Evenepoel pareert kritiek Merckx: “Ik sta niet aan de start om de ploeg te flikken”

vrijdag 24 september 2021 om 10:09
Evenepoel pareert kritiek Merckx: “Ik sta niet aan de start om de ploeg te flikken”

foto: Cor Vos

Niemand minder dan Eddy Merckx uitte deze week in Het Nieuwsblad zijn twijfels bij de ‘knecht Remco Evenepoel’. De Belgische wielerlegende suggereerde om Evenepoel thuis te laten “omdat hij toch alleen maar voor zichzelf rijdt”. Het toptalent van Deceuninck-Quick Step was not amused met die woorden, zo bleek op de persconferentie van de Belgische selectie.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Als er echt maar één kopman is, moet je Evenepoel eigenlijk niet meenemen. Hij rijdt vooral voor zichzelf, dat hebben we op de Olympische Spelen gezien.” Dat waren de woorden van Eddy Merckx, zelf wereldkampioen in 1967, 1971 en 1974, in gesprek met Het Nieuwsblad. Evenepoel was het er duidelijk niet mee eens en beet van zich af op de persconferentie.

“Met hem is het altijd iets”, aldus Evenepoel. “Dat is gewoon heel jammer. Misschien pikt het dat ik niet bij zijn zoon in de ploeg ben gaan rijden. Ik heb veel respect voor hem en zijn palmares, maar dat is blijkbaar niet wederzijds. Hij zou moeten weten dat ik ook maar gewoon mijn best doe en hard werk. Ik sta niet aan de start om de ploeg te flikken. Dat komt niet eens in mij op.”

“We hebben maar één plan”
Evenepoel, stilaan geërgerd wanneer hij nogmaals gepolst werd naar zijn specifieke functie, beaamde. “We hebben maar één plan en dat is Wout. Eén ultieme kopman waar we zo veel mogelijk werk voor moeten doen, dat maakt het gemakkelijk. Voor de rest is het nog af te wachten wat Sven (Vanthourenhout, de bondscoach, red.) in petto heeft, qua rolverdeling. Alleen Tim Declercq weet zeker wat hem te wachten staat.”

De nummer drie van het voorbije WK tijdrijden voelt zich goed en klaar om een rol van betekenis te spelen in de wegrit. “Ik start hier zonder stress, omdat ik eindelijk terug het gevoel heb van voor de val. Misschien zelfs beter. Ik heb de afgelopen koersen gemerkt dat ik door zo relaxed te zijn, veel gemakkelijker kan wringen en vooraan kan geraken. Dat gevoel wil ik zondag doortrekken. Ik kijk er naar uit om het op mijn jonge leeftijd allemaal mee te maken”, sloot Evenepoel af.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Marik 24 september 2021 om 10:17

Ik vermoed dat Remco zich wel aan de stalorders zal houden. Ik weet dat er veel twijfel over is, maar dit wordt nu al zolang geframed in de media, dat het er wel redelijk bij hem ingestampt is. Ik verwacht dus een brave Remco zondag.

Mike Gosens 24 september 2021 om 18:29

Pot met pek en veren staan al klaar, samen met de schandpaal, als Evenepoel toch tegen de stalorders in gaat koersen voor zichzelf. Enige wat hem dan nog kan redden is de wereldtitel winnen.

Remco heeft de jaren nog voor zich. Hij kan beter op dit parcours in zijn hok kruipen, om volgend jaar of het jaar daarna de rollen om te draaien en het absolute kopmanschap te eisen op een parcours dat helemaal het zijne is. Niet proberen de slag te winnen maar uiteindelijk de oorlog verliezen.

Pietspeed 25 september 2021 om 00:18

Achteraf misschien :…. “ik had gewoon de benen niet, daarom kon ik niet echt een rol van betekenis spelen. De tijdrit heeft er misschien toch te veel ingehakt”

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:23

Men doet alsof hij heel egoïstisch reed in Tokyo. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of je zijn aanval niet meer als een wanhoopspoging moet zien om te anticiperen. Lotto soudal renners doen dat altijd in klassiekers en dat is dan altijd goed. Ook vraag ik me af of het niet de taak van de bondscoach is om duidelijk te zijn, bijvoorbeeld geen aanval voor 200k oid tenzij er een buitenkans is oid. Kennelijk werd de tactiek in Tokyo aan de renners zelf overgelaten

VerstandOpNul 24 september 2021 om 10:34

Was ook mijn gedachte. In Tokyo kwam hij fysiek gewoon tekort, maar wanneer hij goed op niveau is, kan een vroege aanval van Remco juist enorm gunstig zijn voor WvA..

Quintenri 24 september 2021 om 10:25

Remco heeft gelijk. Ik begin me echt te ergeren aan die oude Merckx. Oke, hij kon 50 jaar geleden sneller fietsen dan iedereen (hoe zou dat komen?), maar dat wil toch niet zeggen dat hij nog steeds als ‘koerskenner’ en analist kan functioneren. Er wordt steeds naar Eddy zijn mening gevraagd, terwijl de man naar mijn gevoel niet eens meer helder kan nadenken.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Remco zich naar de ploegorders zal schikken. Indien niet, volgt de schandpaal in België.

Tenzij hij alleen vertrekt en toch wereldkampioen wordt. Dan zal men wel blij zijn met de jonge wereldkampioen. Alleen hopen dat Van Aert dan niet tweede wordt!

Marco 24 september 2021 om 10:30

Ik denk dat hij dat alleen vertrekken helemaal niet meer durft tenzij hij idd totaal alleen kan wegkomen.. Als hij ook maar 1 renner meekrijgt die hij niet gelost krijgt en uiteindelijk Wout ook niet wint dan heeft hij maanden geen leven meer.

zietemgaan 24 september 2021 om 11:08

Ja, Merckx had een enorme fysiek, maar blonk (ook nadien) nooit uit door scherpzinnigheid en ‘wit’, ook vooral geen goeie zet zo twee dagen op voorhand onrust strooien. Tja.

girardengo 24 september 2021 om 11:31

Het kan zijn dat Merckx geen gelijk heeft en dat Evenepoel voor het team rijdt – dat is ook nodig in België, als hij het niet doet zijn de rapen gaar – maar die mening van Merckx is hier toch vaker te lezen?

VerstandOpNul 24 september 2021 om 10:33

Toch wel team-Remco in deze.. Goed dat hij niet schroomt om tegen deze nationale legende in te gaan.

Marco 24 september 2021 om 10:34

Ik snap eigenlijk Remco zelf niet helemaal meer.. Ik zou zeggen, als ik totaal niet mag rijden en iedereen zit op mijn kap en ik moet al zenuwachtig gaan knechten want als er ook maar iets gebeurt is het mijn fout, zoek dan een ander knecht.

Veloburto 24 september 2021 om 10:46

Zou wel echt legendarisch zijn als Remco wereldkampioen wordt

S.t.B 24 september 2021 om 10:47

Oliedom van RE.
Mond houden of hooguit slaapverwekkend diplomatiek reageren, maar vooral erboven staan.

Op het wolkje van Eddy zal hij nooit komen te zitten. Niet qua prestaties, niet met hielenlikken (Armstrong) en al zeker niet met bitchfighten.

RE ontbeert de persoonlijkheid die Wout wel heeft. Daar is Eddy gevoelig voor.
Dat zal altijd de vlek op RE’s blazoen blijven. Beter om die vlek maar gewoon te laten zitten want wrijven maakt het alleen maar erger.

ThorHushovd 24 september 2021 om 11:16

Wat een onzin zeg. RE heeft juist een sterke en unieke persoonlijkheid, wat niet betekent dat hij niets meer hoeft te leren. Hij is welbespraakt en 10x leuker om naar te luisteren dan de binnensmondse Merckx bijvoorbeeld en hij is nog maar 21 en wordt al jaren volop uitgemeten in alles wat hij doet en zegt en nog steeds zegt hij wat hij vindt. Dat vind ik juist extreem knap. Misschien vindt jij het dom. Dat mag. Maar je kunt dus niet stellen dat hij geen persoonlijkheid heeft, want dan had hij juist niks gezegd. Daarnaast bij voetballers ergeren mensen zich aan de mediatraining-antwoorden, terwijl enthousiasme en koersadrenaline veel leuker is om naar te kijken en te luisteren in een reactie. Juist bij de media getrainde antwoorden merk je vaak dat personality ver te zoeken is.

S.t.B 24 september 2021 om 12:02

@ThorHushovd

RE is qua media exposure zoeken en opgezocht worden ontegenzeggelijk het beste exponent van de PatLef school.
Persoonlijkheid moet echter niet verward worden met continu alles eruit flappen wat in je gedachten opkomt. Dan krijg je hoe dan ook wel eens een koekje van eigen deeg. Het koekje wat Eddy hier serveert vind ik ook niet erg smakelijk, maar dit soort roddelpers-achtige taferelen zullen altijd aan RE blijven kleven omdat hij zijn eigen overexposure bewust in leven houdt, en nogmaals.. Dat moet je niet verwarren met persoonlijkheid.
Het had de persoon RE zoveel meer gesierd door juist hier stoïcijns op te reageren. Wout heeft dat trucje veel beter door.

williams 24 september 2021 om 18:31

Je bedoelt de wolk van Merckx met de 3 dubbele dopingzondaars ?

zietemgaan 24 september 2021 om 11:14

Misschien gewoon blijven onthouden dat Remco nog steeds maar 21 is he en nog een carrière van 15 jaar voor zicht heeft, met een enorm ontwikkelingspotentieel en dat niéts moet nu en dat we hem eens met rust moeten beginnen laten.

on topic over het WK: net de jongerenwedstrijd gezien: dit is dus duidelijk een WK voor de grote motoren, de volhouders, nauwelijks te controleren. Ofwel zit Van Aert zelf de hele tijd mee vooraan, want vanuit het peleton kan je hier niet winnen. Dus dat is een situatie die een Remco in de kaart speelt, als ontsnappingssolist. Boodschap voor Van Aert is dus eerder genre zijn Gent-Wevelgem te rijden, ipv dan af te wachten. Als hij dat toch zou doen, afwachten, dan heeft Remco meer kans.

ThorHushovd 24 september 2021 om 11:24

Eens.

En on topic reactie: er zijn echt extreem veel kapers op de kust voor mijn gevoel, het is heel anders dan een RvV of PR waar je toch met zekerheid kunt zeggen dat een van de drie topfavorieten gaat winnen. Dat is bij dit WK geen uitgemaakte zaak. Wout kan het alleen goed doen als hij wint, dus hij zal ergens alles of niets moeten spelen en dus moeten gokken af en toe (wanneer laat je wie wel/niet rijden, waar spring je achteraan, of zelf in offensief).

Ik bedoel, stel NL stuurt Teunissen mee met een ontsnapping en Mathieu blijft vervolgens alleen bij Wout in het wiel en laat zich meenemen. Wout heeft nog maar 1 knecht die in z’n eentje het gat niet kan dichten en dus moet Wout zelf gaan, maar Mathieu rijdt hij niet uit z’n wiel. Wat dan? Gokken op toch steun van een ander land, of gokken op zelf het gat dichten met alle risico’s van dien… et cetera.

zietemgaan 24 september 2021 om 11:34

@Thor: ja precies: het wordt enorm zenuwachtig, tactisch, hoofdje erbij houden, maar je kan niet anders dan mee zijn, want ik denk dat “moeten achtervolgen” op dit selectieve parcours te vermijden is. Het is een WK wel voor de mannen van het voorjaar: Mathieu, absoluut, Sagan als die zich nog eens schrap zet, Alaphilippe die op zijn best is in dit soort nerveuze wedstrijden en verder ook Asgreen, Piddock en zeker ook Colbrelli, die altijd leep rijdt. En dus Wout die mee vooraan moet zitten en Remco, die het vanuit een vroege ontsnapping zou kunnen.

chasse patat 24 september 2021 om 11:52

Het opleidingsniveau, opvoedingsregime en IQ van de gemiddelde Belgische pro-wielrenner is anno 2021 behoorlijk veranderd.

zietemgaan 24 september 2021 om 11:59

Klopt het, in de jaren '60 en '70 konden boerenzonen zich zo onttrekken aan de "Vlaamse klei", maar het bleven stamelende, schuchtere boerenzonen die heel schuw naar de camera keken (Musseuw was de laatste van die soort me dunkt). Het zijn net de scherpe uitzonderingen uit die generaties, Decauwer en Lefevere en wellicht vroeger ook Godefroot, die boven zijn blijven drijven als ploegleiders met succes en commentatoren met inzicht. Als je dan nu kijkt naar Serge Pauwels, Jasper Syuyven, Wout Van Aert etc.: die zelfverzekerdheid, rust, taalvaardigheid, mondialiteit. Logisch voor de dag van vandaag maar een wereld van verschil tav 25 jaar terug.

Baukema Tomoulin 24 september 2021 om 12:01

Sowieso lijkt me de mening vragen van iemand die 50 jaar geleden goed was in een sport onzinnig. De (sport)wereld is compleet veranderd en vooral de hulpmiddelen qua voorbereiding, communicatie en inzichten in eigen kunnen zijn extreem anders. Wat mij betreft wat minder ouwe lijken die hun mening over sport komen geven.

Panache 24 september 2021 om 13:52

Dan mogen we jou beschouwen als een nog onvolgroeid oud lijk die zijn mening prematuur verkondigt?

Melkzuur 24 september 2021 om 12:06

Wat Merckx allemaal uit zijn botten slaat als het over Evenepoel gaat, is echt beneden alle peil. Als wielericoon zonder weerga, een piepjong renner van 19 (want in 2019 deed hij het ook al) in de pers met de grond gelijk maken, dat is echt schandalig. Hij probeert hem bewust kapot te maken, enkel en alleen omdat hij uiteindelijk niet bij zoonlief in de ploeg is gaan rijden. Hoe laag kan je vallen…

Reiger 24 september 2021 om 12:41

@Melkzuur Kapot maken met wat woorden over tactiek is wel heel dik aangezet. Net zoals sommigen die hier het gore lef hebben om kritiek te hebben op REV weggezet worden als haters. Zelf ben je toch ook redelijk uitgesproken over alles en iedereen? Is ook niet erg wat mij betreft.
Waar ik wel helemaal met je in meega is dat Merckx gewoon zijn mond moet houden over deze Belgische ploeg. De man moet lekker in algemeenheden blijven praten en de meningen lekker aan ons hier overlaten op WF ;)
Aan de andere kant ben ik het ook eens met sommigen hier dat REV niet als door een wesp gestoken op dit soort dingen moet reageren. Stel dat hij zo reageert in een dagelijkse persconferentie tijdens de Tour. Dan gaat hem dat bakken met energie kosten en de media weten hem wel te vinden dan. Dat is nog een beetje jeugdige onbezonnenheid laten we maar zeggen. Wout heeft dat idd beter onder de knie.
Voor de rest is al het vooraf praten over tactiek heel veel los zand. Je hebt een beginplan maar dat kan meteen overboord als er iets misgaat. We gaan het wel zien zondag hoe alles wordt opgelost.

meqadon 24 september 2021 om 13:53

Ik kan me niet herinneren wat merckx vroeger over remco gezegd heeft, dus daarover ga ik niet oordelen.
Maar mss heeft hij dit nu gezegd om remco te prikkelen. Remco lijkt me een type die het tegendeel wilt bewijzen en door zo’n uitspraken extra gepikeerd wordt.
Ik denk dat alle artikels, die er de laatste tijd zijn verschenen over remco z’n egoïstisch rijden, er juist voor zorgen dat hij extra gefocused zal zijn op z’n plichten en taken.

Klein Verzet 24 september 2021 om 12:22

Merckx heeft duidelijk een punt en is daarmee op de lange teentjes van Remco gaan staan. In een onderhoud tussen Bart Schols en Michel Wuyts in “Op de Afspraak” liet Wuyts ook al niet na om Remco op het hart te drukken om “zijn eigen kansen niet te vergeten.” Kijk, dan begint de boel natuurlijk behoorlijk te smeulen. De opmerking van Remco dat ie “respect heeft voor Merckx” is je reinste verbale overbodigheid. Dat het respect niet wederzijds is, lijkt me al even evident. Tijdens de EK hebben we allemaal gezien dat Remco hard kan fietsen, maar dat ie naar de ontwikkeling tot coureur nog in de kinderschoenen staat.

Jean Dumas 24 september 2021 om 12:24

Deze uitspraak moet je pareren met een splijtende demarrage.

girardengo 24 september 2021 om 12:31

Er is naast alle andere verschillen tussen Merckx en Evenepoel nog een opmerkelijk verschil: de jonge Merckx was bescheiden, Evenepoel denkt dat hij overal op moet reageren vanuit gekwetste trots o.i.d. Laat het eens gaan…

Alfons Haavers 24 september 2021 om 12:35

Toch is die dadendrang deel van zijn sterkte. Hij wil zich altijd en overal manifesteren, en daar ligt wellicht ook voor een stuk zijn kracht op de fiets.

Alleen moet hij nog slimmer worden in hetgeen waar hij energie in stopt. Hier is het net sterker om te tonen dat Eddy’s woorden geen enkele impact op je hebben in de voorbereiding op het WK.

zietemgaan 24 september 2021 om 14:11

communicatie jaren 60 en 70 kan je écht niet vergelijken met nu, echt echt niet, hahaha

samsys 24 september 2021 om 12:40

En voor wie reed Merckx vroeger?

Reiger 24 september 2021 om 12:42

Voor zichzelf?

Panache 24 september 2021 om 14:03

Als je een vergelijk wilt maken dan moet je een wk erbij pakken waar Merckx wél mee was, maar geen kopman was (ondanks sluimerende eigen ambities). Kan je die situatie niet boven halen samsys, dan is je retorische vraag eerder een misser dan een zogenaamde kritische noot.

Marszzz 24 september 2021 om 12:41

Soms denk ik Remco hou je mond, maar als je zo door iemand, terecht of onterecht door Merckx, wordt neergezet, mag je van repliek dienen.

JapieJapo 24 september 2021 om 12:48

Ik denk dat een scenario ala Ellen van Dijk op het afgelopen EK best mogelijk is voor Evenepoel. Ik geloof zelf niet in alles op 1 kopman, zelfs de Belgen hebben een plan B en C.

De Cabybara van de Conradkade 24 september 2021 om 13:06

Mensen hier lijken vergeten te zijn hoe Mathieu en Wout als eind tieners/begin twintigers waren. Dat ze nu zo zinnig over komen heeft ook tijd gekost. Gun Evenepoel ook die tijd.

Ik kan mij bijvoorbeeld dit incident nog levendig herinneren: https://sporza.be/nl/2014/01/12/geen-bk-voor-wout-van-aert-door-valse-start-1-1831471/

Etika 24 september 2021 om 13:27

De juryvoorzitter, Guy Dobbelaere, zei dat hij het reglement moest toepassen tenzij niemand van de andere deelnemers bezwaar had dat Van Aert toch opnieuw zou starten. Niemand had bezwaar behalve één renner : Gianni Vermeersch. Exit Van Aert. Een dag later won Van Aert in Otegem zijn eerste veldrit bij de profs.

Romāns Vainšteins 24 september 2021 om 15:08

Merckx zet zichzelf hier gewoon bikkelhard voor lul om een beetje te gaan poken in een selectie die al bekend is. de Belgen mogen blij zijn dat ze met Evenepoel nog een ijzersterk coureur in de gelederen hebben naast topfavoriet van Aert.

Chaba 24 september 2021 om 16:24

Precies, prima om een goed alternatief te hebben. Met een machtige demarrage van Evenepoel zal er volle back gekoerst moeten worden om hem terug te halen. Gunstig voor van Aert maar kan ook verkeerd uitpakken. Zolang je als België uiteindelijk maar wint.

Headlines

Materiaalzone

Populair