Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping
Motorische trapondersteuning is alweer achterhaald. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport zijn elektromagnetische achterwielen de nieuwste vorm van mechanische doping.
De Italiaanse sportkrant besteedt vandaag een hele pagina aan het nieuwe fenomeen dat 20 tot 60 watt extra zou kunnen leveren. Een anonieme bron onthult tevens het prijskaartje van de wielen. Wie ze wil hebben moet diep in de buidel tasten. Aan die wielen hangt een prijskaartje van 200.000 euro. En de wachttijd bedraagt een half jaar.
“Je kunt met elektriciteit meer wonderen verrichten dan met chemie en het is ook minder slecht voor je gezondheid”, aldus de anonieme bron in La Gazzetta. De materiaalgoeroe zegt de afgelopen jaren meer dan 1200 motortjes – het oude systeem – te hebben verkocht. Met name in professionele toertochten, de cyclosportieve wedstrijden, zou er volop misbruik worden gemaakt van mechanische trapondersteuning.
Ik stelde het een beetje scherp. Niet omdat ik tegen vernieuwing of verandering ben, quod non, maar omdat de ontwikkeling gevolgen heeft die de sport veranderen in een andere, of gedifferentieerde richting. Ik zie juist wel een verandering, die niet tegen te houden is. Je zult een en ander moeten reglementeren. De vergelijking met schaken gaat in die zin wel op, dat de computer, het computerprogramma het technische hulpmiddel is dat schakers tot op zekere hoogte kunnen gebruiken, namelijk in de voorbereiding, niet in de partij zelf. Dat wordt absoluut niet getolereerd, net zo min als een gsm die aanstaat. Daarnaast zijn er dan wedstrijden voor mens versus schaakprogramma, of van computers/schaakprogramma's onderling. Kortom, in het schaken is de techniek geaccepteerd, maar ook begrensd. Dat moet ook in het wielrennen, wil die niet te gronde gaan. Dit heeft niets met conservatisme te maken, maar met aanpassing aan verandering. Iemands prestatie met mechanische fraude kan ik inderdaad minder geloofwaardig vinden dan die van iemand zonder die hulp. Laat die dan mechanisch ondersteunde wedstrijden gaan rijden. En laat mensen kiezen welke van beide sporten ze nog leuk vinden of niet. Je opmerking over die reserveband doet niet ter zake.
Zo maak je een hoop duidelijker :)
2) helium ipv lucht in banden is a) extreme marginal gains en b) hoe gaat dat aflopen met de wegligging?
3) EM velden/pulsen zijn niet echt een optie billi, beetje prut als je alle geoorloofde apperatuur uit knalt (hartslag, snelheids meters en electronische schakelaars, nog los van autos en hun electro meuk), mensen met pacemakers het ziekenhuis in helpt en dan nog krijg je gezever over mogelijke medische schade bij wielrenners. Tevens gaat het weinig opschieten als het een gepulseerde stroom is dmg spoelen en magneten zoals een dynamo heeft. want dat komt vrij snel weer opgang aangezien het zonder software werkt.