Europese wielerunie introduceert gemengde ploegentijdrit op EK wielrennen

donderdag 8 november 2018 om 11:36

foto: Photopress.be

Tijdens het EK wielrennen van 2019 wordt de gemengde ploegentijdrit toegevoegd aan het programma. Dat maakt de Europese wielerunie UEC bekend. Het gaat om de ‘Mixed Team Relay’, zoals deze ook door de UCI is aangekondigd voor het WK wielrennen van volgend jaar.


Tijdens het wereldkampioenschap 2019 in Yorkshire wordt voor het eerst op een mondiaal evenement een ploegentijdrit verreden met landenploegen die bestaan uit drie mannen en drie vrouwen. De titelstrijd zal plaatsvinden in estafettevorm. In het eerste deel rijdt een ploeg van drie mannen een circuit. Na de doorkomst van de tweede man, mogen de vrouwen van start. Na de finish van de tweede vrouw wordt de eindtijd opgenomen.

European Cup veldrijden
Tijdens het UEC-congres in Den Bosch, waar afgelopen weekend het EK veldrijden plaatsvond, zijn ook diverse initiatieven genomen om de komende vier jaar uit te voeren. De Europese wielerunie wil bijvoorbeeld een European Cup in het veldrijden organiseren. Ook zijn er ideeën voor een BMX Free-Style en een EK op de Mountainbike e-Bike.

Daarnaast is besloten een Paracycling Commissie in het leven te roepen voor 2019. Als voorzitter is de Nederlander Simon Meijn aangewezen. Meijn maakt ook deel uit van het hoofdbestuur van de KNWU. Het jaarlijkse UEC-congres van 2019 zal voor het eerst georganiseerd worden in samenwerking met de Afrikaanse confederatie CAC. Dit congres vindt plaats op 9 en 10 maart in Rome.

Tot slot zijn er nog vier Europese kampioenschappen toegewezen. Het EK Mountainbike Marathon 2020 is in Serra de Estrela (Portugal) en dat van 2022 in Jablonné v Podjestedi (Tsjechië). Het EK baanwielrennen voor beloften en junioren 2020 is in Anadia (Portugal) en het EK Indoor Cycling voor junioren 2020 in Altdorf (Zwitserland).

‘Waarde van onze activiteiten vergroten’
“We zijn uit de meeting gekomen met een lijst aan nieuwe kenmerken en initiatieven, die de waarde van onze activiteiten zullen vergroten. We doen dit door onze reikwijdte van onze acties uit te breiden in sectoren waar we tot nu toe niet bij betrokken waren of waar onze aanwezigheid minder was. Dit zijn Paracycling, e-Bike en nieuwe BMX-disciplines”, zegt UEC-voorzitter Rocco Cattaneo.

De Europese kalender voor 2019 is zo goed als rond. Alleen is nog niet bekend waar het EK op de weg (7-11 augustus) plaatsvindt. Volgens Dick Heuvelman van Cycling Championship Northern Netherlands is Emmen nog altijd kanshebber om dat evenement te organiseren.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Mathieu Moller 8 november 2018 om 11:50
Quote:
Tijdens het wereldkampioenschap 2019 in Yorkshire wordt voor het eerst een ploegentijdrit verreden met landenploegen die bestaan uit drie mannen en drie vrouwen.

Dat is dan toch niet voor het eerst als het EK dat al in augustus doet?

skylimit 8 november 2018 om 12:31

…in estafette vorm, een beetje gemengd maar toch apart. Kan je net zo goed de ploegentijdrit voor merkenteams in stand houden en vrouwenploegen aan mannenploegen koppelen en dan de eindtijden samenvoegen.
Een ploegentijdrit met 3 man/vrouw, dat zal toch ook niet over een grote afstand gaan.

tendam 8 november 2018 om 12:34

Wou jij dan de mannen samen met de vrouwen laten rijden?

Brabander 8 november 2018 om 13:05

Ik snap dit ook niet zo goed hoor. Nogal circus dit. Begrijp dat gedoe met die ploegentijdrit ook niet zo. Niks mis met merkenteams toch? Wat moet je als fantastisch tijdrijder en je komt toevallig uit Luxemburg, om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat toch niet werken?

snoep de hond 8 november 2018 om 14:55

@Brabander, Het Luxemburg voorbeeld is mijn inziens niet een heel sterk argument. Landen met weinig inwoners zijn namelijk bij alle teamsporten in het nadeel. Voor heel veel teamsporten geldt echter wel dat het bijzondere aan een WK juist is dat het om landenteams gaat. Ook bij het wielrennen is dat 1 van de belangrijke punten die de wegwedstrijd op een WK bijzonder maakt ten opzichte van andere eendaagse koersen.
Ik had zelf (ook) niet veel problemen met het WK tijdrijden voor merkenteams en vind de shift naar mixed landenteams op het eerste gezicht ook niet meteen logisch. Het estafette aspect heeft echter wel de potentie om wat meer spanning op te leveren ten opzichte van een 'normale' ploegentijdrit (landen die na de wissel tijd goed maken of juist wegzakken).

ah-ja 8 november 2018 om 13:10

Onzin

Dougi 8 november 2018 om 13:32

Zie de meerwaarde er niet zo van in. Dit is verandering inbrengen om verandering in te brengen.

Merlinappa 8 november 2018 om 13:35

Leuk! De verschillen tussen de nationale vrouwenteams zijn vaak groter dan bij de mannen, dus dit kan best verrassend worden. Al zie ik Nederland wel als grote favoriet.

achtpuntzes 8 november 2018 om 14:30

Volgens mij is Nederland het enige land met 3 (nou ja, nog wel meer ook denk ik) toptijdrijders bij de vrouwen.

Maar goed, een gegeven medaille moet je niet in de bek kijken. :p

tendam 8 november 2018 om 15:01

Een ploegentijdrit is wel wat anders… in de ploeg die dit jaar het WK won zat geen enkele Nederlandse. Zeker de Britten gaan zich hier natuurlijk goed op voorbereiden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.