Opinie | Johan Bruyneel: “Onterechte kritiek op Jumbo-Visma”

dinsdag 22 september 2020 om 20:00
Opinie | Johan Bruyneel: “Onterechte kritiek op Jumbo-Visma”

Na het drama dat zich voor Primoz Roglic en Jumbo-Visma in de afsluitende tijdrit afspeelde, kwam er de afgelopen dagen uit allerlei hoeken kritiek op de Nederlandse ploeg. Het team zou tactische blunders hebben gemaakt, dom hebben gekoerst en Tadej Pogacar als negende wagonnetje in hun trein hebben meegenomen naar de Tour-overwinning. Kritiek die ik niet deel.

Wanneer Roglic een gewone dag zou hebben gehad, had hij de gele trui veilig naar Parijs gebracht. Dan zou Jumbo-Visma bewierookt en bejubeld zijn vanwege het drie wekenlange fantastische optreden in deze Tour de France. Nu die missie niet is gelukt, zou het team het allemaal slecht hebben gedaan. Flauwekul. Ik vind dit heel makkelijke kritiek.

Ik kan me niet herinneren dat ik Roglic de afgelopen drie jaar ooit nog eens zo hoekig op de fiets heb zien rijden. Het was duidelijk dat hij zaterdag op weg naar La Planche des Belles Filles beneden zijn normale kunnen presteerde. Sterker, met de ‘vleugels’ van de gele trui om zijn schouders zou hij normaal toch voor zijn ploegmaten Wout van Aert en Tom Dumoulin moeten eindigen.

Individuele fouten
Als ik terugkijk op de afgelopen Tour de France dan zijn er binnen de ploeg twee individuele fouten gemaakt. Allebei overigens op dezelfde dag en op dezelfde berg. In de eerste Pyreneeënrit naar Loudenvielle besluit Tom Dumoulin op de Col de Peyresourde zijn eigen kansen op te offeren en zich weg te cijferen voor Primoz Roglic. Dat had hij nooit mogen doen, want daarmee offerde hij het belangrijke tactische wapen van de schaduwkopman op.

Dumoulin heeft veel te snel aan zijn twijfels toegegeven. Hij had zeker nog een factor in het klassement kunnen zijn. Nu heeft hij zich in iedere dag in dient gesteld van Roglic. Toch weet hij op de voorlaatste dag nog tweede te worden in de tijdrit. Dat bewijst dat hij zelf ook nog een kort klassement had kunnen rijden en zeker met een ontsnapping de zwakte van de ploeg van Pogacar had kunnen testen.

Op diezelfde berg gaf Roglic vervolgens zijn jonge landgenoot Pogacar de vrijheid. Op de klim boekte de jongste Sloveen vervolgens een voorsprong van meer dan een minuut, waarvan hij op de finish nog veertig tellen overhield. Natuurlijk had hij een dag eerder 1:21 verloren in de waaierrit naar Lavaur.

Toch had Roglic moeten weten dat je Pogacar nooit ‘gratis’ tijd mag geven in een grote ronde. Als geen ander kent hij zijn landgenoot. Op Orcières-Merlette was hij al als tweede achter hem geëindigd, dus hij had moeten weten dat ‘Pogi’ in topvorm was.

Formidabel gereden
Als ploeg heeft Jumbo-Visma formidabel gereden en heeft het weinig fouten gemaakt. Al kun je anderzijds ook zeggen dat het team enorm veel werk heeft verricht dat slechts weinig voorsprong heeft opgeleverd. Een voor een heeft de Jumbo-trein tegenstanders kunnen uitschakelen. Er was er eentje die niet brak. Op Pogacar konden ze steeds maar enkele seconden sprokkelen. Met een afsluitende tijdrit is een voorsprong van minder dan een minuut weinig. Je weet nooit wat er kan misgaan in zo’n beproeving tegen de klok. Daar zijn ze nu ook achter gekomen.

Wat hadden ze anders kunnen doen? Ik denk dat er weinig mogelijkheden waren. Al vind ik het wel jammer dat ze het nooit eens hebben geprobeerd om Sepp Kuss en/of Tom Dumoulin in de bergen in de aanval te sturen. Daar waren nauwelijks risico’s aan verbonden. En dan kun je zien hoe de concurrentie reageert. Nogmaals, de grootste zwakte van Pogacar was zijn team. En op dat zwakke punt hebben ze nooit druk gezet.

Vijf klimrecords
De Tour-zege van Pogacar is echter toe te schrijven op de unieke kwaliteiten van dit in de Tour nog 21-jarige talent. Als je ziet dat hij op liefst vijf cols in deze Tour nieuwe records vestigt, dan weet je dat je met een fenomeen te maken hebt. Op de Col de Peyresourde, Col de Marie-Blanque, Pas de Peyrol, Grand Colombier en La Planche des Belles Filles heeft hij alle tijden uit het verleden uit de boeken gereden.

Een echte verrassing mag dit niet worden genoemd. In de Vuelta a Espana ging hij vorig jaar de strijd aan met nagenoeg dezelfde renners die nu in de Tour de France een hoofdrol opeisten. Ook daar waren Primoz Roglic en Miguel Angel Lopez zijn belangrijkste opponenten. Toch won de toen 20-jarige Pogacar in die ronde drie ritten en eindigde derde in het eindklassement. Overigens hoe Lopez in de tijdrit naar La Planche des Belles Filles nog ruim zes minuten verloor is ook héél opmerkelijk. Zo zie je dat in een afsluitende tijdrit altijd vreemde dingen kunnen gebeuren.

UAE Emirates moet Primoz Roglic wegkopen
Bij UAE Emirates hebben ze na de Tour-zege van Pogacar snel gehandeld en zijn contract opengebroken en verlengd tot eind 2024. Een slimme zet van de teamleiding. Alleen zullen ze nu ook zijn team moeten versterken. Dat verdient Pogacar. Vanaf volgende Tour zullen de concurrenten heel anders met hem omgaan en zullen ze zeker de zwakte van zijn team veel beter benutten.

Normaal is het in de Emiraten niet het grootste probleem om het budget van het team dusdanig te verhogen zodat er versterkingen gehaald kunnen worden. Het contract van Fabio Aru loopt af, waardoor er al ruim 2,5 miljoen euro vrijkomt. Met Rafael Majka is het team in gesprek, al betwijfel ik of dit de beste meesterknecht is.

Ik denk dat UAE Emirates er niet voor schroomt om een renner die nog een lopend contract heeft weg te kopen bij een team. En waarschijnlijk zal dat ook nodig zijn. Wie ik dan zou nemen? Hmm, het klinkt misschien vreemd maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Primoz Roglic. Het is bekend dat deze twee Slovenen elkaar goed kennen en veel respect voor elkaar hebben. Als UAE Emirates deze twee kan koppelen hebben ze een uniek koppel om de strijd aan te gaan.

Vraag is natuurlijk of Jumbo-Visma hun kopman Roglic laat gaan? Hij heeft immers nog een contract tot en met 2023 bij het team. Wanneer zij echter de prioriteit geven aan het behouden van Wout van Aert en het geloof hebben dat Tom Dumoulin de komende jaren de strijd met de Slovenen kan aangaan, dan is er in de hedendaagse wielersport veel mogelijk.

Dit artikel delen:

71 Reacties

Wheely 22 september 2020 om 12:58

Roglič naar UAE zie ik niet gebeuren, daar is al eerder sprake van geweest namelijk en toen was dat ook geen optie voor Primož.

Jean Dumas 22 september 2020 om 13:05

Juist. Bovendien wordt Roglic daar sportief echt niet beter van.

Man met de hamer 22 september 2020 om 13:11

Als Van Aert bezwijkt voor de druk en besluit om toch voor een klassement te gaan rijden in grote rondes, dan wordt het tijd voor Roglic om te verkassen. Ik zie het niet 1,2,3 gebeuren, gezien zijn uitspraken daarover, maar denk wel dat Van Aert de enige is bij Jumbo die de komende jaren een Tour (een normale: met tijdritten) zou kunnen winnen.

thorsen 22 september 2020 om 13:31

Tussen 20e worden op 1 uur 20 en een klassement rijden zit nogal een verschil. Ik zie het echt niet gebeuren.

Rikny 22 september 2020 om 14:17

@man met de hamer

Onmogelijk. Van Aert heeft nu vrijuit kunnen rijden en heeft daar heel indrukwekkende prestaties geleverd. Op het moment dat hij in een positie zit dat ie voor het geel kan rijden zullen ze hem op klimmen aan gaan vallen, iets dat nu niet gebeurd. In dat geweld kan hij simpelweg niet mee.

Hij moet zich nooit op dat werk toe gaan leggen. Ik zie eerder kansen voor succes in alle klassiekers etc.

Man met de hamer 22 september 2020 om 21:59

@Rikny: Ik weet ook niet of hij het moet willen, maar als er één kandidaat is om om te turnen tot klassementsrenner dan is hij het toch wel lijkt me. Zou graag eens zien hoever hij zou komen, zeker na het zien van zijn klimtijd in de tijdrit, na al dat knechtenwerk. Maar als hij liever in de modder fietst, of de Ronde wil winnen, vind ik dat ook prima. ;)

Groetjesaandevoetjes 22 september 2020 om 22:25

@manmetdehamer: je mag blijven dromen, maar ik word een beetje moe van dat constante gezeur om een klassement te rijden. Van Aert heeft zelf al aangegeven zich niet om te willen laten toveren. En wat betekent een middelmatig klassement als je prachtige ééndagskoersen kunt winnen. Meer mensen uit het klassement zouden juist dezelfde weg als Mollema moeten bewandelen en meer ritten proberen te winnen.

Joren Mennes 22 september 2020 om 23:01

Van Aert is een gigantische klasbak en in staat om meerdere monumenten te winnen en misschien de groene trui. Maar toch, de laatste 40 jaar heeft er geen Belg meer een grote ronde gewonnen – dat zijn twee generaties lang. Er is in die tijd zelfs nooit een echte kanshebber geweest. Onderschat de druk niet dat zich met zich meebrengt in zo’n wielergek land. Dat terwijl er wel meer dan genoeg klassieke renners en sprinters geweest zijn en voortdurend bijkomen.

Als je zijn prestatie in de tijdrit dan ziet: Pogacar heeft daar de klimprestatie van de laatste 10/20 jaar geleverd maar Van Aert trapt daar op de klim nog gemiddeld 25 a 30 Watt meer dan Poga. Als hij 3kg kan vermageren zonder klimvermogen in te boeten is hij even snel bergop. En voor een renner van 75 a 80kg is dat zeker niet onmogelijk. Kijk bvb. naar Froome: die is van 80kg naar 67kg gegaan toen hij ronderenner werd. Natuurlijk zal dit ten koste zijn van piekvermogen en overwinningen in andere wedstrijden. Dus ik hoop ook dat hij zich eerst daarop richt. Laat Evenepoel de ban maar breken voor de Belgen dan zal de druk op Van Aert om zich op rondes te richten ook wel minderen.

Olly 22 september 2020 om 13:02

Grotendeels met de tactische beslissing van TJV mee eens. Echter wel een boute stelling om Roglic weg te kopen. Maar ja, er zit wel erg veel geld bij UAE. Ik denk echter wel dat Roglic zijn hoop om de tour te winnen daarmee overboord gooit.

Chris Van Uden 22 september 2020 om 13:10

De Tour gaat hij nooit meer winnen denk ik. Misschien nog niet eens zo’n heel gek idee om Roglic te laten vertrekken.

Arie den Blanken 22 september 2020 om 14:29

Als je het dubbelle zou kunnen verdienen zal het een zorg zijn of je wel of niet ooit de Tour wint.

Gilberto 22 september 2020 om 19:17

Chris, waarom zou hij de Tour nooit meer kennen winnen? Hij won hem nu net niet en is gewoon een ijzersterke renner. Wat een waan van de dag en hysterie

Man met de hamer 22 september 2020 om 13:02

Zo kijk ik er ook naar. Moet wel een hele goede analyse zijn dan.

Jean Dumas 22 september 2020 om 13:06

Bruyneel heeft er wel kijk op, al luister ik het liefst naar LTD en TD in de Live Slow Ride Fast-podcast.

Wheely 22 september 2020 om 13:08

Johan heeft er kijk op maar is ook grote fan van de ploeg geworden.

molovin 22 september 2020 om 13:05

Ik denk niet dat TJV Roglic wilt laten gaan, een groot gedeelte van het feit dat TJV staat we ze nu staan is te danken aan het vele winnen van Roglic imo. De hele ploeg heeft zich daar aan opgetrokken. En ik betwijfel of Roglic zelf wilt vertrekken. Hij lijkt zich goed thuis te voelen bij de ploeg, hij ligt goed in de ploeg, heeft nog een contract voor 3 en half seizoen en is er de onbetwiste kopman. Daarnaast lijkt het budget me bij TJV ook steeds minder een probleem.

Jungle Man 22 september 2020 om 13:16

Niets is onmogelijk met UAE geld. Daarnaast kan je je afvragen hoe belangrijk roglic nou daadwerkelijk is voor jumbo als sponsor.

molovin 22 september 2020 om 13:24

@Jungle Man, ik denk dat zijn successen er wel voor gezorgd hebben dat de ploeg zo hard gegroeid is, wat resulteert in de succesploeg die ze nu zijn. Wat natuurlijk wel heel belangrijk is voor de sponsor.

Chris Van Uden 22 september 2020 om 13:09

Wel jammer dat Johan niet ingaat op de waanzinnig hoge wattages van Pogacar..

Oddjob 22 september 2020 om 13:39

Toch wel (of toch onrechtstreeks) in het laatste zinnetje 3e paragraaf; “in de afsluitende tijdrit gebeuren vreemde dingen”. Ook merkt hij, in dezelfde paragraaf, fijntjes op dat Pogacar 5 klimrecords “uit de boeken heeft gereden”.
Maar dat is allemaal “niet zo verrassend”, dixit J. Bruyneel.

joeri van der sman 22 september 2020 om 13:14

Enige fout die ze hebben gemaakt in mijn opinie, is in de waaierrit. Als je die terugkijkt, zie je dat achteraf de nummer 1 (Pogacar), 3 (Porte) en 4 (Landa) op achterstand zaten. Uiteraard een hoog “achteraf praten ge***” hier, maar ik herinner me goed dat Jumbo erg halfslachtig de voorsprong aan het uitbreiden was. De grootste stukken deden Bennet/Kuss kopwerk. In veel mindere mate Van Aert, Tom, Primoz zelf. Hadden Tom en Primoz daar zelf ook meegereden op kop, hadden ze denk ik ook veel meer steun gehad van andere kopmannen in die groep. In die etappe hadden ze een minuut extra kunnen pakken, wat het hele verloop van de tour zou hebben veranderd.

Zoals gezegd, kritiek hierop kan zijn dat het nogal achteraf praten is. Maar ik denk dat ze in die etappe een beetje doorgeslagen zijn in het willen sparen van de kopmannen.

Overigens, kan het heel balangrijk zijn geweest dat Carapaz daar lek reed. Had dat niet gebeurd, had Ineos mee blijven rijden en was er ook een veel groter gat geweest. Achteraf ook een sleutelpunt.

joeri van der sman 22 september 2020 om 13:16

Overigens wel een grappige constatering om een rit waarin ze tijd hebben gepakt EN van Aert won, als grootste fout te bestempelen :)

Marco 22 september 2020 om 13:35

De fout is toch simpel.. dat zegt bijna iedereen behalve die Jumbo echt tot vriend willen houden.. Roglic wint de tijdrit of verliest hooguit 20 seconde.. daar mag je een tour niet aan ophangen. Roglic moest maar 25 seconde sneller rijden dan (de huidige) Tom en iedereen zegt een week voor het einde dat hij dat “normaal” ook gewoon doet.

Alleen als een heel team op Roglic zijn schouders staat gaat alles tellen en is 2 minuten voorsprong een stuk veiliger…

Roglic op dat podium aan de start van de tijdrit:

Krijg ik een lekke band, heb ik vandaag de benen, hoe gaat die wissel.. stel die mecanicien die valt.., zal ik wel wisselen.. tom doet het ook niet.. wat als een toeschouwer aan mijn arm trekt.. Als ik maar nergens per ongelijk verkeerd rij.. Hoe goed is Pogacar want in Slovenië heb ik verloren.. man man man.. ze vermoorden me als ik die tour niet win met 20 dagen werk in hun benen voor mij…

Je zou voor minder bleek gaan zien en je helm verliezen…

Dus ze hadden moeten aanvallen waar het kon en de troef Dumoulin uitspelen

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 14:24

Ik vond het heel vreemd dat ze die rit niet ‘gewoon’ met het hele team dus inclusief v Aert, Dumoulin en Roglic de waaier doorgetrokken hebben ja. Dat was de grootste gemiste kans want verschillen in zulke ritten zijn het grootst te maken.

Wellicht hebben ze hier te veel naar de usual suspects geluisterd.

sl2512 22 september 2020 om 15:24

Uiteindelijk maken ze dezelfde fout die ze vorig jaar in de Giro maakten. Teveel de focus op 1 concurrent (toen Nibali nu Bernal) en daardoor een ander te makkelijk terug laten komen/voorsprong laten pakken.
Tactische inschattingsfout van zowel Roglic als de ploegleiding.
Kopiëren van de Sky tactiek blijkt dus alleen te werken als je overduidelijk de sterkte renner in je ploeg hebt. Ook dat is achteraf een foutieve inschatting geweest.

Theo H 22 september 2020 om 17:54

@joeri: Eens. Als Ineos (lees Kwiatkowski) er niet was in die rit, was er niet eens of veel later een waaier getrokken. Jumbo ging pas meerijden met hun twee ‘minste’ renners toen het spel al op de wagen was. Op dat moment waren ze dus niet volledig met het maximeren van de voorsprong bezig. Ik vind het wel grappig dat er tegenover de groep die vindt dat Jumbo totaal heeft geblunderd nu opeens mensen als Zonneveld komen die vinden dat de focus alleen maar op de bijzondere prestatie van Pogacar mag liggen. Met beiden oneens.

EricV 22 september 2020 om 13:24

Ze zullen de beste renner van de worldtour echt niet laten gaan.

Gelei 23 september 2020 om 09:09

Klopt, ze hebben hem niet eens.

Brabander 22 september 2020 om 13:34

Maar mooie ploeg in de sterkte maar om grote ronde te winnen moet het dit jaar gebeuren anders zie ik het niet meer gebeuren door een van deze drie. De leefijd gaat parten spelen en de jeugd word als maar beter. Op deze renners is de rek uit. Maar nog steeds meer als behoorlijk niveau

molovin 22 september 2020 om 13:40

Dumoulin en zeker Roglic zou ik niet afschrijven. Roglic blijft een van de beste renners, en ronderenners, van de wereld. En dat niveau moet hij nog wel een paar jaar kunnen vasthouden. Enkel Pogacar schaal ik hem momenteel op zijn niveau in op de grote rondes.

Jungle Man 22 september 2020 om 16:07

inderdaad, Zowel Dumoulin als Roglic hebben bewezen een grote ronde te kunnen winnen.

Abdoe 22 september 2020 om 13:37

Een veel genuanceerdere analyse dan wat je verder in de kranten leest. Eens met in ieder geval de m.i. belangrijkste punten:
-Normaal gesproken (zeg 90%) zou deze aanpak hebben geleid tot winst, er was een slechte dag van Roglic en een wonderdag van Pogacar voor nodig om dit nog te laten kantelen;
-Het 'paniekmoment' van Dumoulin blijkt helaas toch schade te hebben opgeleverd, de chaos die hieruit ontstond leidde uiteindelijk tot een flinke hap uit de voorsprong;
-Een aanval van Dumoulin had een klein risico met een mogelijke hoge opbrengst kunnen inhouden

Jacco van Stierop 22 september 2020 om 13:54

Als je het toeval (goede dag/slechte dag) zo weinig mogelijk van invloed wil laten zijn op het eindresultaat, is 90% een veel te laag percentage.

Dikke Vrouw 22 september 2020 om 13:38

Laat hem maar vertrekken. Jumbo moet een sterkere kopman, ook in het hoofd, als ze de tour willen winnen

JumbowintdeTour 22 september 2020 om 14:05

Waarom denk je dat Roglic niet zo sterk in zijn kop is? Omdat allerlei lieden van buitenaf zeggen dat hij ten onder is gegaan aan de stress?

Dr op en dr over 22 september 2020 om 14:19

Tsja gooi Dumoulin dan ook maar gelijk buiten, want die is psychisch nog veel kwetsbaarder.

Kunnen ze vanaf volgend seizoen een klassiekerploeg beginnen.

Oeih … wacht daar hebben ze de renners niet voor. ;)

Nee joh, gewoon uithuilen en volgend seizoen opnieuw beginnen. En dan hopen dat de beide Nederlandse kopmannen er wel fit bij zijn.

Maar ik vrees wel dat de concurrentie volgend jaar weer een stuk pittiger gaat zijn. Een off-year zoals we nu van Ineos hebben gezien dat zal geen twee maal op rij gebeuren.

Mystery Rider 22 september 2020 om 13:51

Niet akkoord met de kritiek op de ploeg om dan de individuele fouten op te lijsten, volgens mij maken de delen het geheel, dus uiteindelijk heeft het team van ‘enkelingen’ toch wel wat fouten opgestapeld waardoor ze de Tour verloren hebben.
– in de waaierrit niet doorrijden om extra tijd te pakken
– Pogacar de dag erna 40 seconden laten terugnemen
– Dumoulin die zich veel te snel het co-kompanschap ontzegt
– Roglic die zelf niet aanvalt om extra tijd te nemen
– Noch Kuss, noch Dumoulin in de vroege vlucht in geen van de Alpenritten
– Van Aert die in de bergen zijn eigen ploegmaats in de vernieling rijdt (waarschijnlijk inclusief Roglic)

Ja mijnheer Bruyneel, op een normale dag als hij de benen heeft, rijdt hij een tijdrit en verliest hij geen twee minuten, maar hij had de benen niet en als hij 2 minuten voorgestaan had hij wel gewonnen.

De ploeg domineert de TDF en wint NIET, volgens mij zijn er dan wel degelijk fouten gemaakt. Na de laatste Alpenrit berustte het team erin dat de zaak beklonken was – foute inschatting volgens mij.

De beste heeft gewonnen en dat was helaas geen renner van TJV!

Marco 22 september 2020 om 13:55

Dat zeg ik ;-)

Botte de Bouilloire 22 september 2020 om 14:11

Fijn hè, als je dit allemaal achteraf kunt oppennen. Heerlijk…

Marco 22 september 2020 om 14:18

@Botte de Bouilloire van mij kun je het hier terugvinden, de datum en tijd staan er bij.. Dit is echt niet iets wat dit jaar is uitgevonden.. Als hij nog leefde kon je het aan Fignon vragen

Dude 22 september 2020 om 21:17

De delen maken alleen het geheel als ze in dezelfde dimensie zitten. Bruyneel geeft aan niet achter de kritiek op tactische fouten te staan, maar individuele fouten te zien en noemt daar 2 voorbeelden van. Maar eens, die waaierrit en het niet volle bak meerijden kan een fout zijn als dit een tactische keuze voor ritwinst was en zou je dan in de beschouwing mee moeten nemen.

thorsen 22 september 2020 om 13:52

Dat ze niks hebben geprobeerd met Dumoulin blijft jammer. Ik had er vooral op gehoopt, met inderdaad vrij weinig te verliezen. Maar de kans dat dat wat uitricht is natuurlijk ook niet heel groot aangezien er dan altijd wel ploegen zijn die gaan rijden voor hun 6e plek. Maar voor het spektakel zou het wel heel leuk zijn geweest.

fietsvriend 22 september 2020 om 13:56

Schreef dit gisteren onder een oude post, dus hier nog maar een keer want dit verbaasde me toch echt wel:

Ik luisterde naar de podcast van Ten Dam en waar mijn mond echt van open viel, was dat volgens ten Dam, tot kort voor de tijdrit – hij had het over, toen Gesink terugkwam in de bus na zijn tijdrit – Roglic, en Dumoulin, nog steeds twijfelden of ze van fiets gingen wisselen of niet. Dat is toch nauwelijks te geloven? Wellicht verklaart dat de rare plek waar Roglic van fiets wisselde – ergens op een stijl, totaal onhandig, stuk.
Ik dacht dat alles bij TJV minitieus gepland was en voor dit soort improvisatie geen plek zou zijn. Begint erop te lijken TJV die tijdrit totaal onderschat heeft en misschien zichzelf overschat? Verschil moest ergens anders gemaakt worden en tijdrit diende slechts om voorsprong uit te bouwen (tov Bernal misschien ook niet een hele slechte gedachte? Maar toen bleek Pogacar de uitdager en die heeft van zijn beperking omgezet in (rol gedownplayed, meepeddelen met TJV trein, verlies beperken en toeslaan op het enige moment dat dat echt kon, de tijdrit en die tot in de puntjes voorbereid).
Hoe het ook zij, allemaal vrij opmerkelijk en allemaal vrij klungelig.

Marco 22 september 2020 om 14:02

Volgens mij is het tijdens de etappe alsnog besloten want die plaats was echt niet de meest geschikte plaats voor een fiets wissel.

JumbowintdeTour 22 september 2020 om 14:12

Je zou zeggen dat ze al een half jaar nadenken over wisselen of niet. En dat tijdens een wedstrijd eventueel hadden kunnen uitproberen in het Sloveens kampioenschap tijdrijden.

Botte de Bouilloire 22 september 2020 om 14:13

Misschien, maar zijn fiets stond wel meteen in de allerlichtste versnelling, dus dat zou juist suggereren dat ze met de tijdritfiets zo lang mogelijk door wilde rijden tot het niet meer kon…

Marco 22 september 2020 om 14:15

@JumbowintdeTour
Je weet toch dat je bij je profiel die schermnaam kunt veranderen? ;-)

JumbowintdeTour 22 september 2020 om 14:22

Serieus kan dat? Ik zat een beetje met mijn naam de laatste dagen. Dank, gouden tip!

JumbowintdeGiro 22 september 2020 om 14:25

Gevonden! Mijn oude naam was ook een te groot risico.

Marco 22 september 2020 om 14:50

@JumbowintdeGiro Hahaha super enige probleem is dat bij de oude berichten JumbowintdeTour blijft staan.. Je zit er je leven aan vast

vocsnor 22 september 2020 om 19:33

Is Jumbowintmisschienooitnogweleensdetour te lang?

Maarten_85 23 september 2020 om 10:24

Geen idee, vocsnor. Misschien lukt zelfs de naam JumbowintmisschiennooitmeerdeTourmaarzedoenhetdanwelmetAlbertHeijn.

JumbowintdeTour 22 september 2020 om 14:19

Lijkt me vervelend om ploegleider van Jumbo te zijn nu. Bovenop het verlies krijg je bakken met kritiek. En 90% daarvan is oerdom, maar wordt wel geuit door oa vergeetachtige journalisten, ploegleiders van andere teams en analisten die ervoor betaald krijgen.

molovin 22 september 2020 om 14:22

En prominenten als Wiggins en Merckx die denken dat WvA de tour had kunnen winnen…

Maarten_85 23 september 2020 om 10:29

Het is vooral ook vervelend omdat velen onder hen zich ook tijdens de Tour al vragen stelden over de tactiek van TJV. Maar ja, toen counterden jullie dat die stomme Belgen alleen maar WvA wilden zien schitteren. Nu 'blijkt' hij niet alleen zijn eigen benen, maar ook die van zijn ploegmaats te hebben opgeblazen.

ebl 22 september 2020 om 14:22

iedereen gaat vast weer roepen dat Bruyneel opgewarmde prak serveert, blablabla en etcetera, maar ik vind het wél een hele goede column.
Ook een spijker op de kop wat betreft de slimste actie van UAE voor de toekomst, Majka maar ook wat betreft TJV. Als ze écht wat willen in Nederland, kan je beter met Dumoulin of een andere Nederlander podium pakken dan winnen met Roglic. Dan nu Roglic duur verkopen, Poels halen als Gesink nr2, en zo wat meer troepen bijeenbrengen met een RoodWitBlauw vlaggetje voor de naam werkt alleen maar positief. Ook in Nederland is er talent voor de toekomst in de rondes (oa. Inkelaar) en met Kuss en Der Toni hebben ze ook buitenlandse powerhouses in huis

Romāns Vainšteins 22 september 2020 om 14:27

De column is ok maar mist de aansporing om in waaierritten met alle hens aan dek door te blaffen ipv dit aan de aangewezen knechten te laten. Ze zaten daar met hun 3 beste tijdrijders in de spaar stand vooraan.

boenk 22 september 2020 om 15:27

Ik vind Roglic als tijdrijder toch overschat. Begrijp me niet verkeerd, hij is één van de 10 beste tijdrijders, maar ook in de Giro waar hij volop ging voor het AK, was hij eigenlijk ik de tijdrit middenin, trager dan Campenaerts, en de tijdrit op de laatste dag, was hij ook helemaal niet zo goed. Het is zeker niet zoals een Wiggins, die in een tijdrit op een slechte dag nog altijd won.
Ik vind niet dat je zo maar even kan stellen dat hij op een “normale dag” een halve minuut sneller zou gereden hebben dan Dumoulin. Misschien in de eerste week, maar niet in de derde week. En dan weet je dat er met een tijdrit niet veel hoeft fout te lopen (los van je eigen prestatie) waarmee je snel een minuut verliest. Een schuiver, een lekke band… En dan heb je aan 57 seconden niks. Dus ik ben ook van mening dat Jumbo meer had moeten doen om actief de kloof verder uit te diepen.

Martino87 22 september 2020 om 16:48

Toch wint hij in de rondjes van een week vrij regelmatig een tijdrit. In de grote ronden lijkt het inderdaad vaak wat minder naar het einde toe. Volgens mij zijn de grote ronden voor hem gewoon net iets te lang, want dat oppermachtige dat hij in de wedstrijden tot een week heeft zie je toch eigenlijk niet in de drieweekse wedstrijden.

GinneR 22 september 2020 om 17:21

Dit is apart: “onterechte kritiek” noemen, en daarna zelf 3 kritiekpunten noemen:
1. Schaduwkopman opofferen
2. Pogacar tijd kado geven
3. Vergeten in de aanval te gaan

Dat is volgens mij (anders verwoord) precies hetzelfde als de “tactische blunders …., dom hebben gekoerst en Tadej Pogacar als negende wagonnetje in hun trein hebben meegenomen naar de Tour-overwinning.” Kritiek die Bruyneel dan weer niet deelt.

Jacob Lohof 23 september 2020 om 11:03

Vergeet 1 ding , Van Aert te hard de berg op.
Rookt zijn eigen kopman op!!!
Dit is geperfectioneerde Sky/Ineos???
Haha laat me niet lachen
Sky stevig tempo, maar kopman had nog genoeg energie over om in de aanval gaan!!!
En is ook nog saai!!!
2 kopmannen en dan kan altijd 1 in de aanval,maar van Aert had Tom al kapot gereden.
Als je zo combi bij Trek hebt Molema en Porte met een beter team zonder de Belgen
Tenminste op die manier met betere rijders hadden ze gewonnen

The Dude 22 september 2020 om 20:55

Mooi! Eerst de kritiek onterecht komen, en dan een hele stapel foutjes en fouten benoemen. Ik deel ze allemaal, alleen mijn conclusie is dat het team een berg fouten heeft gemaakt die wellicht de Tourzege heeft gekost. De belangrijkste: ervan overtuigd zijn dat een minuut voorsprong voldoende zou zijn. Of zoals Dumoulin het zei: deze zagen we niet aankomen.

MarcoB 22 september 2020 om 21:04

Achteraf is het mooi wonen!

Bruine Koersbroek 22 september 2020 om 21:25

Het contract van Roglic laten afkopen zou geen heel onlogische keuze zijn eigenlijk..

Meneer Frits heeft vorig jaar best wat op tafel gelegd om Dumoulin af te kopen bij Sunweb.. Heeft daarmee de meest aansprekende Nederlandse ronderenner binnengehaald. Om volgend jaar met hem als kopman naar de Tour te gaan, zal veel meer in Nederland losmaken dan wat nu met Roglic het geval was..

Pietspeed 22 september 2020 om 21:41

+1

Pietspeed 22 september 2020 om 21:26

JV heeft de Tour als vooraf bestempelde favoriet door menigeen in handen genomen en trachten te controleren a la Sky. Afgezien van pech, uitvallers etc, heb je alleen controle over je eigen team. Niet over de concurrentie. Roglic heeft mi het geweldige teamwork, nadat Dumoulin als schaduwkopman wegviel, niet beloond, afgemaakt. Als voetbalteam gallerieplay speelt cq superieur is, maar het niet afmaakt, dan schiet je er weinig mee op. Dan loop je de kans op een counter. Roglic heeft mi te passief gekoerst. Hij had vaker op t eind van een bergrit moeten aanvallen, er van uitgaande dat hij de sterkste was. Vaak blijkt aanval beste verdediging, omdat je meestal ziet dat niemand van de concurrentie het vuile werk wil opknappen, en er ook te weinig samenwerking is. Nu was het plan van de marginal gains zonder je kaarten op tafel te leggen een misrekening. Als veruit de sterkste ploeg hadden ze dat taktisch gewoon beter moeten uitspelen. Idd via bijvoorbeeld een aanvallende Dumoulin of Kuss, of actievere Roglic. Uiteindelijk is er behoorlijk geprofiteerd van alle energie die JV in de koers stak, meestal door het wagonnetje aan te hangen. Of was Roglic toch niet zo sterk als het leek? Want waarom oppert Bruyneel nu opeens dat hij naar UAE 'moet' vertrekken. Lijkt net alsof JV van Roglic af wil en focus op Dumoulin, Van Aert, Kruijswijk en Oomen legt.

Dude 22 september 2020 om 21:35

Leuke opinie om te lezen, al komt het slot met Roglic naar UAE wat uit de lucht vallen. Neemt niet weg dat het een leuke denkpiste is.

Blijft wel bijzonder hoe een klim van 5,9km het verschil maakt. Nu gaan analyses over foute keuzes, anders waren analyses over briljante keuzes gegaan.

Klein Verzet 22 september 2020 om 23:23

Ik vind de mening van Johan B even interessant als die van Lance G(underson). Niet. Dus, niet gelezen.

ti-raleigh 23 september 2020 om 07:14

Pogacar laten gaan op de Peyresourde is geen fout. Op dat moment was nog niet bekend hoe andere concurrenten (vooral Bernal) er voor stonden. Als Roglic het gat dicht rijdt met Bernal op de bagagedrager en Bernal wint vervolgens de Tour………..
Pogacar leek op dat moment niet het grootste gevaar, simpel.
Ook Dumoulin had geen andere rol kunnen spelen. Hij begon pas met goed te fietsen nadat hij zijn kopmanschap had opgegeven. De druk was weg.
Roglic heeft al honderdduizend keer aangegeven dat hij zich prima voelt bij TJV. En andere renners gaan voor hem door het vuur, dat heeft deze Tour wel bewezen, gezien het aantal kilometers op kop. UAE is geen optie. Daarnaast hebben we allemaal de mentale toestand van Dumoulin gezien. Roglic is nodig om grote rondes te kunnen winnen.

JdS 23 september 2020 om 09:30

Correctie op Johan Bruyneel. Het contract met Pogacar is niet na de TdF overwinning verlengt. Dat contract is in het voorjaar van 2019 verlengt na Algarve. Na de Ronde van Spanje aan het eind van 2019 is het nogmaals opengebroken en verbeterd en verlengd tot en met 2024.

Je hele team oproken door keihard op kop te rijden in klimmen en de concurrentie te vermoeien is een prima tactiek als je eigen kopman de sterkste is. De vermoeidheid van je eigen kopman neemt relatief minder snel toe dan bij de concurrenten en in de finale kan je kopman (Roglic) dan een groter verschil maken. Echter als de concurrentie even sterk of sterker is (Pogacar) dan levert die tactiek geen voordeel op maar wel een extra vermoeide ploeg en kopman op.

TJV had echt de sterkste renners in moeten zetten om de concurrentie meer aan het werk te krijgen. Dat hebben ze niet gedaan.

Pogacar had in de Ronde van Spanje 2019 al laten zien dat hij in de 3e week uitstekend in vorm is. Nu een jaar later laat hij dat in de Tour du France weer zien.

Headlines

Materiaalzone

Populair