Remco Evenepoel hard ten val in Vuelta a San Juan: “Hij is oké”

maandag 27 januari 2020 om 08:00
Remco Evenepoel hard ten val in Vuelta a San Juan: “Hij is oké”

foto: Cor Vos

Een slechte start van het seizoen voor Remco Evenepoel. De net 20-jarige kopman van Deceuninck-Quick-Step kwam in de finale van de eerste rit van de Vuelta a San Juan in Argentinië ten val. Volgens de eerste berichten valt de schade mee.

Met een flink geschaafde arm en vuil op de schouders kwam Evenepoel over de finish. Doordat de val op 3,4 kilometer van de finish was, verloor hij ook tijd in het klassement. Een minuut en zestien seconden, om precies te zijn. Dure tijd, want hij wilde in Argentinië gaan voor de eindoverwinning en was een van de topfavorieten voor de eindzege.

Zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step meldt op social media dat het goed gaat met Evenepoel na zijn ‘pijnlijke’ valpartij, die veroorzaakt werd door een fan. (00.39 uur)


Update – 08.00 uur

Enkele uren na de finish maakte de organisatie bekend dat alle renners die tijdens de valpartij op drieënhalve kilometer van de finish in het peloton reden, in dezelfde tijd geclassificeerd worden. “Na het bekijken van de beelden die aantonen dat de val veroorzaakt werd door een toeschouwer die het stuur van een renner aanraakte, besloot de wedstrijdjury dat alle renners die op dat moment in het peloton reden, dezelfde tijd krijgen.”

Dit artikel delen:

68 Reacties

vanSpringel 27 januari 2020 om 01:03

En hoe gaat het met alle andere renners die gevallen zijn ?

boenk 27 januari 2020 om 01:12

Geen andere topfavorieten voor de eindzege zijn gevallen.

ChefSpijker 27 januari 2020 om 01:23

Ho-ho Oscar Babyface Sevilla is ook op dik een minuut gefinisht.

boenk 27 januari 2020 om 01:39

Klopt, maar ik had het over topfavorieten. Dus eigenlijk enkel Evenepoel.

Voor de duidelijkheid, het was gewoon een berichtje om Van Springel op zijn paard te krijgen.

lander luypaert 27 januari 2020 om 07:47

Als de stand zo bijft zijn Ganna en Mcnulty toch de gelukkigen van de favorieten.

Jean Dumas 27 januari 2020 om 02:30

Sevilla trainde wel op hoogte met Bernal.

dacosta 27 januari 2020 om 06:59

Waarom Remco? Jammer dat hij weer voor de camera’s verhaal gaat halen na de finish bij Martin. Ik ben grote fan, was giga fan. Herpak je Remco!

O59 27 januari 2020 om 07:11

Hetzelfde geldt voor mij. Moet hij echt niet doen. Nu ja, de camera's staan steeds op hem, maar toch.

SnellePelle 27 januari 2020 om 07:22

Grappig dat Deceuninck in hun Twitter bericht de schuldvraag bij een onvoorzichtige fan neerlegt, terwijl Remco daar blijkbaar anders overdenkt.

Chris Van Uden 27 januari 2020 om 09:29

Steeds weer verhaal gaan halen bij collega’s op deze manier kan er op den duur ook voor zorgen dat het peloton je op den duur niets meer gunt.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 10:00

Volgens mij is het vooral het vergrootglas op specifiek deze NL site waar elk fronsje en lipje van Evenepoel tot een diepgaande gestoorde persoonlijkheid wordt doorgenalyseerd.

dacosta 27 januari 2020 om 10:49

Klopt dat alles hier wordt uitvergroot ben ik mee eens, dit hoort nu eenmaal bij zijn status. Je hebt altijd voor en tegenstanders. Maar op het WK de camera wegslaan nu dit voorval. Dat was zijn laatste wedstrijd vorig seizoen en zijn eerste dit seizoen, goed dat er een winter tussen zit, want anders was het forum hier te klein. Hij wordt constant gevolgd door de camera’s dan moet je je kunnen inhouden.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 11:05

Of je maakt er gewoon een handelsmerk van en blijft dichter bij jezelf ipv de professionele glijerd uit te hangen. Dumoulin is ook zo’n voorbeeld van iemand die zo nu en dan eens lekker zijn irritatie, al dan niet terecht, ventileert terwijl Froome immer en te altijd het vermogen opbrengt om met een blije robo-bek om het even wat glad te strijken inclusief wereldwijde disclaimers naar the whole human race er in.

Als jij een opgefokt mannetje bent qua karakter ben je dat gewoon.

boenk 27 januari 2020 om 16:38

Enige video die ik vind is op HLN waar je niet kan horen wat er gezegd wordt. Je kan daar dus ook niet uit afleiden hoe de toon was van het gesprek. Het enige dat je kan horen is dat hij zegt dat het Martin niet was, maar iemand van zijn ploeg, en qua intonatie leek me dat eerder op teleurgestelde toon dan verwijtend. Ik kan me voorstellen dat dit soort gesprekken tussen renners zeer vaak voorkomen, maar dat er bij Remco gewoon een camera in zijn gezicht staat.

Neemt niet weg dat hij inderdaad moet zien dat hij zijn temperament soms wat bedwingt. Hij is soms nogal wat prikkelbaar als het niet helemaal loopt zoals hij wil.

tdcbolide 27 januari 2020 om 08:08

Hebben jullie beelden van Evenepoel die verhaal gaat halen bij Martin?

ThorHushovd 27 januari 2020 om 10:22

ja, staat op HLN.

dacosta 27 januari 2020 om 10:43

twitter en sporza ook

Polleke 27 januari 2020 om 08:16

afschaffen die 3km regel…koers tot op de finish, altijd, overal en zeker als ze met een elastiek gaan meten,zoals bv ook in TDC, om de favorieten in koers te houden…

Melkzuur 27 januari 2020 om 08:36

Zolang jouw favoriet er geen nadeel van ondervindt, vermoed ik?

Massimo Bataille 27 januari 2020 om 08:54

Geen grote fan eigenlijk. Een sprintvoorbereiding is nu al een grote chaos ( en soms veldslag ). En dit is nu vooral de sprintploegen die hierin toch wat ervaring hebben en nog steeds gebeuren er regelmatig ongelukken. En dan zouden de klassementsploegen met hun kopmannen er ook nog eens tussen moeten komen. Dan heb ik ze liever wat meer achteraan in het peloton.

Er wordt van de organisatie verwacht dat ze de sprintfinish zo veilig mogelijk maken qua bochten, grootte v/d weg en wegmeubilair, maar dan zou je met deze regel het omgekeerde doen.

Melkzuur 27 januari 2020 om 08:26

Het Nieuwsblad: “Na het onderzoeken van de wedstrijdbeelden stelde de UCI-wedstrijdjury vast dat de crash veroorzaakt was door een vrouw die op de rijweg stond en die door een zwaaibeweging het stuur van de Amerikaan Brandon McNulty van UAE-Emirates meenam. Waardoor alle renners achter hem als kegels op een baan tegen de grond gingen. Waaronder Christophe Laporte (geraakt aan beide polsen) en Remco Evenepoel die 1’16 later binnen liep. Eduardo Sepulveda van Movistar verspeelde in die crash aanvankelijk zelfs meer dan 5 minuten. Een koersincident waarbij geen enkele renner schuld trof.”

Wheely 27 januari 2020 om 08:49

Wel knap van McNulty dat hij dan nog in de eerste groep gefinisht is.

Melkzuur 27 januari 2020 om 08:56

In de herhaling zie je hoe hij van rechts naar links slingert, wat plaatsen verliest, maar nog kan aanhaken.

KimJungPoels 27 januari 2020 om 09:18

McNulty slingert tegen een Cofidis renner aan. Die Cofidis renner valt en McNulty kan door. Niet heel knap dus. ;)

Hollow Knight 27 januari 2020 om 09:01

Goede beslissing van de jury. Hopelijk niet te veel schade bij Remco.

reusjen 27 januari 2020 om 09:06

Wat een bizarre beslissing is dit, je schept hier een behoorlijk precedent. Want wat is nu het criterium, als je er niks aan kunt doen dan geldt het tijdverlies niet? Werkt dit ook als je op 150 km van de streep door een toeschouwer omver gekegeld wordt? Dit soort willekeur levert alleen maar problemen op.

trickstuff 27 januari 2020 om 09:17

Als het al een precedent zou scheppen, dan is dat voor gevallen die op 3.4 km van de finish gebeuren. Geen bizarre beslissing wat mij betreft, wel een ietwat twijfelachtige reactie van jouw kant.

reusjen 27 januari 2020 om 09:21

Volgens mij gaat het hier niet om dat het ‘maar’ 400 meter bij de grens vandaan is, maar over dat het veroorzaakt is door een externe factor.

Polleke 27 januari 2020 om 09:30

Een lekke band is ook een externe factor…

reusjen 27 januari 2020 om 09:38

Ja in zekere zin wel, een renner kan er ook niets aan doen dat er toevallig een scherp voorwerp voor zijn wiel kwam te liggen.

Panache 27 januari 2020 om 09:59

Het schept geen precedent, omdat er al jaren met wisselende maat gemeten wordt in dit soort situaties. Ben het er mee eens dat het twijfelachtig is om de regels te buigen en uit te rekken.

reusjen 27 januari 2020 om 10:15

Ik begrijp je redenering niet, waarom zou er volgens jou argumentatie geen precedent geschapen worden?

Panache 27 januari 2020 om 10:53

Reusjen: omdat ze in San Juan de 3 km regel eens wat oprekken, betekent niet dat ze dit in de Giro of Tour ook MOETEN doen (omdat er een precedent geschapen is). Indien een organisator die meerdere koersen organiseert hier mee zit, dan kan aan alle discussie een einde worden gemaakt middels een “lettre de non-préjudice” oftewel: we doen dit eenmalig.

reusjen 27 januari 2020 om 11:23

Als je zo redeneert is er eigenlijk nooit meer sprake van een precedent, “want we doen het maar voor één keertje”. De grens ligt op 3 kilometer dus feitelijk maakt het niet uit of je daar 400 meter vanaf zit of 40 kilometer. Volgens mij is het wel een precedent, want als ik renner zou zijn en er steekt volgende maand ergens een hond over waardoor ik val en mijn klassement is naar de haaien zou ik naar de jury gaan en naar deze zaak wijzen.

ChefSpijker 27 januari 2020 om 12:59

Vorig jaar was er ook een lading kritiek op California in de rit waar er ook een flinke val was op 4 km of zo met oa Tejay. Je gaat steeds meer naar een jurysport zo.

Tinus1984 27 januari 2020 om 09:37

3km is toch 3km. Waarom nu kijken wat de oorzaak is???? Hebben ze volgens mij nog nooit gedaan. Kan het ook mis hebben dus trap me niet gelijk de grond in .

Gaan ze dit nu in elke wedstrijd her kijken wat de oorzaak is en wie er gevallen zijn?

Melkzuur 27 januari 2020 om 09:54

Slimme mensen oordelen op basis van de geest van de wet, en niet volgens de letter. Als een onvoorzichtige toeschouwer de reden is dat de helft van het peloton tijd verliest, en dat bovendien op enkele honderden meter van de 3 km-grens gebeurt, dan kan je daar als redelijk mens niets op tegen hebben. Tenzij je een renner die benadeeld werd door de valpartij, liever niet ziet winnen natuurlijk.

Panache 27 januari 2020 om 10:03

Wat denk je? Ik zet het woordje ‘slim’ er bij om een mening meer gewicht te geven? Onrechtvaardigheid dring je niet terug door een grens iets te verschuiven. Ergens zit er een grens en indien de pech nét voor die grens plaats vindt dan ben je de klos.

Melkzuur 27 januari 2020 om 10:09

Ik vind inderdaad dat er moet geoordeeld worden volgens de geest van de wet, en niet volgens de letter. Hadden ze beter ook gedaan tijdens de wegrit van het WK U23. Hadden we met Eekhoff nog een wereldkampioen gehad.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 10:15

Dat is niet slim maar gekunsteld. Wielrennen wordt juist interessanter door omgevingsaspecten en het altijd gevaar lopen ergens tijd kwijt te raken hierdoor. Voor mij zijn de idiote dagen in de tour dat Yates tegen de lekke boog aanrijdt en dat maffe sjokfestijn op de Ventoux dan ook gitzwarte dagen in de wielergeschiedenis.

Met dit type slimmigheid kun je bezig blijven op een manier dat uiteindelijk het hoogste wattagetrappende mormel van tevoren de trofee per post ontvangt.

Melkzuur 27 januari 2020 om 10:20

Geen probleem, Româns, maar ik ben het niet me je eens.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 10:35

Helemaal prima, je zet dat ook netjes uiteen maar drogredeneert er opeens een onbestaand verband tussen fair zijn en intelligentie aan vast.

Een ingevoerde regel waarbij per ploeg één renner op basis van loting zonder remmen dient te rijden zal ongetwijfeld door genoeg slimmerds erg leuk gevonden worden.

boenk 27 januari 2020 om 16:07

Het “slimme” slaat hier terug op begrijpen wat de regel of wet tracht te doen. Dat is dus ook helemaal geen drogreden. Hij had misschien beter het woord “redelijke” gebruikt. Benieuwd of je daar minder over zou melken.

Attack 27 januari 2020 om 10:01

Wat een pure onzin weer.
Valpartij buiten 3km dan moet je gewoon tijdverlies krijgen

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 10:07

Wat mij betreft schaffen ze de hele 3K regel af en gaan ze met zuivere tijd metende Transponders werken. Het is dan het peloton’s eigen kunde om af te spreken dat de sprinters mogen gaan en de AK-mannen samen in de staart naar de meet te gaan of dat er gekozen wordt voor iedere dag keiharde battle.

Piet Lut 27 januari 2020 om 10:27

De vraag blijft altijd. Wat als er geen Deceuninck rennertje bij had gezeten? 3km is 3km

Melkzuur 27 januari 2020 om 10:35

En deze reactie vat alles hierboven mooi samen. Het gaat om Evenepoel, dus regels zijn regels. Ging het om – ik zeg maar wat – Dumoulin, waren we met z’n allen waarschijnlijk een stuk begripvoller voor de beslissing van de jury.

boenk 27 januari 2020 om 16:08

Of wat als er geen thuisrijder op 5 minuten was binnengekomen?

limburgia 27 januari 2020 om 10:40

Maar al bij al vind ik dat Remco vaak valt .

Massimo Bataille 27 januari 2020 om 11:19

Valt nu wel nog mee qua aantal valpartijen, en ik heb hem zelf nog nooit echt zien vallen. Is altijd bij grote valpartijen betrokken door andere renners.
En als je ziet dat hij nog geen echte schade/breuken heeft meegemaakt, dan denk ik dat vele renners hiervoor willen tekenen.

ChefSpijker 27 januari 2020 om 13:01

Vorig jaar in zo’n woestijnrondje viel ie nog solo.

Melkzuur 27 januari 2020 om 13:35

In een afdaling door een manoeuvre van een van de moto’s was dat toen. Maar hij was toen inderdaad de enige die viel.

jonglins 27 januari 2020 om 10:43

Een valpartij waarbij meerdere renners betrokken zijn, is toch, behalve voor de veroorzaker, altijd de schuld van een ander?
Zeer discutabele beslissing.

Wheely 27 januari 2020 om 10:44

Hoppa, seizoen is amper begonnen en we worden alweer geconfronteerd met de toch wat kromme regels in het wielrennen.

Chasse_patate 27 januari 2020 om 10:57

Wat een flauwekul, Remco is gevallen en verliest 1.16m. Het is gewoon dag dag klassement en niet omdat het Quick Step is even de regeltjes aanpassen.

Lefevre zal wel gezegd hebben dat ze anders niet meer komen.

boenk 27 januari 2020 om 16:11

Alsof Remco de enige is die gevallen is hahaha. Misschien moet je de rest van het deelnemersveld eens bekijken, en zoeken naar andere renners die veel tijd verloren alvorens uit je nek te lullen.

AWestie 27 januari 2020 om 10:58

De organisatie van de Vuelta a San Juan had nog wel even een kleine eindredactie over hun persbericht mogen doen. Man, typefout na typefout.

koos verrek 27 januari 2020 om 11:12

Goede beslissing. schuld van een toeschouwer . hij is ok & geen tijd verloren

Pietspeed 27 januari 2020 om 11:16

Volgende mogelijk toepasselijke uci regels… Dan blijft mi. onduidelijk hoe van de zgn 3 km regel afgeweken kan worden. Of zijn er andere regels?

Race incidents
2.2.029 In case of an exceptional accident or incident that could impinge upon the normal
conduct of a race in general or a particular stage thereof, the race director may, after
obtaining the agreement of the commissaires’ panel and having informed the
timekeepers, at any moment, decide:
– to modify the course;
– to temporarily neutralise the race or stage;
– to stop a race or a stage and restart the race or stage;
– to cancel a race or a stage
The president of the commissaires’ panel, after consulting the organiser, may take the
following sporting decisions:
– cancel or let the results stand in case the race is temporarily neutralised or
stopped, taking account of the gaps recorded at the moment of the incident;
– cancel or let the results stand of an intermediate sprint, mountain sprint or any
classifications;
– declare a stage or a race null and void,
If necessary, the commissaires’ panel may consult the technical delegate appointed to
UCI WorldTour events by the UCI to reach a decision.

Finish
2.6.027 In the case of a duly noted incident in the last three kilometres of a road race stage, the
rider or riders affected shall be credited with the time of the rider or riders in whose
company they were riding at the moment of the incident. His or their placing shall be
determined by the order in which he or they actually cross the finishing line.
Is considered as an incident, any event independent from the physical capacity of the
rider (fall, mechanical problem, puncture) and his will of remaining with the riders in
whose company he was riding at the moment of the incident.
Riders affected by an incident are asked to make themselves known to a commissaire
by rising their hand and report to a commissaire after the finish of the stage.

Al Phila 27 januari 2020 om 12:05

Nils Eekhoff was ook slachtoffer van een valpartij buiten de 3 km, maar voor hem werd deze regel niet opgerekt. Stoppen met deze jurysport en gewoon meten aan de meet en de regels hanteren. 3 km = 3 km.

Gisteren verloor Elverado de Wereldbeker door een val in de laatste 3 km.

Van mij mogen dat ze regels oprekken naar 10 km zijn in een sprintersetappe, waarbij de tijdsverschillen tussen de klassementsrenners daar (op 10 km + 3 km regel) worden opgemeten en de punten/overwining bij de finish. Scheelt hopelijk veel valpartijen van klassementsrenners die zich tussen de sprinters mengen.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 12:11

Alle regels opgeworpen om valpartijen te voorkomen moeten er gewoon uit. Je voorkomt namelijk geen valpartijen, die blijven er in elke situatie en in gelijke getale.

Panache 27 januari 2020 om 13:00

Tijdsverschillen op 10 km opmaken? Daar wordt het allemaal veel veiliger én duidelijk van. Groepjes vooruit, klassementsmannen die op 11 km gaan demarreren…. Jaja, dat is een hele verbetering.

meestre 27 januari 2020 om 12:11

Jongens toch altijd die negatieve reacties over Remco .
Hij probeert voor de pers altijd zo kalm mogelijk te zijn omdat hij weet dat alles uitvergroot wordt.
Moest Mathieu zo gehaat zijn in Vlaanderen zoals op deze site soms dan kreeg hij alle weekends vaten bier over hem !

yo-eddy 27 januari 2020 om 14:23

Mathieu is gewoon sympathieker en bescheidener (hoewel hij daar nog minder reden voor heeft dan Remco). Nijs, Boonen, de Gendt, van Aert etc etc zijn ook sympathieker. Gunfactor bij Remco is er wat mij betreft een stuk minder.

Romāns Vainšteins 27 januari 2020 om 14:42

Ik heb het juist andersom. Vind het guitige van Evenepoel een stuk leuker dan dat nochalante van emveedeepee. Ook zijn T-shirts een leuker side-project dan pogen wannabee-sporters met allerlei gaar voer + vaag DNA gewauwel op te schepen.

Gelukkig voor ons kennen we ze niet echt, weten we helemaal niks van wie er nou echt toffer is en gaat het om helemaal niets anders dan hoe ze op een fiets rondrijden.

Lance4eva 27 januari 2020 om 14:55

Daar zijn Vlamingen veel te braaf voor, om met bier te gooien. Of ze rennen hard weg naar gedane zaken.

meestre 27 januari 2020 om 16:10

Euh , sorry dat is jammer genoeg al vele malen met andere gebeurt . Vraag het maar aan Groenendaal.
Geef de Vlamingen wat bier en ze krijgen manieren van een Hollander , grapje .

Polleke 27 januari 2020 om 13:01

Koers van start tot finish…nog makkelijker gaat het nooit meer worden om een onduidelijke regel …euh, duidelijk te maken…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.