Ethan Hayter begint Ronde van Romandië met winst in proloog

dinsdag 26 april 2022 om 17:32
Ethan Hayter begint Ronde van Romandië met winst in proloog

foto: Cor Vos

Ethan Hayter heeft de proloog van de Ronde van Romandië achter zijn naam gezet. In Lausanne deed de hardrijder van INEOS Grenadiers over het 5,1 kilometer lange parcours 5:52 minuten en was daarmee bijna vier seconden sneller dan Rohan Dennis (Jumbo-Visma). Felix Großschartner eindigde op ruim negen seconden derde.

Net als de vorige edities, ging de Ronde van Romandië van start met een proloog. Beginnend bij het Stade de la Tuilière, de thuishaven van voetbalclub FC Lausanne-Sport, maakte route een lus over de glooiingen van de stad en voerde het parcours langs onder meer de velodroom Pontaise en het regionaal vliegveld. Eenmaal terug in het stadionpark werden na 5,1 kilometer de eindtijden opgenomen. De 20-jarige thuisrijder Dario Lillo, die je ook kunt kennen uit het veldrijden en het mountainbiken, mocht om tien over drie de wedstrijd aftrappen.

Lillo had even de snelste tijd in handen, tot hij die moest afstaan aan Maximilian Schachmann. De Duitse allrounder, die de afgelopen tijd herstellende was van een hardnekkige coronabesmetting, zette 6:05 minuten op de klok en ging daarmee als eerste harder dan 50 per uur. Nog in het eerste halfuur werd zijn tijd tot op de honderdsten geëvenaard door Italiaans kampioen Matteo Sobrero. Aan het eind van het eerste uur kreeg de proloog een nieuwe toptijd door Felix Großschartner, die na 6:02 minuten de klok stilzette.

Ethan Hayter duikt onder de zes minuten
Großschartner voerde lange tijd de tabellen aan, tot Ethan Hayter op het parcours verscheen. De Britse hardrijder van INEOS Grenadiers dook ruim negen seconden onder de snelste tijd en legde de lat op 5:52 minuten. Onder anderen Rohan Dennis beet zijn tanden stuk op deze tijd. De ene na de andere renner kwam tekort en uiteindelijk kon Geraint Thomas, een ploegmaat van Hayter, nog een gevaar vormen. De titelverdediger in Romandië klokte een goede tussentijd, maar moest zich tevreden stellen met de vierde eindtijd.

Voor de 23-jarige Hayter, bezig aan zijn derde profseizoen, was het zijn eerste zege op WorldTour-niveau, nadat hij in zijn prille carrière al een handvol successen in .1-koersen en wedstrijden uit de ProSeries had behaald. Dit seizoen won hij al een rit en het puntenklassement in de Settimana Internazionale Coppi e Bartali en was hij vierde in de Volta ao Algarve. Verder haalde de jonge Brit in zijn carrière al mooie successen in het baanwielrennen. Zo was hij in 2018 al wereldkampioen ploegenachtervolging en veroverde hij drie jaar later de regenboogtrui in het omnium.

Titelverdediger Thomas deed met zijn vierde plaats de beste zaken van de klassementsrenners. Onder anderen de beloftevolle klimmer Juan Ayuso, vijfde in de Ronde van Catalonië, Brandon McNulty, tweede in de Volta ao Algarve, en Aleksandr Vlasov, de nummer drie van de Ronde van het Baskenland, konden de schade beperken. Sergio Higuita, de eindwinnaar van de Ronde van Catalonië, Thibaut Pinot, Steven Kruijswijk en Michael Woods kijken na de eerste dag tegen een behoorlijke achterstand aan.

Dit artikel delen:

98 Reacties

mooiman 26 april 2022 om 17:37

Tot zover de klassementsambities van Kruijswijk.

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 20:54

Ja helaas. Kruijswijk moet denk ik gaan rijden in een Gesink rol. Geen klassementen meer maar voor ritten gaan en daarna lekker knechten.

Beer 26 april 2022 om 20:59

‘Voor ritten gaan’? Gesink doet dat al jaren niet meer, Kruijswijk won nog nooit een koers en Jumbo heeft met van Aert, Roglic en Vingegaard al 3 afwerkers bij. Dat gaat niet gebeuren vrees ik.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 17:38

Kruijswijk gelooft het allemaal wel. Nog anderhalf jaar mijn zakken vullen en dan is het mooi geweest…

Beer 26 april 2022 om 17:56

Kheb veel respect voor Kruijswijk, maar kan toch niet dat hij de Tourploeg nog haalt? Benoot, Laporte, Van Hooydonck lijkt me veel stabieler voor de laatste 2 plaatsen + die van Kruijswijk.

Kopinkas 26 april 2022 om 17:59

Gaat ie naar Israel Cycling dan?

bartp25 26 april 2022 om 18:04

@beer volledig mee eens, heb dit al eerder aangegeven. Kruijswijk verdiend simpelweg geen uitverkiezing voor de tour, zo veel betere opties.
Roglic, Vingegaard, Dennis, Van Aert, Kuss zijn zeker. Benoot, teunissen, Laporte, van hooydonck en Gesink zijn gewoon de betere opties.

FDJ 26 april 2022 om 18:19

Beetje overdreven allemaal. Kruijswijk is voor de Tour geen kopman en absoluut van waarde voor de ploeg. Is hier ook 2 seconden langzamer dan een Kuss dus wat mij betreft hoeft hij echt niet ter discussie te staan.

bartp25 26 april 2022 om 18:26

@fdj van Kuss is het bekend dat hij totaal niet kan tijdrijden in tegenstelling tot Kruijswijk die een meer dan behoorlijke tijdrit heeft. Kuss toont al een aantal jaren dat hij bergop in de grote rondes tot de beste behoort, wederom Kruijswijk kan dat niet van zichzelf zeggen. Kuss weet dat hij knecht is en vervult de rol met verve, heb kruijswijk nog nooit langer dan een km kopwerk zien doen.
Ook als je zijn interviews leest, hij is er nog altijd mee bezig zelf een klassement te rijden ook al is de kans daarop zeer miniem. Het wordt gewoon tijd dat TJV tegen hem zegt dat het ofwel de Gesink rol wordt of afscheid nemen. Ik ben een groot fan van TJV en heb enorm veel respect voor wat Kruijswijk tot nu toe gepresteerd heeft, maar resultaten uit het verleden tellen niet het gaat om nu. Kruijswijk krijgt een meer dan prima salaris en laat het gewoon totaal niet zien dat hij dat verdiend en laat ook niet zien dat hij wil knechten.

xistnc 26 april 2022 om 18:37

Welke afslag heb je gemist als je in een bochtige proloog van net 5km op Kruijswijk let?

Beer 26 april 2022 om 19:02

Welke afslag heb je gemist als je iemand die niet presteert mee naar de Tour neemt. Kuss valt niet te vergelijken. Dat is de man die bergop het langst mee moet. Kruijswijk daar net voor, maar ik geloof niet dat hij daar nog geraakt.

evelineroos 26 april 2022 om 19:08

Met alle respect, maar van Hooydonck heeft niets te zoeken in de Tourploeg.

Theo H 26 april 2022 om 19:23

Wat een gezeur over Kruijswijk. Hij maakt, zeker niet als enige, gewoon optimaal gebruik van het feit dat sponsor Jumbo en de ploegleiding niet op de kleintjes letten. Gewoon optimaal van profiteren en je toekomst zo veel als mogelijk veilig stellen. Gelijk heeft hij.

Boasson en Hagen 26 april 2022 om 19:46

Kuss heeft vorig jaar wel een goede stap gezet qua tijdrijden, reed in de proloog van de Vuelta prima 12e. Alleen zijn de tijdritten voor hem vaak een halve rustdag, om vervolgens wel zijn mannetje te staan als knecht.

bartp25 26 april 2022 om 19:55

@evelineroos, van Hooydonck als coureur voor het eerste uur? Dat ga je een topper als Dennis die veel langer mee bergop kan toch niet aandoen? Daar hadden ze Tony Martin voor, Dennis is zijn directe vervanger maar ik zie toch liever iemand anders op kop van het peloton rijden, mocht dat nodig zijn, de eerste 100 km van de koers.

Beer 26 april 2022 om 20:31

Volgens mij kan Van Hooydonck ook prima. Bewees zich vorig jaar in de Vuelta, zette in de klassiekers een stap vooruit en dan heb je een man puur voor het vlakke in de Rowe/Martin-rol.

Marik 26 april 2022 om 20:36

Van Hooydonck is echt een hele sterke renner. Heeft wat pech gehad dit voorjaar, maar kan absoluut een toegevoegde waarde zijn voor elke ploeg in een grote ronde.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 26 april 2022 om 17:39

Als ze Dennis na vandaag nog laten knechten voor de immer falende Kruijswijk zijn ze echt knettergek bij Jumbo…

Anton van Valouwe 26 april 2022 om 18:03

Alsof Kruijswijk je persoonlijk iets misdaan heeft…

Wildebert 26 april 2022 om 21:18

Wist niet dat Wilders in wielrennen geïnteresseerd was.

Wheely 26 april 2022 om 17:40

Pas zijn eerste WT zege, blijft een interessant talent om te volgen, kan echt alle kanten op met m.

De Boras hebben vooral goede zaken gedaan staan er met drie man lekker voor.

Murcia 26 april 2022 om 17:41

Hayter kan zijn explosiviteit hier goed kwijt. Dennis is opvallend goed in een korte tijdrit die vlak is en stelt zijn kandidatuur voor de meer oplopende slottijdrit van zaterdag en Thomas is weer op schema voor de eindzege.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 17:52

Oh ja, een lichtpuntje bij JV. We zouden het bijna over het hoofd zien maar gelukkig wijs jij er ons maar weer eens op. Toen jij je aanmeldde als lid wilde je waarschijnlijk Geel Zwarte Bril als gebruikersnaam kiezen, maar was die helaas al vergeven. Dan maar recalcitrant Murcia.

Murcia 26 april 2022 om 17:57

@Franco, toen ik je alter ego Alucard eens wat weerwoord gaf bleek jij opeens een erg vijandige houding naar mij toe te hebben. Nergens voor nodig kerel, als je beledigd bent omdat jij en je meerdere persoonlijkheden eens kritiek krijgen moet je niet als een kleuter op mijn posts gaan reageren. Komt nogal sneu over.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:04

Haha, kinderachtig hoor. Meerdere accounts… zucht. Misschien zijn er nog wel anderen die het alsmaar goedpraten van de JV prestaties ergert. Ik kan jouw niet-JV gerelateerde bijdragen overigens zeer waarderen, maar dat heb ik eerder aangegeven.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 26 april 2022 om 18:10

Beschuldigingen van alt-accounts zijn wel hip tegenwoordig bij de echte geel-zwarte fanboys heh, zucht..

Het gaat er blijkbaar niet in dat er daadwerkelijk een behoorlijk aantal mensen zijn die kritisch zijn op Jumbo.

Murcia 26 april 2022 om 18:11

@Franco
Je weet donders goed dat ik niet alles goed praat van JV, terwijl ik zeker een fan ben van de ploeg. Dan moet je niet opeens allerlei suggesties gaan doen zoals eerder waarbij je mij beschuldigde van het hebben van meerdere accounts zoals dat van Marik en nu opeens beledigd gaan doen over juist mijn conclusie dat je chagrijn jegens mij direct kwam nadat ik een keer kritisch op Alucard had gereageerd. Ik geef altijd mijn eerlijke opvatting maar pik het niet als ik door een ander hier in een hoekje wordt geduwd en gepoogd wordt mij voor lul te zetten. Zoek daarvoor maar een ander slachtoffer.

Over de verschillende levens van het Jachtluipaard hoeft niet eens een discussie te bestaan. Dus dat doe ik dan ook niet.

Michiel 26 april 2022 om 18:14

Hup killer bees, hup

Leemreize na Dennis de beste. Knap.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:20

Ok, zo is het wel genoeg voor vandaag voor wat jou betreft. Het is zeker niet mijn bedoeling jou dusdanig te ontstemmen.

Ik zal Marik straks wel even stevig aanpakken als hij hier weer komt beweren hoe geweldig JV het vandaag (en het hele voorjaar al!) heeft gedaan. En hoe de ploeg eigenlijk alle gestelde doelen via allerlei omwegen en met allerlei excuses toch ruimschoots heeft behaald.

bartp25 26 april 2022 om 18:32

@franco, kritiek geven is meer dan prima en is met momenten ook zeker terecht. Het enige doel dat niet behaald is dit voorjaar is het winnen van een monument, en daar zijn zeker excuses voor maar die hebben alle teams. Maar om nu te doen alsof tjv geen goed voorjaar heeft gedraaid is toch wel zeer ongefundeerde kritiek.
Winnen parijs Nice, 2e in de T-A, winst in E3 prijs, winst in de omloop. Hebben in iedere eendagskoers meegestreden voor de overwinning of de korte ere plaatsen.
Staan niet voor niets 2e op de ranking van dit jaar.

Dan heb je nog de ontwikkeling van talenten, van Dijke die zich prima profileert om over Kooij nog maar te zwijgen.

Dus ja kritiek mag zeker, heb ik ook als fan van Tjv op deze prestatie van Kruijswijk, maar dan graag wel realistisch zijn.

Marik 26 april 2022 om 18:33

Huh? Wanneer heb ik beweerd dat TJV de doelen heeft behaald? Weet je zeker dat je mij bedoelt Franco?

Maillot à Pois 26 april 2022 om 18:40

Ik zal vast wel wat historiek en context missen, maar…. waar gààt dit over?
Een post over een knappe prestatie van een Ineos-duo en het feit dat Dennis een zeer degelijke prestatie neerzet in een korte tijdrit, dat klinkt weinig controversieel in mijn oren. Vrij logische conclusie na dit ritje. Bizar dat er zulke felle reacties op komen.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:55

@bartp25: ook ik zie het liefste JV zoveel mogelijk winnen MET Nederlandse renners. Maar je kunt toch niet ontkennen dat ze met het derde budget in de WT niet naar behoren functioneren?

PN, leuk, maar met pijn en moeite. Roglic is heel ver van zijn topvorm verwijderd. En het ziet er niet goed uit met zijn knie.

De Omloop en E3, leuk maar dat zijn niet de koersen om de knikkers. In zeven van de tien belangrijkste koersen (mild ingeschat) eindigt van Aert achter zijn eeuwige rivaal.

En Kooij en van Dijke? Ik hoop het, maar wat hebben ze dit jaar gewonnen?

Roglic gaat normaal gesproken de Tour niet winnen, van Aert de groene trui niet vanwege zijn dubbelrol en de aanwezigheid van VdP.

Lombardije zie ik ook niet gebeuren. Wie dan?

Wat blijft er over: wellicht de jaarlijkse troostprijs Vuelta. Daar sta je met je huizenhoge budget…

Franco Ballerini 26 april 2022 om 19:13

@Marik: heb jij over JV ooit een kritische noot gekraakt? Altijd alle wanprestaties goedpraten, of liever nog: ophemelen. Ik word er als mede JV-fan af en toe onpasselijk van. Als iedere fan zich zo gedraagt wordt het nooit wat met “onze” ploeg. Tegengas hebben ze nodig.

bartp25 26 april 2022 om 19:13

Nou voor het derde budget van de world tour staan ze toch maar mooi tweede. Daarnaast Vdp voor de groene trui? DIe gaat in iedere sprint etappe moeten knechten voor Merlier en Philipsen dus nee die zie ik niet de groene trui winnen, WvA is ook nog afwachten wat zijn sprint lijkt afgebot.
Daarnaast hebben MvdP en WvA dit jaar geen 10 koersdagen samen op de fiets gezeten dus onzinnige vergelijking, dat WvA ziek wordt voor zijn belangrijkste koersen en dan ook nog zijn eeuwige rivaal in Roubaix klop geeft. Om precies te zijn hebben ze elkaar dit jaar 2 keer gezien in de koers, San Remo waar VdP in het groepje van WvA beter eindigt en Roubaix waar MvdP eraf werd gereden….
Roglic won inderdaad met pijn en moeite Parijs Nice maar hij won hem wel, daarnaast met knieklachten nog hoog in het klassement in het Baskenland.
Dan heb je nog het eeuwige gezeur over Nederlanders, ja het is een Nederlandse ploeg niet de Nederlandse selectie dus daar zitten buitenlanders bij. Werkelijk geen enkele ploeg die deze kritiek krijgt behalve TJV, bij Quickstep wint voornamelijk een Nederlander niemand die je daar over hoort zeiken. Er zijn nou eenmaal maar 2 Nederlandse veelwinnaars: Jakobsen en VdP en die komen simpelweg niet naar TJV. Dan heb je nog van Baarle en daar zijn ze in geïnteresseerd.
De E3 prijs geen grote vis noemen is natuurlijk de zuiverste onzin, ben het met je eens dat deze onder RVV en Parijs Roubaix staat maar is gewoon een grote vis.

Nogmaals kritiek prima maar jij grijpt alles aan om maar kritiek te leveren en dat is gewoon onzin, prima voorjaar voor TJV met een aantal mooie overwinningen maar het gedroomde monument ontbreekt helaas. Dikke voldoende maar geen topcijfer.

EDIT, aangezien jij ook wat toevoegt reageer ik daar ook nog even op. De Vuelta een troostprijs noemen dan ben je toch wel echt niet helemaal 100%. En of Roglic de tour gaat winnen dat kun je gewoon niet zeggen nu, dadelijk valt Pogacar op de kasseien en weg is de tour voor hem (hoop ik uiteraard niet dat dit gebeurd) de afgelopen jaren aantoonbaar de 2 beste klassementsrenners. Lombardije kan Roglic winnen. En ja TJV heeft een flink budget, maar dat hebben wel meer ploegen.

Marik 26 april 2022 om 19:19

Ik denk toch echt dat je me verwart met iemand anders kerel. Als je me wat langer volgt dan weet je dat ik een hekel heb aan kritiekloze types die alles van een renner/ploeg ophemelen.
Los daarvan valt ook mij je ongenuanceerde felheid op. Samen met het jachtluipaard val je erg op in het lomp om je heen schoppen. Maar blijkbaar is jouw stellige overtuiging dat je vooral op alles en iedereen moet inhakken. Ik ben benieuwd wat jou dat al heeft gebracht.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 19:24

Een dikke voldoende? Meer dan een mager zesje kan ik er echt niet van maken. Passend in de hedendaagse zesjescultuur. Goed jullie best gedaan, jongens.

Marik 26 april 2022 om 19:28

Laten we hem eens 180 graden draaien Franco, wanneer heb je iets geplaatst hier zonder negatieve inslag of kritische noot?

Murcia 26 april 2022 om 19:32

Iedereen staat het vrij om prestaties met hun eigen cijfer te beoordelen, maar een zes is gewoon te laag als je kijkt naar de prestaties van de ploeg dit voorjaar. Als je die lijn van beoordelen doortrekt haalt DSM een -32 en LTS -24. Terwijl Wanty dan slechts een 4 haalt want ja, alleen G-W winnen als klassieker is gewoon te weinig nietwaar? En wordt QSA dan plotseling een 9 door Evenepoel? De doelstelling om een monument te winnen is niet gehaald en daarom is het voor mij onmogelijk om een 8 of 9 aan TJV uit te delen, maar een zes is gemeten aan overwinningen, podiumplekken en de meeste punten van alle WT ploegen dit jaar ook redelijk bizar te noemen.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 19:33

@bartp25: ik heb niets toegevoegd. Dat vind ik laaghartig. Een spelfout corrigeren doe ik nog wel eens, maar de inhoud veranderen waardoor de reageerder voor lul staat nooit. De Vuelta is een troostprijs voor een ploeg als JV en dat stond al in mijn oorspronkelijke reactie. Maar waarschijnlijk was je toen al te verblind van woede om de rest te lezen?

bartp25 26 april 2022 om 19:37

Zo een beetje iedere ploeg zou een moord doen voor het voorjaar van TJV, denk enkel Ineos en UAE die het beter doen.
Winst in 1 van de belangrijkste meerdaagse koersen die geen grote ronde is, 2e in de andere grote koers van naam. Baskenland was niet fanastisch en Catalonie was niet goed.
Dan Omloop en E3 winnen, Roubaix 2e, LBL 3e, AGR 3e, dwars door vlaanderen 2e. Je absolute kopman voor Rvv valt weg door ziekte en je absolute kopman voor de waalse pijl valt weg door blessure, alsnog 1 toptien notering en bijna top 10 notering en jij komt met een mager 6je? Dat bedoel ik met onzinnige kritiek beste Franco het is gewoon een goed voorjaar enkel winst in een monument onbreekt, als ze die nog hadden gepakt had je gewoon een dikke 9 of 10 gehad voor je voorjaar.
Nu ben ik benieuwd, jij geeft TJV een 6je na dit voorjaar, welk cijfer geef je Quickstep?
Ben benieuwd of je de winst van een monument maar in zo een beetje iedere koers weggeblazen worden hoger inschaalt dan het voorjaar van TJV.

bartp25 26 april 2022 om 19:40

Boos? Ik ben niet boos, dat stuk van de Vuelta stond er niet bij maar goed die discussie ga ik niet aan dat is zinloos.
Ik ben niet boos totaal niet zelfs, ik voer een discussie met je met argumenten en feiten.
Een grote ronde een troostprijs noemen is gewoon de zuiverste onzin, iedere ploeg droomt van een grote ronde te winnen, dat de Tour qua naam en uitstraling voorop staat dat kan ik alleen maar beamen maar de Vuelta alsook de Giro is gewoon een hoofdprijs die gelijk staat aan winst in de monumenten.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 19:42

@Marik: makkelijk: ik was zeer enthousiast over de komst van Dumoulin en Oomen. Helaas een hele grote deceptie geworden. Ik was ook zeer enthousiast over de komst van Laporte en Van der Sande. De laatste heeft het helaas nog niet kunnen tonen, de eerste rijdt uitstekend. Over Dennis en Benoot was ik minder enthousiast, maar met name Benoot heeft mij zeer positief verrast. Ook dat heb ik toegegeven. Kijk maar in de archieven eer je me van achterafpraterij beschuldigt.

Marik 26 april 2022 om 19:47

Wat grappig dat je de kans krijgt om wat positiefs te schrijven en ook hier weer de negatieve kant wil belichten. I rest my case. Veel plezier in je rol als houthakker hier.

Sjonge Jonge 26 april 2022 om 19:54

@ Franco, “eet een Snickers”.

Jezus zeg, wat een frustratie komt er uit.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 20:04

De negatieve kant? Want de komst van Dumoulin en Oomen is in jouw ogen zeker wel een groot succes? Fantastisch: het enige grote wapenfeit van Dumoulin in dienst van JV (maar niet in het tenue van) was in de OS TT. Wat hebben de sponsors daar aan gehad?

JV, knap dat ze van zover zijn gekomen, maar als sponsor/investeerder zou ik niet bepaald tevreden zijn met het rendement.

Marik 26 april 2022 om 20:07

De vraag was niet zo moeilijk hoor, iets aangeven waar je positief over bent. En wat doet onze houthakker? Weer zeiken, zaniken en hakken. Wat een mooi leven!

bartp25 26 april 2022 om 20:19

Schoenmaker blijf bij je leest, verstand van marketing heb je niet en ja ik wel. Jumbo lacht zich helemaal kapot, die willen groeien in België en daar is momenteel maar 1 iemand de beste man voor, Wout van Aert. Tel daarbij op dat Benoot ook prima presteert en dan hebben ze ook nog de populairste Nederlandse sportman van het moment in hun portefeuille, Max Verstappen. Ja een topprestatie van Dumoulin was fantastisch geweest, maar negatieve publiciteit is ook publiciteit.

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 20:58

Waarom wordt mijn goede naam hier door het slijk gehaald door een hater als Franco?

Murcia 26 april 2022 om 21:14

Jumbo is een meester in de marketing, het grappige is dat Frits niet zoveel met wielrennen of schaatsen heeft maar als geen ander begrijpt dat de combinatie sport en herkenbaarheid een voltreffer voor het concern is. Vele andere grote nederlandse bedrijven zijn bang om zich te verbinden aan individuele topsporters en daar gaat Jumbo recht tegen in, met Max, Wout, Tom, Marianne, Sven en nu weer Jutta verbinden ze zich heel slim aan iconen. Een pure win-win, waardoor ze als kleinere broer van Ahold in Vlaanderen en Nederland op een hele voordelige manier het publicitair tegen die reus kunnen opnemen.

Limal 26 april 2022 om 17:43

De man die de laatste maand vaak op het laatste moment van de startlijsten verdween komt terug met een mooie winst!

Al bij al een sterke top-5 met een verrassende Großschartner (meestal beter in langere tijdritten?) en eindelijk terug een goeie Schachmann. Ook weer heel wat jonge renners die goed presteren, waaronder Ayuso die zelfs dit dus kan.

Mystery Rider 27 april 2022 om 05:10

Akkoord, mooie top 5.

Ik heb zo het gevoel dat Ineos na twee jaar op rij de TDF te verliezen het een beetje over een andere boeg gooien en kansen geven aan jonge renners terwijl ze in de breedte blijven bouwen om op alle terreinen goed te zijn … behalve de klassieke sprinttrein.

En zoals Ethan zegt, doel is duidelijk voor Romandie – zoveel mogelijk etappes plus de eindzege met Thomas!

Succes zou ik zeggen, het zal weer mooie koers opleveren!

Tripodboom 26 april 2022 om 17:51

Naast de schitterende 95ste plek van Kruiswijk ook een fraaie 77ste plaats voor Kuss.

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:00

Kruijswijk ligt nog ruim anderhalf jaar vast. Zowel Kruijswijk als JV zullen dit denkelijk niet zien zitten. Dus tijd voor een oplossing. Er ligt nog circa een miljoen aan salaris in het verschiet. Stop morgen, Steven en je krijgt een oprotpremie van 5 ton. Steven blij, hoeft nooit meer op de fiets. JV blij, kunnen voor een half miljoen de damesploeg zwaar versterken.

horsm 26 april 2022 om 18:00

Alletwee wel heel teleurstellend. Vooral Kruijswijk.

Leemrijze en Dennis maar kopman maken, dan?

horsm 26 april 2022 om 18:02

Ik heb niet het idee dat motivatie het probleem is bij Kruijswijk. Hij komt sinds zijn Corona van een jaar geleden gewoon geen meter meer vooruit. Lijkt me om gek van te worden.

Quincy Adams 26 april 2022 om 18:08

Franco, heb je iets tegen kruiswijk of zo?

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:09

@horsm: zelfs als dat de oorzaak is lijkt mijn voorgestelde oplossing voor beide partijen gunstig.

Anton van Valouwe 26 april 2022 om 18:24

Leemrijze kopman? Die is slechts klimknecht heb ik hier onlangs geleerd…

Franco Ballerini 26 april 2022 om 18:25

@quincy: niet meer of minder dan aan andere dikbetaalde wielrenners die zwaar ondermaats presteren en weigeren afstand te nemen van het kopmanschap om als knecht toch nog van nut te zijn.

Erik de Vlaming 26 april 2022 om 20:40

inderdaad knappe prestatie van de JV mannen. Lijkt een beetje een team te worden waar je rustig naar je oude dag kan gaan fietsen met een riant salaris. Tom doet dit rondje niet mee maar kan ook zomaar aansluiten bij het clubje van oude mannen.

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 20:59

Franco heeft een hekel aan alles wat geel zwart is. Die moet je niet serieus nemen en gewoon negeren.

de nieuweMerckx 26 april 2022 om 17:57

Waarom reed Hayter uiteindelijk geen klassiekers? Moeilijk te begrijpen.

Kopinkas 26 april 2022 om 18:01

Omdat er een vacature kleine-rondjes-topper open ging komen na de upgrade van de niet-nader-genoemde?

Limal 26 april 2022 om 18:06

Hij vermeldde in het post-race interview heel vaag dat het al een tijdje geleden was dat hij nog gekoerst had en dat hij ondertussen op hoogtestage was. Benieuwd of we de komende dagen nog wat meer te weten komen, want dat herhaaldelijk van de startlijst van klassiekers verdwijnen vond ik ook spijtig en opmerkelijk.

de nieuweMerckx 26 april 2022 om 18:17

Lijkt me toch meer een eendagsrenner. Kan erg goed aankomen. Te weinig klimmer voor veel rittenkoersen, vermoed ik.

Wheely 26 april 2022 om 18:45

Ik vond het ook jammer hem geen klassiekers te zien rijden maar uiteindelijk heeft Ineos hem niet bepaald gemist daar gezien de successen.

Theo H 26 april 2022 om 19:32

Paar keer gezondheidsproblemen in aanloop naar klassiekers, daarom op een gegeven moment helemaal gestopt en nieuwe doelen gesteld.

Kopinkas 26 april 2022 om 23:06

@DenieuweMerckx
Uiteraard zie ik in Hayter niet echt een rondjeswinnaar, wel vooral een rittenkaper – maar ik had opeens zin in een onnozel Evenepoel-grapje

Silent Hill 26 april 2022 om 18:02

Ik denk dat Kruijswijk zich spaart voor één van de komende ritten. Vermoedelijk gaat hij eerstdaags terug vol voor de Prijs voor de Strijdlust, zoals in Catalonië. Daar leek hij oprecht blij mee.

Quincy Adams 26 april 2022 om 18:09

Ik denk dat hij niet beter kan helaas. En die strijdlust, leek me eerder opluchting dan blijheid.

Erik de Vlaming 26 april 2022 om 20:52

ach ja laten we het hopen maar sparen in een tijdrit is heel moeilijk.

Ik denk dat iedereen nog niet kan accepteren dat Kruiswijk over zijn top is. Wat ook niet erg hoeft te zijn want er zijn weinig wielrenners die van het begin tot het einde van hun carriëre top zijn. Kruiswijk was jong al goed dus niet vreemd dat hij er met 34 jaar niet meer mee kan zeker met de huidige jonge talenten.

Kijk naar Sagan – Pinot – Zakarin (als jullie die kennen) ook geen top meer

Remco metselaar 26 april 2022 om 18:15

Knap ook van Ayuso, als hij dit tijdrit niveau vasthoudt kan hij Evenepoel en Pogacar aan gaan vallen de aankomende jaren

Zenon J. 26 april 2022 om 19:37

Je bedoelt waarschijnlijk Roglic en Pogacar…maar inderdaad zeer knappe tijdrit van Ayuso

Marik 26 april 2022 om 19:45

Remco is in een paar dagen met grote stippen gestegen?

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 21:00

Zeverepoel gaat geen grote winnen. Nog niet in 100 jaar.

Sjonge Jonge 26 april 2022 om 22:26

@ geel zwarte bril, niet erg sterk om eerst te klagen dat iemand alles wat geel zwart is (te) overdreven negatief benadert om vervolgens de naam Evenepoel op deze manier te verbasteren.
Dan laat je je wel heel erg kennen.

Pedalo 26 april 2022 om 18:38

Wat een onzin betreft Kruiswijk. Deze renner is al jaren iemand die maar twee pieken heeft, de grote rondes, dat hij van drie zeer zware valpartijen en Corona heeft terug moeten komen wordt even vergeten!

Schollekop 26 april 2022 om 19:16

Al dat geleuter over Krijswijk. De beste man komt nooit meer aan zijn oude niveau. Helaas zit de ploeg er nog even aan vast.

VerstandOpNul 26 april 2022 om 21:38

Ik zou inmiddels best eens een diepgaand interview met Kruijswijk willen zien (bijv hier op wielerflits).. Hij lijkt op een voetstuk te staan waar hij allang niet meer thuishoort. Maar ziet de ploeg dat ook zo? Ziet hij dat zelf zo?

Marik 26 april 2022 om 22:30

Ben ik het mee eens @Verstand. Zou mooi zijn als er een groot interview met Kruijswijk komt over zijn periode na zijn podiumplaats in de Tour.

Michelangelo 26 april 2022 om 22:52

Dan wel met een goede interviewer. Want steven kan prima praten zonder zichzelf écht bloot te geven.

Marik 26 april 2022 om 19:44

Het is toch vermakelijk om te zien welke emoties de TJV ploeg hier losmaakt. Ik heb het wel vaker gezegd: de ergste supporters zijn teleurgestelde supporters. Want die moeten hun eigen teleurstelling projecteren op de “schuldige” die volgens hen verantwoordelijk is voor die teleurstelling.

bartp25 26 april 2022 om 19:50

Vind je niet dat we als TJV fans kritisch mogen zijn op de prestaties van Kruijswijk sinds zijn prachtige 3e plek in de tour?

Marik 26 april 2022 om 19:51

Oh zeker wel Bart, maar jij hoeft je niet aangesproken te voelen hoor.

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 21:03

Ze moeten iets hebben om over te zeiken. Zullen voornamelijk Belgen zijn. Die moeten het hebben van dat duwende blauwe mannetje die gediskwalificeerd zou moeten worden in LBL voor een verkeerde houding op de fiets.

Maar ze durven hem niet aan te pakken. Want dan komt drankorgel Lefevre weer met dat ze het gevang in moeten.

Dimitrofiets 26 april 2022 om 19:59

Ethan Hayter naar Giro sturen ipv Pidcock. Hayter kan etappe 1 winnen en etappe 2

adelaarvanantwerpen 26 april 2022 om 20:04

Pidcock gaat niet naar de Giro.

Erik de Vlaming 26 april 2022 om 20:55

MvdP gaat wel en “Domino” Wilco ook!

Geel Zwarte Bril 26 april 2022 om 21:03

Wilco volgens mij niet na zijn val in LBL.

Erik de Vlaming 26 april 2022 om 22:18

Oké jammer dus DNS in plaats van DNF

VerstandOpNul 26 april 2022 om 21:35

Heel knap gedaan van die jonge snaak.. Wie weet kijken we hier wel naar de nieuwe Wiggins..

Erik de Vlaming 26 april 2022 om 21:57

Zou leuk zijn als er weer een rockster het wielrennen binnen stapt! Wiggins natuurlijk niet bijzonder veel gewonnen maar wel een leuke persoonlijkheid wat het wielrennen nodig heeft dan enkel die wattage-volgers van weinig woorden.

Dus waar doel je op als je hem vergelijkt met Wiggins?

Verweggistan 26 april 2022 om 22:29

Eerst prologen winnen en daarna de Tour?

VerstandOpNul 26 april 2022 om 22:33

Van baanrenner naar tijdrijder naar tourwinnaar..

Wheely 26 april 2022 om 23:13

Wiggins heeft meerdere malen een poging gedaan maar wist de proloog in Romandië nooit te winnen. ;)

Thomas wel trouwens, 't is de nieuwe Thomas!

Mystery Rider 27 april 2022 om 05:44

Zo wordt het wel een spannende strijd voor de meeste overwinningen per ploeg tegen het einde van het jaar, maar UAE moet wel een tandje bijsteken want die hebben al een maand niet meer gewonnen!

Ook maar 2 overwinningen voor Quickstep in April tegenover 7 stuks voor Ineos!

assen 27 april 2022 om 11:13

Het houdt niet op bij INEOS. Aan het eind van het seizoen bovenaan in het klassement?

Kruissie bashen is echt niet nodig. Ik ben overtuigd dat ie zijn stinkende best doet, maar niet beter kan.
Wanneer wordt Gesink ploegleider?