Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping
foto: Sirotti
maandag 1 februari 2016 om 17:03

Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping

Motorische trapondersteuning is alweer achterhaald. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport zijn elektromagnetische achterwielen de nieuwste vorm van mechanische doping.

De Italiaanse sportkrant besteedt vandaag een hele pagina aan het nieuwe fenomeen dat 20 tot 60 watt extra zou kunnen leveren. Een anonieme bron onthult tevens het prijskaartje van de wielen. Wie ze wil hebben moet diep in de buidel tasten. Aan die wielen hangt een prijskaartje van 200.000 euro. En de wachttijd bedraagt een half jaar.

“Je kunt met elektriciteit meer wonderen verrichten dan met chemie en het is ook minder slecht voor je gezondheid”, aldus de anonieme bron in La Gazzetta. De materiaalgoeroe zegt de afgelopen jaren meer dan 1200 motortjes – het oude systeem – te hebben verkocht. Met name in professionele toertochten, de cyclosportieve wedstrijden, zou er volop misbruik worden gemaakt van mechanische trapondersteuning.

RIDE Magazine
61 Reacties
02-02-2016 00:37
De nieuwe Bianchi tijdritfietsen zijn zo veel sneller dan de oude.....
02-02-2016 00:55
@Arry1337
Ik stelde het een beetje scherp. Niet omdat ik tegen vernieuwing of verandering ben, quod non, maar omdat de ontwikkeling gevolgen heeft die de sport veranderen in een andere, of gedifferentieerde richting. Ik zie juist wel een verandering, die niet tegen te houden is. Je zult een en ander moeten reglementeren. De vergelijking met schaken gaat in die zin wel op, dat de computer, het computerprogramma het technische hulpmiddel is dat schakers tot op zekere hoogte kunnen gebruiken, namelijk in de voorbereiding, niet in de partij zelf. Dat wordt absoluut niet getolereerd, net zo min als een gsm die aanstaat. Daarnaast zijn er dan wedstrijden voor mens versus schaakprogramma, of van computers/schaakprogramma's onderling. Kortom, in het schaken is de techniek geaccepteerd, maar ook begrensd. Dat moet ook in het wielrennen, wil die niet te gronde gaan. Dit heeft niets met conservatisme te maken, maar met aanpassing aan verandering. Iemands prestatie met mechanische fraude kan ik inderdaad minder geloofwaardig vinden dan die van iemand zonder die hulp. Laat die dan mechanisch ondersteunde wedstrijden gaan rijden. En laat mensen kiezen welke van beide sporten ze nog leuk vinden of niet. Je opmerking over die reserveband doet niet ter zake.
02-02-2016 00:59
[i]edit redactie: pas je taalgebruik aan[/i]
02-02-2016 01:41
@Girardengo
Zo maak je een hoop duidelijker :)
02-02-2016 07:38
Ik zal mijn dwaze opmerking voor mezelf houden. on; ik heb er echt geen zicht op hoeveel watt extra dan ook,een snelheidswinst/inhoudelijk vermogen kan opleveren over dezelfde afstand als zonder superwiel. Denk dat er gewoon een grens moet ingesteld worden,of om het nog gemakkelijker te maken,gewoon niet toelaten deze onnatuurlijke toestanden in de wielersport. Ik vind dat het teveel raakt aan het karakter en dus niet zodanig als een positieve vooruitgang kan gezien worden. Sla mij niet dood als ik in de ogen van veel evolutionairen de bal mis sla.
02-02-2016 08:58
Ik heb ernstige bedenkingen bij de seksualiteit van een dergelijk wiel.
02-02-2016 09:07
Je wilt niet weten hoeveel mechanische doping er gebruikt wordt bij recreanten (wat overigens niet verboden is natuurlijk). Als ik een berg op klauter en dan redelijk goed getraind ben en zie vervolgens iemand, met een laten we zeggen minder sportief postuur, mij lachend voorbij komen. En dan wel vol trots aan iedereen vertellen hoe goed ze zijn en wat voor supertijden ze hebben gereden.
02-02-2016 12:21
1) Frame met helium gaat niet opschieten, je moet zoveel extra afdichtings materiaal gebruiken dat je erop achteruit gaat
2) helium ipv lucht in banden is a) extreme marginal gains en b) hoe gaat dat aflopen met de wegligging?

3) EM velden/pulsen zijn niet echt een optie billi, beetje prut als je alle geoorloofde apperatuur uit knalt (hartslag, snelheids meters en electronische schakelaars, nog los van autos en hun electro meuk), mensen met pacemakers het ziekenhuis in helpt en dan nog krijg je gezever over mogelijke medische schade bij wielrenners. Tevens gaat het weinig opschieten als het een gepulseerde stroom is dmg spoelen en magneten zoals een dynamo heeft. want dat komt vrij snel weer opgang aangezien het zonder software werkt.
02-02-2016 13:57
Contador wisselde in de Giro van wiel met Basso en Basso reed met Bertje's wiel door, kwam geen volgwagen aan te pas.....
02-02-2016 13:57
Ik wil ook zo'n achterwiel! Kan ik overal KOM worden op Strava, en niemand die dat zal controleren.
02-02-2016 15:10
Marszzz gewoon een electro fiets nemen die tot 45km/h gaat. Niemand die het weet

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine