‘Enrico Battaglin naar LottoNL-Jumbo’
foto: Sirotti
maandag 31 augustus 2015 om 16:31

‘Enrico Battaglin naar LottoNL-Jumbo’

De Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport meldt dat Enrico Battaglin op weg is naar LottoNL-Jumbo. De 25-jarige Italiaan is einde contract bij Bardiani–CSF.

Battaglin wordt beschouwd als een van de grotere Italiaanse talenten. Zowel in 2013 als in 2014 wist hij een etappe in de Giro d’Italia te winnen.

Zijn ploeggenoot Sonny Colbrelli kiest voor een langer verblijf bij Bardiani-CSF. De leeftijdsgenoot van Battaglin genoot naar verluid ook de interesse van Sky, maar blijft liever bij zijn huidige team. Vorige week was Colbrelli nog succesvol in de vierdaagse Tour du Limousin, waar hij naast de openingsrit ook het eindklassement wist te winnen.

RIDE Magazine
124 Reacties
31-08-2015 20:52
Wat een ellende, wat moeten we met een italiaan? Houdt het gewoon oranje!
Gasten hebben een hele andere cultuur, noem me eens 1 italiaan die goed heeft gepresteerd in een nederlandse ploeg.........
31-08-2015 21:00
Ik vind het altijd wel leuk om een buitenlandse renner te omarmen omdat hij voor een Nederlands team rijdt. Zo behoren Flecha, Freire en LLS toch tot mijn favo (ex)renners, heeft ook te maken karakter en koersgedrag hoor. ;)

Zie er naar uit om deze Battaglin beter te leren kennen, hopelijk laat hij mooie dingen zien.
31-08-2015 21:01
TLJ is toch geen Roompot; waarom alleen Oranje bij TLJ? Het lijkt mij juist goed, dat er nieuw bloed bijkomt. En Battaglin lijkt mij een prima renner voor de TA en de Giro.
31-08-2015 21:04
Craddock naar TLJ. Als ik hem zo zie rijden in de vuelta dan kan ik me niet voorstellen dat Giant hem laat gaan, zo veel klimmers die Dumoulin en Barguil kunnen ondersteunen hebben ze nu ook weer niet!
31-08-2015 21:07
@omhoog
Fondriest was in een ver verleden helemaal niet onaardig...
31-08-2015 21:14
@katerkop

Ja 25 jaar geleden, 2 jaar op een blauwe maandag bij peter post gereden.
Maar daar houdt het wel mee op qua italianen die succesvol waren in de nederlandse ploegen!
Ow ik vergeet ereentje, Ricco natuurlijk, die was erg succesvol ;)
31-08-2015 21:16
Tja, Craddock is einde contract en heeft daar natuurlijk zelf het laatste woord over. Als je kijkt wat hij dit jaar aan grote meerdaagse koersen heeft moeten rijden bij Giant, dat is op zijn leeftijd behoorlijk roofbouw.
31-08-2015 21:17
Ik had overigens liever gehad dat ze een kijkje hadden genomen in de Scandinavische landen.

Søren Kragh Andersen bijvoorbeeld.

Het valt wel op dat Battaglin voornamelijk goed rijdt in de Italiaanse koersen en gelukkig zijn die er genoeg.
31-08-2015 21:27
@omhoog73
Misschien gewoon de lotto jumbo ploeg op it. les en zijn familie uitnodigen op stamppot, integreren moet van 2 kanten komen anders wordt t zelfde verhaal als die zwei kleiner italiener .
31-08-2015 21:39
Er zijn volgens mij gewoon weinig Italianen die voor Nederlandse ploegen gereden hebben. Marcato vind ik een voorbeeld dat op zijn niveau succesvol was. Er zijn wel best wat succesvolle Spaanse voorbeelden. Ik ga wel akkoord met teamnl. De Scandinavische cultuur staat dichter tegen de Nederlandse, maar dat zijn sowieso veralgemingen. Wie weet blijkt battaglin wel een rasechte Ollander! En met bianchi als sponsor is een Italiaan echt wel logischer dan een deen alhoewel dat een jongen is waar ik sowieso eens zou bij polsen.
31-08-2015 21:56
@xistnc

Als je die relatie tussen leeftijd en meerdaagse koersen als norm neemt voor roofbouw dan is er dus volgens jou tevens bij Dumoulin behoorlijke roofbouw gepleegd.
31-08-2015 22:02
@Jacco
Dumoulin is 2 jaar ouder en rijdt dit jaar 4 meerdaagse WT-koersen van een week en nu de Vuelta. Dat is toch 2 meerdaagsen minder dan Craddock.

Ook vorig jaar en het jaar ervoor reed Dumoulin 4 meerdaagse WT-koersen en een grote ronde.
31-08-2015 22:20
Alleen kans op succes wanneer er nog een italiaan bijgehaald wordt voor deze jongen vrees ik. Zuid-Europese jongens zijn toch anders dan bijvoorbeeld iemand als Bennett. Denk dat die zich beter kunnen aanpassen aan een compleet andere omgeving. Wat Xistnc zegt lijkt Boaro mij ook een interessante optie om er dan bij te halen.
31-08-2015 22:44
Ik vind het wel leuk. Jonge renner die nu al twee Giro-ritten op zijn naam heeft staan. Kan een heuvel op en kan sprinten. Ik ga er van uit dat ze eerst goed hebben gekeken wat voor snuiter het is en of hij zal kunnen aarden in de Nederlandstalige enclave in het huidige internationale wielrennen.
31-08-2015 22:57
Eigenlijk heb je, op het gebied van teamgevoel en aanpassen, binnen zo'n selectie ook maar 1 of 2 jongens nodig die wat buiten de deur spreken en het ook oprecht leuk vinden dat er zo'n jongen bij het team rijdt. Ik kan me echter niet meteen voorstellen wie dat binnen LTJ zouden kunnen zijn. Iemand?

De Spaanse enclave inclusief Menchov hadden natuurlijk veel aan een Breukink die hun cultuur en taal vatte
31-08-2015 23:04
@rv
Als je hun taal maar een klein beetje machtig bent, sluiten ze je al gauw in hun hart, kom je met 300 woordjes al een eind op weg. Kan jullie Belgische versie van harte aanbevelen, italiaans zonder moeite van assimil.
31-08-2015 23:21
@xistnc

Dumoulin is 15 maanden ouder dan Craddock.

Ik vind het verschil tussen wat Craddock dit jaar rijdt en wat Dumoulin in 2014 heeft gereden niet zo heel groot, zelfs niet wanneer je nu opeens het verschil maakt tussen WT- en niet WT-wedstrijden. Ook niet qua wedstrijddagen.

Je mag aannemen dat elke WT-ploeg beschikt over een professionele medische en trainingsstaf. Dat een ploeg een renner doelbewust opbrandt, zelfs bij een aflopend contract, geloof ik niet zo. Bovendien kan een renner zelf ook aangeven wanneer het hem fysiek dan wel mentaal te veel wordt. Toegegeven: dat is bij een renner van 30 jaar iets makkelijker dan iemand van 23 jaar.

Je kunt me verwijten dat ik ouderwets ben (en dat verwijt is overigens geheel terecht) maar ik word altijd een beetje meewarig als ik hoor dat renners worden opgebrand.
Indien een renner, -ook als hij pas 23 jaar is-, het fysiek en/of mentaal niet weet op te brengen te koersen vanaf februari tot oktober, is hij niet geschikt voor het metier. Hoe hard dat ook klinkt.
31-08-2015 23:29
[quote=JvS]zelfs niet wanneer je nu opeens het verschil maakt tussen WT- en niet WT-wedstrijden[/quote]
.
Ik had het over grote meerdaagse koersen. Dan bedoel ik WT en Californië, want dat is voor een Amerikaan van hetzelfde laken een broekpak.
.
[quote]Dat een ploeg een renner doelbewust opbrandt, zelfs bij een aflopend contract, geloof ik niet zo.[/quote]
.
Wie heeft het over doelbewust? Het programma lijkt me een bewuste keuze, uiteraard is de renner daar zelf ook bij. Maar het resultaat van dat programma zou heel goed roofbouw kunnen zijn. Ik ben geen inspanningsfysioloog om dat te beoordelen, maar op het oog vind ik het té.
.
[quote]Indien een renner, -ook als hij pas 23 jaar is-, het fysiek en/of mentaal niet weet op te brengen te koersen vanaf februari tot oktober, is hij niet geschikt voor het metier.[/quote]
.
Ga ik een eind in mee, maar ik denk wel dat er binnen die periode voldoende ruimte moet zijn voor afwisseling en opbouw. Dat zie ik in het programma van Craddock niet. Hij dwarrelt van de ene WT-meerdaagse naar de andere.
31-08-2015 23:44
@RV Misschien Kruijswijk met al z'n Giro ervaring. Keizer heeft bij Vacansoleil ook met Italianen gereden (denk Bert Jan ook). Kan best eens meevallen.
01-09-2015 00:16
@Jacco van Stierop. Je inbreng inzake Craddock en de door xistnc vermeende roofbouw / het opgebrand zijn na einde contract heb je duidelijk toegelicht.
Met ouderwets zijn heeft het uiteraard helemaal niets te maken. Wel met actueel inzicht en de ploegcultuur en de wijze waarop je met jonge renners werkt en omgaat. Je ziet echter soms nog wel eens negatieve voorbeelden daarvan in het peloton.
Craddock van Giant-Shimano is uiteraard deze dagen extra actueel en wellicht volgt een overstap naar TLJ? Is iedereen daar zo gelukkig mee?
Ik zie al zo lang dat xistnc als chauvinistisch en fervent TLJ verdediger steeds weer (soms ook onbewust)de fout maakt om alles wat zich te succesvol en te dichtbij bij zijn gele ploegje bevindt, zoals bijv. de zwarte Giants, Roompot en...... zelfs onze zuiderburen, dus het Belgisch wielrennen, in negatief vergelijkend perspectief te moeten plaatsen. Jammer natuurlijk maar ook de wijze van formuleren doet velen hier op Wielerflits steeds meer fronsen en reageren.
Enkele volgers van deze overigens vaak zeer alerte, informatieve en wielertechnisch deskundige maar zonder enige reflectie "opererende "wielergoeroe" van Wielerflits willen nog wel eens als de +1 Drentse Olieknikker of als hulplijn nog wel eens op bijdragen aan xistnc bijspringen.
Lijkt dan vooral nodig voor mij en die anderen die niet (meer) beantwoord cq. genegeerd worden door ons medelid met het mooie truitje. Dat zelfde truitje (dus niet het Dione trutje)
Ja, ik ben net als Jacco ouder(wets), maar was wel al lang van de lagere school af zodat ik wel heel bewust van deze wereldploeg heb kunnen genieten. Ergo vanaf 1977 ben ik vanuit het voetbal/motorsport definitief gezwicht en bewust gekozen voor de wielersport.
Die ik op mijn manier en vooral mijn hart volg en ietsje minder met kille cijfers.
01-09-2015 05:31
Wellicht wil Jumbo een supermarket in italie openen, Of wil de lotto in italie lootjes gaan verkopen....
01-09-2015 08:45
@Simplex, Jacco, Xistnc
Het valt toch wel mee wat Craddock rijdt dit jaar?
Jan: Down Under
Feb: Niks
Maa: Catalonie
Apr: Baskenland, en twee Waalse Klassiekers
Mei: Tour of Yorkshire (is 3 dagen) en ik denk zijn eerste piekmoment Tour of California
Juni: Dauphine
Juli: Niks
Aug: Ronde van Polen en de Vuelta
Da's eigenlijks ongeveer een week koers per maand en nu dan zijn tweede Vuelta. Qua koersdagen en indeling van het seizoen rijdt ie eigenlijks precies hetzelfde als vorig jaar (incl. Vuelta en uitgesmeerd zelfs 10 dagen minder tot nu toe)...
En het verschil in WT-koersdagen, zit em ten opzichte van vorig jaar volledig in de eerste helft van het seizoen, tot L-B-L zeg maar. Da's vrij ruim voordat je gaat beslissen of je iemands contract gaat verlengen... Sinds Californie reed ie er 3 (incl. Vuelta), net als vorig jaar...
50 koersdagen. Das ongeveer evenveel als Teunissen of bv de jongste Henao, ongeveer 10 minder dan Roosen, Waeytens, Barguil of bv Alaphillippe en 20 minder dan bv Meintjes of Enrico Battaglin, waar dit topic eigenlijks over gaat....
01-09-2015 09:34
Simplex +1
01-09-2015 10:02
@west
Het aantal koersdagen is één factor, maar het niveau van de koersen is een tweede. Allemaal WT-koersen, want zo mag je Californië voor een Amerikaan ook gerust zien.

Ik vind dat je als jonge renner ook regelmatig koersen moet rijden waarin je kans hebt om voorin mee te doen. Op een 3e plek in een rit in Polen kun je niet teren.
01-09-2015 10:46
Simplex: +1

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine