Erwin Vervecken verklaart gravelsucces: “De perfecte overgang tussen weg en veldrijden”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens zondag 1 oktober 2023 om 12:00

Erwin Vervecken verklaart gravelsucces: “De perfecte overgang tussen weg en veldrijden”

Interview Golazo organiseert komende zondag het eerste Europees én Belgisch kampioenschap gravel in de Brabantse Wouden van Oud-Heverlee. Een kampioenschap dat vlot over de tongen gaat, in een gloednieuwe, maar groeiende wielerdiscipline. Dat vraagt om tekst en uitleg bij de man die het gravelen hoogstpersoonlijk op de agenda van de UCI zette: drievoudig veldritwereldkampioen Erwin Vervecken.

Het gravelrijden kwam helemaal aan het eind van vorig seizoen voor het eerst in het middelpunt van de wielerbelangstelling te staan, toen de UCI haar allereerste mondiale titelstrijd in de discipline in de regio rond het Italiaanse Veneto besloot te organiseren. Een uitnodiging waar grote namen uit het WorldTour-peloton zoals Mathieu van der Poel, Peter Sagan, Magnus Cort, Greg Van Avermaet, Alexey Lutsenko en zelfs Miguel Angel Lopez maar wat graag op ingingen. Zij maakten ook het mooie weer, maar uiteindelijk hesen Gianni Vermeersch en Pauline Ferrand-Prévot zich in de eerste regenboogtruien.

Uit het niets, zo leek het, eiste een nieuwe wielerdiscipline alle aandacht op. “Maar in werkelijkheid wint het gravelen al jaren lang aan populariteit”, zegt Erwin Vervecken aan WielerFlits. “Omstreeks 2005 is het allemaal begonnen in het mid-westen van Amerika. In staten als Arkansas, Kentucky en Iowa wilden ze graag wielerwedstrijden organiseren, maar zo’n 80% van het wegennetwerk bestaat daar uit gravelwegen. En de echte grote verkeersassen afsluiten om te koersen bleek niet evident, dus moesten ze wel op grindwegen gaan koersen. Een gloednieuwe discipline was geboren.”

“Het succes van het gravelrijden in de Verenigde Staten is beetje bij beetje overgewaaid naar Europa, Australië, Zuid-Afrika en tegenwoordig zelfs Kenia en Rwanda. Toen we eind 2019 een debriefing hadden bij de UCI, heb ik dat aangekaart: dit is een boot die we niet mogen missen, want de sport doet het in steeds meer delen van de wereld goed. Helaas hebben we niet meteen kunnen handelen, omdat we twee jaar met Covid-19 zaten. Maar op het WK Gravel van vorig jaar is de toon gezet voor een sport die ik verder alleen maar zie groeien.”

Nys, Stuyven en Merlier
De deelnemerslijst van het komende EK en BK in Oud-Heverlee liegt er dan ook niet om. Met grote kampioenen op de weg (Jasper Stuyven, Tim Merlier, Florian Vermeersch en Greg Van Avermaet), de crème de la crème van de veldritwereld (Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout) en alles wat daar tussenin zit (Thibau Nys, Gianni Vermeersch en Timo Kielich) tekenen veel interessante namen present. Mathieu van der Poel – die er vorig jaar wél bij was op het WK – neemt wat rust, terwijl Wout van Aert het EK nog links laat liggen, maar volgende week wel zijn kans waagt op het WK.

Vermeersch werd vorig jaar de eerste wereldkampioen – foto: Cor Vos

Met zulke ambassadeurs is het niet onlogisch dat deze sport snel furore maakt. Maar wat maakt de discipline zo aantrekkelijk? “Het is de hybride vorm tussen de verschillende disciplines van het wegrennen, veldrijden en mountainbiken. Heel belangrijk daarbij: het is instapklaar en iedere renner vindt er zijn gading. Je krijgt het offroad-gevoel zonder dat je veel technische bagage nodig hebt. Op papier moet het wegrenners die goed kunnen sturen het beste liggen, maar we maken het met opzet niet super technisch. Er liggen ook nergens kunstmatige hindernissen te wachten. Toch zijn ook de crossers of mountainbikers met een grote motor in het voordeel, waardoor zij automatisch naar voren komen.”

Speeltuin voor amateurs
Maar er is nog een tweede belangrijk luik dat we moeten bespreken om de populariteit van de gravelkoersen te begrijpen. Zondag zien we immers niet alleen profsrenners aan de start, maar liefst 1667 vertrekkers, met 31 verschillende nationaliteiten, die in net geen twintig categorieën om de wereldtitels gravel zullen strijden. “Waar de wielerfan vooral naar de cross gaat om een pintje te drinken met zijn vrienden en de absolute toppers aan het werk te zien, is het gravelen meer een doe-sport, waar je zelf aan wil deelnemen.”

“Vergelijk het met de marathon, in het atletiek”, legt Vervecken uit. “Vooraan strijden de Ethiopische en Keniaanse toppers om te zege, in de achterhoede verlegt een amateur zijn eigen grenzen door überhaupt proberen uit te lopen. Dat is ook het succes van gravel: de recreant en de prof komen samen aan de start en vinden elk hun eigen uitdagingen. Dat is ook altijd het motto geweest van de vele granfondo’s op de weg. Je bent fit, je rijdt regelmatig met de fiets en je wilt je graag eens meten met uw maten. Vroeg deed je dat door zo lang mogelijk op kop te rijden in uw wielerclub, of met een toertocht op de mountainbike. Maar gravelen is zo veel mooier, door de vrijheid in de open natuur.”

Bovendien biedt zo’n gravelbike aanschaffen veel voordelen, vindt de ex-wereldkampioen veldrijden. “Als recreant kan je er alles mee. Het zit veel comfortabeler dan een mountainbike, waardoor je gemakkelijker de gravelkoersen maar ook toertochten kan afwerken in de winter. Er zit ook meer snelheid in de fiets, dus je kan er ook mee uit de voeten op de weg.”

Een extra uitstapje
Het is nu de vraag hoe de sport verder evolueert en waar de grenzen van de populariteit liggen. Komt het gravelen ooit in het vaarwater van andere, meer traditionele disciplines? “Dat denk ik niet. Daarom programmeren we het BK, EK en WK ook helemaal aan het einde van het seizoen, zodat het de perfecte overgang vormt tussen de weg en de cross. Ik zie het niet zo ver komen dat goede wegrenners plots fulltime gravelaar willen worden, en dat we – naast de Gravel World Series – een volledig gravelcircuit voor moeten uitwerken.”

Foto: Cor Vos

“Maar je hebt wel enkele typische gravelspecialisten, vaak ex-renners die pas gestopt zijn zoals Jan Bakelants en Niki Terpstra, die in zo’n uithoudingssport als het gravelen nog hun gading vinden. Hun gebrek aan explosiviteit speelt geen grote rol meer, waardoor ze voorin kunnen meedoen in de nadagen van hun carrière. Ook Nederlanders als Jasper Ockeloen, Piotr Havik en Ivar Slik maken er een doel van. Voor de grote profrenners zoals Mathieu van der Poel en Wout van Aert ligt dat anders: voor hen is het eerder een extra leuk uitstapje.”

De grootste groei hoopt Vervecken dan ook te zien in de deelnemersaantallen. “In de Gravel World Series wordt dat al duidelijk. Het eerste jaar had elke gravelrace 200 tot 400 deelnemers, terwijl we dit jaar in de Europese wedstrijden al aantallen tot 1500 starters zagen. Het zal niet lang meer duren voor we geregeld boven de 2000 deelnemers zullen gaan. Voor dit EK hebben we de inschrijvingen zelfs vervroegd moeten afsluiten, om alles behapbaar te houden. Maar dat hier toekomst in zit, is wel duidelijk. Het is open voor iedereen, en je moet geen hoog niveau halen, dat maakt het zo aantrekkelijk voor iedereen die graag met de fiets rijdt.”

Allemaal goed en wel, die mengeling van profs en amateurs, maar dit concept roept toch ook wat penibele vragen op. Gaat dit allemaal niet ten koste van de professionaliteit en het topsportgehalte? “Integendeel. De combinatie van die twee is net de charme van de sport. En trouwens, voor het WK gravel (opnieuw in Veneto op 7 en 8 oktober, red.) kan niet elke amateur zich zomaar inschrijven. Daar zijn er wel degelijk kwalificatiecriteria waar men aan moet voldoen om aan de start te komen, waardoor we toch een zeker niveau waarborgen.”

Praktische info
Voor dit EK (én dus tevens het Belgisch kampioenschap) kozen de organisatoren voor de Brabantse Wouden, de locatie die volgend jaar ook dienst zal doen als het derde WK ooit. Eerst liggen er twee lokale ronden te wachten van 28,4 kilometer met onverharde wegen in de open ruimte in Oud-Heverlee, Leuven en Bierbeek, met passages door het Meerdaalwoud en Heverleebos. Een nog grotere lus (47,3 km) brengt de renners langs Vossem en Tervuren tot aan Jezus-Eik. Terug langs Loonbeek en Sint-Agatha-Rode naar het Zoet Water, om daarna weer twee lokale ronden aan te doen.

“Een van de mooiste locaties van België“, vindt de voormalige veldritwereldkampioen. “Deze groene long nabij Brussel en Leuven is niet voor niets kandidaat voor een nationaal park. Wat het extra leuk maakt, is dat de erfenis van het WK in 2021 op de weg in Leuven hier nog nazindert. De provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen staan volop achter het project in een echte wielerstreek.”

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
30 september 2023 10:54
Gravel, perfect voor mannen in de overgang dus.
30 september 2023 12:31
Wordt nou de ambassadeur der ambassadeurs LtD vergeten?
30 september 2023 14:42
Ofwel: de fietsfabrikanten zagen de perfecte mogelijkheid om een nieuw soort fiets te slijten aan de consument. En hebben dit perfect uitgemolken.
    1 oktober 2023 13:35
    Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden dat een aantal profs er aan mee doen. Financieel gemotiveerd doot de materiaal sponsoren.
1 oktober 2023 09:29
Na VAM is gravel nu de wc eend hiero. Gewoon goede banden er op en secuur schoonmaken, voila: je bent er.
    1 oktober 2023 09:43
    Het heeft sowieso wel iets sneus; al die mannen opeens ontdekken dat je door kan rijden als je een grindpad tegen komt… Maar dat pas kunnen met een andere fiets van een paar duizend euro.
    1 oktober 2023 09:52
    De enige meerwaarde zou er kunnen zijn voor beginners, wellicht. Al naar gelang wat ze willen. Maar dan nog is een comfortabel frame met juiste banden veelzijdiger dan specifieke gravelbike. Het is echt een graaimachine deze gravel hype
    1 oktober 2023 10:42
    Ik ben hier waarschijnlijk de 'odd one out' die nooit een koersfiets of een MTB gehad heeft - beide vond ik te limiterend. In plaats daarvan kom ik al dertig jaar overal met een hybride, ofwel de spirituele voorloper van de gravelbike. Eerst met de standaard 'trage' hybride banden op een Gazelle, de laatste 15 jaar met goed-bollende Continental crossbandjes. Om maar te zeggen dat gravelbikes al lang bestaan, maar ze voor de hype gewoon anders heetten... De geniale marketingzet was waarschijnlijk om er een koersstuurtje op te zetten, zodat de gemiddelde wielertoerist niet langer moest neerkijken op die niet-zo-sexy hybrides ;-)
1 oktober 2023 12:03
Gravelbikes zijn overal nog volop in voorraad omdat de meeste toch niet in deze marketing trappen
1 oktober 2023 13:51
gravelbikes zijn gewoon crossfietsen met een relaxtere geometrie en ruimte voor nog bredere banden. Ik reed 10 jaar terug ook al gravel op m'n crosser, eveneens op m’n racer en fixie trouwens. Toen kwam je alleen nog boomers tegen in bijvoorbeeld het Kroondomein, nu allemaal mamils.
    1 oktober 2023 15:32
    Fixie ja, ik had ooit een geniale met naaf die 2 versnellingen had, klein tikkie terug zwaarder/lichter, hard tikkie terug remmen. Vaag ding was dat.
1 oktober 2023 06:57
“Integendeel. De combinatie van die twee is net de charme van de sport. En trouwens, voor het WK gravel (opnieuw in Veneto op 7 en 8 oktober, red.) kan niet elke amateur zich zomaar inschrijven. Daar zijn er wel degelijk kwalificatiecriteria waar men aan moet voldoen om aan de start te komen.."

Ontgaat vervecken de ironie van deze zin?
1 oktober 2023 13:32
Zij die al op een gravelfiets hebben gezeten en al wat ritjes gemaakt hebben, weten wat een prachtige sport dat het is. Nee, het is geen 'WC-eend hiero', ook geen 'uitgemolken concept van fietsfabrikanten', integendeel. Als ik moet kiezen tussen racefiets of gravelfiets, is het sowieso de helft van het jaar de tweede keuze wegens veel meer grip en veel meer veiligheid in de donkere maanden van het jaar. Als je dan ook nog eens de gravelroutes gaat verkennen, zit je in de natuur en kom je quasi geen levende ziel tegen, dit in tegenstelling tot de populaire fietsroutes die stilaan vollopen, tenzij je vroeg in de ochtend vertrekt. Hier in deze streek (Belgisch Limburg) alleen al zou je al prachtige wedstrijden kunnen organiseren.
    1 oktober 2023 13:36
    Vind het artikel wel een hoog WC-eend gehalte hebben. Golazo heeft er alle belang bij dat gravel een hype wordt.
    1 oktober 2023 13:46
    Daar heb je helemaal gelijk in maar daar heb je geen speciale graveelbike voor nodig. Dat gaat ook met een wegfiets als de er maar minimaal bandjes van 32- 35 mm door de vork kunnen.
    1 oktober 2023 15:24
    Maj, maar iedere keer die bandjes vervangen is nu ook niet nuttig he. Als je in de zomer wil combineren heb je het vlaggen. Het kader is doorgaans ook wat robuuster en zwaarder. Golazo is een geldmachine, maar ergens hebben ze een punt. Gravel heeft meer internationale uitstraling dan cross en op termijn wellicht een grote concurrent.
    1 oktober 2023 15:30
    Ik haal gewoon de dikke banden er niet af en rij daarmee ook op de weg. Maakt werkelijk geen fluit uit, ja wellicht 0,5-0,75 kpu, nou hey..
    1 oktober 2023 15:42
    Racefiets rij ik op snelheid, gravelen in het bos of door akkers,velden en grindpaden voor het plezier. Snelheid maakt niet uit daar. Weg 28mm, gravel 40, toch een verschil. Ook qua positionering op de fiets is er toch een verschil? Ook qua bandendruk en qua bandenkeuze is er toch een reuzeverschil. Met bv Specialized pathfinders of Vredestein is het toch wat minder gezellig knallen op de weg.
    1 oktober 2023 17:01
    Ik zet er steeds 32 met profiel, de leukste die ze hebben, op. Meest vreselijke paden lukken dan wel hier in NL. Leuk in de zin van beste deal. Na een tijdje verwissel ik dan voor en achter, voila. Gaan ze weer wat langer mee. Heb bewust een Domane gekocht een aantal jaar terug omdat ik mezelf ken als ‘renner’: grofstoffelijk en overal naar toe. Vond Belgisch Limburg trouwens een van de leukere stukken Vlaanderen om te rijden, lekker hybride qua omgeving.
1 oktober 2023 15:36
Wat een flauw parcours! Zielig rondjes rijden, wat heeft dit nog met gravelen te maken?
1 oktober 2023 16:30
Leuk voor de amateurs die meedoen, als je voorop ligt helpt de tv motor je naar de overwinning en een Australische kan zomaar winnen omdat de volgers de titel belangrijker vinden

Reacties zijn gesloten.