Opinie | De verkeerde risicoanalyses van Jumbo-Visma

Opinie | De verkeerde risicoanalyses van Jumbo-Visma
maandag 21 september 2020 om 07:00

Ze hadden op alle fronten de beste kaarten, maar uiteindelijk bleek er slechts één troef om uit te spelen. De luxe waar Jumbo-Visma in 2020 op rekende, kon in hun belangrijke missie geenszins worden verzilverd.

Met Primož Roglič, Steven Kruijswijk en de nieuwe aankoop Tom Dumoulin had de Nederlandse wielerploeg in liefst drie kopmannen voor de Tour de France geïnvesteerd, die alle drie bereid waren om zich aan het hogere doel ondergeschikt te maken. Aan de finish van de eerste echte bergrit in Loudenvielle blijkt dat het team nog maar één man en één tactiek heeft om de gele trui daadwerkelijk naar Parijs te brengen.

Eén strijdplan
De kracht van drie kopmannen kan het best worden uitgebuit wanneer de concurrentie niet weet in wie ze zich moeten vastbijten. Dat tactische wapen heeft Jumbo-Visma uiteindelijk nooit kunnen inzetten. Kruijswijk liep op de voorlaatste dag in de Dauphiné bij een val in de afdaling van de Col de Plan-Bois een scheurtje in zijn schouderblad op, terwijl Dumoulin al in de eerste Tourweek de strijd tegen zijn twijfels verloor.

Vanaf de top van de Col de Peyresourde was er nog maar één strijdplan: Primož Roglič zo goed mogelijk op de slotklim afzetten en dan moest de Sloveen uiteindelijk zelf proberen om een maximaal aantal seconden bij elkaar te sprokkelen. In die koerswijze groeide het team van de ‘killerwespen’ zelfs uit tot een geperfectioneerde versie van de Sky-trein.

Zelden was een team zo oppermachtig in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Het geel-zwart domineerde oppermachtig alle bergritten. Het legde met mannen als Robert Gesink, Wout van Aert, Tom Dumoulin en Sepp Kuss zo’n verschroeiend tempo op, dat de concurrentie zodanig naar adem hapte dat het idee om aan te vallen als sneeuw voor de zon verdween. Het werd niet de Tour van de aanvallers, maar ‘La Grande Boucle’ van de afvallers. En kopman Roglič zelf hoefde pas in de laatste honderden meters aan te zetten, om zo op vrijwel alle rivalen keer op keer seconden tijdwinst te boeken.

Roglič pakt op de Col de la Loze 17 seconden op Pogačar – foto: Cor Vos

Misrekening
Jumbo-Visma en Roglič maakten in hun ogen de perfecte risicoanalyse. Het team vroeg zich af hoe hun kopman met een minimale energieverspilling een zo veilig mogelijke voorsprong opbouwen. Na de beklimming van de Puy Mary in de Auvergne was Tadej Pogačar in hun ogen de enig overgebleven concurrent. De zeventien seconden achterstand die hij op de steile Col de la Loze aan zijn broek kreeg van Roglič, werd bij de supermarktformatie enigszins hoogmoedig als het binnenhalen van de Tourzege gevierd. Een verschil van 57 seconden was voor de afsluitende tijdrit een ‘veilige’ marge.

Het bleek een complete misrekening. Ten eerste een onderschatting van de ongekende mogelijkheden van Pogačar. Er was geen les getrokken uit de Vuelta a España van vorig jaar, waar de toen 20-jarige Sloveen op de voorlaatste dag in de bergrit naar Plataforma de Gredos enorm uithaalde.

Liefst 35 kilometer reed ‘Pogi’ in deze twintigste rit solo, en hoe hard er ook achter hem werd achtervolgd, hij hield een voorsprong van ruim anderhalve minuut op de allerbesten. Het tekent dat zijn recuperatievermogen van een uitzonderlijk hoog niveau is. Daarom durfde men bij UAE Emirates de tijdrit naar La Planche des Belles Filles ook als dé D-day van deze te bestempelen.

Allan Peiper
Een tactiek die bij UAE Emirates uitgestippeld is door Allan Peiper. De naam van de Australische ploegleider, die vloeiend Nederlands spreekt door onder andere zijn jaren in dienst bij Peter Post, is diverse keren bij Jumbo-Visma genoemd als mogelijke versterking van het technische kader.

De 60-jarige Australiër staat bekend als een briljante tacticus en hij heeft zich de afgelopen maanden vooral om Pogačar ontfermd. Toch heeft Jumbo-Visma het niet gedurfd om deze ‘vreemdeling’ aan te nemen, maar koos men voor personen waarvan men zeker wist dat ze binnen de vertrouwde ‘familie’ pasten.

Waar Pogačar op de persconferentie zaterdagavond zijn recuperatievermogen als misschien wel zijn belangrijkste wapen bestempelde, is van Roglič bekend dat hij wel vaker een slechte dag in de slotweek van een grote ronde heeft. In de Tour van 2018 verspeelde hij op de laatste zaterdag, in de tijdrit naar Espelette, een podiumplaats. En vorig jaar zag hij de Girozege in de slotweek in rook opgaan.

Daarom werden er al vraagtekens geplaatst toen hij begin augustus oppermachtig koerste in de Tour de l’Ain en de Dauphiné. Was hij vorig jaar in de aanloop naar de Giro d’Italia immers ook niet te vroeg in vorm met zijn dominante optreden in de Ronde van Romandië? Op ruim veertig dagen voor het einde van de Tour demonstreerde hij dit jaar in de Rhône-Alpes in de voorbereidingswedstrijden al een topconditie. Dit in tegenstelling tot Pogačar, die pas in de Dauphiné dag na dag beter ging fietsen, maar niet in de buurt kwam van een zege.

Roglič verloor de gele trui op La Planche des Belles Filles – foto: Cor Vos

Donderslag bij heldere hemel
Toch kwam voor vrijwel iedereen de nederlaag van Roglič op de klim van La Planche des Belles Filles als een donderslag bij helder hemel. Waar Pogačar zichzelf overtrof, bleef Roglič duidelijk onder zijn mogelijkheden. Binnen de ploeg giste iedereen naar de reden van de mindere dag van hun kopman.

Was het de vermoeidheid in de derde week van een grote ronde? Was het de stress voor het allesbepalende uur? Had hij iets onder de leden? Was het de tol van alle verplichtingen behorende bij elf dagen gele trui? Het waren vragen waarop niemand dit weekend een antwoord durfde of wilde geven.

In stress geloof ik niet direct. Reeds negen rittenkoersen heeft Roglič op zijn naam geschreven. Dan moet je ondertussen de druk van het verdedigen van de leiderstrui kunnen verdragen. De renner uit het steenkolengebied van Trbovlje is daarbij een enorme koele kikker, die zich normaal door niets en niemand uit het veld laat slaan.

Het incident rond het wegsturen van hoofdcoach Merijn Zeeman tekent wel dat er enige stress in het begeleidingsteam heerste. Al overheerste bij iedereen zeker het vertrouwen in een goede afloop. Wanneer er nog enige twijfel zou zijn geweest dat deze missie kon mislukken, had Zeeman zich tijdens de afsluitende tijdrit waarschijnlijk nooit laten volgen door een cameraploeg van de NOS.

Unieke kans
Prijs de dag niet voordat het avond is, is een gezegde dat ze binnen het team sinds 2016 toch zeker moeten kennen. In de Giro d’Italia leefde de toenmalige LottoNL-Jumbo formatie al helemaal op de roze wolk van Steven Kruijswijk, totdat een vrijwel zekere eindzege in de Italiaanse ronde verloren ging in een sneeuwmuur op de Colle del’Agnello. Die lessen zou je nu toch moeten terugzien.

Conditioneel had ik ook niet het gevoel dat Roglič aan het einde van zijn latijn zat. Juist op de Col de la Loze en de Montée du Plateau des Glières, de twee lastigste beproevingen van de Alpen, toonde hij zich heel overtuigend. Het was duidelijk dat de Sloveen de baas van het peloton was en met zijn geprezen tijdrijderscapaciteiten hoefde hij geen angst te hebben voor de laatste beproeving.

Misschien was de overtuiging dat het goed zat wel bij Jumbo-Visma té groot. Tactisch heeft men voor de meest veilige, maar ook voor de meest ‘simpele’ tactiek gekozen. Achteraf, met de nadruk op achteraf, kun je zeggen dat Jumbo-Visma met het dominante rijden op kop van het peloton Tadej Pogačar drie weken lang op sleeptouw heeft genomen. Achteraf heeft de winnaar echter altijd gelijk, terwijl men bij de verliezer met een vergrootglas naar mogelijke fouten gaat zoeken.

Roglič naast Tourwinnaar Pogačar op het eindpodium – foto: Cor Vos

De pijn van deze nederlaag zal groot zijn. De enorme indruk die Jumbo-Visma de afgelopen weken in de Corona-Tour heeft gemaakt, mag echter niet worden vergeten. Dit optreden moet de bouwsteen voor veel nieuwe successen zijn. Al is ook wel duidelijk geworden dat de nieuwe generatie, met voorlopig Pogačar, Egan Bernal en Remco Evenepoel voorop, een enorme stempel op de komende jaren gaat drukken.

Dit realiserend, wordt duidelijk dat Jumbo-Visma de afgelopen weken een unieke kans heeft gemist om de heilige gele graal, de hoogste prijs in de wielersport, binnen te halen.

Dit artikel delen:

112 Reacties

Westland95 20 september 2020 om 20:54

Dumoulin was gewoon niet goed genoeg om schaduwkopman te zijn. En ik schat Kruijswijk niet hoger in dan Dumoulin.

Gras 21 september 2020 om 09:12

Klopt, dit is een nogal makkelijke copy paste actie van wat Patrick Levrevre zei in Vive le Velo.

Twee opmerkingen.

1. Waar waren deze hoeders van de zuivere strategie tijdens de Tour? Toen was Jumbo het al aan het verknallen zo stelt men. Of is dit puur achteraf gehypotheseer, zodat je er niet naast kunt zitten qua uitkomst. Die luxe had Jumbo inderdaad niet.

2. De denkfout hierin is dat de andere strategie net zozeer een spiegelkant heeft. Namelijk dat wanneer je niet een hoog tempo oplegt en de mensen opoffert voor de kopman, dat niet alleen je eigen ploeggenoten kunnen aanvallen, maar ook alle concurrenten die je juist hebt geëlimineerd. Dus een Lopes, Porte, Mas etc. En hoe meer tijd die pakken, hoe meer je die ook in de gaten moet houden. En dus hoe meer Pogacar daar gebruik van kan maken.

Levevre kwam ook al met deze insteek, maar ook met de luxe die verantwoordelijkheid niet te hoeven dragen. Hij stuurt traditioneel een vrijbuitersploeg aan. Hij heeft niets met een Tour die dictatoriaal wordt geleid zoals door US Postal, Sky, Ineos, Jumbo. Sterker nog, hij gooide gelijk maar weer de arrogantie en niet sympathiek kaart op tafel.

Wat mij betreft vlucht je dan weg in makkelijke, om niet te zeggen vrij verwerpelijke platitudes.

Als Jumbo zo had gekoerst en Pogacar had de Tour gewonnen, omdat hij met deze tijdrit eigenlijk niet te verslaan is door wie dan ook, had Jumbo ook gefaald in de ogen van critici en had men verzuimd om verantwoordelijkheid te nemen met de beste ploeg in de Tour. Of i.d.

De hele aanpak klopte, zelfs tegen een vrij absurd sterke jongeling in het hooggebergte, op de laatste klim in de slottijdrit na. En ook daar was geen fietswissel, helm of versnelling tegen op gewassen.

Geit in mijn Kelderman 21 september 2020 om 10:26

@ Gras. Sorry maar het argument ‘waar waren ze tijdens de Tour?’ is bull. Genoeg reaguurders hier op de burelen gezien, en opiniemakers elders die al aangaven dat Jumbo z’n strategie wat riskant, dom en eenzijdig was toen Roglic met voorsprong rondreed. Dit nu allemaal afdoen als captain hindsight doet niet recht aan het valide argument dat al tijdens de Tour telde: als je als Jumbo de Sky tactiek hanteert van en bloc naar boven rijden zonder daadwerkelijk aanvalsplan riskeer je kleine verschillen bij de laatste TT.

Mad 21 september 2020 om 11:00

Sterke analyse Gras.

Team Jumbo Visma heeft hun middelen gewoon perfect ingezet. Eigenlijk heb ik Roglic geen enkele dag écht uitzonderlijk erg sterk zien rijden. En ondanks dat had hij toch een minuut voorsprong opgebouwd voor die beslissende tijdrit. In elk normaal scenario zonder pech zou dat gewoon genoeg zijn.

Roglic reed absoluut niet de beste tijdrit van zijn leven, en het demotiverende nieuws van zijn tussentijden (of beter gezegd: die van Pogacar) zal daarbij zeker niet geholpen hebben. Ondanks die mentale uitputtingsslag reed hij de 5e tijd, en deed er slechts een halve minuut langer over dan Dumoulin. Eerlijk is eerlijk, na 3 weken afzien is dat gewoon een prima tijd.

Niemand had kunnen voorzien dat Pogacar na die 3 weken nog zó ongeloofwaardig hard zou kunnen rijden. Hij had na de 30 kilometer 'vlakke' aanloop al de 2e tussentijd: slechts 1 seconde achter specialist Dumoulin.

En toen kwam die klim met in de kantlijn het duel om de bolletjestrui. Carapaz heeft die hele vlakke aanloop zijn energie kunnen sparen. En ondanks dat was Pogacar op de klim gewoon 1 minuut en 9 seconden sneller dan de Giro-winnaar van vorig jaar. Dat is 7% sneller!

Ter vergelijking: zijn klimtijd op dit segment op Strava is een halve minuut (!) sneller dan iemand hier ooit is geweest onder de meest perfecte omstandigheden…
(Die KOM staat overigens sinds zaterdag op naam van ene Richie Porte die zijn tijdrit wel geüpload heeft. Porte was daarmee 21 seconden sneller dan de oude toptijd van Pinot).

Zo'n onmenselijke tijdrit daar valt niet tegenop te fietsen, plannen of analyseren. Dat tart alle logica. Dan ben je gewoon terecht de kampioen.

Ik hoop voor alle andere "kanshebbers" dat Pogacar niet meedoet op het WK, in welke discipline dan ook…

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:12

Achteraf is het altijd makkelijk praten. JumboVisma had een goede strategie, maar die pakt helaas net verkeerd uit. In die etappe waar Pogacar 40 seconden pakt had Roglic wellicht moeten volgen als hij kon, maar vergeet niet dat op dat moment ook Bernal, Mas, Lopez, Landa en Porte kort in het klassement stonden. En als Roglic wel de tour wint zou iedereen de ploeg prijzen om deze strategie en zouden er in de toekomst nog meer ploegen met dezelfde strategie komen. Men balanceert op een dun koord.

Geit in mijn Kelderman 21 september 2020 om 11:23

Sorry, maar zo goed was de tactiek van JV helemaal niet. Daar waren de meningen al flink over verdeeld toen Roglic dominant in het geel rondreed en Jumbo iedere bergetappe de kastanjes uit het vuur aan het halen was. De take die nu opeens populair is ‘iedereen was voor zaterdag zo lovend over JV, dus dan kan je nu niet opeens kritisch zijn’ is echt heel erg lui en ver bezijden de waarheid.

roeleur 21 september 2020 om 13:14

@Mad "Niemand had kunnen voorzien dat Pogacar na die 3 weken nog zó ongeloofwaardig hard zou kunnen rijden." Is dat zo? Vorig jaar reed Pogacar op de voorlaatste dag een solo van 35 km en reed alle favorieten incl. Roglic op meer dan 1.5 min. Misschien was dat ook al ongeloofwaardig maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

mocca 21 september 2020 om 13:51

Blijf het mooi vinden, Lefevere die over arrogantie begint.

Mad 21 september 2020 om 15:42

@roeleur: De situatie in die Vuelta was natuurlijk heel anders, en een rit in lijn is wat mij betreft ook niet te vergelijken met een tijdrit. Maar dat Pogacar hard kan fietsen staat niet te discussie. Hij was in ieder geval een kanshebber om de rit te winnen en kreeg daarom ook 2 sterren in de voorbeschouwing op wielerflits.

Dat het verschil tussen Pogacar en de rest zó verschrikkelijk groot is, is gewoon heel erg bijzonder. Maar volgens mij is iedereen het daar ook wel over eens. We hebben het hier over tijdrijders en klimmers die op eigen terrein op minuten worden gereden, en dat ná 3 weken koers.

Het artikel suggereert dat dit een verkeerde risicoanalyse zou zijn van Jumbo Visma, en daar ben ik het niet mee eens. Na het wegvallen van Kruijswijk en plotseling ook Dumoulin moest de tactiek worden aangepast. Roglic was deze tour simpelweg minder goed dan Pogacar. Dat Jumbo Visma met deze tactiek toch nog heel erg dicht in de buurt is gekomen pleit juist vóór hun risicoanalyse, en niet ertegen.

Los daarvan ben ik ergens ook wel blij dat het nu uiteindelijk eens niet loont om 3 weken met zo'n robottrein op kop te rijden… Hopelijk volgend jaar toch een andere tactiek ;-)

peterwinnen 20 september 2020 om 21:02

Terechte analyse, met de kanttekening dat deze analyse er tot zaterdag ver in de middag heel anders uit zag. Wie dit had voorspeld, moet of een enorme wielerkenner zijn of zo snel mogelijk zijn geluk in het casino gaan verzilveren.

Poeksel 20 september 2020 om 21:09

Sterker nog, zaterdag was de slotzin van RK nog [in tegenstelling tot andere Nederlandse teams] “kunnen de huidige landgenoten binnen Jumbo-Visma wel hardop zeggen dat hun gele missie geslaagd is.”

peterwinnen 20 september 2020 om 21:14

Klopt, dat bedoel ik, maar 99,99 procent van alle volgers, kenners en fans had die zin zo opgeschreven. Alleen de moeder van Pogacar niet denk ik.

bobby bobsma 20 september 2020 om 21:25

Op de voorlaatste dag van de Vuelta vorig jaar reed hij ook 1:40 weg van Roglic.

Gilberto 20 september 2020 om 21:42

Poeksel, wie is RK? Hou eens op met die afkortingen…

Daboytommy 20 september 2020 om 21:50

@Bobby, en 2 dagen daarvoor verloor hij 1 minuut. Pocagar stond toen al ruim achter en mocht ook de ruimte hebben.

Wheely 20 september 2020 om 22:22

@Gilberto
Nou, wie o wie zou RK nou kunnen zijn? Je mag drie keer raden!

Gilberto 20 september 2020 om 22:31

Wheely ik zou het echt niet weten en vind die afkortingen vaak ontzettend vervelend

Lalsacien 20 september 2020 om 22:36

Rick Karsdorp? Roy Keane?

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 22:44

Richard Klugge?

Poeksel 20 september 2020 om 23:24

The Hoffs!

Panache 21 september 2020 om 08:34

Mensen die zo graag willen dat anderen hun mening lezen moeten beseffen dat onbekende afkortingen hun doel voorbij schieten. Het is ook een tikje egoïstisch “ik wil geen moeite doen de naam volledig op te schrijven, maar verwacht wel dat jij als lezer moeite doet om dit bericht te lezen en de naam te ontcijferen”.

lathumnees 21 september 2020 om 09:31

irritant, die afkortingen idd. Moest zelf ook even nadenken, maar hij bedoelt de schrijver van het stuk, Raymond Kerckhoffs.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 21:03

Prijs de dag niet voor het avond is, natuurlijk Raymond.. Maar lees ook je vorige column even terug..

Jacob Lohof 20 september 2020 om 21:06

Dumoulin had die ene dag niet op kop moeten rijden en daardoor teveel tijd verloor.
Als hij in dezelfde groep als Molema was binnengekomen dan hadden ze hem nog kunnen uitspelen.
En ik den dat Gesink en Van Aert een te hoog tempo fietsten

Dikke Vrouw 20 september 2020 om 22:19

Daar in die rit is het inderdaad misgegaan

Eljorro 20 september 2020 om 22:52

Dat was fataal. Niemand verwachtte dat hij daar zijn laatste krachten zou verspelen. Het was ook niet de afspraak.

JumbowintdeTour 20 september 2020 om 23:43

Aike Visbeek zei dat hij het zou premanagen ofzo.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:15

Dan was de tour wellicht anders gelopen, maar het blijkt dat Pogacar uiteindelijk toch gewoon de sterkste is na 3 weken.

Rudie Marien 20 september 2020 om 21:07

Met Bernal, Pogacar en Evenepoel wordt het voor TJV zo goed als onmogelijk om de komende jaren de tour te winnen, tenzij ze nog een vierde wonderkind vinden.

FDJ 20 september 2020 om 22:48

Bernal blijkt ook zwaktes te hebben, Pogacar moet eerst maar eens bevestigen, zie Bernal dit jaar. Aan de top komen is makkelijker dan er blijven en Evenepoel heeft nog niets bewezen in een grote ronde en in een opeenvolging van grote cols dagen achtereen.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:17

Men zei in 2014 ook dat Quintana de komende jaren de Tour ging domineren. Nooit gebeurd, dus kom nou niet weer met dit soort aannames dat JumboVisma de Tour niet meer wint.

peervaneynthoven 20 september 2020 om 21:10

Simpel, Pogacar was (vaak) de negende man in de TJV trein en tijdens de tijdrit trapte hij wattages die nog niemand eerder heeft getrapt! Dumoulin en VanAert op 1.20 en 1.30 achter zich laten ( en eigenlijk ook Roglic in goede doen) is een extreme prestatie waarbij alle tactische bespiegelingen (altijd achteraf Kerkhoffs!) geen functie hebben.

Vlinder 20 september 2020 om 21:52

Wat een fijne en realistische bijdrage Peer!

toiletduck 21 september 2020 om 09:19

Precies dit. Meer woorden hoef je hier niet aan vuil te maken.

Merlinappa 20 september 2020 om 21:14

Captain Hindsight strikes again!

Unpaved 21 september 2020 om 14:16

prachtig, zo is het…

S. Morgenstern 20 september 2020 om 21:45

Kerckhoffs kon zichzelf niet snel genoeg verlossen van dat ongemakkelijk positief doen over Jumbo Visma. Even wat oude stukjes gezocht, Steven vervangen door Alain en verzenden maar…

Pingu007 20 september 2020 om 21:47

Toen ik Plugge donderdag over 90-95% zekerheid hoorde dacht ik al hoe kun je dat nou zeggen in deze sport??

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 22:03

Parijs is nog ver, onthoud het nou Plugge!!

Jacco van Stierop 20 september 2020 om 22:06

Nou, dat klonk al een stuk voorzichtiger dan Tankink destijds.

xistnc 20 september 2020 om 22:13

Maar je vond het toen niet nodig om dat hier te melden en nu, achteraf, wel.

Panache 21 september 2020 om 08:41

Dus nu die 5-10% uitkomt dan is dat een argument dat dit percentage dus groter had moeten zijn wil je zeggen?

Dude 21 september 2020 om 08:50

Plugge geeft in een interview antwoord op de vraag: “van 0-100%, hoe groot is de kans dat Roglic wint in Parijs”. Plugge geeft ook direct aan dat er nog spannende dagen aankomen, dat hij vertrouwen heeft maar ook dat ze scherp moeten blijven. Met de kennis van toen een normaal antwoord, was toch gek geweest als hij 50/50 had gezegd. Dus een beetje flauw om daar achteraf in te blijven hangen.

En achteraf. Tja. “Achteraf kijk je een koe in z’n kont” zei mijn opa altijd.

Magikdatzeggen 20 september 2020 om 21:56

Scorebordjournalistiek…

Motorindefiets 20 september 2020 om 22:03

Ook vooraf had je kunnen weten dat poga de laatste week goed is en roglic daar moeite mee heeft… ga je dan in zo een zware tour keihard op kop fietsen om het allemaal nog wat zwaarder te maken of doe je dat niet?

Ik denk dat poga sws wel gewonnen had maar jumbo met als verantwoordelijke zeeman heeft totaal de verkeerde keuze gemaakt en heeft dus hard gefaald.

Als jumbo minder hard op kop gefietst had was roglic minder moe geweest de laatste dag en was het verschil minder groot geweest.

Jumbo had de tour zo ligt mogelijk moeten maken zodat het meer leek op een 2 weekse cours in plaats daarvan hebben ze het juist zo zwaar mogelijk gemaakt.

Denk wel bij een minder zware tour met meer vlakke tijdrit meters dumoulin (in topvorm) en Roglic een sterk blok is dat zeker niet kansloos is.

Eljorro 20 september 2020 om 22:55

Maar dan was de hele top 10 met Bernal nog gewoon kansrijk geweest.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:22

Achteraf is makkelijk praten he, Motorindefiets?

ti-raleigh 20 september 2020 om 22:06

Het ging fout in het hoofd van Primoz op de laatste dag. Heeft UAE dat ook opgenomen in het tactische plan?

Andreotti 20 september 2020 om 23:09

Nou, de stukjes van deze manier hoeven we ook niet meer te lezen. Afgelopen zaterdag werd de ploeg nog de hemel in geprezen en nu hebben ze de verkeerde keuzes gemaakt….

Ik hoop voor Wielerflits dat hij nog in zijn proeftijd zit zodat ze kostenloos onder dit contract uit kunnen….

Achteraf is altijd makkelijk praten natuurlijk maar laten we gewoon eerlijk zijn : wat Pogacar liet zien was gewoon buitengewoon sterk. De wattages die hij trapte. Ongelovelijk. Dat het een meestee klimmer was , wisten we al. Maar op het vlakke maar 1 tel achter Dumoulin en ruim voor erkende hard rijders als Cavagna, Van Aert etc.
tuurlijk Roglic zn tijdrit was niet zn sterkste, maar alleszinds heel degelijk nog, maarer was er gewoon een heel veel betr en dat had op voorhand bijna niemand verwacht.

Glorious 20 september 2020 om 23:21

Jumbo heeft het uitstekend gedaan, zeker 20 ploegen doen het minder, misschien wel het beste team na corona, Jumbo visma. Leren doen ze in alles en 5 jaar geleden waren ze het lachertje.

Cyclinglife 20 september 2020 om 23:24

De titel had ook kunnen zijn “de verkeede analyse/opinie van raymond over jumbo visma”.

Maar serieus, een heel verhaal, een hoop gezegdes. Maar geen antwoord op de vraag, wat ging er nu fout bij jumbo visma. Waarom verloren ze alles? Waar hebben ze het laten liggen? Ja hij was het 9e wagonnetje, hoe voorkom je dit? De vraag die ook beantwoord mag worden, is roglic, wel een echte grote ronde leider? Een koers van een week tot 2 weken vergt een andere leider dan voor een grote ronde.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:25

Denk dat Roglic al prima heeft aangetoond 3 weekse koersen te kunnen winnen. Achteraf blijkt dat Pogacar op individueel niveau gewoon sterker was dan Roglic. Men had met een 2 of 3 kopmannen strategie wellicht eerder kunnen gokken op mannetjes vooruit om Pogacar en zijn team op te roken, maar vergeet niet dat je dan het probleem hebt van de lachende 3e (Mas, Porte, Landa en Bernal deed ook nog 2 weken prima mee).

horsm 20 september 2020 om 23:30

Flauw van RK om te suggereren dat TJV zich ‘hoogmoedig’ rijk rekende. De pedante toon is wat misplaatst voor iemand die zelf net een column schreef waarin hij nb zelf klakkeloos schreef dat het team de buit al binnen had.

En die potsierlijke suggestie dat het team zich misrekend had toen het dacht dat 57 seconden ‘wel genoeg’ was. Alsof ze eigenlijk makkelijk nog meer tijd hadden kunnen pakken op Pogacar maar te laks waren om het te doen o.i.d. Wat een kul! Pogacar was gewoon te goed.

Ik begrijp ook niet welke ‘lessen’ uit de val van Kruijswijk In de Giro RK het team verwijt niet te hebben getrokken. Bedoelt hij dat als ze toen hadden geleerd dat het altijd nog mis kan gaan, dat het dan Roglic geel had gedragen in Parijs? Hoe dan? Dit is gewoon holle praat.

Ik vind dit een hele luie column. Ook erg lelijk in zijn taalgebruik.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:27

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Opportunistisch achteraf gelul waar niemand iets mee opschiet.

rogierb 20 september 2020 om 23:54

Roglic is ten onder gegaan aan de spanning. Het team heeft hem in een uitstekende positie gebracht voor de tijdrit. Dat hij het dan niet brengt kun je de ploegleiding niet kwalijk nemen.

peterwinnen 20 september 2020 om 23:59

Je kunt het Roglic ook niet kwalijk nemen. Die rijdt de hele Tour de France gewoon uitstekend, en eindigt in de afsluitende tijdrit 5e. Dat is niet top, maar zeker niet slecht. Normaal gesproken ruim voldoende voor de overwinning.

JP LeDouche 21 september 2020 om 00:55

'Jumbo durfde het niet aan met vreemdeling Peiper', '…koos voor personen die in de familie pasten?' Welke personen? Bron? Zou Roglic dan gewonnen hebben? Vanuit dezelfde stoerdoenerij zou het interessant zijn een opinie te lezen over hoe Jumbo verder kan verbeteren.

@Lessen sneeuwmuur Kruijswijk: 'It ain't over 'till the fat lady sings' waren de woorden van Plugge. Pot verwijt ketel.

Ik mis de video- en audiobijdragen van Youri en Maxim met onderbouwing, inhoud en liefde voor de koers.

horsm 21 september 2020 om 07:37

Ik zie ook niet op welke manier het aantrekken van Peiper hier een verschil had gemaakt. De tijdrit is nou juist het minst tactische aspect van het wielrennen.

Klerenhangerfan 21 september 2020 om 01:10

Dat Pogačar 6,9 watt per kilo ging trappen van kan niemand een tactische misser van Jumbo Visma noemen. Gewoon op waarde geklopt.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:29

Waar vind je deze info? Dat is gemiddeld over de hele tijdrit? Dat zou 455 watt gemiddeld zijn.

DrHugoBoss 21 september 2020 om 02:06

“Daarom was ik ook des te verbaasder dat Pogacar nog 1.20 minuut sneller reed. Dat niveau haal ik nooit. Ik kan misschien nog ergens een procent winnen, maar geen vijf procent.” – Tom Dumoulin

Wat Tom daar tussen de regels door zegt is precies de reden waarom het is mis gegaan.
Niemand zal het voluit zeggen, maar iedereen denkt het zelfde. Niemand wilt er aan toe geven omdat het de deceptie is waar in deze tijd niemand op zit te wachten en elk geloofwaardigheid te niet wordt gedaan die de sport nog heeft.

Voor nu is het bijzonder, buitenaards en geweldig wat we gezien hebben, wil ik er al te graag in mee gaan, helaas te vaak is die roze wolk uiteindelijk ook weer uit elkaar gespat. A feel good story is what we need, alles beter dan het saaie regime van een op dat moment heersende ploeg met helaas een saaie kopman met geweldige side-kicks in Tom, Wout en de rest.

https://forum.cyclingnews.com/threads/tadej-pogacar-and-mauro-giannetti.36206/

veel leesplezier

FritsvanHoefelen 21 september 2020 om 08:23

Dumoulin heeft ook meerdere keren afgevraagd wat van Aert allemaal aan het doen was. #rozewolk

Cochise 21 september 2020 om 09:57

Samenvatting na het leesplezier:
1. Pogacar trapt uitzonderlijk hoge waarden
2. Gianetti is de manager van UAE
1+2: Pogacar is gedopeerd

Ik zal nooit m’n hand in het vuur steken voor mensen die ik niet ken maar ik zou als wielerliefhebber ook geen lol meer beleven als ik elke “uitzonderlijke” prestatie op die manier moet bekijken. Ja hij rijdt klimtijden uit dopingjaren van de tabellen. Ja 6,8W/kg is extreem. Ja 1863HM per uur klimmen is extreem. Maar als dat een bewijs van dopinggebruik is dan zouden ook alle wereldrecords die in het atletiek of zwemmen worden gebroken per definitie verdacht moeten zijn want “sneller dan in tijden dat er doping werd gebruikt”.

Ik ga dan ook graag verder door op zo’n verhalen. Als Pogacar gedopeerd wordt door de ploegmanager, waarom dan alleen hij? Waarom rijdt Aru en zelfs De La Cruz dan al maanden rond als een natte dweil? En waarom het dan zo spannend maken? Of denken we nog dat er zo’n flesje toverdrank bestaat dat je ’s morgens opdrinkt waardoor je de rest van de dag 10km/h rapper rijdt? Ze hadden er dan maar twee flesjes van (eentje op de Peyresourde, eentje voor de tijdrit)? Want de dag voor de tijdrit moest hij nog harken om het wiel te houden van Roglic. Voor alle duidelijkheid: zo werkt doping niet (meer).

Jean Dumas 21 september 2020 om 04:17

Veel had Jumbo er niet aan kunnen doen, nadat de andere troeven Steven en Tom afhaakten. Waarschijnlijk wilde Roglic zelf afwachtend koersen om zo min mogelijk energie te verspillen, maar wat als hij meer had aangevallen of kunnen aanvallen? Was hij dan beter geweest op de Planche? De 40 verloren seconden op de Peyresourde waren niet genoeg geweest voor Tourwinst; in de rit naar de Grand Colombier was Poga beter aan de finish.

mus van de maasstad 21 september 2020 om 07:14

Geniale man hoor die peiper

“Pogi, here is my plan. You ride 6.9w/kg on the planche de belles filles and ride all the world leaders in the ITT to shit”

horsm 21 september 2020 om 07:39

Hahaha

Geurt Harm 21 september 2020 om 08:28

Dumoulin hoort flink op zijn donder te hebben gehad, omdat hij eigenhandig de uitgestippelde weg naar de Tourzege om zeep hielp. Als hij die dag gewoon in de buurt was gebleven had men in week 3 nog altijd twee troeven kunnen uitspelen.
En verder was de tactiek gewoon heel zwak. Men maakte van elke beslissende étappe een afvalrace maar zocht nooit zelf de aanval om voorsprong te pakken. Er zat geen enkele creativiteit in de plannen. Terwijl iedereen kon zien dat Pogacar de hele Tour de beste renner was. Toen hij aanviel in de Pyrenéen had men op het wiel moeten zitten; je laat je concurrent niet gaan, ook niet als hij net tijd heeft verloren in een waaier.

dnns1973 21 september 2020 om 08:55

Waarschijnlijk konden ze niet beter hij heeft het een aantal keer geprobeerd om voor een etappe zege te gaan maar werd er 1 keer opgelegd door pogacar en ook in de bergrit op woensdag hebben ze geprobeerd poga te breken maar dat lukte ook niet normaal gesproken had de marge ook genoeg geweest die 90% is niet uit de lucht gegrepen is goed te onderbouwen.

Brummel 21 september 2020 om 09:53

Pogacar was niet de hele tour de beste renner. Hij was wel een groot deel van de tour de beste klimmer, en richting het einde van de Tour eigenlijk niet meer… tot hij die wonderbaarlijke tijdrit reed.

Gilberto 21 september 2020 om 10:00

Het komt er een beetje op neer dat volgens jou Jumbo/Roglic ‘gewoon’ maar eventjes meer tijd had moeten pakken’ en ‘gewoon’ Pogacar niet weg moet laten rijden.
Alsof het allemaal zo makkelijk en vanzelfsprekend ‘gewoon’ is. Schei daar toch eens mee uit

Laatste man 21 september 2020 om 08:34

Verschrikkelijk nietszeggend stuk. Het spijt me, maar voor mij heeft deze 3 weken aangetoond dat de twee opinieschrijvers niks toevoegen aan WF. Waar Bruyneel af en toe nog wat nieuws of zinnigs zegt, is het bij Kerckhoffs echt dramatisch gesteld. Achteraf gepraat.

Magikdatzeggen 21 september 2020 om 09:42

Helemaal mee eens. Jammer dat deze man mede-eigenaar van Wielerflits schijnt te zijn geworden. Het niveau daalt hierdoor zienderogen.

Gilberto 21 september 2020 om 09:51

Wij leden hebben het alleenrecht op achteraf lullen en open deuren intrappen, begrijp ik?

Romāns Vainšteins 21 september 2020 om 10:01

Ik ben het hier niet mee eens.

Bruyneel en Kerckhoffs leveren munitie voor het discussieforum en leveren gewoon, al dan niet gemeend, stukjes opinie aan. Eigenlijk hetzelfde als Zonneveld hoewel die het allemaal wat kunstzinniger aanpakt. Er ontstaat bij nagenoeg elk exemplaar een mooie discussie tussen de forumleden waarmee het fungeert als katalysator van de absolute kwaliteit alhier.

Zie het vooral ook als uitdaging om fraaie terechtwijzingen te plaatsen en niet als irritante wijsneuzerig.

Dude 21 september 2020 om 10:37

Opiniestukken kunnen best leuk zijn en het is goed als ze prikkelen om een discussie los te maken. Maar het lijntje tussen prikkelen en (onnodig) overdrijven is dun. Bij het lezen van de opiniestukken vraag ik me iets te vaak af of de teksten aannames of feiten zijn. In dit geval: vond Jumbo Visma hun risico analyse echt perfect? Vond men 57 seconden echt een veilige marge? Ik heb dit nergens zo gelezen en lees dit daardoor (wellicht onterecht) als aanname.

En dat maakt weer dat ik woordkeuzes zoals misrekening, onderschatting, hoogmoedig en dat er geen les is getrokken overdreven vind. Froome reed in rit 19 van de Giro in 2018 ook een solo van 80km, maar in de daarop volgende tour reed Froome 1sec langzamer dan Dumoulin in de ITT. Misschien is het niet onmogelijk dat Pogacar 1min21 wegrijdt, maar heel waarschijnlijk is het zeker niet. De woordkeuzes vind ik hier dan onnodig overdreven en daardoor storend (of irritant wijsneuzerig :-)).

Romāns Vainšteins 21 september 2020 om 10:45

Ik vind in dit artikel met name de steek dat ze Peiper hebben laten lopen erg grappig. Ja, dat had 100% verschil gemaakt. Veel verder kun je niet komen in het begrip aanname.

Groetjesaandevoetjes 21 september 2020 om 11:33

Ik sluit me aan bij je Laatste Man, maar pas op, er zijn comments en accounts verwijderd door de redactie omdat kritiek op RK en JB blijkbaar niet mag.

Laatste man 21 september 2020 om 14:34

@Gilberto,
Nee zeker niet. Ik verwacht alleen wat meer van een ingehuurde professional dan achteraf praten en open deuren intrappen.

jonglins 21 september 2020 om 08:40

Ik vind het een nogal flauw om Kerckhofs te verwijten dat zijn inzicht is veranderd. Dat kan toch? Je mag toch op zoek naar redenen gaan als er iets gebeurt wat niemand verwacht.
Want werkelijk niemand geloofde in de kansen van Pogacar. Mag dan dus ook niemand TJV is verwijten?

Prima analyse van Kerckhofs.

Panache 21 september 2020 om 08:51

Je verwart een analyse met het uitvergroten van de waan van de dag.

Headlines

Materiaalzone

Populair