‘Situatie Fabio Jakobsen ernstig maar stabiel’

donderdag 6 augustus 2020 om 00:30
‘Situatie Fabio Jakobsen ernstig maar stabiel’

foto: Joris Knapen

De hele wielerwereld leeft mee met Fabio Jakobsen. De renner van Deceuninck-Quick-Step kwam tijdens de openingsrit van de Ronde van Polen zwaar ten val.

Aanvankelijk was er nog niet veel bekend over zijn toestand. Verschillende media wisten te melden dat de Nederlander na zijn horrorcrash bij bewustzijn was. Een verslaggever van TVP Sport meldt dat Jakobsen in een kunstmatige coma is gebracht.

De signalen die Renaat Schotte opving, waren eveneens onheilspellend. “Hij is net in een ambulance gelegd. Er zijn verschillende reanimatiepogingen geweest en hij is in een kunstmatige coma gebracht. Als ik naar de body language van zijn ploegmaten kijk, dan vrees ik voor de zaak”, zo liet hij weten aan de VRT.

Deceuninck-Quick-Step meldt dat Jakobsen direct na de valpartij door doktoren werd behandeld aan zijn verwondingen.


Update 20.35 uur – Koersarts Ronde van Polen: “Situatie Fabio Jakobsen levensbedreigend”

De situatie van Fabio Jakobsen zou levensbedreigend zijn. Dat laat koersarts Barbara Jerschina weten aan het Poolse nazosie.pl.

“We hebben alles gedaan wat we konden”, zo laat zij weten. “De werkomstandigheden waren zeer moeilijk. Er is sprake van zeer ernstig hersenletsel en een gebroken gehemelte, dus er waren problemen met intubatie, maar we hebben via buizen zuurstof bij hem aangebracht. We hebben de vitale functies gehandhaafd. Het hart werkte nog goed en hield de juiste druk in stand.”

Toch is de situatie van Jakobsen zeer zorgwekkend te noemen. “Hij heeft zeer ernstige verwondingen opgelopen. De situatie is levensbedreigend. Hij heeft ook heel erg veel bloed verloren. Hij leeft nog en hij is bij ons. Hopelijk winnen we…”

Jakobsen is naar het St. Barbara’s ziekenhuis in Sosnowiec gebracht, waar een spoedoperatie wordt uitgevoerd.


Update 21.35 uur – Volgens Poolse media wordt Jakobsen op dit moment geopereerd

Een woordvoerder van het ziekenhuis waar Jakobsen momenteel een operatie ondergaat, heeft zojuist het volgende naar buiten gebracht: “De patiënt wordt moment geopereerd door een team van MKA-chirurgen (mond-, kaak- en aangezichtschirurgie, red.) en orthopedisten. Hij verkeert in een ernstige toestand, maar is hart- en luchtwegtechnisch stabiel. We moeten afwachten.”


Update 22.35 uur: ‘Pools ziekenhuis: Jakobsen is stabiel, donderdag verdere diagnose’

De eerste onderzoeken in het Poolse ziekenhuis waar Fabio Jakobsen naartoe gebracht is na zijn horrorcrash, zijn afgerond. Op de Poolse nationale televisie heeft de assistent-directeur van het ziekenhuis verklaard dat de Nederlands kampioen stabiel is.

Volgens de assistent-directeur is er geen hersen- en ruggenmergschade vastgesteld, maar verwacht men donderdag een betere diagnose te kunnen stellen.


Update 00.15 uur: Deceuninck-Quick-Step: “Ernstig, maar stabiel”

Zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step heeft iets na middernacht een verklaring gepubliceerd. Daarin wordt de eerdere verklaring van het Poolse ziekenhuis bevestigd. “De situatie van Fabio Jakobsen is ernstig, maar op dit moment is hij stabiel”, klinkt het. “Diagnostische tests onthulden geen hersen- of rugletsel, maar vanwege de ernst van zijn meerdere verwondingen wordt hij nog steeds in comateuze toestand gehouden en moet hij de volgende dagen nauwlettend in de gaten worden gehouden in het Wojewódzki Szpital in Katowice.”

“Verdere informatie zal in de loop van de komende uren worden verstrekt. Ondertussen willen we u bedanken voor uw hartverwarmende steun”, besluit de ploeg.


Update 00:50 uur: Official bij bewustzijn en stabiel

De organisatie van de Ronde van Polen heeft bij monde van koersdirecteur Czeslaw Lang een verklaring afgelegd. “Ik ben net terug van het Sosnowiec Santa Barbara Hospital. Na een gesprek met de directeur kan ik zeggen dat ik enigszins opgelucht ben. Na het zien van de crash vreesden we het ergste, maar nu weten we dat de situatie ernstig maar gestabiliseerd is”, geeft hij aan.

Ook over de tweede betrokkene heeft hij nieuws. “De raceofficial die ook bij het ongeval betrokken was, liep hoofdletsel op, maar is al bij bewustzijn gekomen en verkeert nu in een stabiele toestand. Ik wil de artsen en het ziekenhuispersoneel heel hartelijk bedanken voor hun snelle zorg en hulp en ik wens ook alle atleten die bij de crash betrokken waren een spoedig herstel toe.”

Dit artikel delen:

231 Reacties

Limal 5 augustus 2020 om 19:16

Gruwelijk. Hopelijk loopt het niet af zoals vorig jaar.

KimJungPoels 5 augustus 2020 om 19:19

Ik lees nu juist net dat Jakobsen in een coma gehouden wordt en dat zijn toestand ernstig is…

Franco Ballerini 5 augustus 2020 om 19:30

Jezus! Als dat echt zo is dan Groenewegen levenslang schorsen, zoals ze dat naar mijn mening ook al met die andere idioot Cavendish hadden moeten doen.

Peter Lippens 5 augustus 2020 om 19:52

Cav was net het slachtoffer, Sagan zul je bedoelen maarja dat is het lieverdje van sommige idioten hier en van het journaille maar niet van zijn collega’s, Groenewegen trouwens ook niet

Peter Lippens 5 augustus 2020 om 19:52

Cav was net het slachtoffer, Sagan zul je bedoelen maarja dat is het lieverdje van sommige idioten hier en van het journaille maar niet van zijn collega’s, Groenewegen trouwens ook niet

nickdt 5 augustus 2020 om 20:35

Ik denk dat Franco bedoelt die actie van Cav tegen Veelers.

Ivanoviclover 5 augustus 2020 om 19:20

Ik ben er ziek van. Ergste crash die ik in 15 jaar koers gezien heb.

assen 5 augustus 2020 om 19:44

Ja, horror crash in het kwadraat.

Bidden voor een goede afloop.

Dikke Vrouw 5 augustus 2020 om 19:21

Jezus wat naar allemaal :(

Cyclinglife 5 augustus 2020 om 19:22

@redactie graag ook even de moeite nemen om de toestand van het jurylid te vertalen en te vertellen. Ik weet dat dit een wielerwebsite is. Maar ze zijn beide mensen, geef ze beide het respect dat ze verdienen.

Hopelijk gaan ze het beide reden. Veel sterkte aan beide gewenst en aan de familie en vrienden.
(aangepast na terechte opmerking)

Dikke Vrouw 5 augustus 2020 om 19:25

Nabestaanden?? Ze zijn toch nog niet dood?

Cyclinglife 5 augustus 2020 om 19:29

Sorry bedoelde familie en vrienden. Zeer verkeerd gekozen woorden van mijn kant.
Maar als je gereanimeerd moet worden betekent dat meestal niet veel goeds. En hoop dat het goed komt.

Matxin 5 augustus 2020 om 19:27

Het zou al een klein wonder zijn als hij het overleeft en weer 100% gezond wordt.
Zijn carrière al topsporter is sowieso voorbij, je wordt bedankt Dylan.

Jandepandaman 5 augustus 2020 om 19:30

Fijn om een DQS staflid als mede WF’er te hebben, wist niet dat hij nooit meer kon fietsen!
Nu serieus, doe kalm en oordeel pas als er nieuws is. Horrorcrash en wens hem veel beterschap!

Limal 5 augustus 2020 om 19:30

Laat ons nog even de nieuwsberichten afwachten voordat we zulke dingen zeggen…

Matxin 5 augustus 2020 om 19:31

Er is al nieuws, namelijk dat hij in coma ligt.

Chasse_patate 5 augustus 2020 om 21:20

@Matxin wat een enorme droeftoeter ben jij. Ieder topic hierover ben je alleen maar aan het stoken en aan het stoken.

Ik zie dat je dat tegenwoordig bij heel veel berichten doet. Als je niet normaal kan reageren, reageer dan gewoon niet.

Sauerpraum 5 augustus 2020 om 21:56

Matxin, je slaat de spijker op z’n kop. Iemand willens en wetens met deze snelheid een hek inbeuken staat gelijk aan zware mishandeling. Groenewegen mag nooit meer in een peloton fietsen.

Arema Pro Cycling Team 5 augustus 2020 om 19:29

Op de Poolse TV werd net de term, zorgwekkende toestand gebruikt. Hoop van harte dat het meevalt.

Wheely 5 augustus 2020 om 19:33

Jongens wat een zwarte dag!

Hollow Knight 5 augustus 2020 om 19:33

PolishTV: Race commisar in very good state, rumours on his bad state untrue
PolishTV: Jakobsen in medically induced coma, internal bleeding

lander luypaert 5 augustus 2020 om 19:36

Jacobsen zou meermaals gereanimeerd zijn en ligt nu in coma…

horsm 5 augustus 2020 om 19:43

Ik word misselijk als ik dit lees.

lander luypaert 5 augustus 2020 om 19:45

Klopt… Hij zou ook inwendige bloedingen hebben. Dit doet me jammer genoeg denken aan Bjorg Lambrecht. Ook ben ik bang als hij ontwaakt uit zijn coma dat hij gaat terug keren als een met alle respect voor hem! Stig Broekx

ChefSpijker 5 augustus 2020 om 19:42

Bij een filmpje van een toeschouwer is te zien dat Fabio tijdens zijn val z’n helm verliest in de lucht. Dit is niet best…

nickdt 5 augustus 2020 om 20:41

Aii… Zware crash, maar dan ga je toch wel nadenken of die helm wel goed vast heeft gezeten om zijn hoofd heen.

horsm 5 augustus 2020 om 19:44

Wat een afschuwelijke dag. Ik hoop voor het beste voor de betrokkenen.

jefgodfather 5 augustus 2020 om 19:50

Info van Renaat Schotte van Sporza uit Polen: Jakobsen werd in een ziekenwagen afgevoerd. Er zijn verschillende reanimatiepogingen geweest. Hij zou in een kunstmatig coma gebracht zijn

FDJ 5 augustus 2020 om 19:53

Vreselijke situatie en hoop dat alles goedkomt voor zowel de fotograaf als Jakobsen.

Ik snap de adrenaline die bij velen door de lijven giert, maar Groenwegen zal zichzelf ontzettend rot voelen en opzet met deze gevolgen zijn zeker niet in het spel. Dat hij van zijn lijn afwijkt ja, maar dat gebeurt veel meer in de sprint. Dat is niet iets nieuws.

Vooral de tweets van Lefevre en Evenepoel zijn ook echt over de grens. Of is Lefevre nog even vergeten hoe Cavendish in zijn ploeg ooit Veelers in volle sprint op schandalige wijze ten val bracht?

Deel Koeper 5 augustus 2020 om 19:58

Cavendish/Veelers was schouder tegen schouder in 't midden van de weg, waarbij Veelers de sprint-aantrekker was die zich bewust in 't midden van de weg laat uitzakken om in de weg te rijden. Waarbij de gekleurde bril van NOS-kalveren ook niet hielp om iedereen in een bepaalde richting te duwen. Was totaal niet te vergelijken.

Dan komt Sagan/Cavendish van enkele Tours geleden veel meer in de buurt.

Dion 5 augustus 2020 om 19:59

Levefre is een verschrikkelijk hypocriete man.

malinwa 5 augustus 2020 om 20:00

Idd, laten we het over de tweets hebben…

madeinstars 5 augustus 2020 om 20:01

Ja Lefevre is echt een verschrikking. Die heeft jarenlang Richeze in dienst gehad, de meest gevaarlijke lead-out man van heel het peloton.

Dikke Vrouw 5 augustus 2020 om 19:54

’t is niet best jongens :(

Marik 5 augustus 2020 om 19:59

Ai ai ai dit klinkt toch echt niet best, hou vol Fabio!

ProfrondeZevenbergen 5 augustus 2020 om 20:52

Idd. Kom op Fabio!

Romāns Vainšteins 5 augustus 2020 om 20:00

Ik las net elders dat Jakobsen’s helm voor de klap al van het hoofd geslingerd was.

Heb hier een erg naar en slecht voorgevoel over en erg veel medelijden met de betrokkenen waaronder dus ook Dylan Groenewegen,.. :( mijn hart doet pijn, dit is de ergste spurtcrash die ik ooit gezien heb.

S. Morgenstern 5 augustus 2020 om 20:04

Dat van de helm maakt het wel heel eng inderdaad.

Jandepandaman 5 augustus 2020 om 20:04

Amen! Alleen maar verliezers. Groot Groenewegen fan hier, maar dit kan niet. Desondanks, denk ik dat Groenewegen hier doodziek van gaat zijn.

Velominatus 5 augustus 2020 om 20:07

Helemaal 100% mee eens RV.

Man met de hamer 5 augustus 2020 om 20:08

Zelfde hier Romans, het is hopen op goed nieuws…

horsm 5 augustus 2020 om 20:08

Ik heb hier exact hetzelfde gevoel over.

Matxin 5 augustus 2020 om 20:08

Hoezo kan een helm überhaupt van je hoofd af vallen voordat je iets raakt met je hoofd. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling..

vevie 5 augustus 2020 om 20:09

Doodziek is nog zachtjes uitgedrukt. Dit is toch echt wel overduidelijk een bewuste actie. Laten we duimen, maar de kans is groot dat hij Jakobsen blijvend letsel of erger heeft aangericht. Of je dan nog naar je zelf in de spiegel kunt kijken, is de echte vraag. Natuurlijk zou hij dit niet gewild hebben, echter kun je voor sommige dingen gewoon geen excuses maken. Met deze vaart zoiets uithalen is weten dat het weleens verkeerd kan uitpakken. Daar gaat hij voor het leven getekend door zijn.

stevofan 5 augustus 2020 om 20:18

@Rv. Ik heb het filmpje ook gezien. Bij vertraagd afspelen kan je duidelijk zien dat de helm van zijn hoofd geslingerd wordt.

Hoop dat alles goed komt. Slecht gevoel over

DonnyBrasco 5 augustus 2020 om 21:17

Ik hoop dan ook dat de UCI meer gaat doen dan alleen Groenewegen straffen. Er zijn meerdere sprinters die houden van schuine lijnen in hun sprint. De zogenaamde wilde sprinters, terwijl er ook genoeg laten zien dat je met een schone lijn je sprint kan winnen.

Maar ook deze finish en eventuele betere vangrailen die de renners beschermen en niet nog meer verwonden bij een val(zie ook Van Aert en talloze andere). Er zijn tegenwoordig zoveel opties die je kan doen in plaats van ijzeren dranghekken. Dat het hekje waar ze tegen aan knalde los stond maakt het alleen maar erger.

Neemt niet weg dat dit een verschrikkelijke dag is voor allen betrokkenen en dit gewoon veel pijn doet voor de wielerliefhebbers.

Ik vind Jakobsen een geweldig talent en Groenewegen een geweldige sprinter. Dit gun je niemand.

SnellePelle 5 augustus 2020 om 22:10

@maxtin
Hij valt op zijn aangezicht / luchtpijp op het dranghek waarbij de helm wordt afgerukt.

De simpele aanname gaat dus mank.

girardengo 5 augustus 2020 om 20:03

Hier zijn eigenlijk geen woorden voor…

Glorious 5 augustus 2020 om 20:07

De actie van Dylan is niet oke, maar hoe erg de afloop was, is nooit zijn intensie geweest. We hebben veel ergere dingen gezien met renshaw sagan cavendish etc waar niet zoveel letsel was, blijft erg maar ze gaan 70km per uur!

ShoarmaDude17 5 augustus 2020 om 20:16

+1

SnellePelle 5 augustus 2020 om 22:11

Praat het maar goed idioot

JayJay 5 augustus 2020 om 22:19

Meen jij dit nu?

vanSpringel 5 augustus 2020 om 23:13

+1 eens met Glorious. Kan nooit de bedoeling van Groenewegen zijn geweest. Hij is geen type Cavendish van "ik niet, hij ook niet".

hartstikkebedankt 5 augustus 2020 om 20:07

Vreselijke berichten uitgerekend 1 jaar na vorig jaar

Max1 5 augustus 2020 om 20:08

Remco Evenepoel had in zijn reactie 100% gelijk, wie het leven van andere renners in gevaar brengt moet levenslang geschorst worden. Punt aan de lijn. Uiteraard moet de uitspraak gebeuren na onderzoek door een onafhankelijke instantie.

madeinstars 5 augustus 2020 om 20:11

Dat klinkt in theorie aardig, maar hoe ga je in praktijk ooit bepalen of een actie iemands leven in gevaar brengt? In een wielerseizoen gebeurt dit misschien twintig keer, maar zijn de gevolgen veel minder ernstig.

mus van de maasstad 5 augustus 2020 om 20:18

Dan houden we geen sprinter meer over. 100m eerder geeft jacobsen die fdj renner een kwak. Die bleef gelukkig wel recht, maar dat had ook heel anders af kunnen lopen. Dus hoe straffen we dat? Wat als die verkeerd valt kan die ook overlijden.

04398 5 augustus 2020 om 20:52

@madeinstars Ik weet niet welke koers jij kijkt maar ik zie niet 20x keer per jaar iemand een collega de hekken in rijden bij 80 km/u. En ik kijk toch vrij veel wielrennen. Als je dit een collega aan doet dan ben je niet 100% in je bovenpan.

Chasse_patate 5 augustus 2020 om 21:23

Remco heeft zeker geen gelijk en die moet zijn grote puber mond dicht houden en niet vanuit emotie gaan twitteren.

Jean Dumas 5 augustus 2020 om 21:51

Onzin. Het parcours moet veel veiliger, amateurisme ten top.

Sephiroth 5 augustus 2020 om 21:55

04398: nee niet de hekken want die collegas remmen dan net op het laatst. Het principe van anderen in gevaar brengen (uitkomst is altijd onbekend tijdens de actie) met een valse sprint of een gemene uit laten waaien door de lead out (zie menig QS leadout wat dat betreft) zie je veel te vaak.

dus nee evenpoel reageert vanuit emoties en is niet realistisch want de actie an-sich van je lijn afwijken tot aan de drankhekken zie je in elke 4e sprint wel gebeuren. Nu met slechte afloop in de andere keren met minder slechte aflopen.

Bergje over 6 augustus 2020 om 08:28

Dan zou je ook kunnen zeggen dat een organisatie geschorst moet worden die 1 jaar na een dodelijke crash weer eenzelfse rit/ finish plant.
Alle gevaarlijke sprintkoersen, bergkoersen, etc. Waar mensen strijden om de winst, is de kans aanwezig dat er in emoties en competitie verkeerde keuzes worden gemaakt.
Het is te simplistisch om te zeggen, er heeft er 1 schuld en dan te oordelen. Iedereen die ik tot nu toe hard hoor oordelen vind ik veelal emotioneel en kortzichtig / onbewust. Evenepoel is inderdaad nog maar een puber op geestelijk gebied, ik begrijp dan ook zijn reactie wel.

ozziepix 5 augustus 2020 om 20:09

TV direct na de crash uitgezet, om geen afschuwelijke beelden te zien die ik niet wil zien. Dat die jongen notebene naar Fabio Casartelli is vernoemd.

horsm 5 augustus 2020 om 20:10

Jeez. Dat was ik even vergeten, dat van zijn naam.

Coureurs du Courage 5 augustus 2020 om 20:11

Ik word hier heel stil van.. ik ben niet gelovig, maar zou anders bidden voor alle betrokkenen dat ze het overleven…

Javier 5 augustus 2020 om 20:13

Goed nieuws over de race judge! Lijkt in orde te zijn.

https://twitter.com/D_Ludwinski/status/1291074160320491521

Murcia 5 augustus 2020 om 20:18

Dat is tenminste nog iets positiefs. In de beelden zag het er voor die man ook verschrikkelijk uit. Na een prachtige herstart afgelopen zaterdag heb ik nu al weer een knoop in mijn buik. Kan alleen maar hopen dat Fabio hier bovenop komt.

S. Morgenstern 5 augustus 2020 om 20:18

Goed nieuws! Is er dan nog een fotograaf die er slecht aan toe is, of was dat deze persoon die ook zo werd aangeduid?

Javier 5 augustus 2020 om 20:19

@Morgenstern

Dat was gelukkig deze persoon!

S. Morgenstern 5 augustus 2020 om 20:21

Fijn! Nu duimen voor snel goed nieuws over Fabio.

vevie 5 augustus 2020 om 20:16

Groenewegen zou ook nog in beroep gegaan zijn tegen zijn diskwalificatie. Iets met zijn zadel zou de boosdoener zijn.

Arema Pro Cycling Team 5 augustus 2020 om 20:21

In beroep? Die gast / ploeg spoort echt niet.

Poeksel 5 augustus 2020 om 20:24

Bron?

Dion 5 augustus 2020 om 20:25

Ik zou links of rechtsom ook op zoek gaan naar verzachtende omstandigheden. Dit tekent je voor je leven

bartp25 5 augustus 2020 om 20:28

Zeer benieuwd naar de bron inderdaad kan me dit namelijk niet voorstellen dat iemand na zo een crash in beroep gaat ook al zou er een mechanisch zijn.

vevie 5 augustus 2020 om 20:41