Esteban Chaves als vrijbuiter naar de Tour

zaterdag 17 juni 2017 om 11:29

Esteban Chaves - Foto: Sirotti

Esteban Chaves zal zijn eerste Ronde van Frankrijk zonder al te veel druk rijden. Dat vertelt zijn ploegleider bij Orica-Scott Matthew White aan Velonews. De 27-jarige Colombiaanse klimmer stond vanwege een knieblessure vier maanden aan de kant.


Chaves is inmiddels weer pijnvrij en maakte eerder deze maand in het Critérium du Dauphiné zijn rentree. “De grote vraag zal zijn, welke invloed zijn pauze heeft op zijn prestaties in juli”, aldus White. “Hij is voldoende hersteld. We zullen zien hoever hij kan gaan. De enige druk die erop staat, is de druk die de atleet zichzelf oplegt. Maar dat hij iets wil laten zien, dat is zeker. Onze renners zijn erg ambitieus”, geeft hij aan.

De Colombiaanse klimmer stond vorig jaar op het podium in de Giro en de Vuelta. In de Tour zal hij het van dag tot dag bekijken. “Deze Tour biedt veel kansen voor Esteban”, aldus White. “We zullen het zien. Het is in ieder geval een goede voorbereiding op de Vuelta,” kijkt White vooruit. “Hij heeft geen ideale voorbereiding gehad, maar daar konden we niets aan doen. We kunnen daar niets aan veranderen. Het is zijn eerste Tour, dus misschien is het niet eens verkeerd dat zijn voorbereiding niet ideaal was. De verwachtingen gaan nu minder groot zijn. Er is minder druk.”

Bij Orica-Scott is Simon Yates de komende Tour de man voor het klassement. De 24-jarige Brit mikt op een plek bij de beste tien.

24 Reacties

LutsenkoFan 17 juni 2017 om 11:35

Die staat waarschijnlijk gewoon goed in het klassement na 1 week. En dan zullen ze wel voor een top 10 gaan.

Yates zie ik het niet doen..

Random wielerliefhebber. 17 juni 2017 om 11:51

Word lastig voor gesink als Chavez en pinot al vanaf start voor ritten gaan

Poeksel 17 juni 2017 om 12:10

“Esteban Chaves zal zich de komende Tour de France niet op het klassement richten. ”

Dit is volgens mij een eigen interpretatie van Wielerflits. Ik lees het in ieder geval niet in de woorden van White.

Pietertje2 17 juni 2017 om 12:11

Heeft Gesink tenminste wel goede concurrenten, dat geeft een eventuele zege nog meer waarde.

PeterSelie 17 juni 2017 om 12:19

Gesink kan geen etappes winnen als De Gendt iedere dag mee is in de vlucht.

TykkeThor 17 juni 2017 om 12:23

Ja want De Gendt wint natuurlijk iedere rit als hij meezit. Niks aan te doen. Weinigen uit een kopgroep kunnen een Gesink in topvorm volgen bergop.

PeterSelie 17 juni 2017 om 12:26

Qua vrijbuiters?

Benoot, De Gendt in topvorm, Chaves, Yates, Izagirre (vermoed niet dat ie voor een klassement gaat), Pinot, Latour, Rolland, nog wat Sky’ers als ze eens uit de trein mogen

Matisz 17 juni 2017 om 12:34

@PeterSelie
Izagirre gaat absoluut voor een klassement. Bij een val of slechte dag zal hij voor een etappe gaan. Vergeet Uran ook niet.

PeterSelie 17 juni 2017 om 12:55

Ben eens benieuwd hoe ver die gaat komen.

denistel 17 juni 2017 om 13:11

die vrijbuiters zullen dan eerst wel een paar minuten moeten verliezen anders laten de favorieten zulke renners niet zo maar gaan en dan bedoel ik pinot of een chaves.

TykkeThor 17 juni 2017 om 13:40

Simon Yates gaat ook gewoon voor het klassement/wit.

hardfietser 17 juni 2017 om 13:52

Het leger der vrijbuiters wordt zo steeds groter. Zal de organisatie eens schrijven of ze er een apart klassement voor kunnen maken. Zal meer kans hebben dan dat van beste daler in de Giro…

Wigo 17 juni 2017 om 14:18

Uran?
Uran wil meestal veel maar doet uiteindelijk weinig.

flashke 17 juni 2017 om 14:20

Een vrijbuiter is toch iemand die vooraf enkele ritten uitkiest? In dit interview, en het interview op Velonews wordt daar niets over gezegd.
“We honestly don’t know what he’s going to do.” Wielerflits blijkbaar wel.

Vieds 17 juni 2017 om 14:38

Een vrijbuiter is iemand die naar eigen inzicht en zonder team orders mag koersen. Daar hoef je van tevoren geen etappes voor aan te wijzen lijkt me.

Wielrennertje 17 juni 2017 om 14:46

Ik denk dat White met Chaves als vrijbuiter niet perse aanvallen bedoelt. Volgens mij bedoelt White dat Chaves kijkt of hij er goed voor staat in het klassement en dan waarschijnlijk voor het klassement gaat en als hij in de eerste de beste bergrit veel tijd verliest hij voor etappes gaat. Waarschijnlijk hoeft hij dan ook niet te knechten mocht Yates opeens erg hoog staan.
Ik verwacht overigens niet teveel, maar wie weet in de Vuelta.

beskes 17 juni 2017 om 15:27

Hoor jullie een hoop vrijbuiters opnoemen maar vergeten jullie Diego Ulissi hier niet?? Een man die perfect zn dagen uit kan kiezen en al meer dan een hand vol etappes in de giro heeft gewonnen

JimKro 17 juni 2017 om 16:13

Die giro etappes won hij dan wel voornamelijk vanuit het peleton in een omhooglopende sprint.

beskes 17 juni 2017 om 16:20

Daar heb je gelijk in. Zie je hem kans maken in etappe 3 vs Gilbert/Valverde/Martin?

wimpy 17 juni 2017 om 17:49

Ja mss voor etappes en de bollen. Majka ook niet vergeten als concurrent

beskes 17 juni 2017 om 17:51

Majka gaat voor een top 10 notering neem ik aan?

Pietertje2 17 juni 2017 om 18:20

Majka mikt wel wat hoger dan top 10 volgens mij.

beskes 17 juni 2017 om 18:45

Klopt maar in ieder geval niet voor ritwinst neem ik aanZ Ik verwacht hem zo rond plek 6/7

styvar 18 juni 2017 om 12:24

Vergeet calmejane ook niet!