niet (zwaar gehavend op dat vlak).

ivo001 7 augustus 2020 om 14:51

Ik ben bang dat hij een aanzienlijke tijd niet op een normale manier voeding zal kunnen eten.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 13:41

Heel fijn! Nu duimen dat de schade relatief gezien mee valt. Forza Fabio!

Murcia 7 augustus 2020 om 13:43

Beste nieuws van de dag! Hopelijk zet het herstel zich verder door. Veel sterkte gewenst aan hem en zijn naasten.

Angelo Pauwels 7 augustus 2020 om 13:43

Het beste nieuws van de dag, kon al 2 nachten nauwelijks slapen.

Emergo 7 augustus 2020 om 13:44

Wel, wel.

Dikke Vrouw 7 augustus 2020 om 13:46

Van de warmte?

Angelo Pauwels 7 augustus 2020 om 13:55

ja ik was enorm ongerust en leefde mee.

Wheely 7 augustus 2020 om 14:05

Begrijpelijk, niks mis mee om een softie te zijn!

Franco Ballerini 7 augustus 2020 om 14:10

Zeker begrijpelijk. Ik heb de nacht na de crash toen bekend werd dat hij in levensgevaar verkeerde ook geen oog dichtgedaan.

Fred Postma 7 augustus 2020 om 14:48

Ik was kapot van Beiroet

HSV 7 augustus 2020 om 14:49

Mij liet het ook niet los. Sliep er ook slecht van. Blij te horen dat Fabio uit coma is. Nu maar hopen op goed herstel.

Glorious 7 augustus 2020 om 17:06

Ik heb er ook continu aan gedacht, heel logisch allemaal en zeker als extreme wielrenvolger.

Epohuana 7 augustus 2020 om 13:43

Zoals het er nu dus uitziet lijkt hij weer op de fiets te kunnen stappen na zijn revalidatie. Het is dat hij fysiek niet in staat was om een loterij ticket te halen anders had hij dat echt moeten doen. Hoe ongelukkig de crash ook was, zo gelukkig mag hij zijn dat hij er vanaf (lijkt) te komen.

Crevaison 7 augustus 2020 om 14:04

Erg voorbarige conclusie

n92 7 augustus 2020 om 14:15

Ik denk dat het voorlopig nog de vraag is of hij überhaupt weer normaal kan functioneren en op welke termijn. Fietsen is nog een stapje extra en profwielrenner zijn is nog een stapje extra. Ik hoop dat hij geluk heeft en dat hij zo snel mogelijk weer op de fiets zit maar om dat nu al te concluderen is veel te voorbarig.

NCK17 7 augustus 2020 om 13:48

Ik moet zeggen dat ik zeer blij ben met de voorlopig positieve berichten uit Polen. Toen ik de val woensdag zag vreesde ik voor het ergste. Gelukkig lijkt het enigzins mee te vallen, alhoewel hij zeer zwaar gewond is.

Jacco van Stierop 7 augustus 2020 om 13:49

Heel fijn bericht! Hoe de toekomst er ook voor hem uit zal zien, belangrijkste is dat hij weer gezond wordt en niet blijvend ernstig belemmerd zal blijven in zijn functioneren.

Limal 7 augustus 2020 om 13:51

Wat een goed nieuws!! Veel sterkte Fabio, vanaf nu wordt het elke dag beter!

Onie 7 augustus 2020 om 13:52

Weer een positief bericht. Hopelijk blijft het zich positief ontwikkelen. De verwondingen die hij heeft zullen nog veel tijd nodig hebben om te herstellen.

andrehoutman 7 augustus 2020 om 13:53

Geweldig nieuws voor nu!

VerstandOpNul 7 augustus 2020 om 13:53

Wat een opluchting.. Condition is good, dus waarschijnlijk ook echt bij kennis(?)..

Fast Freddy 7 augustus 2020 om 13:53

Forza Fabio!

Jean Dumas 7 augustus 2020 om 13:55

Viva Fabio. We denken aan je.

hjjanssen1973 7 augustus 2020 om 13:56

Positief nieuws!! Bizar dat hij een uur lang gereanimeerd is. Fietstechnisch lijkt hij mij best te kunnen herstellen. Hij zal er ook niks meer van weten, dus qua angst ook OK denk ik. Ik weet nog dat Tyler Farrar angst kreeg omdat zijn vriend Wouter Weylandt was verongelukt. Farrar zijn carriere was toen over inderdaad door die angst.

bartp25 7 augustus 2020 om 14:06

En Pinot met zijn daalangst staat me ook nog op het netvlies

reusjen 7 augustus 2020 om 14:08

Ik vraag me sterk af of dat klopt. Ze zeiden meteen dat het hart in goede conditie was alleen de ademhaling ging niet goed. Daarom is er ook geïntubeerd. Ik denk dat ze “beademd” hebben vertaald met gereanimeerd, maar dat is toch wel echt iets anders.

Franco Ballerini 7 augustus 2020 om 14:13

@reusjen: ik denk dat je gelijk hebt.

Thoin 7 augustus 2020 om 14:16

Hoezo reanimeren?
De rondedokteres zei toch dat zijn hart nooit is gestopt met kloppen?
Waarom zou hij dan gereanimeerd zijn?

hjjanssen1973 7 augustus 2020 om 14:16

@reusjen Dat klinkt logisch inderdaad. Hopelijk beademd ipv gereanimeerd. Dat zou betekenen dat er toch kans is op volledig herstel tbv het fietsen. Hopelijk geneest zijn gezicht en kaak ook goed. Ik had het idee dat ie met zijn gezicht bovenop de rand van dat hek (zonder stootkussen…) is terechtgekomen…

JDclimber 7 augustus 2020 om 14:33

In de Pools – Engelse vertaling is sprake geweest van "resuscitation". Ik denk dat hier in de vertaling iets niet helemaal synchroon is gegaan en het per ongeluk verward is met reanimatie. Ik kan alleen maar teruglezen in die poolse tweet dat er sprake was van "przewietrzyć", wat inderdaad intuberen of beademen betekent. Laten we hopen dat die reanimatie niet aan de orde is geweest….

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Resuscitation voor de definitie van resuscitation, dit lijkt er meer op

Merlinappa 7 augustus 2020 om 14:01

Heel fijn nieuws! Hopelijk is er inderdaad geen sprake van hersenschade en kan hij volledig herstellen.

Wheely 7 augustus 2020 om 14:04

Heel fijn nieuws! Verder nog weinig conclusies trekken uit dit bericht zou ik zeggen.

Samlambeej 7 augustus 2020 om 14:08

Goh ongelooflijk. Wat een geluk! Snel beterschap Fabio!

Paul Bus 7 augustus 2020 om 14:08

Super veel beterschap voor Fabio heel veel sterkte,moge hij supersterk hier uit komen.

Japsie 7 augustus 2020 om 14:15

Fantastisch! Sterke kerel.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 14:17

Geweldig nieuws! Klinkt allemaal relatief positief.

bartp25 7 augustus 2020 om 14:21

Uiteraard fantastisch nieuws, voor alle betrokkenen.

James Highsand 7 augustus 2020 om 14:34

Fantastisch nieuws!
Wij mensen, en ik ben ook maar een mens, mogen altijd graag vergelijkbare gevallen aanhalen, hoewel ieder geval op zich staat. Pinot en Farrar worden genoemd, voor wat betreft de psychische kant, en Stybar als fysiek voorbeeld. Maar volgens mij was het bij Stybar vooral het gebit, en viel het verder in zijn gezicht wel mee. Waar mij, na alle medische info, het aan doet denken zijn de verwondingen van Laurent Jalabert, die in een massasprint door toedoen van een agent, vreselijk te val kwam. Die had toen ook zware verwondingen aan mond, kaak, gehemelte e.d. en moest na de val nog maanden gevoed worden met een rietje.

Gladiool 7 augustus 2020 om 15:01

Aan de andere kant ook een mooi voorbeeld dat je dan wel op topniveau kan terugkeren.

lnnrt 7 augustus 2020 om 15:11

Dat was ook een verschrikkelijke valpartij inderdaad. Maar Jalabert werd anderhalve maand later alweer 4e op het Franse Kampioenschap, dus maandenlang eten door een rietje lijkt me sterk (dat worden verhalen natuurlijk altijd in de loop der jaren).

Laten we hopen voor Fabio dat hij net zo kan terugkomen als Jaja, die had namelijk zijn beste jaren na 1994.

Spurter 7 augustus 2020 om 15:59

Als het net zo gaat als Jalabert, dan rijdt ie straks met de besten mee omhoog op de Ventoux en de Alp

maklukzat 7 augustus 2020 om 19:44

Kan me dat ook nog herinneren ja. Jalabert was na de val een betere klimmer. Opmerkelijk.

Dekker 7 augustus 2020 om 14:51

Zou dat betekenen dat ie niet meer geintubeerd is op het moment? Ik neem aan dat als je nog aan de beademing ligt dat ze je dan nog laten slapen zeg maar.

Dat zou zeer goed nieuws zijn en betekenen dat de operatie aan zijn luchtpijp iig geslaagd is.

Limal 7 augustus 2020 om 15:17

Hij heeft misschien nog zo’n buisje/masker met extra zuurstof, maar ja, dit klinkt alsof hij zelfstandig ademt.

nickdt 7 augustus 2020 om 15:59

Als het net zo als in Nederland is, dan heeft ie waarschijnlijk 2 dingen in zijn neus die zuurstof geven.

Headlines

Materiaalzone

Populair