Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping
foto: Sirotti
maandag 1 februari 2016 om 17:03

Elektromagnetische achterwielen nieuwste mechanische doping

Motorische trapondersteuning is alweer achterhaald. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport zijn elektromagnetische achterwielen de nieuwste vorm van mechanische doping.

De Italiaanse sportkrant besteedt vandaag een hele pagina aan het nieuwe fenomeen dat 20 tot 60 watt extra zou kunnen leveren. Een anonieme bron onthult tevens het prijskaartje van de wielen. Wie ze wil hebben moet diep in de buidel tasten. Aan die wielen hangt een prijskaartje van 200.000 euro. En de wachttijd bedraagt een half jaar.

“Je kunt met elektriciteit meer wonderen verrichten dan met chemie en het is ook minder slecht voor je gezondheid”, aldus de anonieme bron in La Gazzetta. De materiaalgoeroe zegt de afgelopen jaren meer dan 1200 motortjes – het oude systeem – te hebben verkocht. Met name in professionele toertochten, de cyclosportieve wedstrijden, zou er volop misbruik worden gemaakt van mechanische trapondersteuning.

RIDE Magazine
61 Reacties
01-02-2016 18:51
@arry het lastigste hier is dat het zo duur is dat niet iedereen er mee kan rijden. Verder vind ik dat dit moet kunnen naar wat je zelf stelt. Geen aandrijvende kracht buiten de renner.
01-02-2016 18:59
Je gaat toch wielrennen om sportief en gezond vooruit te gaan als recreant? Als ik ga wielrennen wil ik geen extra vermogen of hulp van buitenaf. Ik wil mijn lichaam tot het uiterste afmatten met de eigen benenwagen. Bij profs moet het gelegaliseerd worden. Kan dan geen kwaad. Zie het als een ontwikkeling van de sport.
01-02-2016 19:12
Toen Jan Raas in Valkenburg wereldkampioen werd had hij ook ondersteuning
en wel in de vorm van een hand aan de broek/trui van een medelander en/of
een hand in de rug.
Ondersteuning is niet iets van de laatste jaren alleen in een ander vorm
en is geen belasting voor de ploeggenoten.
01-02-2016 19:30
Dit kost 200.000 per wiel. Als alleen de top 5 van de Tour het zou gebruiken, zou het al tussen de miljoen en 2 miljoen (afhankelijk van het aantal wielen per fiets) kosten.
Wie zouden zoiets kunnen betalen? Tinkoff, Astana, Katusha, Sky...
Wielbreuk is een ding dat gebeurt, dus je moet meerdere wielen/fietsen paraat hebben staan. Gewicht is minder een issue vanwege de UCI limiet, maar als je ook klimwielen wil gebruiken (waar het overigens minder efficient is vanwege de lagere snelheid), verdubbel dan maar weer de kosten.
Zoals al eerder opgemerkt: Mechanische doping kan niet zonder hulp van het team. Fietsen die gebruikt worden in races worden vaak centraal opgeslagen en geprepareerd.

De conclusie: Alleen de rijkste teams zouden hier gebruik van kunnen maken, en dat zouden ze niet limiteren tot alleen hun toprenner. Het enige team wat consistent ver boven zijn budget lijkt te presteren is Movistar, en (alle respect) zij kunnen zich zoiets niet veroorloven.

Ik denk dus dat het (nog) niet gebruikt wordt, en tot de kosten (ver) dalen zit heter niet in imho.
01-02-2016 19:33
Deze wielen lijken mij toch zeker een vorm van doping, aangezien het zeker niet alleen om een mindere rolweerstand lijkt te gaan.
01-02-2016 19:49
Vriend van Femke bevestigt: het is zijn fiets
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/sporten/2.25755/1.2562035
01-02-2016 19:59
@aardappeljager
Ik begrijp je "klapschaats en dichte wielen op de baan" vergelijking wel. Het is een ontwikkeling (vooruitgang?) in de sport.
Ik kom zelf uit de zwemsport en daar hadden ze een aantal jaren geleden haaienpakken. Super weinig wrijving in het water. Is een tijd toegestaan geweest. Maar daar zijn ze op terug gekomen. Nu mag dat niet meer. De oude records (gezwommen in haaienpak) zijn wel blijven staan.
De tijd zal leren wat de wielersport ermee gaat doen. En wat wijsheid is......
01-02-2016 20:02
@parijs en @aardappeljager
Het verschil zit hem denk ik toch voornamelijk in de prijs, dichte wielen, klapschaatsen en haaienpakken waren duurder maar niet zo verschrikkelijk duur. Terwijl 20-60 watt extra een onoverkomelijk verschil is tijdens een etappe.
01-02-2016 20:02
@ JeDaRe
Logisch...
01-02-2016 20:11
@Netraam
Klopt wat je zegt. Iedereen kon dat kopen.
Het is mij ook nooit echt duidelijk geweest waarom het in het zwemmen is teruggedraaid.
01-02-2016 20:13
@Parijs
Dat had volgens mij iets te maken met het drijfvermogen, dat zo groot was dat de zwemunie vond dat het geen zwemmen meer was, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit zoveel aandacht aan heb besteed...
EDIT: Klopt, waterdichte pakken die je hielpen drijven. http://vorige.nrc.nl//sport/article2309478.ece/Supersnelle_zwempakken_worden_verboden
Hoewel ik voornamelijk het gevoel heb dat iedereen zich gewoon ongemakkelijk voelde bij de snelle vooruitgang. Hoe zit het eigenlijk met de huidige records? Gaan ze nu al bijna even hard als toen?
01-02-2016 20:21
@Netraam
In het verlengde daarvan is de vraag op dit forum dus of extra vermogen door elektromagnetisme nog wel fietsen is.
Wat het zwemmen betreft. In 2008 en 2009 is het wereldrecord op de 100 vrij bij de mannen 6 maal verbeterd. Sinds 2009 niet meer. Bij het afgelopen wk lag de winnende tijd, geloof ik, ruim een seconde boven het wereldrecord. En in de zwemsport gaat het soms om een honderdste van een seconde. Dat zegt wel wat.
Bij de dames worden wel nieuwe wereldrecords gezwommen, maar alleen op de langere afstanden.
Maar eerlijk gezegd volg ik het wielrennen beter, haha. Zwemmen is alleen leuk om te kijken met ek, wk en olympische spelen. Wielrennen een heel seizoen lang!
01-02-2016 20:42
ik heb niet echt kennis van elektromagnetica, maar kan er geen 'controle' gedaan worden dmv magneten/magnetische velden aan de start, ergens onderweg of aan de finish die die banden kunnen neutraliseren?
waarschijnlijk sla ik de plank volledig mis, maar ...... ?
01-02-2016 20:46
Als er maar genoeg van dit soort shit komt gaat er een gesloten circuit ontstaan waarbij alle renners van tevoren een prik krijgen en op door de organisatie geleverde fietsen rijden : netjes alles op maat, rekening op de deurmat.
01-02-2016 20:57
@zoetepap
Helium in je fiets heeft totaal geen zin. Met een groot frame dat overal hol is kun je misschien 100 gram liftvermogen behalen.
01-02-2016 20:57
Een aardige suggestie voor slimme fraudeurs: na de weging (door een ventiel) het frame volpompen met helium. Dat levert i.i.g. een behoorlijke verlichting van de zwaartekracht op.
01-02-2016 21:02
@zoetepap: heb jouw opmerking helaas gemist, domdomdom van mij, good thinking van
jou ;-)
01-02-2016 21:20
@netraam daarom noemde ik in een van mijn eerste posts hier de kosten (op dit moment) als een groot probleem om dit in te voeren. Budgetten zijn nooit toereikend en al helemaal niet buiten de WT
01-02-2016 21:35
Zien we in ieder geval geen renners meer die bij een lekke band gefrustreerd hun wiel de berm in gooien.
01-02-2016 21:38
Zwemmers leken in die drijfpakken ook niet meer op zwemmers, meer op bodybuilders. Het was op het pak gaan liggen en dan peddelen. Dat is terecht teruggedraaid, omdat het alle techniek uit het zwemmen haalde.

Dit lijkt me eigenlijk inderdaad meer vergelijkbaar met dichte wielen in de tijdrit. Maar als het te duur is om door iedereen betaald te kunnen worden, moeten ze het verbieden. Al zou ik deze vernieuwing op zich niet slecht vinden.
01-02-2016 22:21
@Hakkie2
Ik denk dat het gaat om de combinatie van kracht, techniek en materiaal.
Je kan in zo'n pak zo hard peddelen als je wil, maar zonder techniek maak je dan alleen maar spetters en geen snelheid. Daar ga je wat mij betreft wat te kort door de bocht. Ik ben het wel met je eens dat het zwemmen zonder die pakken "puurder" is.
En zo win je ook niet met elektromagnetische wielen alleen, als je niet goed genoeg kan fietsen. En zo vind ik fietsen zonder die wielen ook puurder.
01-02-2016 22:22
Belachelijke en nutteloze innovatie. De rijken kunnen zich weer beter 'bewapenen' dan de marginalen. Competitievervalsing dus. En voor degenen die zeggen 'maar als iedereen ze heeft, is de strijd gelijk' zeg ik:
De strijd is ook gelijk als.... niemand ze heeft. Stort dan het bespaarde geld (474 WT-profs vorig jaar x 200.000 = 94.800.000 euro!!!!) in de wereldwijde opzet van fietsscholen, jeugdrennen, dopingtesten en het organiseren/behouden van mooie (traditionele( koersen wereldwijd en er is maar 1 echte winnaar: DE WIELERSPORT!

Danku. :)
01-02-2016 23:27
nou nou Coldeportes heeft het wiel heruitgevonden,je kan nu rentenieren en aan frietebak gaan doen.
01-02-2016 23:55
Vraag me af wat voor gevolgen deze ontwikkeling van mechanische fraude, wellicht zelfs ooit gelegitimeerd (hopelijk niet), heeft. De romantiek verdwijnt helemaal wellicht. Je kunt dan nog minder een prestatie 'geloven'. Twee soorten wielrennen? Het kan niet naast elkaar bestaan binnen 1 sport. In het schaken is de computer ook sterker dan de 'gewone' wereldkampioen.
Wat doet het met de publieke belangstelling? Snelheidssporten bestaan er al voldoende. Kortom, waar blijft mijn geliefde wielersport? Rob Harmeling stelde terecht in DWDD dat mechanische fraude erger is dan chemische fraude.
02-02-2016 00:37
Ik vraag me af wat je nou precies bedoeld girardengo. Waarom kun je een prestatie minder 'geloven'? En waarom gaat de romantiek er vanaf? Want als het daarom gaat, dan vraag ik me af wanneer de romantiek is verdwenen.. met elke jaar, elke nieuwe fiets en elke nieuwe generatie wielrenners veranderen er dingen. Nu laat je het lijken alsof elke verandering vanzelfsprekend een achteruitgang is (wat overigens een concept is dat onder de ouderen een terugkerend fenomeen is, de afkeer van verandering). En de vergelijking maken met het schaken van de computer vs de mens is ook niet relevant naar mijn mening. Zullen we anders allemaal weer met de reserveband om de rug gaan fietsen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine