Vicedirecteur Pools ziekenhuis: “Jakobsen ademt zelfstandig en kan al zijn ledematen bewegen”

vrijdag 7 augustus 2020 om 16:03
Vicedirecteur Pools ziekenhuis: “Jakobsen ademt zelfstandig en kan al zijn ledematen bewegen”

foto: Cor Vos (archief)

Vandaag kwam het goede nieuws dat Fabio Jakobsen is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Paweł Gruenpeter, de vicedirecteur van het Poolse ziekenhuis waar de renner verblijft, is optimistisch over zijn herstel. “Als hij zo’n val overleeft, dan komt hij ook zeker terug in de sport.”

Gruenpeter doet zijn verhaal tegenover Poolse media. “We zijn heel tevreden met hoe het gaat. De patiënt is bij bewustzijn, hij ademt zelfstandig, hij kan al zijn ledematen bewegen en hij kan communiceren. Alleen praten lukt niet.” Volgens het AD weerspreken Poolse medici de geruchten dat Jakobsen na zijn ernstige val gereanimeerd moest worden.

De renner van Deceuninck-Quick-Step werd woensdag met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij sindsdien in een kunstmatige coma werd gehouden. Aanvankelijk wilden de artsen hem gisteren al laten ontwaken, maar uiteindelijk werd besloten die ingreep uit te stellen tot vandaag.

Deceuninck-Quick-Step, de ploeg van Jakobsen, heeft nog geen update gegeven over de huidige situatie van de jonge sprinter.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Sloth 7 augustus 2020 om 16:13

Geweldig nieuws

freirefreire 7 augustus 2020 om 16:19

Ik kan er niks aan toevoegen. Geweldig nieuws inderdaad. Geef die jongen alle tijd die hij nodig heeft. Als hij nooit meer fietst, is dat jammer, maar bijzaak. Het allerbelangrijkste heeft hij nog.

horsm 7 augustus 2020 om 16:15

‘1 uur gereanimeerd’ lijkt me dan een vertaalfout. Misschien een uur op Life-support ofzo.

In ieder geval: dit moet een enorme opluchting zijn voor naasten.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 16:52

gingen al verhalen de ronde dat het een vertaalfout was. schijnbaar liggen reanimeren en intuberen vrij dicht bij elkaar oid. Tenminste dat las ik hier? of op een andere wielren site

nickdt 7 augustus 2020 om 16:19

Dat is geweldig nieuws.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 16:19

Dat hij niet gereanimeerd hoefde te worden spreekt in zijn voordeel: de hersenen hebben dat waarschijnlijk nooit zonder zuurstof gezeten en dat maakt hersenschade onwaarschijnlijker.

Guushovd 7 augustus 2020 om 16:27

Heel goed nieuws, maar voel enige irritatie bij de berichtgeving van Renaat Schotte. Die man blijkt in situaties als deze meer een emotionele fan dan een journalist. Waarom brengt hij zo stellig naar buiten dat er gereanimeerd is als dat niet zo blijkt te zijn? Is niet de eerste keer dat hij dan wel te emotioneel dan wel te sensatiebelust communiceert over een gebeurtenis. Kan me even de specifieke gevallen niet herinneren, maar wel dat ik onthouden had zijn ‘feiten’ met een korreltje zout te nemen. En dat blijkt nu ook nodig te zijn geweest.

Veloburto 7 augustus 2020 om 16:36

Eens, met dit soort situaties moet je heel voorzichtig omgaan ivm privacy. Maar bijvoorbeeld ook het feit dat Fabio’s ouders dat kunnen lezen en gewoon fake news krijgen van een zogenaamde journalist

FDJ 7 augustus 2020 om 16:38

Heb zijn boek gelezen en heb het idee dat hij het ongeval van Wouter Weylandt nooit echt verwerkt heeft en gelijk in stress en paniek reageert… Daar was hij toen bij in de Giro. Wat ik heel goed kan begrijpen. Daarnaast heeft hij waarschijnlijk de bron van het reanimeren nu niet heeft geverifieerd. Mocht dit niet waar zijn. Dat is wel een fout.

Martino87 7 augustus 2020 om 16:58

Ja, hij vermeldde ook dat hij ‘vreesde voor de zaak’. Ik geloof niet dat hij op sensatie is belust, ik denk dat hij gewoon doodsbang was dat FJ zou overlijden.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 17:03

Hij zou dan wel weg mogen blijven van social media. Ik begrijp zijn gevoel heel goed. Heb zelf ook niet naar die sprint willen kijken, omdat ik weet hoe ik me voelde op die dag van Weylandts.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 20:31

Ik vind Renaat Schotte een van de beste en meest sympathieke verslaggevers, dat hij hierin verkeerd bericht is wellicht ook uit 2e hand, of hij kon het op afstand ook niet beoordelen wat er exact was, dan kan dat eventueel vertekend zijn.
Hoe dan ook, volgens mij was hij niet de enige die over de reanimatie berichtte…

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 20:36

Dan had hij helemaal redenen om terughoudend te zijn.

Guushovd 8 augustus 2020 om 07:36

Ik bekritiseer de professional Renaat Schotte niet de persoon. Als hij het emotioneel moeilijk heeft met zo’n val, geen probleem, begrijpelijk en dat geldt voor mij ook. Maar dan moet hij als professioneel verslaggever juist goed nadenken wat hij meldt. Er zijn heel veel mensen die op basis van de berichten over reanimeren dachten dat Jakobsen hersenschade zou hebben of misschien zelfs dood zou zijn. Dat soort berichtgeving heeft gevolgen.

Murcia 7 augustus 2020 om 16:38

Ik denk dat er ergens wel iets verloren gegaan is in de vertaling. De aanwezige arts vertelde dat door de verbrijzelde luchtpijp en het gebroken gehemelte intubatie enorm moeilijk was. Misschien is daar de verwarring ontstaan. Maar ik ben vooral opgelucht dat de berichten nu een stuk beter zijn. Natuurlijk weten wij nog niet hoe lang het verdere herstel gaat duren en of hij weer als prof kan fietsen. Maar gezien de eerste berichten en de beelden van de klap voelt dit al een beetje als een wonder voor mij.

Ben Geerts 7 augustus 2020 om 16:41

Gelukkig

fietsvriend 7 augustus 2020 om 16:43

Mooi nieuws maar mag dit zomaar gedeeld worden door een ziekenhuis directeur?

Monsieur vdS 7 augustus 2020 om 16:49

De familie is erbij dus ze zullen vast wel even overlegd hebben.

Samlambeej 7 augustus 2020 om 16:43

Goh

Sephiroth 7 augustus 2020 om 16:52

?

Sephiroth 7 augustus 2020 om 16:52

Super om te horen! dat praten nog niet kan met een operatie aan zn gehemelte en zn luchtpijp is begrijpelijk. Nu hopen dat hij weer normaal kan leven en het liefst gewoon weer kan fietsen op top niveau. Het begint er iig steeds beter uit te zien voor Fabio.

$kedel 7 augustus 2020 om 17:01

wel weer vreemd dat hij wel kan communiceren maar niet kan praten.

Panache 7 augustus 2020 om 17:07

Met die schade aan zijn strottenhoofd en luchtpijp kan hij over 3 maanden misschien nog steeds niet praten (en slikken).

Magician 7 augustus 2020 om 17:08

Communiceren bestaat niet alleen uit praten hè.

Martino87 7 augustus 2020 om 17:08

@$kedel je hand/been opsteken als daarom gevraagd wordt is natuurlijk ook een manier van communiceren.

hjjanssen1973 7 augustus 2020 om 16:59

Nu.nl:

“Hij is bij bewustzijn, aanspreekbaar en reageert op commando’s. Hij ademt zelfstandig en zijn bloeddruk is goed. Hij moet nu gaan revalideren en over ongeveer twee weken mag hij naar huis. Hij heeft veel geluk gehad”, zei vicedirectuer Pawel Gruenpeter van het ziekenhuis in het Poolse Sosnowiec bij een persmoment.”

Gruenpeter … meldde dat er ten onrechte in de media werd vermeld dat hij een uur lang gereanimeerd moest worden na zijn val. “De patiënt heeft altijd zijn hartslag behouden en een goede bloedsomloop gehad. Vanwege het trauma aan het gezicht had hij moeite met de ademhaling, waardoor het enige tijd duurde voordat we hem veilig naar het ziekenhuis konden vervoeren.”

Julius de Wal 7 augustus 2020 om 16:59

Zeer goed nieuws! Denk dat Dylan ook best is opgelucht.

hjjanssen1973 7 augustus 2020 om 17:24

Zekers.

assen 7 augustus 2020 om 17:05

Heel blij!
Vind de opmerking ‘hij heeft heel veel geluk gehad’ wel wrang – hij was liever niet gevallen vermoed ik.

Zou me niet verbazen als hij dit seizoen nog fietst, laten we het hopen!

Marik 8 augustus 2020 om 10:42

Eens, hij heeft vooral heel veel ongeluk gehad. Het had inderdaad slechter kunnen aflopen maar bedenk ook: het had ook veel beter kunnen aflopen.

Jean Dumas 7 augustus 2020 om 17:05

Het is goed dat even de tijd is genomen. De familie heeft ook wel wat te verwerken in deze uren. Een goed herstel gewenst.

xistnc 7 augustus 2020 om 22:45

Net als Lefevere proberen ook het ziekenhuis en de organisatie punten te scoren over de rug van Fabio. Het nieuws werd naar buiten gebracht zonder dat de familie er vanaf wist. Schaamteloos.

Iedereen mag opgelucht zijn, natuurlijk. Dat staat daar los van.

Headlines

Materiaalzone

Populair