Lefevere zet rechtszaak door: “Fabio zou meer dan zes nullen gaan verdienen”

vrijdag 7 augustus 2020 om 17:07
Lefevere zet rechtszaak door: “Fabio zou meer dan zes nullen gaan verdienen”

© Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step-teammanager Patrick Lefevere blijft achter zijn uitspraken staan rondom Dylan Groenewegen na de horrorcrash in de Ronde van Polen. Daarbij raakte Fabio Jakobsen – renner van de Belgische ploeg – zwaargewond. “Mijn boosheid is een beetje over, maar ik ben in shock”, vertelt Lefevere aan Sporza.

“We hebben een klacht neergelegd bij de UCI, maar de Poolse politie heeft zelf een onderzoek ingesteld”, vertelt Lefevere over de stand van zaken rondom de eventuele aanklacht tegen de Amsterdammer. “Meteen na de crash is bijvoorbeeld al Jakobsen zijn fiets in beslag genomen. We weten ondertussen wat we moeten doen om de rechten van Fabio en de ploeg te vrijwaren. We moeten een brief opstellen en opsturen naar de Procureur des konings in Katowice.”

Of het daadwerkelijk tot een gerechtelijke procedure komt, is niet duidelijk. “Fabio Jakobsen heeft uiteraard schade en wij als ploeg ook”, zegt de Belg daarover. “Jakobsen was volgens mij op weg om de beste sprinter ter wereld te worden. Nu ben ik mijn spurter kwijt, misschien wel voor altijd. En die jongen was goed op weg om een contract te tekenen ter waarde van meer dan zes nullen. En nu? De ploeg betaalt hem door, maar wat na het einde van zijn contract? Hopelijk heeft hij een gewaarborgd inkomen genomen. In het ergste geval wordt hij invalide verklaard – en hopelijk komt het niet zo ver! – en krijgt hij 500 of 800 euro per maand. Daar kom je er niet mee.”

Lefevere neemt het hoog op voor zijn renner. Hij regelde al een privévlucht voor de familie van Jakobsen en diens vriendin, maar dat is niet het enige. “Op dit moment denk je niet aan geld. We zullen een vertaler betalen en als ik Fabio moet overvliegen naar de duurste of bekendste chirurg ter wereld, dan doe ik dat. In het ziekenhuis zijn er ook moeilijke omstandigheden. De dokters leveren uitstekend werk, maar niemand spreekt Engels en door de coronaregels kan zelfs onze ploegdokter er niet bij. Het ziekenhuis communiceert eerst met de pers en dan met ons.”

foto: Cor Vos

Contact met Jumbo-Visma
Ondanks dat Lefevere achter de uitspraken rondom Groenewegen blijft staan, bindt hij wel iets in. “Groenewegen zal ook mentaal kapot zijn. Maar ik heb ook gelezen dat hij zich niet zou mogen excuseren want dan erkent hij zijn fout. Dus zo ver zijn we”, zegt Lefevere, die daar verder niets van vindt. “Of het een zaak is die op het scherp van de snede zal zijn? Dat zal wel, hè. Ik heb al een mail gekregen van een advocaat die mij spontaan zijn diensten heeft aangeboden. Daar moet ik geen tekeningetje bij maken, hè.”

Richard Plugge – directeur bij Jumbo-Visma – nam woensdagavond contact op met Lefevere. “Ik vond het heel moedig dat Richard mij belde, ik mag die gast wel”, stelt de Belg. “Maar ik kon moeilijk zeggen dat er niets gebeurd was. Ik heb hem ook gezegd dat ik het moedig vond dat hij belde, maar dat Richard ook moest begrijpen dat ik het zo niet kon laten. Het gesprek hebben we niet verder gezet en dat hoefde op dat moment ook niet. Er zijn nu andere prioriteiten dan rechtszaken of schadevergoedingen.”

Dit artikel delen:

144 Reacties

madeinstars 7 augustus 2020 om 17:10

Wat een kwal.

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 17:11

Inderdaad, hopelijk wordt die kwal van een Groenewegen lang geschorst!

Marik 7 augustus 2020 om 17:14

Hollow "ongenuanceerd braken" Knight is ook weer van de partij. Typisch trollen dit. Hoe vaak heb jij al een ban gehad op deze website? Ben oprecht benieuwd.

madeinstars 7 augustus 2020 om 17:15

Dat Groenewegen een schorsing boven het hoofd hangt, lijkt me duidelijk. Dat Lefevre een strafzaak gaat beginnen, vind ik er zelf wat over, maar goed, dat is nog wel te billijken. Maar dat die man werkelijk alles in de media gooit wat hem te binnen schiet, vind ik zo walgelijk. En dan dat gelul dat een advocaat hem al heeft benaderd hoor… Ja nogal wiedes, die zullen dat niet pro bono doen.

bomb ba 7 augustus 2020 om 17:21

Niet alleen voor de wielersport een probleem dit, voor elke sport.

SoloSlim 7 augustus 2020 om 17:44

Had bvb een Moscon Fabio in de kant gereden we zouden roepen dat Lefevre gelijk heeft en eens iets goed doet en dat de kwal eindelijk gestraft wordt.
Nu is het Groenewegen..
Er moet idd eens komaf gemaakt worden met het kamikaze spurten.
En indien een renner na een dergelijke valpartij niet meer kan fietsen en geen inkomen meer heeft is een schadevergoeding misschien geen slechte zaak. Wie die dan moet betalen laat ik in het midden.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:06

sorry ik niet. Dan had ik daar hetzelfde geroepen. Echter kan ik me wel enigzins in je opmerkingen vinden omdat er veel mensen puur vanuit emotie reageren hier en nationalisme ervaren.

go1707 8 augustus 2020 om 05:21

Mooie bijdrage,

Marik 7 augustus 2020 om 17:12

En maar schreeuwen Patrick, en maar schreeuwen. Aandacht te kort gehad in je jeugd?

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:19

Nogmaals, Groenewegen helpt hoogstwaarschijnlijk iemand zijn professioneel en heel zeker zijn persoonlijk leven naar de vaantjes. Niet meer dan terecht dat er dan stappen worden ondernomen. Hij kan er niet genoeg voor moeten dokken…

Marik 7 augustus 2020 om 18:43

edit wf: niet doen

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:47

Marik, je bent hier van de meest triestige figuren die ik al gezien heb. Als je geen betere argumenten hebt dan deze quatsch, dan stopt het. Get a life manneke…

Marik 7 augustus 2020 om 18:53

Dank je wel Dirty, ik voel me zeer vereerd dat je dit stelt. En ga nu maar weer zitten treuren in een hoekje dat die Nederlanders zo lastig te temmen zijn. Duim in de mond en slapen, welterusten.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 19:31

Oei Marik, andere mensen zijn je kinderachtige reacties ook spuugzat.

Marik 7 augustus 2020 om 19:34

Ik laat me te veel meeslepen. Mijn mening is volgens mij duidelijk, fijne avond.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:13

De gozer denkt alleen maar aan geld, bekommer je om de gezondheid van je renner.

Spake Breekerd 7 augustus 2020 om 17:14

“op dit moment denk je niet aan geld” na een alinea waarin over inkomsten en uitkering wordt gesproken. Komt een beetje vreemd over, zeker met de kop van het artikel.
We “betalen”een vertaler, of de “duurste” chirurg………..

madeinstars 7 augustus 2020 om 17:16

Geld is deze man’s religie. Is letterlijk de enige taal die hij spreekt.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:16

Die man is bijna sneu te noemen. Ik hoop dat dit als een boemerang terug komt in zijn eigen gezicht.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 17:17

Niet aan geld denken, als in, niet nadenken over uitgaven die hij nu moet doen.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 17:16

Waarom zou het moedig zijn van Plugge om hem te bellen?

Martino87 7 augustus 2020 om 17:18

Als Lefevere dat moedig vindt, dan is dat moedig.

Wheely 7 augustus 2020 om 17:20

Ja niet moedig, wel correct. Niet meer dan normaal lijkt me.

Lefevere voelt zich kennelijk nogal wat dat hij denkt dat mensen hem niet durven te bellen.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:19

”Er zijn nu andere prioriteiten dan rechtszaken of schadevergoedingen.”
Man dat is het enige waar je hem over hoort.

Mille 7 augustus 2020 om 17:45

Misschien nog eens opnieuw lezen jongen. Lefevre doet momenteel alles wat hij kan voor Jakobsen, niet alleen financiële zaken. Maar die financiële afwikkeling wordt op het einde van de rit een heel belangrijke voir Jakobsen en daar is Lefevre mee verantwoordelijk voor.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:53

Ow dus Lefevere doet alles momenteel, schei toch uit. Enige wat hij doet is het vuurtje opstoken continu, dat hij een rechtzaak gaat aanspannen heeft hij volgens mij nu al 3 dagen op rij gezegd. We weten het.
Hij doet niks om de zaak te verbeteren alleen maar verslechteren. FJ wordt er niet snel beter door, en hij denkt werkelijk aan maar een zijn centen.
Ik heb een vlucht betaald voor de familie, welke ploeg zou dat niet doen? Ik zoek de beste chirurg, welke ploeg zou dat niet doen.

LDV 7 augustus 2020 om 17:59

Jij bent vast en zeker een wielermanager bartp25… Zoveel wijsheid in pacht.

Ik wil niet oordelen over PL of over DG.
Maar ik denk enkel aan die jongen die nog een lange weg af te leggen heeft. Ik las deze middag dat zijn volledig gebit eruit is. De vrees van PL is terecht als hij zegt dat de carrière over kan zijn. Dat hij dan een financiële back-up zoekt voor zijn renner is meer dan logisch. Hetzij via verzekering, hetzij via een rechtzaak,… Het zal maar uw zoon of dochter zijn die door een kamikaze het kwaliteitsvol leven net (niet) liet…

Mille 7 augustus 2020 om 18:08

Bedankt LDV. Hopelijk snap je het nu bartje. En wat doe je eigenlijk zelf buiten de boel hier wat opstoken met een grote bek? De pot verwijt de ketel makker.

nickdt 7 augustus 2020 om 19:16

@LDV

Zou Lefevere sieren als hij na deze uitspraken voor de rest van zijn leven Veelers betaalt , wiens carriere over is door de actie van zijn toenmalige pupil Cavendish.

Pot verwijt de ketel.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:08

LDV; Renshaw is dat ook gebeurd met zn gebit en die was vrij vlot weer onderweg hoor.

Laten we afwachten met oordelen over wat kan tot dat we een week verder zijn. Pas dan kan je dingen voorspellen. Zie wout van Aert na de Tour, dat was pas na een maand of wat duidelijk dattie weer kon fietsen…

fietsvriend 7 augustus 2020 om 17:19

Deze man, maar echt.

Michelangelo 7 augustus 2020 om 17:19

Volgens mij moet fabio eerst zijn werkgever aanklagen voor het feit dat hij zo’n gevaarlijk werk moet doen. En dat hij nu een arbeidsongeval heeft.

Wat heeft de werkgever gedaan om hem veilig te laten werken? Een helm gegeven die niet eens bleef zitten. Geen instructies om voorzichtig te sprinten. Geen protest tegen aankomsten als deze.

Ik hoop dat de actie van lefevre als een boemerang bij m terug komt.

LDV 7 augustus 2020 om 17:47

Je moet gewoon hopen dat die jongen überhaupt nog fietsen kan. Niet enkel zoals Stig… Maar gewoon races winnen.

Dat Lefevere zo reageert is ergens normaal. Maar hoe jij de vergelijking helemaal scheef trekt, dat snap ik niet. Dan moeten we gewoon stoppen met profwielrennen.

klootje kriekeljon 7 augustus 2020 om 17:49

Topreactie.

Javier 7 augustus 2020 om 17:20

Wat een raar verhaal. Alsof Fabio compleet afgeschreven is en als kasplantje eindigt.

Limal 7 augustus 2020 om 17:28

Als je naar de video kijkt op Sporza zal je vaststellen dat er een heel deel voorwaardelijke wijs is weggelaten uit de transcriptie.

horsm 7 augustus 2020 om 17:21

Ik vind dit alles zo misplaatst.

Dion 7 augustus 2020 om 17:22

Als het echt zo’n geweldige manager was dan zou hij Jakobsen ook na aflopen van het contract financieel blijven steunen. Er van uitgaande dat Jakobsen idd nooit meer op de fiets stapt.

Joachim 7 augustus 2020 om 17:49

Lefevere lijkt me heel correct en loyaal tegenover zijn renners. Zo kreeg Vakoc ook een contractverlenging na zijn zware val, terwijl het nog niet duidelijk was of hij nog iets voor de ploeg kon presteren.

t731 7 augustus 2020 om 17:58

Want Lefevere heeft hem die dranghekken in gekogeld zeker?

Frank Schellekens 7 augustus 2020 om 17:23

Zegt een van al die directeuren/ploegleiders die continu door een oortje roept dat men naar voren moet in een peloton waar het vol is. Het is erg genoeg wat er gebeurd is, maar nu wordt het meteen een geldkwestie

Peetvader 7 augustus 2020 om 17:27

Lefevre is al jaren niet echt ploegleider meer he, daar heeft hij mensen voor in dienst.

Samlambeej 7 augustus 2020 om 17:24

Zonder rechtszaak gaat Fabio misschien met 500 tot 800 door moeten? Is dat wat jullie willen? Groenewegen heeft nog niet eens zijn excuses aangeboden.

Patrick Lefevere doet zijn uiterste best voor Jakobsen en sommigen hier kunnen alleen op die man schieten.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 17:26

Geloof je het zelf, die 500 tot 800 euro per maand?! Doe niet zo mal. Jakobsen gaat sowieso ergens in het wielrennen, op wat voor manier dan ook, terecht kunnen. Honderd procent.

Elvs 7 augustus 2020 om 17:27

Patrick weet op dit moment helemaal niet wat Jakobsen wil want die beste jongen is net uit zijn coma.

Lefevere lijkt me de persoon die verblind door haat te werk gaat op dit moment. Triest figuur.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:27

Niks verblindt door haat, niemand zegt dat DG niet schuldig is, maar hij is niet alleen schuldig. Niemand zegt dat Jakobsen niet gecompenseerd moet worden. Maar deze man, ipv zoals een fatsoenlijke manager die op de achtergrond belangrijke zaken aan het regelen is, is alleen maar aan het schreeuwen in de media waarbij hij zichzelf ook nog constant tegenspreekt. Walgelijk figuur. Daarbij loopt hij vooruit op zaken waar hij nog helemaal geen kennis van heeft. Voor hetzelfde geldt komt hij terug na een revalidatie en rijdt hij de stenen uit de weg.

Marik 7 augustus 2020 om 17:44

Verblind door haat, toe maar, toe maar hahahaha.

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 17:44

Groenewegen heeft nog niet eens zijn excuses aangeboden.

Hoe had hij excuses moeten aanbieden aan iemand die in coma ligt?

Jomanda is dood dus dat gaat niet

madeinstars 7 augustus 2020 om 17:47

Echt he mus, alsof Groenewegen zijn excuses moet aanbieden aan de grote heer Lefevre… Of schreeuwerds op een wielerforum. Die gaat heus Fabio wel bellen alsnde tijd daar is.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:25

Op Sporza staat een stuk van Wuyts en dat is correct. Die tweet is in elkaar gestoken door de pr van Jumbo met al in hun achterhoofd de rechtzaak. Alles behalve een mea culpa want dat zou nadien wel eens opgerakeld kunnen worden. Triest van Groenewegen en triest van Jumbo.

Marik 7 augustus 2020 om 18:44

Ja want Wuyts is zo lekker objectief. Schei toch uit man.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:13

Samlambeej, de Bijstand is meer in NL, dus ja €500 is per definitie bullshit ook in worst case. Nog alle subsidies voor lage inkomensgroepen terzijde.

Daarnaast is er nog niks duidelijk over hoe Fabio eruit komt dus is het allemaal speculatief stoken. Eergisteren zou hij nog sterven volgens velen hier, daarna een kasplantje worden en nu lijkt het nog steeds rooskleuriger dan wat velen inschatten. Het zou te wensen zijn dat er eerst pas een update na een week kwam. Dan valt er veel meer in te schatten wat niet en wel mogelijk gaat zijn. Iig tussen kasplantje, normaal niet Topsporter en topsporter niveau.

wbt groenewegen: die moest duidelijk ook eerst bekomen van alles, zie zijn interview, heeft een operatie gehad… dus geef die jongen eens een paar dagen. Denk jij dat je een publiek statement kan maken als je compleet wordt vergruisd door de wereld? Nee dan wil 99,99% van de mensen zich liever even verstoppen. Twee dagen is prima acceptabel gezien alles wat mij betreft.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:19

@ dirty derrick. Wuyts is deels goed bezig maar deels ook aan het stoken hier https://sporza.be/nl/2020/08/06/michel-wuyts-na-zoveelste-spurtincident-sprinten-in-banen-is-valabel-voorstel~1596719072234/
1) waarom lefevre bij naam noemen en plugge niet.
2) suggestieve alinea over Dylan en niet naar de tour mogen en de gevolgen, nergens te staven.
3) Er was geen overleg, er was medeleven / Excuses wat geuit werd vanuit TJV
Daarnaast zijn er nog wat dingen waarover je kan discussieren maar dat is subjectief

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 21:13

Ah wiyts zei het. Is de naam tom boonen toevallig ook nog even gevallen?

bartp25 7 augustus 2020 om 17:24

Mocht Jakobsen niet meer kunnen fietsen/op niveau komen van waar hij was heeft hij recht op een schadevergoeding, is ook niet meer dan normaal. Meneer Lefevere denkt alleen aan eigen portemonnee en wil waarschijnlijk ook geld zien.

Peetvader 7 augustus 2020 om 17:25

Hij heeft natuurlijk wel gelijk over 1 punt: Fabio zou/zal nog miljoenen verdienen in zijn carrière. Stel dat hij niet meer zou kunnen fietsen, dan kan je enkel hopen voor hem dat dit op 1 of andere manier vergoed zou worden.
Idealiter door een verzekering van organisatie of ploeg uiteraard.

Je kan veel zeggen van Lefevere, maar voor zijn eigen renners en hun rechten gaat hij wel door het vuur.

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 17:45

“Stel”

LDV 7 augustus 2020 om 17:49

Klopt, hij staat pal achter zijn renners en zijn ploeg.
Zijn manier van handelen is echter wel zeer mediageil.

Maar haalt hij zijn slag thuis? Als hij echt doorgaat met wat hij zinnens is, dan wint hij dat ook.

Dirty Derrick 7 augustus 2020 om 18:26

Stel. Ik denk dat je de gevolgen van de val eens goed moet lezen i.p.v. alles te begataliseren

madeinstars 7 augustus 2020 om 17:26

Hebben wielrenners niet ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

xistnc 7 augustus 2020 om 17:30

Met al dat kabaal van Lefevere ga ik me inderdaad afvragen of hij zijn verzekeringen wel op orde heeft.

Wheely 7 augustus 2020 om 17:37

Werkgevers doen over het algemeen ook niet graag een beroep op dit soort verzekeringen. Als het even kan dan schuif je dat ergens anders heen en dit geval kan dat heel goed natuurlijk. Dus wat dat betreft vind ik het niet zo gek wat Lefevere hier doet. Wel een beetje ongepast om dit via de media te spelen terwijl het slachtoffer amper uit zijn coma is.

xistnc 7 augustus 2020 om 17:46

Kan best idd, maar als hij zijn verzekeringen op orde heeft dan is er dus al een hoop waar hij zich geen zorgen over hoeft te maken. Doet hij dat wel -en dat doet hij- dan is dat hooguit voor de bühne.

LDV 7 augustus 2020 om 17:50

Zonder verzekering zal je wel geen licentie krijgen…

attickfan 7 augustus 2020 om 18:25

“Hopelijk heeft hij een gewaarborgd inkomen genomen. Dat zou betekenen dat Pat niets voor hem geregeld heeft. Probeert hij hier zijn eigen straatje schoon te vegen ?

Mille 7 augustus 2020 om 17:41

En maar met z’n allen blijven inhakken op Lefevre. Terwijl hij gewoon dik gelijk heeft. Walgelijk collectie reacties weer.

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 17:46

van die engnek inderdaad

Geld, geld, geld

t731 7 augustus 2020 om 18:17

Precies dit. Het recente succes van het Nederlandse wielrennen heeft een hoop giftige fans opgeleverd hier zo te zien.

jan jansen 7 augustus 2020 om 18:20

Mille;
+1
Het is normaal om op te komen voor gemist inkomen en smartengeld .

nickdt 7 augustus 2020 om 19:20

@Jan Jansen

Gaat Lefevere dan ook met terugwerkende kracht Veelers en Skil smartengeld betalen door de actie van Cavendish was het einde carriere voor Veelers.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:22

Mille: de toekomst van Fabio is nog volledig open tussen lichamelijk gehandicapt en topsporter. Dus lefevre is speculatief bezig en te vroeg aan het roepen.

Wat lefevre siert is het vechten voor zn Roedel, wat hem daar entegen tevens ook ontsiert is het ontkennen van elke schuld bij een crash of gevaarlijke acties van zijn ploeg.

Daarnaast zou ik het netter vinden als hij het enkel over fabio had en minder over alle financien. Maarja dat is mijn mening.

Bettinwel 7 augustus 2020 om 17:41

De hele wielerwereld is terecht verontwaardigd over de actie van Groenewegen: Gebruikt de helft van de weg om de ruimte te verkleinen en als klap op de vuurpijl komt er nog een elleboog bovenop. Op Wielerflits echter is het Jumbo-sentiment hoog, net als de antipathie tegen Lefevere, vergelijk de reacties met milieu-berichtgeving door Volkskrant versus Telegraaf:

gekleurd.

Jakobsen IS een jonge renner met een glansrijke toekomst die door Groenewegen in de vernieling is gereden. Onrechtmatige daad: Een gedraging die volgens het recht niet had mogen gebeuren en waardoor een ander schade lijdt.

Ik lees hier dat Jakobsen in de remmen had moeten knijpen. Dat ie zijn helm niet goed op zou hebben, dat de boarding niet in orde was of dat de snelheid te hoog lag omdat de weg afliep. Het zijn allemaal excuses die afleiden van de kern van de zaak: De hele keten van gebeurtenissen is in gang gezet door Groenewegen zoals hierboven beschreven: Oorzaak en gevolg.

Je kunt van Lefevere vinden wat je wil maar de man vecht voor zijn renners als een moederkloek. Hij is in positie om Jakobsen te beschermen voor de gevolgen van deze bizarre actie en doet dat gepast.

Wat dat betreft hoeft Jakobsen zich geen zorgen te maken…

bartp25 7 augustus 2020 om 17:48

Voor de laatste keer, als je nou een fatsoenlijk leest wat de reacties zijn. Niemand verdedigd DG, IEDEREEN vindt dat DG fout zit en een straf verdiend. Waar wij DG om verdedigen is dat er droeftoeters zijn zoals Lefevere, doe eens normaal man. Alles via de pers spelen, gevangenisstraf werkelijk waar te belachelijk voor woorden. Geld is zogenaamd niet belangrijk volgens de man maar de rest van het artikel gaat over geld, die man is zelf een schande hoe hij een strijd voor over de rug van Jakobsen terwijl hij momenteel zou moeten zwijgen en zijn renner zou moeten bijstaan.

Elvs 7 augustus 2020 om 17:49

Hoezo doet hij dat gepast. Hij zet Groenewegen weg als een halve moordenaar en wil hem het liefst achter de tralies, dat heeft niks maar dan ook niks met het beschermen van Jakobsen te maken.

LDV 7 augustus 2020 om 17:52

Het zal maar uw zoon of dochter wezen die door DG in de vernieling word gereden.
Eens zien of jullie reacties tegenover PL nog zo zullen zijn.

bartp25 7 augustus 2020 om 17:54

Ja zeker is het erg voor de familie, maar als een renner van hem wat fout doet stelt de rest van de wereld zich aan en is er niks aan de hand. Deze man is de grootste hypocriet die momenteel in de wielerwereld rond loopt.

Joaquim Agostinho 7 augustus 2020 om 18:17

Paarlen voor de zwijnen..

hAl 7 augustus 2020 om 18:29

Dylan is verantwoordelijk voor de val.
Echter de ernst van de verwondingen ligt mijn inziens bij de organisatie en misschien wel bij de UCI.

Het leggen van een sprint in een afdaling is onzinnig. Iedereen weet dat er bij sprints regelmatig valpartijen plaatsvinden. Dat is toch veel te link bij 80-85 km per uur.

Als Jakobsen niet dwars door dat lachwekkende slechte hekwerk gaat dan zit hij na 6 weken vrijwel zeker weer op een fiets. Wie heeft dat goedgekeurd?

jan jansen 7 augustus 2020 om 18:31

Bettinwel;
+1
DG zit fout en het is normaal dat er een tegemoetkoming komt voor gemist inkomen en smartengeld. Maar gezien de reacties mag PL dit niet vragen.

Sephiroth 7 augustus 2020 om 20:24

Bettinwel, verontwaardiging is niet het juiste woord om de wielerwereld te beschrijven. Velen vinden het over de schreef maar herkennen het en snappen dat het een "vrij normale" sprint actie is met erge afloop. Je mag van mij graag eens posten welke renners allemaal van hem walgen / verontwaardigd zijn. Ik zie het bij het gros niet, enkel dat het over de schreef ging en dat de barriere niet deugde cq de aankomst te gevaarlijk is.

@jan jansen gebeurt nooit in wielrennen, ook niet bij blessures van een half jaar of meer. Dus als Fabio terugkomt zou het niet de norm zijn schijnbaar. Is hij uitgeschakeld voor het leven zou het wel zo netjes zijn, echter is dat tussen Cav en veelers bijv niet gebeurd…

Ivanoviclover 7 augustus 2020 om 17:45

Alles wat er uit de mond van Lefevere komt is opkomen voor zijn renner. Over de vorm kun je discussiëren, niet over de inhoud. Ik zou heel blij zijn met hem, je bent in goede handen. Je kan er op rekenen. Hij gaat door het vuur voor jou. Met gestrekt been en een hoop geschreeuw, dat wel. maar nogmaals: vorm en inhoud. Groot verschil.

Limal 7 augustus 2020 om 17:49

Ik ben nooit voor Lefevere en zijn ongenuanceerde uitspraken geweest, maar hoe hij hier nu verketterd wordt is er ook wel een eindje over. Voor wie zegt dat Lefevere te veel staat te roepen en zij die het ongepast vinden dat hij het over die 500-800 € invaliditeitsvergoeding heeft: kijk eerst eens naar de video! Uit de transcriptie is er een heel deel voorwaardelijke wijs weggelaten dat die 500-800€ uitspraak kaderde. Verder zie ik vooral een nog lichtjes aangeslagen man die overwegend rustig praat en die mij de indruk geeft dat hij liever geen interview had gegeven. Ik vind het zelf fout van hem dat hij het over doodslag had (en daar niet van teruggekomt) maar uit het interview leid ik af dat zijn enige prioriteit is om Fabio in alles zo goed mogelijk te ondersteunen.

Jooop 7 augustus 2020 om 18:40

Iemand in zo’n verantwoordelijke positie die de tijd heeft gehad om zijn woorden te overdenken en dan niet terugkomt op zijn beschuldiging van een moordaanslag? En niemand in de ploeg die hem hier op kan wijzen? Ik vind dat schandalig. Ook als je ziet hoe daarmee het vuurtje opgestookt wordt en ziet dat posters op dit forum dat overnemen. Het vuur alleen maar verder opstoken. Het zal ongetwijfeld ook voor nog meer hatelijke reacties zorgen en andere vuiligheid richting Groenewegen.

Limal 7 augustus 2020 om 19:10

Zoals ik zei, ik ben kritisch over de communicatie van PL, maar om nu te zeggen dat dit de vijandigheid tegenover DG zou aanwakkeren? Nee, dat zie ik zélfs op dit forum niet gebeuren.

Jooop 7 augustus 2020 om 19:17

Moordaanslag wordt gewoon overgenomen op dit forum. Inmiddels heeft ook Theo Bos al een moordaanslag gepleegd. In alle reacties op de berichten gaat het ook over de uitspraken van Lefevere. Zijn uitspraken worden ook breed uitgemeten op Sporza. Lijkt me uiterst naïef om te denken dat de uitspraken van Lefevere geen invloed hebben op de toch al snel opgestookte discussies hier, zekers als er een BE/DQS/NL/JV element aanwezig is.

Limal 7 augustus 2020 om 19:34

Ik zie hier vooral bepaalde figuren die er een ziekelijkmakende vreugde uit halen om discussies op te poken, over welk onderwerp dan ook. Volgens mij beperkt zich dat tot deze wielerbeerput en gaat dit interview met PL niet leiden tot bijvoorbeeld dreigtweets aan het adres van DG. (Dat hoop ik toch van harte!)

mus van de maasstad 7 augustus 2020 om 17:55

Hoe reageerde hij eigenlijk nadat cavendish tom veelers (wel) bewust omver reed?

nickdt 7 augustus 2020 om 19:23

Inderdaad.

Heeft ie Veelers en Skil al smartengeldbetaald?

Glorious 7 augustus 2020 om 18:03

Lefevere heeft al zovaak het nieuws gehaald met dope.. en als dit ooit duidelijk wordt hoort Lefevere zelf 20 jaar in de cel.
Kijk wat Cavendish ooit deed en wat bv Dylan in 2015 overkwam. (val dylan 2015!)
Sagan, Renshaw, Steels, Viviani!
Dylan is fout, maar een goede gast en zal straffen genoeg krijgen.
Lefevere gedraagt zich als de baas van het wielrennen.

Hij heeft al een mail gekregen van een advocaat… wij laten het er ook niet bij zitten mocht je te ver gaan Patrick.

Mille 7 augustus 2020 om 18:09

Nu is hij bang.

t731 7 augustus 2020 om 18:10

wie zijn “wij”? LOL

Joaquim Agostinho 7 augustus 2020 om 18:23

edit wf: houd het netjes svp

t731 7 augustus 2020 om 18:08

Het ìs ook gewoon toebrengen ernstig letsel zonder intentie. Dat kúnnen jullie gewoon met z'n allen niet ontkennen. Dat is dit namelijk gewoon. En dat onderzoekt de Poolse openbaar aanklager nu. Mensen hier lezen “poging tot moord” in de woorden van Lefevere. Dat zegt hij niet en dat is het natuurlijk niet, maar ik snap het wel, het is lekker makkelijk om tegen te argumenteren. Maar “toebrengen ernstig letsel zonder intentie”… breng daar nou eens iets tegenin. Want dat is waar Dylan straks tot maximaal 3 jaar de Poolse cel voor in verdwijnt. En niet "het gebeurt 30 keer per sprint", of "het is ook zielig voor Dylan", of "Lefevere is hypocriet, hij had zelf Cavendish in dienst", of "het ligt aan de dranghekken", of de allerergste van sommige forumgebruikers hier, "het is Fabio's eigen schuld, hij duikt in een gat waarvan je weet dat het gevaarlijk is". Dat zijn allemaal drogredeneringen. Elke rechter prikt daar doorheen.

Ten eerste maakt het resultaat uit (het "toebrengen ernstig letsel" deel van de misdaad) voor de strafmaat, en dat resultaat gebeurt niet 30 keer per sprint. Dit resultaat van een elleboogduw gebeurde namelijk niet eens 1 keer in de gehele recente wielergeschiedenis. Je zou zeggen dat mensen daaruit concluderen dat wat Dylan deed helemaal niet een 30-keer-per-sprint-actie was, maargoed, veel mensen met oogproblemen hier blijkbaar. Ten tweede, misschien is Lefevere wel een hypocriete lul (ik vind dit interview wel meevallen), maar dat heeft toch geen weerslag op of Dylan Groenewegen strafrechterlijk en civielrechterlijk wel of niet veroordeeld moet worden? Ten derde, wist Dylan Groenewegen dat het gevaarlijk is om met 80 kilometer per uur de dranghekken in getorpedeerd te worden? Natuurlijk wist hij dat! Dus kom niet aanzetten met "het ligt aan de dranghekken", ook als iedere renner in het peloton de veiligheid van die dingen bij 80 per uur overschat had, dan nóg zou het extreem gevaarlijk zijn om iemand er in te duwen. De kwaliteit van de dranghekken is dus irrelevant in het strafoordeel ten aanzien van Groenewegen.

Groenewegen heeft wel degelijk een strafrechterlijk en civielrechterlijk probleem en Lefevere, hoe schreeuwerig irritant hypocriet ook, heeft gewoon gelijk met zijn justitie-reactie. Een bittere pil voor veel mensen hier. Want Lefevere is een lul. Goh, vervelend dat die man een lul is zeg. Echt, heel erg voor jullie.

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 18:21

Lefevre heeft het letterlijk een moordaanslag genoemd.

madeinstars 7 augustus 2020 om 18:38

Zo’n lang verhaal, met zo weinig correcte inhoud en ook nog eens een slotzin die geen hout snijdt. Knap.

hAl 7 augustus 2020 om 18:39

Hoe wist Dylan hoe gevaarlijk het PRECIES was.
Ik heb nog nooit een renner dwars door het hek zien gaan terwijl de hekken los de weg opvliegen.
De situatie daar was uniek.
Als je op de snelweg naar een file rijdt en je wordt van achter aangereden en je schiet door de vangrail omdat die niet is vastgeschroefd en raakt vol een tegenligger. Ligt de ernst van je ongeluk dan aan de gast die je vanachter raakt of aan de vangrail die los zat

jan jansen 7 augustus 2020 om 18:44

t731;
+1

Koersmaniak 7 augustus 2020 om 18:14

Zijn reactie is al iets gemilderd. Het herstel van Jakobsen is het belangrijkste, maar bij een aantal uitspraken plaats ik kanttekeningen:
-Een professionele ploeg (die gerund wordt als commercieel bedrijf) moet toch zicht hebben of een renner een verzekering gewaarborgd inkomen heeft afgesloten? Veel bedrijven (en ook sportploegen) sluiten een collectieve verzekering af voor hun personeel.
-Dat Groenewegen zich niet mag verontschuldigen omdat hij dan fout erkent is bullshit, hij en de ploeg JV hebben zich al publiek verontschuldigd.
-Dat er zich advocaten aanbieden bij zaken die zo een media-aandacht genereert is nietszeggend, dat is standaard zo.

Laatste man 7 augustus 2020 om 18:20

De ene renner is net uit coma en de ander is helemaal naar de klote.

Het enige wat Patje doet is blaten in de media over geld. Wanstaltige kerel.

Headlines

Materiaalzone

Populair