Remco Evenepoel na wegwedstrijd: “Laten lopen met oog op de tijdrit”
foto: Cor Vos
zaterdag 24 juli 2021 om 11:01

Remco Evenepoel na wegwedstrijd: “Laten lopen met oog op de tijdrit”

Remco Evenepoel was de eerste topfavoriet die ten aanval trok in de olympische wegwedstrijd, maar op de steile Mikuni Pass moest de Belgische kopman lossen. Zijn landgenoot Wout van Aert hield wel stand, maar moest genoegen nemen met zilver in Tokio. “Dat is heel leuk. We kwamen twee kopmannen voor een medaille en dat is gelukt”, aldus Evenepoel bij Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het was een heel zware en warme dag, maar ik denk niet dat we ontevreden mogen zijn”, vertelt de debutant nadat hij zelf 49ste was geworden op tien minuten van olympisch kampioen Richard Carapaz.

Evenepoel plaatste ruim vijftig kilometer voor de finish een eerste demarrage. “Er werd even aangevallen en iedereen was aan het afzien. Ik wilde daar een gaatje slaan, maar opeens schoten andere landen wakker. Het was niet makkelijk om een gaatje te krijgen. Misschien heb ik daar procenten verspeeld voor de Mikuni Pass, wat niet slim was. Maar dat is achteraf makkelijk zegen. We hebben het geprobeerd op die manier, maar dat is niet gelukt”, zegt Evenepoel.

Goed gevoel bij Evenepoel: “Batterij opladen voor woensdag”
De 21-jarige klassementsrenner is nochtans tevreden over zijn vorm. “Ik moet zeggen dat het gevoel er wel was. De periode van herstel tussen mijn aanval en de start van de klim was kort. Daardoor zat ik snel op de limiet. Mijn benen draaiden goed en toen ik voelde dat het te rap ging, heb ik meteen laten lopen.”

“Ik heb toen de knop omgedraaid naar woensdag”, doelt hij op de olympische tijdrit, waar hij samen met Van Aert in actie komt namens België. “Die tijdrit moet mij liggen. Het is heel lastig, zeker ook met het circuit. Dus nu de batterij opladen, en hopelijk staan we woensdag met twee op het podium.”

RIDE Magazine
82 Reacties
Sorteer op:
24 juli 2021 11:06
Edit redactie: Dit is nergens voor nodig.
    24 juli 2021 11:11
    Edit redactie: Reactie is aangepast.
    24 juli 2021 11:23
    Edit redactie: Reactie is aangepast.
    24 juli 2021 11:24
    Edit redactie: Reactie is aangepast.
    24 juli 2021 11:54
    Edit redactie: Reactie is aangepast.
24 juli 2021 11:14
Ik had meer verwacht van Evenepoel in de ondersteuning voor Van Aert. Na de tour had Van Aert de onbetwiste kopman moeten zijn en had Evenepoel gewoon bij van Aert moeten blijven zonder zelf iets te proberen.
24 juli 2021 11:19
Teleurstellende koers, met zijn hulp had wout een veel grotere kans gehad
    24 juli 2021 11:32
    Belgen hebben tactisch gewoon een dramatische koers gereden. Hun hele ploeg al opgerookt voordat het echt ging beginnen.
    Vansevenant als laatste over toen de Mikuni pass net begonnen was.
    Daarom moest Van Aert alles alleen doen
    24 juli 2021 11:45
    Andere tactiek had weinig veranderd, Evenepoel niet top en behalve van Aert hoort geen enkele Belg thuis in die kopgroep.
    24 juli 2021 12:45
    Denk ook niet dat het iets had uitgemaakt. Als de benen niet goed genoeg zijn kan je niks op zo'n berg. Denk niet dat die korte demarrage in dat opzicht veel uitmaakte. Hij had het gewoon niet vandaag. Vraag me ondertussen wel af hoeverre die val hem heet teruggeworpen. Het oogt toch allemaal een stuk minder dan daarvoor.
24 juli 2021 11:21
In een parallel universum verslaat Evenepoel telkens Van Aert. Het bestaan daarvan merken we telkens weer aan interviews zoals deze.
24 juli 2021 11:22
Ik ga eens even mijn hobby uitoefenen S'mon:
Als je benen lekker draaien terwijl je gelost wordt, dan heb je een te klein verzet staan!!

Het wordt intussen echt een gimmick, die positieve praatjes van Remco. Zelfs als hij over een vangrail duikt, dan komt er nog positieve praat uit die jongen. Altijd is alles goed voor en over zichzelf. Zoveel positivisme, daar is zelfs Rutte jaloers op. Helaas begint het gewoon steeds meer op gebakken lucht te lijken, bedoeld om het imago van geweldige renner hoog te houden. Maar met steeds minder realiteitszin.

Waarom zegt deze snuiter gewoon niet: "het was warm, en deze hitte was mij gewoon te veel. Ik kon tegen mijn verwachting in niet mee, en kon jammer genoeg ook Wout niet helpen. Het was gewoon niet goed genoeg van mezelf!".

Ik heb best wel wat verwachtingen van "de aerokogel van Schepdaa" in de tijdrit. Maar het begint steeds meer te lijken op veel "aero" en weinig "kogel"...
    24 juli 2021 11:26
    Remco past in het rijtje Oliver Naesen en Jan Bakelants. Als ze fietsen gelijk ze spreken zouden ze overal bij de favorieten horen.

    Maar wel mooi dat ze voor een medaille kwamen en dat samen bereikt hebben. Goede samenwerking gezien.
    24 juli 2021 12:15
    Ik ben wel blij dat je eindelijk toegeeft dat het je hobby is ;-)
    24 juli 2021 12:55
    @Marco,
    Ik mag toch aannemen dat ook jij niet echt te spreken bent over wat Evenepoel heeft laten zien...? En dat een goede Evenepoel die zijn uiterste best had gedaan om kort achter de besten over de top te komen een wereld van verschil had kunnen maken voor Wout.
    24 juli 2021 12:57
    Kwam het dan door de warmte?
    Hij was gewoon niet goed genoeg.

    Was dat tegen zijn verwachtingen in?
    Gezien zijn interviews deze week wist hij op zijn minst dat de kans er in zat dat hij niet goed genoeg zou zijn.
    24 juli 2021 13:10
    Zij hij gisteren nou niet juist dat hij goed tegen de warmte kan? Hij is momenteel gewoon niet goed genoeg. Die veel te geforceerde comeback in de Giro heeft ervoor gezorgd dat hij te onvoorbereid weer ging rijden waarbij hij zich over de kop heeft gereden m.i. Dat gaat hem, i.i.g dit seizoen, nog lang achtervolgen. In die Giro heeft PL hem volgens mij zijn seizoen kapot laten rijden.
    24 juli 2021 13:52
    @Michelangelo Ik zeg dat het je hobby is, niet dat Evenepoel iets fatsoenlijks heeft laten zien
24 juli 2021 11:23
Minder dan verwacht, die aanval met Nibali (die in de finale ook weg was) achteraf (waar het mooi wonen is) niet echt goed uitgedraaid.

Verder is het wel makkelijk om te zeggen dat hij WvA naar goud had moeten loodsen. Zoveel grote renners die er niet bij waren vooraan, maar het is weer enkel de 21-jarige Evenepoel die er volledig is doorgezakt? Beetje onnozel.
    24 juli 2021 11:29
    Inderdaad. Net zoals Van Avermaet, Vansevenant en Benoot heeft Evenepoel uitstekend werk verricht voor reuzekanshebber Van Aert. Ondanks die monsterinspanning werd Evenepoel toch nog 49e. Een prachtprestatie!
24 juli 2021 11:28
Er is hoop! Net zoals de wegrit is ook de tijdrit een onvervalst Evenepoel-parcours.
    24 juli 2021 18:54
    Voordeel is dat voor de tijdrit je conditie minder mag zijn dan voor zon lange klassieker, dus hij mag me verbazen.

    Ikzelf denkt dat hij ergens eindigt waar Kung ook zal finishen. Kung omdat die op dit soort parcoursen niet top is (en toch beetje op leek in de TdF) en Remco met minder vorm maar meer natuurlijke aero wat minder vermogen hoeft te leveren.

    Kijk je naar het parcours dan is het iets waar zeker een Dumoulin van een jaar of vier geleden iedereen op Dennis en Roglic na zeker op een minuut had gereden. Tijden zijn veranderd maar als Dumoulin nog iets van die periode heeft terug gekregen vind ik hem de grootste outsider tezamen met Asgreen, na de favorieten Ganna, Dennis en Van Aert.
24 juli 2021 11:30
Schandalige koers gereden door zogenaamd toptalent Evenepoel. Het zal best een renner zijn met potentie, maar staat gewoon achter op zijn leeftijdsgenoten als Pogacar, Bernal en Almeida. Heeft het eigenlijk na zijn debuutseizoen in deftige koersen niet meer laten zien. Gewoon een goed talent die als die zich goed doorontwikkeld bij de beste 25 renners van de wereld kan horen, maar meer is het ook niet.
    24 juli 2021 11:40
    In zijn tweede jaar won hij al de rittenkoersen waar hij aan deelnam, toen viel hij, en sindsdien is alles wat minder. Dit is nog steeds maar zijn 3de profjaar denk ik.
    24 juli 2021 11:45
    Zijn babbels zijn er zeker niet minder op geworden. Kijk bijvoorbeeld even terug hoe hij over de streep kwam.
    24 juli 2021 12:08
    Pogacar heeft meer bereikt in zijn 3de profjaar. 2x Tour gewonnen en 1x podium Vuelta.
    24 juli 2021 12:16
    Als we alle renners afwegen tegen Pogacar is de balans snel gemaakt natuurlijk.
    24 juli 2021 13:59
    Inderdaad wat een babbels had dat ventje in zijn laatste kilometers, man man.
    Maar werken voor Van Aert, ho maar.
24 juli 2021 11:31
Ik wacht nog enkele dagen tot na de tijdrit om een balans op te maken.
24 juli 2021 11:49
De obsessie van sommigen in negatieve zin met Evenepoel is zeer opvallend. Het zegt mij niet zoveel over Evenepoel maar meer over het giftige karakter van de zogenaamde wielerliefhebbers.
    24 juli 2021 12:43
    Hoewel ik het wel met je eens bent dat mensen doorschieten zegt hij in dit interview toch de verkeerde dingen.
    24 juli 2021 17:56
    Als je een te grote broek aantrekt voordat het feest begint en die glijdt telkens van je "poep" dan blijf je in je "blootje" achter.Daar helpt geen lieve vader of moeder aan.Wèl een passende broek voor het feest begint.
24 juli 2021 11:57
Wat ik nu echt niet snap en ik meen het serieus is wat unibet aan het doen is..

Voor de wegrit hadden ze dit:

*****Pogacar
****Roglic, Van Aert,
*** Evenepoel
**Almeida
* Valverde, Yates

Voor Carapaz kreeg je 101 keer de inzet

Voor de tijdrit hebben ze nu:

*****Van Aert
****Ganna
***Dennis
*** Evenepoel, Roglic
** (groot gat)
* Dumoulin, Mc Nulty
    24 juli 2021 12:16
    Achteraf is het ook best makkelijk.
    24 juli 2021 12:18
    Stond jouw geld op Carapaz?
    24 juli 2021 12:26
    @WernerFranke ik zet nooit in ik kijk er alleen om te zien hoe ze daar de kansen zien.

    Voor de mensen die op Roglic vertrouwen die staat op 8 euro voor elke euro als hij wint

    @evelineroos het gaat ook om de tijdrit.. en het staat bij een Evenepoel artikel omdat ze daar zelfs nu zijn kansen niet bijstellen..
    24 juli 2021 12:29
    Betting odds zijn gebaseerd op de sterkte van de renners maar ook (een klein beetje) hun populariteit.

    Vandaar dat bijvoorbeeld een Evenepoel hoog stond, waarom zou je betere odds geven als mensen toch wel op hem inzetten?
    24 juli 2021 18:07
    op welke unibet zitten jullie?? Ik wou geld inzetten eergisteren en gisteren maar was niets te bespeuren over de wegwedstrijd en ook niet over de tijdrit trouwens. Enkele andere olympische sporten
24 juli 2021 12:00
Als Belg moet ik jammerlijk aanzien dat Remco zijn supertalent kwijt is gespeeld in die val . De surplus is weg
    24 juli 2021 12:28
    Dat hij zijn toptalent kwijt is gespeeld in die val? Dat toptalent heeft hij nooit gehad. In rondjes en koersjes waar de wereldtop niet in vorm of aanwezig was kon hij winnen en dat gaat hij zeker nog veel doen, maar in de grote koersen zal hij altijd onderdoen voor de echte toptalenten als Pogacar, Ganna, Vingegaard, Almeida en zo kan je er nog wel een paar opnoemen. En dat heeft niks met die val te maken.
    24 juli 2021 12:45
    Ik vraag me af of hij ooit het "surplus" heeft gehad. Ja, bij de juniors, absoluut. Maar bij de profs heeft hij wel mooie dingen laten zien, maar nog nooit in de grootste koersen en tegen de beste tegenstanders in hun beste vorm.

    Het is voor mij vooral het imago van Evenepoel wat het heeft gedaan. Hem laten rijden in iets kleinere koersen die hij kan winnen. Gekoppeld aan zijn aura uit de juniorentijd en de goede PR molen van Sporza en de entourage van Evenepoel zelf is iedereen gaan geloven dat het de meest bijzondere renner ooit was. Inclusief hijzelf. Maar allemaal op basis van praatjes en beloftes. En niet (zoals bij Pogacar, Roglic, Van Aert, VdP of Bernal) door te winnen op de allerhoogste podia.

    Zijn grootste prestatie tot nu toe? Wat mij betreft het zilver op het WK tijdrijden. En niet zijn nummertjes in pakweg Burgos of Polen... En als je zilver wint, dan is er iemand beter geweest en is er geen sprake van een surplus, hooguit van een uitstekende renner.

    En zijn val wordt voor mijn gevoel het excuus om de grootse beloften wat af te zwakken, zonder dat Evenepoel zelf tot de conclusie moet komen dat hij misschien toch niet zo buitengewoon was als hij (samen met zijn vele fans) dacht. "Ik was goed genoeg, maar ja, die val he...."
    24 juli 2021 12:50
    Dat toptalent heeft hij natuurlijk wel gewoon gehad. Het waren niet de grootste wedstrijden die hij won, maar hij was wel dominant en reed bij het WK tijdrijden ijzersterk op hele jonge leeftijd. Maar vrees nu voor RE dat die val meer impact heeft gehad dan gehoopt. Het is allemaal wat geforceerd en onovertuigend.
    24 juli 2021 13:12
    Zo is het Willem. Kijk maar naar de uitslagen wie hij allemaal klopte . Ook in San sebastian en Polen. Sommige antwoorden zoiezo tegen remco anderen meer verstandig
    24 juli 2021 13:15
    @mich. clasica San Sebastian vergeten?
    Ook vlak na de tour, waar de renners uit de Tour beste presteren. Maar toen Remco daar won, was het door een zware Tour dat hij kon winnen. Stop eens met je gezever
    24 juli 2021 13:32
    @Rendo,
    Nee. Voor mij is San Sebastian de klassieker van decompresserende tourrenners die samen met renners in de opbouw naar het naseizoen strijden voor een hoedje. Er is nagenoeg niemand in het peloton die daar een hoofddoel van maakt. Dit in tegenstelling tot MSR, kasseiklassiekers, Ardennenklassiekers of Lombardije/WK.

    Een knappe overwinning, maar dat maakt hem nog geen wereldwonder.
    24 juli 2021 18:10
    burgos toch ook gewoon tegen carapaz gewonnen?? We hebben hier gewoon te maken met evenepoel haters. Denk idd dat die val zijn sporen nalaat. Ik heb nog geen prestaties gezien van hem dit jaar als voor die val
    24 juli 2021 18:48
    @Mequadon,
    ik denk inderdaad ook dat de ronde van Burgos het hoofddoel was van Carapaz... die heeft daar het hele seizoen naar toe gewerkt.
    24 juli 2021 19:12
    evenepoel toch ook niet zeker. De enige renners die dat als hoofddoel hebben zijn er in spaanse loondienst. het was evenepoel zn doel toch om naar lombardije en de giro te pieken. Die jongen was zeker nog niet in topvorm
    24 juli 2021 19:42
    @Mequadon,
    Dat is ook het punt dat ik steeds aandraag. Veel mensen doen alsof Evenepoel in topvorm garant staat voor de meest fantastische overwinningen, omdat zíjn topvorm veel beter is dan de topvorm van anderen. Een conclusie die gebaseerd is op geen enkel bewijs, maar enkel op hoop. En waarschijnlijk op resultaten bij de juniors. Maar da's anders dan bij de profs.

    Want tot op heden heeft Evenepoel nog niet laten zien dat hij de groten in topvorm kan verslaan op de momenten die er echt toe doen. En dan denk ik aan ijkmomenten als Parijs Nice of Tirreno Adriatico, de monumenten en de grote rondes. Er is dus geen enkel bewijs dat hij zo goed is als iedereen denkt.

    De manier omdat te veranderen? Het bewijs gaan leveren. Winnen tegen de allergrootsten in hun topvorm, in de belangrijkste wedstrijden. Zijn eerste pogingen zijn in ieder geval mislukt. Hij duikt van een brug in Lombardije, hij krijgt billenkoek in de Giro, en ook in de olympische wegrit viel hij tegen. Tot op heden blijft het allemaal bij grote woorden en hoge verwachtingen.
24 juli 2021 12:02
Merckx had ook al eens gezegd dat dit kon gebeuren
24 juli 2021 12:24
Ik zie hem Wout niet kloppen in de TT.
24 juli 2021 12:26
WF zou als Nederlands wielerplatform interviews kunnen afnemen met de Nederlandse renners (want ja, die waren er ook), maar neen, ze verkiezen makkelijk click-gewin door Evenepoel om een reactie te vragen en dat snel-snel-snel online te gooien.
    24 juli 2021 13:14
    Vreemd inderdaad dat veel Nederlanders hier meer wakker liggen van de prestaties van Evenepoel dan van hun beste renner in decennia Tom Dumoulin die eveneens van ver terugkomt.
    24 juli 2021 14:27
    Waarschijnlijk omdat we op voorhand geen verwachtingen van Tom hadden.
    24 juli 2021 21:21
    @Alfons Komt volgens mij ook doordat Dumoulin niet van die grote woorden vooraf had.
    24 juli 2021 21:26
    Welke grote woorden dan precies?
24 juli 2021 12:27
als vansevenant niet had moeten werken, was hij wss in de kopgroep kunnen zitten
    24 juli 2021 12:29
    Op basis waarvan?
    24 juli 2021 12:51
    Laat ik voorzichtig zeggen dat de Belgen wat onvoorzichtig reden, waarschijnlijk ook in de verwachting dat Evenepoel beter zou zijn. Maar ja, achteraf he.
24 juli 2021 12:30
Goed van hem dat ze samen zilver hebben gewonnen.
24 juli 2021 12:50
Ik ben ook geen fan van den Remco. Maar als hij graag grootser blijft praten dan fietsen dan moet hij dat zelf weten natuurlijk. Kijk liever naar een Van Aert die grootser fietst dan praat. Evenepoel mag de veters van Van Aert nog niet eens strikken. Beide hebben een vreselijke val inclu herstel gekend.

Beetje de Ihattaren van het fietsen.
    24 juli 2021 13:08
    Ik moet zeggen dat ik van beide de val, die erg was voor hen persoonlijk, niet als een excuses wil zien o.i.d.

    Remco was overmoedig en onder druk gaat hij verder dan zijn eigen kunnen qua afdalen. Wat Van Aert deed is me nog steeds een raadsel. Waarom je in godsnaam de hekken in rijd op het einde van een TT waarbij het toch duidelijk moet zijn dat je zeker niet gaat winnen. Beide een gevalletje van eigen schuld. Van Aert heeft het gelukkig niet zijn carrière gekost, misschien juist z'n carriere op een wrange manier een boost gegeven. Bij Evenepoel is het misschien wel desastreus, niet alleen fysiek maar ook mentaal omdat het mondje zich nog steeds roert maar de benen het vooralsnog niet bijbenen.
24 juli 2021 13:00
Drama gast op het allerhoogste niveau, zoals ik gister al voorspelde in mijn reactie, komt hij domweg tekort bergop. Zo Jammer dat hij neit gewoon in dienst gereden heeft
24 juli 2021 13:30
Ik denk dat een rood neusje opzetten in het circus niet verkeerd zou staan bij hem als clown . Wees gewoon eerlijk en je valt zwaar door de mand . Ik snap het wel zo zware blessure is echt niet niks knap dat hij nog fietst . Maar stel je doelen bij en wees iets nederig dat waarderen mensen . Zo van de toren blazen al jaren en het dan niet waarmaken , ja dan kan je kritiek verwachten.
24 juli 2021 14:18
Wat zou een advocaat van de duivel zeggen? Evenepoel heeft door de koers vroeg hard te maken en Van Aert vervolgens aan zijn lot over te laten een situatie gecreëerd waarin hij zelf frisser aan de tijdrit kan starten met een grotere kans op persoonlijk succes woensdag. Een Belgische Judaskus?
24 juli 2021 15:56
Die valpartijen van Evenepoel hebben hem inderdaad veranderd.
Voorheen waren de prestaties groot, nu zijn de aankondigingen alleen groot.
Zich symbolisch een keer in een zogenaamde "aanval" laten zien is te weinig.
Hoe dan ook was het beter geweest, zich ten dienste van de ploeg te stellen, tenzij het hem mankeert aan voldoende zelfkennis.
Ik geloof dat laatste ligt meer voor de hand.
WVA heeft recentelijk meer als voldoende getoond, het kopmanschap te kunnen dragen.
Het is niet alleen, een zaak van gezonde sportiviteit, hem daarbij te steunen.
24 juli 2021 15:56
Was wel te verwachten dat hij niet ging knecht
24 juli 2021 15:59
Zo een overroepen coureur
24 juli 2021 16:43
Toch zou het mij niet verbazen als hij opstaat in de tijdrit en flink uitpakt. Blijft een baasje.
    24 juli 2021 23:56
    Kan natuurlijk dat hij in de tijdrit uitblinkt. Maar gezien zijn optreden in de wegrit roept dat dan wel vragen op over zijn houding tegenover Van Aert, de echte kopman der Belgen. Het had hem gesierd als hij voor Van Aert gewerkt had, gemiste kans dus.

Reacties zijn gesloten.