Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping
Motorische trapondersteuning is alweer achterhaald. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport zijn elektromagnetische achterwielen de nieuwste vorm van mechanische doping.
De Italiaanse sportkrant besteedt vandaag een hele pagina aan het nieuwe fenomeen dat 20 tot 60 watt extra zou kunnen leveren. Een anonieme bron onthult tevens het prijskaartje van de wielen. Wie ze wil hebben moet diep in de buidel tasten. Aan die wielen hangt een prijskaartje van 200.000 euro. En de wachttijd bedraagt een half jaar.
“Je kunt met elektriciteit meer wonderen verrichten dan met chemie en het is ook minder slecht voor je gezondheid”, aldus de anonieme bron in La Gazzetta. De materiaalgoeroe zegt de afgelopen jaren meer dan 1200 motortjes – het oude systeem – te hebben verkocht. Met name in professionele toertochten, de cyclosportieve wedstrijden, zou er volop misbruik worden gemaakt van mechanische trapondersteuning.
en wel in de vorm van een hand aan de broek/trui van een medelander en/of
een hand in de rug.
Ondersteuning is niet iets van de laatste jaren alleen in een ander vorm
en is geen belasting voor de ploeggenoten.
Wie zouden zoiets kunnen betalen? Tinkoff, Astana, Katusha, Sky...
Wielbreuk is een ding dat gebeurt, dus je moet meerdere wielen/fietsen paraat hebben staan. Gewicht is minder een issue vanwege de UCI limiet, maar als je ook klimwielen wil gebruiken (waar het overigens minder efficient is vanwege de lagere snelheid), verdubbel dan maar weer de kosten.
Zoals al eerder opgemerkt: Mechanische doping kan niet zonder hulp van het team. Fietsen die gebruikt worden in races worden vaak centraal opgeslagen en geprepareerd.
De conclusie: Alleen de rijkste teams zouden hier gebruik van kunnen maken, en dat zouden ze niet limiteren tot alleen hun toprenner. Het enige team wat consistent ver boven zijn budget lijkt te presteren is Movistar, en (alle respect) zij kunnen zich zoiets niet veroorloven.
Ik denk dus dat het (nog) niet gebruikt wordt, en tot de kosten (ver) dalen zit heter niet in imho.
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/sporten/2.25755/1.2562035
Ik begrijp je "klapschaats en dichte wielen op de baan" vergelijking wel. Het is een ontwikkeling (vooruitgang?) in de sport.
Ik kom zelf uit de zwemsport en daar hadden ze een aantal jaren geleden haaienpakken. Super weinig wrijving in het water. Is een tijd toegestaan geweest. Maar daar zijn ze op terug gekomen. Nu mag dat niet meer. De oude records (gezwommen in haaienpak) zijn wel blijven staan.
De tijd zal leren wat de wielersport ermee gaat doen. En wat wijsheid is......
Het verschil zit hem denk ik toch voornamelijk in de prijs, dichte wielen, klapschaatsen en haaienpakken waren duurder maar niet zo verschrikkelijk duur. Terwijl 20-60 watt extra een onoverkomelijk verschil is tijdens een etappe.
Logisch...
Klopt wat je zegt. Iedereen kon dat kopen.
Het is mij ook nooit echt duidelijk geweest waarom het in het zwemmen is teruggedraaid.
Dat had volgens mij iets te maken met het drijfvermogen, dat zo groot was dat de zwemunie vond dat het geen zwemmen meer was, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit zoveel aandacht aan heb besteed...
EDIT: Klopt, waterdichte pakken die je hielpen drijven. http://vorige.nrc.nl//sport/article2309478.ece/Supersnelle_zwempakken_worden_verboden
Hoewel ik voornamelijk het gevoel heb dat iedereen zich gewoon ongemakkelijk voelde bij de snelle vooruitgang. Hoe zit het eigenlijk met de huidige records? Gaan ze nu al bijna even hard als toen?
In het verlengde daarvan is de vraag op dit forum dus of extra vermogen door elektromagnetisme nog wel fietsen is.
Wat het zwemmen betreft. In 2008 en 2009 is het wereldrecord op de 100 vrij bij de mannen 6 maal verbeterd. Sinds 2009 niet meer. Bij het afgelopen wk lag de winnende tijd, geloof ik, ruim een seconde boven het wereldrecord. En in de zwemsport gaat het soms om een honderdste van een seconde. Dat zegt wel wat.
Bij de dames worden wel nieuwe wereldrecords gezwommen, maar alleen op de langere afstanden.
Maar eerlijk gezegd volg ik het wielrennen beter, haha. Zwemmen is alleen leuk om te kijken met ek, wk en olympische spelen. Wielrennen een heel seizoen lang!
waarschijnlijk sla ik de plank volledig mis, maar ...... ?
Helium in je fiets heeft totaal geen zin. Met een groot frame dat overal hol is kun je misschien 100 gram liftvermogen behalen.
jou ;-)
Dit lijkt me eigenlijk inderdaad meer vergelijkbaar met dichte wielen in de tijdrit. Maar als het te duur is om door iedereen betaald te kunnen worden, moeten ze het verbieden. Al zou ik deze vernieuwing op zich niet slecht vinden.
Ik denk dat het gaat om de combinatie van kracht, techniek en materiaal.
Je kan in zo'n pak zo hard peddelen als je wil, maar zonder techniek maak je dan alleen maar spetters en geen snelheid. Daar ga je wat mij betreft wat te kort door de bocht. Ik ben het wel met je eens dat het zwemmen zonder die pakken "puurder" is.
En zo win je ook niet met elektromagnetische wielen alleen, als je niet goed genoeg kan fietsen. En zo vind ik fietsen zonder die wielen ook puurder.
De strijd is ook gelijk als.... niemand ze heeft. Stort dan het bespaarde geld (474 WT-profs vorig jaar x 200.000 = 94.800.000 euro!!!!) in de wereldwijde opzet van fietsscholen, jeugdrennen, dopingtesten en het organiseren/behouden van mooie (traditionele( koersen wereldwijd en er is maar 1 echte winnaar: DE WIELERSPORT!
Danku. :)
Wat doet het met de publieke belangstelling? Snelheidssporten bestaan er al voldoende. Kortom, waar blijft mijn geliefde wielersport? Rob Harmeling stelde terecht in DWDD dat mechanische fraude erger is dan chemische fraude.