Remco Evenepoel hard ten val in Vuelta a San Juan: “Hij is oké”
Update Een slechte start van het seizoen voor Remco Evenepoel. De net 20-jarige kopman van Deceuninck-Quick-Step kwam in de finale van de eerste rit van de Vuelta a San Juan in Argentinië ten val. Volgens de eerste berichten valt de schade mee.
Met een flink geschaafde arm en vuil op de schouders kwam Evenepoel over de finish. Doordat de val op 3,4 kilometer van de finish was, verloor hij ook tijd in het klassement. Een minuut en zestien seconden, om precies te zijn. Dure tijd, want hij wilde in Argentinië gaan voor de eindoverwinning en was een van de topfavorieten voor de eindzege.
Zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step meldt op social media dat het goed gaat met Evenepoel na zijn ‘pijnlijke’ valpartij, die veroorzaakt werd door een fan. (00.39 uur)
Fortunately, @EvenepoelRemco is ok after the nasty crash that occurred because of a fan with 3.4 kilometers to go on #VueltaSJ2020 stage 1. pic.twitter.com/MYr64Pf5i0
— Deceuninck-QuickStep (@deceuninck_qst) January 26, 2020
Update – 08.00 uur
Enkele uren na de finish maakte de organisatie bekend dat alle renners die tijdens de valpartij op drieënhalve kilometer van de finish in het peloton reden, in dezelfde tijd geclassificeerd worden. “Na het bekijken van de beelden die aantonen dat de val veroorzaakt werd door een toeschouwer die het stuur van een renner aanraakte, besloot de wedstrijdjury dat alle renners die op dat moment in het peloton reden, dezelfde tijd krijgen.”
¡Comunicado oficial! pic.twitter.com/Ucm3HQ3owU
— Vuelta a San Juan OK (@vueltasanjuanok) January 27, 2020
Voor de duidelijkheid, het was gewoon een berichtje om Van Springel op zijn paard te krijgen.
Als jij een opgefokt mannetje bent qua karakter ben je dat gewoon.
Neemt niet weg dat hij inderdaad moet zien dat hij zijn temperament soms wat bedwingt. Hij is soms nogal wat prikkelbaar als het niet helemaal loopt zoals hij wil.
Er wordt van de organisatie verwacht dat ze de sprintfinish zo veilig mogelijk maken qua bochten, grootte v/d weg en wegmeubilair, maar dan zou je met deze regel het omgekeerde doen.
Gaan ze dit nu in elke wedstrijd her kijken wat de oorzaak is en wie er gevallen zijn?
Met dit type slimmigheid kun je bezig blijven op een manier dat uiteindelijk het hoogste wattagetrappende mormel van tevoren de trofee per post ontvangt.
Een ingevoerde regel waarbij per ploeg één renner op basis van loting zonder remmen dient te rijden zal ongetwijfeld door genoeg slimmerds erg leuk gevonden worden.
Valpartij buiten 3km dan moet je gewoon tijdverlies krijgen
En als je ziet dat hij nog geen echte schade/breuken heeft meegemaakt, dan denk ik dat vele renners hiervoor willen tekenen.
Zeer discutabele beslissing.
Lefevre zal wel gezegd hebben dat ze anders niet meer komen.
Race incidents
2.2.029 In case of an exceptional accident or incident that could impinge upon the normal
conduct of a race in general or a particular stage thereof, the race director may, after
obtaining the agreement of the commissaires' panel and having informed the
timekeepers, at any moment, decide:
- to modify the course;
- to temporarily neutralise the race or stage;
- to stop a race or a stage and restart the race or stage;
- to cancel a race or a stage
The president of the commissaires’ panel, after consulting the organiser, may take the
following sporting decisions:
- cancel or let the results stand in case the race is temporarily neutralised or
stopped, taking account of the gaps recorded at the moment of the incident;
- cancel or let the results stand of an intermediate sprint, mountain sprint or any
classifications;
- declare a stage or a race null and void,
If necessary, the commissaires' panel may consult the technical delegate appointed to
UCI WorldTour events by the UCI to reach a decision.
Finish
2.6.027 In the case of a duly noted incident in the last three kilometres of a road race stage, the
rider or riders affected shall be credited with the time of the rider or riders in whose
company they were riding at the moment of the incident. His or their placing shall be
determined by the order in which he or they actually cross the finishing line.
Is considered as an incident, any event independent from the physical capacity of the
rider (fall, mechanical problem, puncture) and his will of remaining with the riders in
whose company he was riding at the moment of the incident.
Riders affected by an incident are asked to make themselves known to a commissaire
by rising their hand and report to a commissaire after the finish of the stage.
Gisteren verloor Elverado de Wereldbeker door een val in de laatste 3 km.
Van mij mogen dat ze regels oprekken naar 10 km zijn in een sprintersetappe, waarbij de tijdsverschillen tussen de klassementsrenners daar (op 10 km + 3 km regel) worden opgemeten en de punten/overwining bij de finish. Scheelt hopelijk veel valpartijen van klassementsrenners die zich tussen de sprinters mengen.
Hij probeert voor de pers altijd zo kalm mogelijk te zijn omdat hij weet dat alles uitvergroot wordt.
Moest Mathieu zo gehaat zijn in Vlaanderen zoals op deze site soms dan kreeg hij alle weekends vaten bier over hem !
Gelukkig voor ons kennen we ze niet echt, weten we helemaal niks van wie er nou echt toffer is en gaat het om helemaal niets anders dan hoe ze op een fiets rondrijden.
Geef de Vlamingen wat bier en ze krijgen manieren van een Hollander , grapje .