Ethische commissie UCI gaat veroordeling Alexandre Geniez bekijken

vrijdag 4 maart 2022 om 10:09
Ethische commissie UCI gaat veroordeling Alexandre Geniez bekijken

foto: Cor Vos (archief)

De veroordeling van Alexandre Geniez wegens huiselijk geweld krijgt mogelijk nog een staartje. De UCI laat weten dat het de zaak gaat doorspelen naar haar Ethische commissie. “Wij zullen de commissie wijzen op de uitspraak van de Franse rechter”, laat de UCI weten aan VeloNews.

“De UCI was nog niet op de hoogte gebracht over de strafrechtelijke procedure tegen meneer Geniez. Aangezien dit een zaak is die onder de jurisdictie van de Ethische commissie van de UCI zou vallen, vanwege bijlage 1 van de UCI Code of Ethics, gaan wij ze op de uitspraak wijzen”, is te lezen in de reactie van de UCI.

De wielerunie wijst daarmee op bijlage 1 van de UCI Code of Ethics, waar ingegaan wordt op de bescherming van fysieke en mentale integriteit, maar ook op seksuele intimidatie en misbruik. Of de Ethische commissie van de UCI daadwerkelijk een tuchtprocedure start tegen Geniez, is nog niet bekend. Daarvoor moet dan eventueel documentatie opgevraagd worden.

Afgelopen woensdag werd Geniez, onlangs nog winnaar van twee etappes in de Tour du Rwanda, veroordeeld voor een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden vanwege huiselijk geweld tegen zijn ex-vrouw. Zijn ploeg TotalEnergies heeft bij VeloNews niet gereageerd op de zaak-Geniez.

Dit artikel delen:

21 Reacties

reusjen 4 maart 2022 om 10:19

Wat heeft de UCI hier nou weer mee te maken. Hij heeft toch straf gehad via het strafrecht en zolang zijn ploeg en sponsor dat genoeg vinden moet hij gewoon kunnen rijden. Bovendien gaat het niet om een feit dat gepleegd is binnen deorganisatie van de UCI.

Ronellenfitsch 4 maart 2022 om 10:46

Inderdaad, het lijkt als tegenwoordig ‘ethiek’ verward wordt met de cancel-cultuur. Volgens mij bestaat er in Frankrijk al zoiets als strafrecht … gaat de UCI nu ook de zeges van Anquetil en Coppi schrappen vanwege hun rumoerige liefdeslevens?

Koers 4 maart 2022 om 12:22

Eens, mocht je als wielrenner steeds tijdens de training je asociaal en illegaal gedragen en daardoor ‘je beroepsgroep’ negatief in het daglicht zetten kan ik me er nog wel iets bij voorstellen (al schiet me een voorbeeld niet snel te binnen). Een beetje zoals je boksers etc. ook bant als deze in de vrije dag zich gewelddadig gedragen en daarmee de sport in kwaad daglicht zet. Maar dit heeft niets met de sport te maken.

Mwielerfan 4 maart 2022 om 15:44

Lijkt me vrij normaal dat een bond kijkt wat de straf is, en als die te licht is extra sancties neemt. Frankrijk kun je nog van verwachten dat er actie door werkgevers komt, maar in UAE, Bahrein, Kazachstan?

Romāns Vainšteins 4 maart 2022 om 10:35

Russisch paspoort geven.

Koers 4 maart 2022 om 12:18

Brede grijns op mijn gezicht.

Wheely 4 maart 2022 om 12:27

En verbannen naar het cancell eiland net als Jorik, Glenda, Marco, Jeroen en Ali. De hele dag k*tmuziek zal hem leren!

Dikke Vrouw 4 maart 2022 om 10:44

Uci goed bezig tegenwoordig

Emergo 4 maart 2022 om 11:15

"The Code shall apply to conduct that damages the integrity and reputation of cycling and in particular to illegal, immoral and unethical behaviour. The Code focuses on general conduct within cycling"
Deze tekst uit de Code of Ethics spreekt voor zich en wekt de indruk dat de UCI het bereik iets oprekt. In de Rules of Conduct zie ik niet 1,2 3 niet dat het bereik zich uitstrekt buiten het wielergebeuren. But, who knows.

Canyonracer 4 maart 2022 om 11:51

Gaat de UCI ook kijken naar hun eigen mensen? Er zijn er nogal wat die stropoppen van Rusland zijn…

kleomantre 4 maart 2022 om 12:35

Als dit soort trends doorzetten en doordruppelt naar de gewone burger zijn we straks 24/7 onze job. Fantastisch! De wurggreep van de kerk was er niks bij.

Wie weet kun je nog beter een collega in de koers slaan dan in je privé-leven je (ex-)vrouw.

Wheely 4 maart 2022 om 12:56

Dit is natuurlijk al de nieuwe werkelijkheid, ergens is het nog altijd beter dan het hypocriete wegkijken wat we jaren hebben gedaan. Het evenwicht moet nog wel gevonden worden maar dat is een proces wat nog wel even zal duren.

zacht 4 maart 2022 om 14:06

Misschien gewoon geen collega’s en geen partners slaan. Op zich niet verkeerd dat er gekeken wordt naar dit soort dingen, beroepssporters hebben een voorbeeldfunctie. In mijn werkveld heb je een VOG nodig die direct ongeldig wordt verklaard zodra ik wie-dan-ook sla. Uiteraard ben ik dan mijn baan ook kwijt.
Daarnaast vind ik het gezien de ‘straf’ die deze vrouwenmepper kreeg (een paar maandjes voorwaardelijk en maar liefst één euro boete, effectief: 1 euro boete) best toejuichbaar dat een instantie dat wat minnetjes vindt en er nog iets meer van wil maken.

reusjen 4 maart 2022 om 21:44

Je zou je ook af kunnen vragen waar hij precies voor veroordeeld is gezien de lage straf. Als hij ziin vrouw in elkaar gemept heeft heb ik weinig medelijden, maar ik heb iets teveel zaken gezien waarin het anders was. Helaas is mijn frans niet goed genoeg om het precies uit te zoeken.

Verweggistan 4 maart 2022 om 13:17

Dat zo’n commissie er naar gaat kijken zal voor Geniez aanvoelen als ee flinke klap in het gezicht en, gezien zijn veroordeling door de Franse justitie, ook als een trap na. Maar goed, hij zal zich er wel doorheenslaan.

Wheely 4 maart 2022 om 13:22

Nou, hij zal zal wel weer eens niet te genieten zijn momenteel.

Mwielerfan 4 maart 2022 om 15:45

En we weten allemaal op wie hij dat gaat afreageren

filver 4 maart 2022 om 18:04

Dus wie tegenwoordig privé iets verkeerd doet, kan zijn job verliezen?

zacht 4 maart 2022 om 18:24

Zie mijn reactie hierboven. Dat kan al veel langer dan ’tegenwoordig’. Daarbij hebben profsporters ook nog eens een voorbeeldfunctie.

Dikke Man 4 maart 2022 om 21:50

Hij is ondanks zijn nauwelijks-straf wel schuldig bevonden. Bij het aannemen van een werknemer telt een strafblad mee, dus waarom zou dat nu niet meer relevant zijn? Daar komt natuurlijk het eeuwig onzinnige je-bent-bekend-dus-gedraag-je-argument bovenop. Wat helemaal zwaar telt is natuurlijk dat hij zijn belofte niet heeft ingelost. Eeuwige clichés, heerlijk.

reusjen 4 maart 2022 om 22:42

Hij is geen werknemer van de UCI. We hebben met elkaar afgesproken wie er straffen voor strafbare feiten op mag leggen, dat is dus niet iedereen. Waarom zou de UCI als sportclubje daar nog even overheen moeten.