Ewan maakt indruk op Hatta Dam, Roglic doet uitstekende zaken

woensdag 27 februari 2019 om 13:16

foto: Cor Vos

Caleb Ewan heeft zijn eerste zege voor Lotto Soudal te pakken. De Australische sprinter maakte indruk op de steile Hatta Dam. Ewan versloeg de verrassende Matteo Moschetti. Primož Roglič (3e) deed uitstekende zaken in het klassement, aangezien de Sloveen belangrijke bonificatieseconden wist te pakken.


Alejandro Valverde boekte gisteren dan ‘eindelijk’ zijn eerste zege als wereldkampioen. De bergetappe naar Jebel Hafeet maakte veel duidelijk. Het liet zien dat Primož Roglič dé te kloppen man is in deze UAE Tour. Met de Sloveen als leider begon het peloton vandaag aan de vierde etappe, met aankomst op de korte maar steile Hatta Dam.

Gazprom-RusVelo laat zich zien 
Alessandro De Marchi had weer eens zijn stoute schoenen aangetrokken. De Italiaanse rasaanvaller van Team CCC maakte onderdeel uit van een kopgroep van zes. Naast De Marchi waren ook Simon Clarke, Charles Planet en Gazprom-RusVelo-renners Igor Boev, Stepan Kurianov en Artem Nych mee.

Evenepoel moet opgeven na val 
De zes vluchters kregen zeven minuten cadeau, maar het peloton had de situatie onder controle. De etappe leek zodoende wat voort te kabbelen, maar plots werd het peloton opgeschikt door een valpartij. Het grootste slachtoffer was toptalent Remco Evenepoel. De 19-jarige Belg moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Zonder Evenepoel reed het peloton verder richting Hatta Dam. In de woestijn is er altijd kans op waaiers, en zo ook vandaag. Het peloton brak in meerdere stukken, maar op goed vijftig kilometer van de finish smolt alles weer samen. We gingen dan ook met een compact peloton naar de laatste kilometers.

Waaiers in de UAE Tour! – foto: Cor Vos

Dumoulin in de aanval! 
Wereldkampioen Valverde wilde maar wat graag zijn tweede etappe winnen, en liet zijn ploeg Movistar dan ook op kop rijden. Ook UAE Emirates was van voren te vinden voor Alexander Kristoff en Fernando Gaviria. Het zorgde ervoor dat de meeste vluchters werden ingerekend. Wie er nog vooruit reed? Alessandro De Marchi!

De Italiaan kreeg op tien kilometer van de finish het gezelschap van… Tom Dumoulin. De renner van Team Sunweb – de nummer zeven in het klassement – ging op en over De Marchi, in de hoop om de concurrentie te verrassen. De Nederlander pakte tien seconden, maar werd voor de voet van Hatta Dam weer opgeslokt.

Valverde valt, Ewan wint 
Ondertussen viel er een tweede valpartij te noteren. Het grootste slachtoffer bleek Valverde. De Spanjaard wist echter – met dank aan zijn ploeggenoten – weer terug te keren. Ook David Gaudu en Emanuel Buchmann – de nummers drie en vier – lagen erbij. Beide renners wisten hun klassement echter te redden.

We kregen na een chaotische aanloopfase alsnog een sprint met een (bijna) voltallig peloton. UAE Emirates probeerde Kristoff naar de zege te piloteren, maar het was Moschetti die namens Trek-Segafredo de debatten opende. Ewan plakte aan het wiel, terwijl de rest op achterstand werd gezet. De Australiër wist uiteindelijk op de power naar de zege te rijden.

Primož Roglič deed prima zaken voor het klassement – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

61 Reacties

Baik-Baik 27 februari 2019 om 13:17

Ewan en Degenkolb, over twee tot nu toe onzichtbare renners gesproken.

Kelderman ging ook goed mee, moedige poging van Tom.

Wielerfan999 27 februari 2019 om 13:18

Nou doet Degenkolb ook niet mee, onzichtbaarder kan bijna niet.

Romāns Vainšteins 27 februari 2019 om 13:19

Ewan is al geruime tijd met alles in zich op zoek naar een overwinning. Ik vind deze dan ook erg verdiend voor hem.

Merlinappa 27 februari 2019 om 13:18

Ah, Roglic toch net derde. Alsnog goede zaken voor het klassement!

Wheely 27 februari 2019 om 13:18

Ohw dat was Degenkolb, volgens mij drukte Roglič m r nog net voor. Wat een leuke aankomst dit jaarlijks potje dammen.

ChefSpijker 27 februari 2019 om 13:19

Knap van Moschetti. Wist helemaal niet dat ie dit kon. Heeft Trek de verbeterde? versie van Nizzolo gewoon binnengehaald. Met het oog op de toekomst dan.

Romāns Vainšteins 27 februari 2019 om 13:23

Pfff, ik wist niet eens wie Moschetti IS man !

platt 27 februari 2019 om 13:29

Dit heeft Moschetti toch vorig jaar al meerdere keren laten zien dat ie dit soort dingen kan. Weliswaar op koersen van minder niveau, maar goed Pogacar won vorige week ook al.

ChefSpijker 27 februari 2019 om 13:53

Ja in gewone massasprints. Maar toch niet bij dergelijke pittige aankomsten?

hugenholz 27 februari 2019 om 13:20

Dumoulin ging veel te vroeg. wat was het idee achter die poging? De benen ff testen? Hij had Kelderman in de laatste fase veel beter kunnen afzetten als die z’n krachten had gespaard.

ChefSpijker 27 februari 2019 om 14:05

Kelderman zat toch alsnog perfect? Maar had zelf de macht niet om met de versnelling van Moschetti, Ewan en daarna Roglic mee te kunnen.

chasse patat 27 februari 2019 om 13:20

Was Degenkolb echt de nr2?

Wheely 27 februari 2019 om 13:21

Nee

FritsvanHoefelen 27 februari 2019 om 13:42

Die is zeg maar niet aanwezig

FritsvanHoefelen 27 februari 2019 om 13:20

Vier keer het woord wereldkampioen in de tekst, maar geen enkele keer op Evenepoel slaande. Gemiste kans

EddyB1958 27 februari 2019 om 13:31

Natuurlijk slaat dat niet op Evenepoel, of wist jij nog niet dat er leeftijdscategorieën zijn in het wielrennen ? Verrassende overwinning toch van Ewan. Gaudu tijd verloren, dus zou het best kunnen dat ze bij Deceuninck met Knox het jongerenklassement gaan leiden.

peervaneynthoven 27 februari 2019 om 20:18

Evenepoel niet als wereldkampioen aangeduid? Wat een blunder zeg! Voel je je aangesproken? Evenepoel rijdt toch niet in de wereldkampioenentrui rond? Of ben ik kleurenblind? Evenepoel is een talent en wereldkampioen bij de “kleuters”. Niet bij de profs. Stop met dat “gehype” en bovenmatige aandacht voor die knul die in dit peloton nog alles te bewijzen (en te leren) heeft Over 3 jaar (of eerder) praten we wel weer een keer over Remco. Ook die bovenmatige aandacht ieder dag van van Belleghem en zijn “ik had net nog even contact met de pappa van Remco” is “over the top”.Laat die jongen met rust (en ook de onafhankelijke volger!)
ps Overigens telde ik maar 2x de toevoeging “wereldkampioen” in de text. Bij, volkomen terecht, Valverde. En dat was functioneel.

Wheely 27 februari 2019 om 13:20

Moschetwie?

Samlambeej 27 februari 2019 om 21:58

Volgens mij een renner voortgekomen uit de opleidingsploeg van Contador edit: en Ivan Basso. Polartec-Kometa heette dat vorig jaar.(Op Trek-fietsen) Terloops heb ik wel een paar overwinningen van deze knaap genoteerd. Zij het in minder grote koersen (of jeugdkoersen?).

Jandepandaman 27 februari 2019 om 13:21

Die Hatta Dam is een uiterst vermakelijke finish. Kort, steil en spannend. Elk jaar heeft mij deze finish nog kijkplezier gebracht.

Samlambeej 27 februari 2019 om 22:07

Ja he, die Hatta-Dam is echt zo'n 'halve minuut 1000 watt klim'. Van onder tot boven in een keer doorjassen en daardoor net te snel voor het 'op z'n Valverdes aan te pakken' en net niet te lang voor de vinnige sprinters.

Wheely 27 februari 2019 om 13:22

Kelderman toch ook mooi voor Ulissi en Valverde geprikt.

doorak 27 februari 2019 om 19:33

Renner die het ook echt verdiend een mooie ronde te rijden. Hoewel vandaag wederom een motor geraakt werd, deze keer Evenepoel. Hoop dat Wilco vrij blijft van dergelijke pech dit jaar en vollen potentie eens kan laten uitbetalen.

fietsvriend 27 februari 2019 om 13:22

Toch derde, maar ook nog 3s extra op Valverde. Klasse van Roglic.

Kelderman ook naar het podium? 3de nu in AK?

ikbenprocycling 27 februari 2019 om 13:24

Ik zie Groenewegen nog wel eens winnen op die dam heh

Piet Lut 27 februari 2019 om 13:25

Moschetti was vorig jaar al goed voor 7 zeges waaronder een zege in Vuelta a Burgos. Pupil van Ivan Basso

Sagan=hulk 27 februari 2019 om 13:25

CCC heeft het hier toch wat verkloot denk ik. Volle bak gaan rijden als de wereldkampioen op achterstand lag door een valpartij, die rekening zullen ze ooit nog gepresenteerd krijgen.

martini151 27 februari 2019 om 13:26

En voor wie reden ze nou precies op kop?

Random wielerliefhebber. 27 februari 2019 om 13:28

Als Roglic hier bij had gelegen ipv Valverde had waarschijnlijk Movistar vol gas gegeven. Zijn ook niet zulke lieverdjes in zulke situaties

Baik-Baik 27 februari 2019 om 13:32

@martini
Bevin.

peervaneynthoven 27 februari 2019 om 20:23

random wielerliefhebber, je vergelijking gaat mank.

ikbenprocycling 27 februari 2019 om 13:26

Tof even bezig, onze Tom. Even de ballen tonen.
Slim ? Mwa dat wordt soms overgewaardeerd.

Tour 27 februari 2019 om 13:29

Leuk man, Tom even in de aanval, goed voor de moraal.

koos verrek 27 februari 2019 om 13:31

Kristoff van ver! En dan te voet… Hopeloze actie

KimJungPoels 27 februari 2019 om 13:39

Inderdaad zeg, wat amateuristisch dat ie zijn fiets kapot trapt bij het aanzetten.

jvh93 27 februari 2019 om 13:36

Ewan en Moschetti had ik beide niet verwacht op deze aankomst. Sterk van ze!

AWestie 27 februari 2019 om 13:39

Gaudu wordt in dezelfde tijd gezet als het tweede pelotonnetje? Dat hadden de heren commentatoren niet echt door geloof ik.

chasse patat 27 februari 2019 om 13:49

Binnen 3km lek met een “niet-bergop”-aankomst op papier…zou natuurlijk kunnen. Hij was wel weer aangesloten bij het peloton voor hij opnieuw terugviel.

rahimns 27 februari 2019 om 13:46

Volgens mij klopt die tijd van Gaudu niet… maar we gaan het straks wel zien

Wheely 27 februari 2019 om 14:08

Heeft clementie gekregen lijkt het

gesink/dekker 27 februari 2019 om 13:47

Emirates reed voor Gaviria staat er in de tekst en verderop…. probeerde Kristoff te piloteren naar de winst. Kwam Gaviria er niet aan te pas of verkeerde berichtgeving?

ChefSpijker 27 februari 2019 om 14:06

Gaviria lag bij de massale valpartij. Keerde wel terug met Valverde, maar zal toen niet meer kopman zijn geweest lijkt me.

Bulcke 27 februari 2019 om 14:07

Zijn er nu wel of geen bonificatieseconden te verdienen? Volgens de uitslag heeft roglic 3 seconden gewonnen op de groep achter hem. Hij is in het ak ook drie seconden uitgelopen op valverde. Dat horen er toch meer te zijn? Ik hoor de hele tijd van alles roepen over boni’s maar dat zie ik in de stand nu niet terug

Wheely 27 februari 2019 om 14:24

Ja wel toch, van 14 sec naar 21 sec voorsprong gegaan. 3 echte secondes en 4 boni’s.

Bulcke 27 februari 2019 om 14:27

My bad. Ik dacht dat hij 18 secenden had. Hoef ik daar mijn hoofd niet meer over te breken ;-)

Wheely 27 februari 2019 om 14:11

De nummer twee en vier in de uitslag zijn de verrassingseieren van de dag voor mij. Aangenaam kennis te maken.

Brummel 27 februari 2019 om 14:53

dus roglic kan nu ook massasprints. wat kan hij niet?

ghostwriter 27 februari 2019 om 14:59

Dit was geen massasprint.

sven241 27 februari 2019 om 15:11

Wat is die Roglic goed. Dat hij hier 3e kan worden tussen al deze punchers zegt veel.

ghostwriter 27 februari 2019 om 15:31

Ik verwacht dat Roglic op termijn ook podiumplaatsen zal halen in wedstrijden als Luik-Bastenaken-Luik, de Clasica San Sebastian en de Ronde van Lombardije. Hij heeft een goede punch en dat hij over een grote inhoud beschikt heeft hij afgelopen Tour bewezen.

  • 1
  • 2