Enric Mas: “Jumbo-Visma heeft een wat vreemde Tour gereden”

Enric Mas: “Jumbo-Visma heeft een wat vreemde Tour gereden”

foto: Cor Vos

Volgens Enric Mas heeft Jumbo-Visma tactisch gezien een wat vreemde Tour de France gereden. “Je hoeft niet altijd te laten zien dat je veruit de beste ploeg bent”, zo vertelt de nummer vijf van de voorbije Ronde van Frankrijk aan sportkrant Marca.

Jumbo-Visma maakte de voorbije Tour indruk door de koers in handen te nemen met renners als Robert Gesink, Wout van Aert, Sepp Kuss en Tom Dumoulin. “Ze deden dat echter ook in etappes die niet belangrijk waren voor het klassement. We begrepen het gewoon niet, aangezien het totaal zinloos was. Niet alles draait om superieur koersen.”

“Ik denk dat sommige ploegen nu wel beseffen dat ze anders hadden moeten koersen. Jumbo-Visma heeft een wat vreemde Tour gereden, maar uiteindelijk wist Tadej Pogačar toch de ronde te winnen”, aldus Mas, die tevreden is over zijn eigen optreden in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. “We hebben een goede Tour gereden.”

“Een vijfde plek in de Tour is een goed resultaat, zeker als je kijkt naar het gehele seizoen. Ik zal me nu focussen op het WK wielrennen en de Vuelta a España. Of ik ooit een grote ronde kan winnen? De ploeg heeft vertrouwen in mijn capaciteiten en het geloof is er.”


Lees ook:
Opinie | Johan Bruyneel: “Onterechte kritiek op Jumbo-Visma”
Opinie | De verkeerde risicoanalyses van Jumbo-Visma

Dit artikel delen:

32 Reacties

Rico. 22 september 2020 om 19:01

Pfff, gaan de journalisten nu letterlijk aan iedereen vragen wat ze van het rijden van Jumbo vonden? Lijkt een beetje op Sporza dat aan iedereen bleef vragen wat ze van de prestaties van Wout vonden.

Glorious 22 september 2020 om 19:03

En Mas onzichtbaar.

Wat is dat toch, ze zagen hoe goed Jumbo was maar Jumbo heeft de Tour niet gewonnen, dan is het tijd om jaloezie en angsten maar om te zetten in kritiek. Net als sommige waardeloze wielercommentatoren.

Constantinopel 22 september 2020 om 19:06

Ja, Mas was onzichtbaar, maar zijn eindresultaat is wel veel beter dan verwacht voor de Tour. Dat kan niet gezegd worden over JV waar de verwachting eindwinst was.

Bruine Koersbroek 22 september 2020 om 19:05

Als Movistar zich al verbaast over de tactiek, dan moet er wel wat aan de hand zijn…

KennyKlimmen 22 september 2020 om 19:27

Ha, ha

Velominatus 22 september 2020 om 21:30

De winnaar van de Zubeldia award verwijt anderen te veel initiatief

madeinstars 22 september 2020 om 19:15

Het is wel scorebordjournalistiek o’clock en achterafgelul boven hier, zeg.

Onie 22 september 2020 om 19:16

Denk dat de sponsors niet heel ontevreden zijn qua zichtbaarheid. Dat kan van Mas ondanks zeer mooi resultaat niet echt zeggen.

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 19:18

Waarom deed Mas eigenlijk niet mee dit jaar?

Turtlehead 22 september 2020 om 21:40

Enric Mas bestaat niet :)

Jean Dumas 22 september 2020 om 19:18

Een beetje gelijk heeft ie wel.

Franco Ballerini 22 september 2020 om 19:21

Eens. Zat momenten waar ze het werk aan andere ploegen hadden kunnen overlaten.

S. Morgenstern 22 september 2020 om 19:28

Ze hebben er echter helemaal niets mee verloren, door die momenten wel voor veiligheid te kiezen. Ja, Gesink moet het WK laten schieten, maar ik denk niet dat Mas daar weet van heeft.

IlPirata 22 september 2020 om 19:54

Eens@dumas

Richard Bender 23 september 2020 om 06:40

Ik weet niet wat jie doet met mij, maar het laat me niet los

Gilberto 22 september 2020 om 19:33

Deed Mas ook mee dan?

FritsvanHoefelen 22 september 2020 om 19:36

Movistar heeft weer het beste als ploeg gepresteerd, want het ploegenklassement gewonnen

Marcel Kitellaar 22 september 2020 om 22:29

Beste als ploeg lulkoek

thorsen 22 september 2020 om 19:45

Toch knap om 5e te worden én mee te doen om de Zubeldia prijs.

Eddy Vroemm 22 september 2020 om 19:50

Mooi om te horen dat er bij Movistar nu eindelijk iemand nadenkt over taktiek. Verder was het me niet opgevallen dat hij ook meegedaan heeft.

peterwinnen 22 september 2020 om 19:54

Mister invisible…van nul waarde voor een sponsor

Hollow Knight 22 september 2020 om 20:02

Mas heeft gewoon groot gelijk. JV reed al van in het begin heel verdedigend terwijl ze nooit een grote voorsprong hebben gehad (altijd minder dan een minuut). De Sky strategie werkt enkel als het laatste wagonnetje kan wegflitsen van iedereen. Dat kon (of wou) Roglic niet. Ten slotte lieten ze ook hun grootste concurrent rijden in de pyreneeën waardoor hij op een goedkope wijze 40 seconden kon terug grabbelen.

Roglic ging veel te amicaal om met Pogacar en het heeft hem een Tour zege gekost.

Eddy Vroemm 22 september 2020 om 21:10

Wellicht heb je (achteraf gezien) wel gelijk tav JV strategie. Ik heb me hier ook over verbaasd. Toch vind ik het vreemd dat Mas hier nu iets over vindt. De meest onzichtbare meerijder uit de top-10. Misschien zelf eerst maar eens de strategie van Movistar evalueren.

mus van de maasstad 22 september 2020 om 21:24

Als roglic gewoon zn niveau haalt in de ITT wint hij gewoon de tour

Jose Maria 22 september 2020 om 20:33

Ik heb vooral het idee dat Mas doelt op het gat dichtrijden voor Porte tijdens de 18e etappe, en daarom nog even wil natrappen.

Johnny7 22 september 2020 om 20:41

Mensen proberen Mas te bashen maar Mas heeft gewoon 1x aangevallen. Hij heeft dus ook 1x vaker aangevallen dan Roglic.

Chasse_patate 22 september 2020 om 20:51

Kletspraat. Roglic heeft ook aangevallen en who is Mas. Heeft niks maar dan ook niks gedaan deze Tour.

Geit in mijn Kelderman 22 september 2020 om 21:53

Enric Mas spit hier gewoon wat waarheden. Maar goed, daar mag je niks van vinden want dan ben je ‘captain hindsight’. Ware het niet dat hier ook al een dozijn forummers hun wenkbrauwen optrokken toen JV deze tactiek hanteerde toen ze nog wel in de gele trui rondreden.

Chris Van Uden 23 september 2020 om 10:47

Ik vind ook dat Mas wel een punt heeft.

Maillot à Pois 22 september 2020 om 22:46

Lekker denigrerend doen over Mas omdat ie het waagt zich kritisch uit te laten over het grote Jumbo Visma? In mijn ogen heeft hij de verwachtingen in zijn eerste ronde als kopman van Movistar absoluut ingelost en vooral: hij is naar het einde toe alleen maar beter geworden en daarmee zijn potentieel als ronderenner bewezen.

Cyclinglife 22 september 2020 om 23:32

Mas spreekt erover dat er meer tijdens de koers niet begrepen wat en hoe ze aan het koersen waren bij TJV. Er zal dus tijdens of na de ritten onderling over het soms vreemde koersgedrag van tjv gesproken zijn.
Het is dit jaar zeker niet de eerste keer dat ze onlogisch koersen en er naderhand renners hun verbazing uitspreken over de vreemde koerstactiek van TJV.

Stefan Vis 22 september 2020 om 23:41

En nog een individueel prijsje ook nog voor hem: de Zubeldia award!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair