Belgisch blok op één lijn: “We zijn hier om Wout wereldkampioen te maken, niet om elkaar te flikken”

Belgisch blok op één lijn: “We zijn hier om Wout wereldkampioen te maken, niet om elkaar te flikken”

Foto: Cor Vos

zondag 26 september 2021 om 07:20
Interview

De persconferentie van de Belgische selectie minus Wout van Aert in het Van der Valk-hotel in Mechelen begon gisteren met een knaller. Kan er zondag een Belg wereldkampioen worden die niet Wout van Aert heet, was de vraag die het zevenal kreeg. “Nee”, antwoordde een droge Jasper Stuyven. De rest knikte stuk voor stuk.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Ondanks dat er nog geen rolverdeling is afgesproken binnen het Belgische kamp – dat spaart bondscoach Sven Vanthourenhout nog op tot vrijdag of zaterdag – is de eensgezindheid bij de thuisrijders blijkbaar groot. “Wout is onze man, dat is alles wat telt”, verduidelijkte Milaan-San Remo-winnaar Stuyven aan de aanwezige pers.

Evenepoel pareert Merckx
Evenepoel, stilaan geërgerd wanneer hij even later nogmaals gepolst werd naar zijn specifieke functie, beaamde. “We hebben maar één plan, en dat is Wout. Eén ultieme kopman waar we zo veel mogelijk werk voor moeten doen, dat maakt het gemakkelijk. Voor de rest is het nog af te wachten wat Sven in petto heeft, qua rolverdeling. Alleen Tim Declercq weet zeker wat hem te wachten staat.”

Niemand minder dan Eddy Merckx uitte deze week in Het Nieuwsblad nochtans zijn twijfels bij ‘de knecht Evenepoel’. De grootste aller tijden suggereerde om Evenepoel thuis te laten “omdat hij toch alleen maar voor zichzelf rijdt, zoals in Tokio.” Het toptalent van Deceuninck-Quick Step was not amused met die woorden, zo bleek.

“Met hem is het altijd iets”, aldus Evenepoel. “Dat is gewoon heel jammer. Misschien pikt het dat ik niet bij zijn zoon in de ploeg ben gaan rijden. Ik heb veel respect voor hem en zijn palmares, maar dat is blijkbaar niet wederzijds. Hij zou moeten weten dat ik ook maar gewoon mijn best doe en hard werk. Ik sta niet aan de start om de ploeg te flikken. Dat komt niet eens in mij op.”

Van Aert is zondag de grote man bij de Belgen – foto; Cor Vos

Fouten van Qatar vermijden
Allen voor één, het is een scenario dat ook enig risico inhoudt. Denk maar aan het WK in Qatar van 2016, waarin de Belgische equipe sterk vertegenwoordigd was in de eerste waaier, maar dat overwicht niet uitbuitte. Kevin De Weert zette alles op Tom Boonen, een derde plaats met een wrange nasmaak was het gevolg.

“Maar die fout zie ik ons niet meer maken”, vertelde Stuyven. “Ik stond toen al niet achter die tactiek, maar je moet je daar op dat moment wel gewoon naar schikken. Ik vind dat we nu wel met een andere situatie zitten. Ik heb nu meer vertrouwen in de sprint van Wout dan die van Tom tegen Cavendish en Sagan.”

Vreemd gedoe
Verder was het een vreemde, bijna gênante persconferentie, met veel gesloten vragen en korte antwoorden. Met hoeveel ploegmaats moet Wout idealiter de slotronde in? “Een à twee man.” Waar zal de koers openbreken? “Op de laatste keer de Flandrienlus.” Wie zijn dan de grootste tegenstanders? “De Denen en de Italianen?” En is een massasprint realistisch? “Alles kan.”

Alleen Evenepoel had helemaal aan het einde nog een uitleg klaar over zijn gevoel en vorm. “Ik start hier zonder stress, omdat ik eindelijk terug het gevoel heb van voor de val. Misschien zelfs beter. Ik heb de afgelopen koersen gemerkt dat ik door zo relaxed te zijn, veel gemakkelijker kan wringen en vooraan kan geraken. Dat gevoel wil ik zondag doortrekken. Ik kijk er naar uit om het op mijn jonge leeftijd allemaal mee te maken”, sloot de winnaar van de Druivenkoers af.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Turtlehead 23 september 2021 om 21:37

We zullen het zien, we zullen het zien.

Áls het zo uitpakt dat een eensgezinde Belgische ploeg hem WK maakt, zal ik zeer verbaasd zijn.

Maartensmits 23 september 2021 om 21:45

We zullen het zien. Wout, houd die evenepoel in de gaten. Succes en sterkte.

Cochise 23 september 2021 om 22:02

Haha. Tot zover Eddy Evenepoel.

Reiger 23 september 2021 om 23:08

Ja. Die bijnaam kan voorgoed de vuilbak in.

Alfons Haavers 23 september 2021 om 22:05

Eddy reed zelf natuurlijk ook nooit voor een ander (remember Yvoir ‘75), dus of we het echt als kritiek moeten zien?

Reiger 23 september 2021 om 23:07

haha ja absoluut. Hij heeft Maertens geflikt in 1973 en Roger in 1975. Lekkere ploegmaat was dat.

Stablinsky 24 september 2021 om 07:34

Eddy komt uit een tijd waar renners elkaar de strot afbeten. Winnaars werden verfoeid door degene die ze geklopt hadden. Zoals Reiger zei, Merckx´ verzorger gaf Maertens een bidon met laxeermiddel tijdens de koers. Fijne tijd was dat.
Nu feliciteren de renners elkaar na de wedstrijd. Hoe hard sommige media wel hun best niet doen om een Mathieu en Wout tegenover elkaar te krijgen, ze hebben veel respect voor elkaar en gaan altijd fair om met verlies. Eddy was een goeie renner maar nu een oude man met een gedateerd inzicht op het wielrennen. Idem zijn reactie na het verlaten van de Tour door Mathieu. Ook die reactie was potsierlijk.

Alfons Haavers 24 september 2021 om 10:02

Ik vind het dubbel. Merckx heeft wel al eens vaker forse kritiek geuit op (de nog steeds erg jonge) Evenepoel, terwijl bv. van Aert al zijn hele carrière niks dan lof oogst bij Eddy.

Ik begrijp dus ook wel dat dat bij Evenepoel op den duur gaat steken. Zeker enkele dagen voor het WK is het een beetje een venijnige uithaal van Eddy, die me doet vermoeden dat er toch ergens iets is blijven hangen (ofwel inderdaad dat hij niet bij Axel is gaan rijden, ofwel de premature vergelijkingen van Evenepoel met zijn eigen persoon).

Maar anderzijds is REV ook een figuur die moeilijk met kritiek om kan. Hij wentelt zich in de aandacht en wordt graag opgehemeld, maar kan ook moeilijk om met kritische opmerkingen als het eens wat minder gaat. Daar moet hij zeker ook nog in groeien.

In dit geval had hij gewoon kunnen zeggen ‘Dat is Eddy zijn idee over mijn selectie, ik kan er verder niks over zeggen.’ Daarmee is de kous meteen af en laat hij zien dat ze hem niet kunnen raken, terwijl ik nu het gevoel heb dat Evenepoel eigenlijk heel snel op zijn paard te krijgen is. Dat kan de concurrentie, naast zijn beperkte stuurvaardigheid, ook weer tegen hem gaan gebruiken als het nodig is.

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:07

Eens met jean

Derierre de la course 23 september 2021 om 22:29

Feit alleen al dat de pers het voor de 100e x moet vragen… En natuurlijk wordt er een andere Belg wereldkampioen als de situatie daar op uitdraait.

Killco 23 september 2021 om 22:40

Een kannibaal van 1 meter 70 is ook wel een beetje raar

Turtlehead 23 september 2021 om 23:16

Maar hij zit wel heeeel aerodynamisch op de fiets!

Lalsacien 24 september 2021 om 07:29

En hij is nog maar 21….

wimvl 24 september 2021 om 09:29

@Turtlehead en Lalsacien, dat ziet er dan heel heel mooi uit voor de toekomst

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:09

Veel vermeende kannibalen waren juist wat kleiner wegens gebrek aan artsen, voedsel in de jeugd etc. Dus eigenlijk heel logisch

Killco 24 september 2021 om 10:55

Haha ok ok ik heb niks gezegd

Maillot à Pois 23 september 2021 om 23:27

Natuurlijk kan er wél een andere Belg winnen. Op dit parcours zal de koers dermate moeilijk te controleren zijn dat ik een dozijn situaties kan bedenken waarin Van Aert geen kans meer maakt en een ander het voor de Belgen moet proberen af te maken, zonder dat daarom van flikken sprake is.

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:11

Helemaal mee eens. Dat ze nu vooraf allemaal zeggen voor wout te rijden is gewoon wat ze moeten zeggen. Er zijn er vast die op zo’n scenario hopen, stuyven en evenepoel voorop maar ook lampaert denk ik

jan jansen 24 september 2021 om 13:07

Mwielerfan; +1

De Siepel 23 september 2021 om 23:39

Ach, al die scenario’s kunnen zo de prullenbak in, bij bv een valpartij, een lekke band of een sterke Belg in een kansrijke kopgroep. Alles op van Aett zetten is veel te kort door de bocht. Tijdens de koers moet je durven anticiperen op de situatie.

tramontana 24 september 2021 om 02:18

Inderdaad zoveel scenario's die zich kunnen ontwikkelen, de meeste -maar niet àlle- met Belgen in een hoofdrol. Niet evident een koers van 270km tot de finish controleren, zelfs voor Declercq en Campenaerts is het op een gegeven moment 'op'. Benieuwd wie er na 200km nog genoeg jus in de benen heeft.

Jean Dumas 24 september 2021 om 07:17

Het is een relatief moeilijk te controleren parcours. Concurrenten als VDP, Mads Pedersen, Colbrelli, Flip en Sagan rijdt je er niet af. Je zult met ze naar de sprint moeten durven rijden en VDP en Flip zullen wel gaan aanvallen.

tramontana 24 september 2021 om 07:30

eigenlijk is de vraag: is er in de laatste 50k nog een tweede Belg die mee vooraan zit? Die hebben ze nodig lijkt me, want niemand gaat met Wout naar de streep willen rijden, en elke demarrage zal hij zelf moeten gaan halen. Bijna onmogelijk om geïsoleerd de koers te winnen, tenzij hij zelf weg kan rijden, maar dat wordt zeer moeilijk.

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:13

Pedersen wordt er juist toch overal afgereden als het langer dan 180k is en er voor de laatste 10k al heuvels zijn? Ik zou eerder aan valgren denken

Pedalo 24 september 2021 om 07:35

Zand in de ogen strooien. Pedersen, Colbrelli , MVP en Wout naar de finishlijn is wel kansrijk voor de Belgen maar niet heel zeker. Dan vergeet ik Kristoff, Sagan en nog een paar. Ik zou gokken op scenario Mohoric met Stuyven naar de finish….voor andere landen is het wel makkelijk. Eerste kopgroep ver weg laten rijden en België laten controleren zonder hulp.

Jean Dumas 24 september 2021 om 09:20

En de sprint zal moeilijk voor te bereiden zijn met dat vals plat voor de aankomststrook. Zeker dat types als Flip en VDP, als ze er nog bijzitten, op 500 meter voor de streep al aangaan.

Tollpatscher 24 september 2021 om 08:13

"Ik sta niet aan de start om de ploeg te flikken. Dat komt niet eens in mij op."
Als ik deze uitspraak lees, dan komt spontaan in MIJ op, dat hij inderdaad niet eraan denkt om "de ploeg" te flikken, maar om zichzelf in de picture te rijden.
Zo "jong" hij is, zo egocentrisch is hij ook.
Misschien zou het goed zijn, eens aan zijn complexen te werken.

Peetvader 24 september 2021 om 09:56

Edit redactie: niet op de man spelen

josi 24 september 2021 om 08:24

Natuurlijk is Van Aert de kopman, maar het lijkt me niet erg logisch om alles op hem te zetten en niet wat plannetjes achter de hand te hebben voor als de koers zich anders ontwikkelt. De woorden op die persconferentie neem ik dan ook maar niet al te serieus.

Jean Dumas 24 september 2021 om 09:27

Ik zou het juist wel doen. Alleen de laatste twee ronden gaat men hier voluit, en tot dat moment kunnen alle knechten mee. Ik zou hoogstens Remco meesturen als het nodig is; Stuyven zal de Van Petegem-rol moeten vervullen in de sprint (Boonen 2005).

Peterke 24 september 2021 om 09:59

Het plannetje ‘we gaan met 1 kopman’ is gemaakt toen Remco nog in de lappenmand lag. Hij zou moeten meespringen opt laatst als iemand aangaat. Stel, een Deen en Italiaan vallen aan. Remco op het wiel. Maar die mannen rijden door want denken die kleine spurten we er wel af, dan is de koers gereden voor Wout…

Txirrindularitza 24 september 2021 om 09:43

De messen worden geslepen. Als Wout geen wereldkampioen wordt zal elke pedaaltrap van REV onder de loep genomen worden. Deels terecht, hij heeft een reputatie waar hij zelf aan meegebouwd heeft.
Ik zie het wel gebeuren dat de Belgen REV op 80km van de meet naar voren laten katapulteren, zodat de Denen en Italianen hem moeten halen, Wout lekker in het wiel. Lukt dat niet dan zal den REV zijn kloten er moeten afdraaien voor Wout. En dan nog wint Mohoric :-D

Peterke 24 september 2021 om 09:57

Gaat Stuyven als het erop aankomt vol achter Pedersen rijden?

Mwielerfan 24 september 2021 om 10:15

Goed dat ze Qatar erbij halen. Zeker van avermaet had toen moeten aanvallen. Had de rest van België in een zetel gezeten, Sagan en cav zaten te geïsoleerd om terug te halen. Andere landen die nog wat konden durfden waarschijnlijk niet te rijden met Sagan cav en boonen. Best een goede kans en het was minder energie verspilling dan wat België nu deed.

Gelei 24 september 2021 om 12:24

Was hij daar niet even weg met Veelers?

Verweggistan 24 september 2021 om 12:38

Tom Leezer

jan jansen 24 september 2021 om 13:14

“Ik start hier zonder stress, omdat ik eindelijk terug het gevoel heb van voor de val. Misschien zelfs beter. ”
En 3e in de WK tt . Zou dom zijn om met een kopman te starten.
Remco wordt WK.

Headlines

Materiaalzone

Populair