Evenepoel droomt van Olympisch goud: “Geen grotere eer in topsport”

dinsdag 3 december 2019 om 16:42
Evenepoel droomt van Olympisch goud: “Geen grotere eer in topsport”

foto: Cor Vos (archief)

Remco Evenepoel maakt morgen kans op de Kristallen Fiets voor beste Belgische wielrenner van het afgelopen seizoen, maar de 19-jarige renner van Deceuninck-Quick-Step droomt in een interview met Het Laatste Nieuws ook al hardop van Olympisch goud in Tokio. “Olympisch kampioen, dat ben je voor eeuwig.”


Evenepoel liet eerder al weten twee grote doelen te hebben voor 2020: de Olympische Spelen in Japan en het wereldkampioenschap in het Zwitserse Martigny. “Er is in de topsport geen grotere eer”, aldus het toptalent uit Schepdaal, die met vertrouwen uitkijkt naar het nieuwe wielerseizoen. “Ik ben niet bang voor een terugval. Ik laat dat gewoon niet toe in mijn hoofd.”

“En toch zullen er resultaten komen die niet stroken met de verwachtingen”, beseft Evenepoel. “Verliezen hoort immers bij topsport. En ik zal dan ook om begrip en geduld vragen. Ik leer uit mijn fouten en zorg ervoor dat ik ze niet opnieuw zal maken. Ik kan een heel seizoen op een hoog niveau koersen, wat denk ik mijn kracht is. En op bepaalde momenten wil ik een heel hoog niveau halen.”

De Europees kampioen tijdrijden zal zich volgend jaar dus richten op de kampioenschappen, maar de Belg wil in de toekomst ook schitteren als ronderenner. En dan zal hij het (waarschijnlijk) moeten opnemen tegen kleppers als Tourwinnaar Egan Bernal en Tadej Pogačar. “Ik verwacht een leuke en boeiende strijd. We zullen elkaar dan naar een hoger niveau tillen”, aldus Evenepoel.

Kristallen Fiets
“Ik ben de beste tijdrijder, maar ik ben niet de beste klimmer. Daar moet ik nog hard aan werken. Ik zal nog meer op hoogtestage moeten gaan. Maar in Livigno voelde ik wel dat ik, eenmaal geacclimatiseerd, ook boven de tweeduizend meter mijn tempo kan blijven aanhouden.” Evenepoel zal volgend seizoen wellicht zijn debuut maken in een grote ronde (de Giro d’Italia, red.), al is er nog geen definitieve beslissing genomen.

Maar eerst gaat de aandacht uit naar de Kristallen Fiets, die morgen zal worden uitgereikt in Vilvoorde. Evenepoel is een van de genomineerden voor de titel ‘beste Belgische renner van het seizoen 2019’, maar hij moet het wél opnemen tegen onder meer werelduurrecordhouder Victor Campenaerts, Greg Van Avermaet en Flandrien-winnaar Wout van Aert. Evenepoel: “Ik zal niet teleurgesteld zijn, mocht ik niet winnen.”

“Maar stiekem hoop ik toch wel op de prijs. Het zou een mooie kers op de taart zijn”, zo vertelt Evenepoel, in 2019 ook nog winnaar van de Clásica San Sebastián, de Baloise Belgium Tour en een zilveren medaille op het WK tijdrijden. “Naast mijn leeftijd en prestaties kan mijn attractieve koersstijl een extra troef zijn.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Mac-S 3 december 2019 om 17:00

Olympisch kampioen, dat ben je voor vier jaar.

Apemantus 3 december 2019 om 17:17

Olympisch Kampioen op een vaak nietszeggend parcours. Leuk zo'n gouden plak, maar een monument of zelfs een mooie klassieker heeft mijn inziens toch veel meer waarde op de palmares van een wielrenner. Zelfs een WK. Een jaar in de regenboogtrui rijden of vier jaar met een gouden helm op je kop, zeg het maar. Nog maar te zwijgen over de eindoverwinning in een grand tour. Totaal geen vergelijk.

Hetzelfde geld voor tennis, voetbal, etc. Die hebben hun eigen toernooien die veel hoger aangeschreven staan dan de OS. Leuk die Olympische hype, maar vooral voor de sporten die wat minder bedeeld zijn met een eigen circuit.

Leukefans 3 december 2019 om 17:30

En toch vraag ik me af of veel renners daar hetzelfde over zouden denken.

Hollow Knight 3 december 2019 om 17:51

Olympisch Goud is meer waard als een Monument, Giro of Vuelta. Enkel de Tour en WK wegrit schat ik hoger in. Wel liever Olympisch Kampioen tijdrijden dan WK tijdrijden, want die trui draag je toch zelden.

LucasR 3 december 2019 om 19:30

Helemaal eens met Apemantus. En zélfs een wk? Júíst een wk zou ik zeggen. En dus totáál oneens met die knakker hierboven. Een Roubaix, Vlaanderen of Sanremo, kom op, dat is wielerhistorie. De OS zijn mij wat dat betreft veel te algemeen.

Apemantus 3 december 2019 om 20:18

@LucasR Jawel, ik ben het wel eens met het betoog voor het WK. Alleen heeft een WK wat parcours betreft vaak hetzelfde probleem als de OS. Vaak weinig inspirerend. Wat dat betreft heeft een monument weer een streepje voor.

EricV 3 december 2019 om 20:48

Klopt, bijna niemand herinnert zich de olympisch kampioen

Romāns Vainšteins 3 december 2019 om 20:51

Totaal eens, OS verhoudt zich tot wielrennen als Eurovision tov muziek, glitterbagger.

Cochise 3 december 2019 om 23:23

Hij zegt dan ook dat er geen grotere eer bestaat in de topsport, dus algemener dan het wielrennen. De gewone Vlaming kent eerder of onthoudt langer de naam van een OS-medaillewinnaar (al was het in het karabijnschieten) dan de winnaar van de Giro of WK wielrennen.
Vraag aan 100 Vlamingen naar het palmares van Axel Merckx en 99 zullen enkel zijn brons op de OS kunnen noemen.

koos verrek 3 december 2019 om 17:44

Hij heb een goeie kans hoor op dat parcours!

tvm 3 december 2019 om 18:03

Ik geef hem weinig kans.
Ivm Roglic, Thomas, Dennis, Roglic, et al

koos verrek 3 december 2019 om 19:05

Thomas en Dennis.. laat me niet lachen. En rogla doe maar 1 keer mee hoor

CasS 3 december 2019 om 21:13

Hoezo, ‘laat me niet lachen’? Een Thomas in vorm kan over dat Olympische parcours knallen, Dennis heeft al bewezen dat hij beter is, niet alleen als Remco(met alle respect natuurlijk, ja hij is 19 dat is al een miljoen keer gezegd door de kontkussers), maar ook gewoon de beste op het moment. Roglic weet ik niet zeker, omdat die waarschijnlijk al de Tour rijdt, maar als hij goed piekt misschien wel.

Fieldbird 3 december 2019 om 21:57

Parcours is geen meter vlak, dan komen de echte tijdritspecialisten bovendrijven waar Remco er zeker een van is. Combinatie Tour-OS Tijdrit werkt goed lijkt me, zitten 10 dagen tussen dus ruim genoeg tijd om te acclimatiseren en kort genoeg om de vorm mee te nemen vanuit Parijs.

boenk 4 december 2019 om 14:58

Cas, een kontkusser hier. Toen Evenepoel 2de werd op het WK tijdrijden was hij 19. Volgend jaar op de OS is hij er 20, en ligt het parcours meer op zijn maat dan die van Dennis. Nu, het is perfect mogelijk (en misschien te verwachten) dat Dennis nog steeds beter zal zijn, maar als je ziet welke progressie Evenepoel maakte van zijn 17de tot zijn 18de en vervolgens van zijn 18de tot zijn 19de, zou ik misschien toch maar een beetje voorzichtigheid inbouwen, en rekening houden dat die nog een stap zal zetten en volgend jaar nog een stuk sterker zou kunnen zijn.

Dat Dennis dus bewezen heeft beter te zijn… dat is geen garantie.

kampie 3 december 2019 om 19:59

Hoezo is er een Kristallen fiets naast de Flandrien titel? Evenepoel heeft heus recht van spreken maar wow wat een zelfvertrouwen, niet erg Belgisch.

klaasd 3 december 2019 om 22:10

Het blijft een persoonlijk iets natuurlijk…. maar voor mij geldt toch echt… OS niet eens top 10 qua bijzonderheid in wielrennen. 1. tourwinst 2. giro 3. Vuelta
4. Winst monument of wk
5. Groene trui tour / giro / Vuelta 8. Wk tijdrijden, Winst in Parijs Strade bianchi 9 overige klassiekers / Zwitserland Baskenland Dauphine Bergtruien daarna pas olympisch goud

Hollow Knight 3 december 2019 om 23:37

Geloof je nu echt dat er ook maar 1 renner is die liever de puntentrui in de Vuelta
wint dan Olympisch goud op de weg?

Soms zijn sportfans echt onwetend over hoe topatleten naar de OS kijken. In tennis doen hardcore fans ook altijd denigrerend tegenover de OS, maar de toppers denken daar duidelijk anders over. Ik heb Djokovic nog maar eenmaal zien wenen en dat is toen hij van Nadal verloor op de OS in 2008.

yo-eddy 3 december 2019 om 22:44

Attractieve coureur, maar mij een iets te dikke nek. Zal vast een hoop gaan winnen maar het is altijd prettig voor het kijken als je iemand hebt die je graag ziet verliezen ;)

koos verrek 3 december 2019 om 23:09

Antisupporteren..? Okay..rem wordt sowieso een van de grootste ooit

yo-eddy 4 december 2019 om 00:22

Ik zeg ook niets over zijn kwaliteit als renner. Als we allemaal op kwaliteit zouden supporteren werd het ook saai toch ;)
Je hebt zo je favorieten en renners waar je minder mee hebt. Remco staat laag op mijn lijstje

boenk 4 december 2019 om 15:04

Als er citaten uit hun context worden getrokken, zoals hier in dit artikel, kom je al sneller als dikke nek over. “Ik ben de beste tijdrijder”… dat was in vergelijking met Bernal en Pogacar. Niet met het hele peloton. Maar Wielerflits trekt dat hier even uit de context en dan lijkt dat plots enorm arrogant.

yo-eddy 4 december 2019 om 18:59

Ik snap de context en mijn mening/gevoel is ook niet alleen gestaafd op dit artikel. Ik gun de beste jongen van alles, hij traint er hard voor en als hij wint zal het niet gestolen zijn. Ik zie alleen liever bepaalde andere renners winnen. Lijkt me ook mega saai om een wielerwedstrijd te kijken zonder emotie en dan aan het eind te concluderen “de beste heeft gewonnen”;)

peervaneynthoven 4 december 2019 om 00:26

Droomt van de Olympische titel en soms ook nog stiekem van kaboutertjes, schat ik zo in.

Kevin Lowagie 4 december 2019 om 09:07

Ik denk toch dat Van Avermaet heel blij was toen hij de wegrit won op de OS. Ik denk dat hij die overwinning er hoog inschat op zijn palmares. Wat Remco betreft heeft hij zeker kans om een medaille te behalen in de tijdrit op de Olympische Spelen.

Mystery Rider 4 december 2019 om 09:32

OS is toch mooi voor het palmares, GvA wordt al 4 jaar als Olympisch Kampioen aangesproken, desondanks het feit dat hij niet de beste in de koers was! Sanchez, Vinokourov, Bettini, toch makkelijk om ze allemaal op te noemen.

Wat de tijdrit betreft, toch wel een stevig lijstje: Indurain, Ekimov (2), Wiggins, Cancellara (2), dan kan ik me wel inbeelden dat het een eer is om daar tussen te staan!

Het wordt wel een karwei om Rohan Dennis te verslaan…

boenk 4 december 2019 om 15:02

In het artikel hierboven. Als Evenepoel zegt dat hij de beste tijdrijder is, dat sloeg in het oorspronkelijke artikel terug op zijn vergelijking met Pogacar en Bernal. Hier wordt het geponeerd als losstaand statement, wat zeer arrogant overkomt.

kielabokki 4 december 2019 om 15:12

Evenepoel heeft zelfs naar Nederlandse maatstaven behoorlijk wat bravoure, om het vriendelijk te zeggen.

go1707 5 december 2019 om 08:34

Genoteerd, Nederlanders vinden een een Olympische plak niet veel voorstellen. Behalve dan wanneer een Nederlander die wint.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair