Evenepoel verliest toch geen tijd: “Jury heeft beste beslissing genomen”

maandag 27 januari 2020 om 14:18
Evenepoel verliest toch geen tijd: “Jury heeft beste beslissing genomen”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel vreesde even dat zijn klassement in de Vuelta a San Juan om zeep was door de valpartij in de openingsrit. De kopman van Deceuninck-Quick-Step zag de jury in Argentinië uiteindelijk ingrijpen, waardoor alle betrokkenen van de crash geen tijdverlies aangesmeerd kregen. Tot tevredenheid van Evenepoel, die slechts enkele schrammetjes heeft overgehouden.

“De jury heeft, in de ogen van iedereen, de beste beslissing genomen om de regel toch te gebruiken aangezien een fan ons heeft doen vallen”, geeft Evenepoel aan tegen Sporza. “We zaten helemaal vooraan en dan wordt er normaal nooit gevallen. Bizar. Maar het was een onnatuurlijke val door een buitenstaander. Ik had het gevoel dat het over was en dat de regel van drie kilometer niet meer telde.”

‘Wonder dat we er niet allemaal lagen’
Officieel gebeurde de val op 3,4 kilometer van de finish in San Juan. “Het was een wonder dat we er niet allemaal lagen. Ik was de meest linkse renner van de ploeg en dat is de reden waarom ik gevallen ben. Op de beelden heb ik gezien hoe een renner een vrouw aanreed en daardoor maakte hij een smak naar binnen”, legt hij uit.

“Ik heb enkele schrammetjes, maar ik heb niets. Ik ben blijkbaar goed gevallen en dat is een voordeel. Ook mijn tijdsverlies is weg, nog een voordeel. Anders was het klassement al om zeep”, aldus Evenepoel. Maandagavond (Nederlands-Belgische tijd) gaat de Vuelta a San Juan verder met een sprintetappe.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Borsje 27 januari 2020 om 14:30

Zijn er beelden van de opwinding bij ploegleider Bramati na afloop?

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 14:36

Zullen we nu die discussie uit het andere topic nog eens gezellig overdoen ? Het blijft natuurlijk hete materie.

Mijn stelling > Per morgen wég met 3K én K3 ! Transpondertjes er op en zuivere tijd in álle rondes. Het maakt niet uit qua veiligheid.

yo-eddy 27 januari 2020 om 16:12

Eensch (… maar geen transponder activatie bij de start, dan wordt ’t een zootje met “netto” tijden)

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 16:17

Gewoon bij aankomst ja, simpeler en even doeltreffend.

Mad 27 januari 2020 om 21:23

Misschien kunnen ze dan die tijdregistratie al op 10 km voor de finish doen (op een heuveltop), zodat de klassenentsrenners daarna alvast uit kunnen rijden, en de sprinters vrij spel hebben! Een soort dubbele finish met een "arrivé fictif" zeg maar :-)

Michelangelo 27 januari 2020 om 21:50

Gewoon houden zoals het nu is. Want wat je ook probeert, het zal altijd voer zijn voor discussie.

Het is aan de ploegen om te besluiten hoeveel risico ze willen nemen voor een paar seconden. Wil je als klassementsman altijd voorop zitten met het risico op een valpartij? En met de hele ploeg treintje rijden? Waarom niet enkel de kopman en eventueel 1 extra mannetje erbij? Net achter de sprintersploegen, dan is er plek genoeg voor iedereen lijkt me.

Een valpartij als deze net buiten de 3 km, en de bijbehorende actie schept een precedent. Want waar ligt de grens? 3,5 km? 4? Welke regel je ook pakt, het is altijd discussie.

En nu is het maar San Juan, en ik kan prima leven met de beslissing van de jury. Maar wat straks in de Tour? Hoe gaan we het dan oplossen?

Yeez 27 januari 2020 om 14:46

Kan ze in nog herinneren in de tour of california. Moord en brand schreeuwden ze waarom iedereen dezelfde tijd kreeg. Blijft leuk dit

freirefreire 27 januari 2020 om 14:51

Vallen door toeschouwer = zelfde tijd als Mollema toch?

thorsen 27 januari 2020 om 15:21

Correct.

koos verrek 27 januari 2020 om 15:09

Juiste beslissing helemaal mee eens

xistnc 27 januari 2020 om 15:22

Hoe is het met de vrouw in kwestie? En was er vorig jaar ook niet iets met DQS en een vrouw in San Juan?

koos verrek 27 januari 2020 om 16:07

Tja… gelukkig hebbe ze die viespeuk kiesse thuisgelaten deze keer

Kelder is de Man 27 januari 2020 om 16:34

Paar gekneusde vingers wellicht, verder niets. Ze werd niet omver gereden ofzo.

Baukema Tomoulin 27 januari 2020 om 15:52

Geeft dit dan ook jurisprudentie voor andere koersen? 3k regel bij een ‘natuurlijke val’. 5k ofzo voor een val door het toedoen van een toeschouwer (vooral chill voor MAL afgelopen jaar in de Giro) en hoeveel k regel als de val komt door de organisatie (Moto of stom parkoers ofzo?)

Thoin 27 januari 2020 om 16:10

Volgens het nieuwsblad start Laporte niet meer vandaag.
Geraakt aan beide polsen.
Allegaert mag spurten voor Cofidis nu

LB108 27 januari 2020 om 17:59

Maar wel oneerlijk dat bv. Alaphilippe ook op dezelfde tijd gezet is ook al is die na de leadout afgehaakt…

Lalsacien 27 januari 2020 om 18:11

Het is ook nooit goed….

Cyclinglife 27 januari 2020 om 18:21

Wel fijn dat volgens Evenepoel , iedereen vindt dat dit het beste besluit is.

Minne 27 januari 2020 om 20:35

En niet vergeten, het is maar San Juan he jongens. Niet teveel in opwinden. Laat ze maar fijn trainen daar, er komt nog genoeg lekkers aan!

Sunrider 28 januari 2020 om 08:58

Blijft tegen de regels.

peervaneynthoven 28 januari 2020 om 19:30

Boogerd:” de belangen zijn wat minder groot dus kan je van de regels afwijken”. Grotere onzin niet gehoord! Regels zijn regels en die pas je toe, anders moet je geen regels maken.

xistnc 28 januari 2020 om 19:35

Ik interpreteerde zijn uitspraak anders, meer in de trant van ‘er wordt na dit besluit weinig tegengesputterd, daaraan merk je het geringe belang van dit rondje’.