EK Wielrennen 2019: Elia Viviani verovert Europese titel
zondag 11 augustus 2019 om 15:16

EK Wielrennen 2019: Elia Viviani verovert Europese titel

Elia Viviani heeft in Alkmaar de Europese titel veroverd. De Italiaan klopte na een wedstrijd van 172,6 kilometer Yves Lampaert in een sprint-a-deux.

Waaiers
Voordat de Europese titelstrijd van start ging, hield het peloton een minuut stilte ter nagedachtenis aan de betreurde Bjorg Lambrecht. Nadat het startschot werd gegeven, volgde al snel een aantrekkelijke koers.

foto: Cor Vos

Tijdens de eerste lus door het vlakke Noord-Hollandse land ging het al snel op de kant en werden er waaiers getrokken. Het peloton versplinterde. Diverse renners hadden de slag gemist, maar er volgde een hergroepering.

Het bleef echter onrustig. Onder aanvoering van de Italianen volgde er in de binnenstad van Alkmaar een nieuwe aanval. De squadra azzurra had daardoor met titelverdediger Matteo Trentin, Simone Consonni, Davide Cimolai en Viviani vier man mee in de kopgroep van dertien man. De Duitsers Pascal Ackermann en Rudiger Selig, de Nederlander Sebastian Langeveld, de Belg Lampaert, de Fransman Florian Sénéchal, de Sloveen Luka Mezgec, de Slowaak Erik Baska, de Deen Kasper Asgreen en de Brit Chris Lawless maakten de kopgroep compleet.

De kopgroep – foto: Cor Vos

Voor de Belgen verliep de race ondanks de aanwezigheid van Lampaert in de kopgroep niet volgens plan. Jasper Philipsen raakte verzeild in de tweede groep terwijl Tim Merlier vroegtijdig moest opgeven.

Drie man openen de finale
De aanwezigheid van sprinters Viviani en Ackermann zorgde ervoor dat de kopgroep kort gehouden werd. De voorsprong bleef lang rond de halve minuut. Met 25 kilometer te gaan gingen ook Viviani, Ackermann en Lampaert er vandoor. De drie zagen hun voorsprong oplopen en gingen de slotronde in met 48 seconden voorsprong.

Met 3,5 kilometer te gaan ging Lampaert er vandoor. Nadat Ackermann er niet in slaagde om het gat met de Belg dicht te rijden, reed Viviani er naartoe. De twee ploeggenoten bij Deceuninck-Quick Step zouden in het shirt van hun land onderling uitmaken wie de Europese titel zou pakken.

Lampaert hield het tempo hoog en trok de sprint aan. Viviani kwam vervolgens vakkundig uit zijn wiel en passeerde als eerste de finish. Twaalf maanden na de zege van Matteo Trentin in Glasgow komt de Europees kampioen opnieuw uit Italië. Alexander Kristoff won de sprint van het peloton en finishte als vierde. Dylan Groenewegen was de beste Nederlander op een twaalfde plek.

finishfoto EK Alkmaar 2019

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
115 Reacties
Sorteer op:
11 augustus 2019 15:19
Wellicht moet Groenewegen eens wat minder arrogant worden en het NLse team eens wat meer koersinzicht krijgen.

Die Duitsers ook lomp, Ackermann zat al kapot bij de laatste passage. Lampaert altijd kansloos in zo’n kopgroep.
11 augustus 2019 15:20
Cadeautje dit. Viviani mag Duitsland en België goed bedanken.
11 augustus 2019 15:20
Gelukkig rijdt op het WK van der Poel mee. Die heeft al aangetoond geen ploeg of ploegtactiek nodig te hebben.
    11 augustus 2019 15:23
    wk kan schriftelijk afgedaan worden, er zit nog meer power in mathieu nu dan in het voorjaar.
11 augustus 2019 15:20
Alleen de Duitsers en de Italianen hebben vandaag tactisch sterk gereden. De Belgen en de Nederlanders schitterden in domme moves of onattent rijden. Bah wat een beroerde koers zeg.
11 augustus 2019 15:21
Nederland moet zich echt kapot schamen. Wat een lachwekkend slechte koers hebben die gereden.
    11 augustus 2019 15:22
    Wat deed die Langeveld in de kopgroep sparen dan? Bij de beslissende demarrage deed ie niks. Laat je dan gewoon afzakken om mee te doen in de achtervolging
    11 augustus 2019 15:23
    Waarom? Het is maar een EK.
    11 augustus 2019 15:23
    Langeveld zat te ver van achter in die groep toen het gat viel. Probeerde er nog tevergeefs even naartoe te rijden. Die aanval kwam op een nogal onverwachts moment
11 augustus 2019 15:22
Bah, Lampaert die voor Viviani rijdt.
11 augustus 2019 15:22
Yves Lampaert, is dat een Belg of een Italiaan? Italië verdient deze overwinning door hun manier van koersen. Maar ze mogen Lampaert wel een ere titel aanbieden. Als enige Belg mee en toch op kop rijden vanaf 60km voor de finish en dan Viviani naar de finish brengen als een domistique.
    11 augustus 2019 15:23
    Klopt, Yves krijgt de titel "ezel" van de dag.
11 augustus 2019 15:22
Erg mooie koers gezien op een mooi parcours, absoluut EK-waardig! Jammer van de opzichtige DCQ ploegentactiek maar hey, zo werkt het blijkbaar. Mede daardoor België tactisch dom, en Nederland ook absoluut. Italië heel slim.
    11 augustus 2019 17:39
    De laatste 30 km waren zeker leuk om te kijken. Mooie winnaar. Lampaert knap tweede. Met twee kleppers naar de streep rijden was kansloos. Even leek hij ze los te rijden, maar Viviani was nog sterk en daardoor wel een verdiende winnaar.
    11 augustus 2019 20:25
    Beter dom dan niet op het podium voor België.
    11 augustus 2019 21:30
    @Vincenzo
    Ik vind hem niet dom hoor! In een groepje van drie met Ackermann en Viviani had hij derde geworden. Nu wordt hij tweede en als Viviani en tikje minder was geweest of ook leeg, net als Ackermann, had hij gewonnen. Respect dus juist voor Lampaert.
11 augustus 2019 15:23
Ik denk niet dat er genoeg chauvinisme op de wereld is om als Nederlander iets positiefs over onze ploeg te zeggen....
11 augustus 2019 15:23
Nederland in de finale niet handig gereden maar in de waaiers waren de kopmannen mee vooraan. Dus zo slecht was het niet. Viviani de sterkste in de koers vandaag ook gewoon. Mooie wedstrijd gezien.
    11 augustus 2019 15:30
    Inderdaad, Viviani in topvorm en de sterkste. Mooie overwinning voor deze onderschatte renner.
    11 augustus 2019 15:42
    Klopt ja. Wordt hier vaak als een lulletje rozenwater neergezet, maar echt een uitstekend coureur. Met dito palmares zo onderhand
    11 augustus 2019 16:32
    Inderdaad wel een lulletje rozenwater die zowel als lead-out als als afmaker vaak heeft mogen juichen. Als je je als topsprinter in de kopgroep weet te manoeuvreren, verdien je dit gewoon.
11 augustus 2019 15:23
Wat een frustrerende koers om te kijken.
Lampaert doet niet eens moeite om zijn ploegbelang te verbergen, gadverdamme. Ieder ander zou zodra Viviani erbij komt toch zeggen: succes jongen, ga jij maar rijden, ik kijk wel of ik je in de sprint nog geklopt krijg als ik 4km in je rug heb gezeten.
En Nederland rijdt ook een frutkoers, maar alle andere landen in het peloton evengoed. Daar zaten nog genoeg mannen die op kop mee hadden kunnen draaien of de Duitsers en Italianen in elk geval weg hadden kunnen houden van de voorkant van het peloton.
    11 augustus 2019 15:26
    Viviani zal 'm wel wat geld hebben toegefluisterd
    11 augustus 2019 15:28
    Als Lampaert niet meer op kop was gekomen had hij nog niet gewonnen.
    11 augustus 2019 15:29
    Merlinappa, eigelijk is Yves best slim.... hij staat op het podium en krijgt zeer waarschijnlijk een leuk geldbedrag van Viviani op zijn rekening.
    11 augustus 2019 15:31
    Absolute nonsens, Viviani sprong als een speer naar Lampaert toe. Hij was gewoon de beste.
    11 augustus 2019 15:40
    Dat hele ''Lampaert doet niet eens moeite om zijn ploegbelang te verbergen, gadverdamme'' is natuurlijk een erg vreemde uitspraak als je een klein beetje met dit soort kampioenschappen bekend bent. Commerciële ploegbelangen stellen boven nationale belangen is wat al decennia rondzingt op WK's en OS en dan is zo'n EK echt geen uitzondering. Dat is namelijk een WK minus niet-Europa, maar verder in alles hetzelfde.

    Daarnaast is het ook nogal makkelijk praten dat hij dat doet. Het is een vrij realistisch scenario dat Lampaert op dat moment voor zilver reed, omdat zijn tank te leeg was voor een tweede(!) aanval. Hij was namelijk wel aanvankelijk diegene die solo ging en op weg leek naar winst. Dat duidt toch niet bepaald op ploegenspel.

    Dan kun je nog eerder Viviani beschuldigen van ploegenspel door Ackermann de kop op te dringen bij de demarrage van de Belg. Plus wat ook al gesteld was. Zonder extra aanval of problemen voor de Italiaan in de slotkilometers had Lampaert nooit gewonnen. Daarvoor is het verschil qua basissprintsnelheid gewoon te groot, want de Belg is een strijkijzer pur sang.
11 augustus 2019 15:23
Jammer voor de Belgen dat ze de minder slimme Lampaert in de kopgroep hebben. En Nederland verliest uiteindelijk door de cruciale fout van Langeveld die drie te laten wegrijden. En dat voor zo'n ervaren coureur. Maar het was natuurlijk ook een zwakke vertegenwoordiging. Alleen Van Baarle zou normaal in een Nederlands team zitten.
    11 augustus 2019 15:29
    Dat laatste is natuurlijk een vrij boute uitspraak, aangezien dat afhangt van het parcours.
    11 augustus 2019 15:35
    En wie denk je dat van deze ploeg meegaat naar Yorkshire, toch geen klimparcours?
    11 augustus 2019 15:43
    al stuurt de knwu alleen maar vdp naar yorkshire, boeien. laat vooral moerenhout maar thuis...
    11 augustus 2019 15:54
    Platteprijs, jouw voorbeeld doet er niets aan af dat het nog steeds afhangt van het parcours wie er selectiewaardig zijn. Verwacht je een massaspurt in een vlakke koers zijn Groenewegen en zijn trein een volledig logische keuze. Is het iets zwaarder, zoals in Yorkshire, lijkt me Teunissen trouwens ook nog steeds een grote kans hebben op een selectie.
    11 augustus 2019 15:57
    Viktor als elke NL renner vandaag mee wil en kan, rijden alleen Groenewegen, Teunissen en Van Baarle mee. De anderen worden niet eens reserve.
    11 augustus 2019 16:10
    Leezer lijkt me ook wel handig als loods, maar gros is inwisselbaar, ja.
11 augustus 2019 15:23
Veel leukere koers dan ik had verwacht. Alleen jammer dat we de waaiers niet gezien hebben.
11 augustus 2019 15:24
HA ha na een uurtje had het gezien ik kijk nooit naar criteriums
11 augustus 2019 15:25
Daarom kijken wij steeds meer en steeds liever naar de Nederlandse vrouwen.....
    11 augustus 2019 15:28
    Wij?
    11 augustus 2019 15:31
    ben en zijn vrouw + kroost
    11 augustus 2019 15:33
    Ik kijk graag naar de vrouwen, maar wielrennen is wielrennen. Er gebeuren altijd dit soort dingen. Het maakt de koers soms frustrerend, maar uiteindelijk juist zo mooi.
11 augustus 2019 15:27
49,1 km/u gemiddeld hoor ik net de Cauwer zeggen. Dat zegt veel.
11 augustus 2019 15:27
Kan iemand mij uitleggen waarom de organisatie een kasseistrook in de finale verwerkt waar niet eens overheen gereden wordt, zoek dan lekker mooi asfalt op in plaats van deze onzin.
    11 augustus 2019 15:30
    Snap ik ook niet. Zet dan gewoon de hekken een metertje verder naar binnen. Dan voegt het nog wat toe.
    11 augustus 2019 15:33
    Terpstra en ten Dam hadden opzetje voor het parcours gemaakt. Daarbij ook suggesties meegestuurd om renners over de kasseien te laten rijden (strobalen, modder strooien op de zijkant enzovoorts). De organisatie heeft dat echter niet gedaan om onverklaarbare redenen.

    Hekken naar binnen is echter wel vervelend, dat zorgt voor echt nare crashes.
11 augustus 2019 15:28
Lefevere lacht zich suf. Zo goedkoop heeft hij het nog nooit cadeau gekregen. Verdiend goud voor het sterkste land, zilver en brons voor de twee domste landen.

Aantrekkelijke koers gezien, inclusief de eerste uren met dank aan foto's en filmpjes van toeschouwers langs het parkoers. In België zal men toch met het schaamrood op de kaken zitten, na al het gegiechel om de (gouden) tactiek van de Nederlandse dames gisteren.

Nederland niet sterk genoeg, bovendien te weinig steun in de achtervolging. Bij Van Baarle en Langeveld had ik niet echt het idee dat die serieus een gat aan het dichtrijden waren.
    11 augustus 2019 15:31
    Wat was er mis met de taktiek van de België of moesten ze knechten voor jullie sprinter. Lampie had bijna goud maar Viviani was te sterk en kon terugkomen. De rest is zever en kletskoek van zogeheten kenners.
    11 augustus 2019 15:35
    Peter Lippens, de enige echte kenner (blijkbaar als je, jouw reactie goed leest).
    11 augustus 2019 15:37
    Peter Lippens, de enige echte kenner (blijkbaar als je, jouw reactieS goed leest).


    fixed it for you
    11 augustus 2019 15:40
    @Peter Lippens
    Allereerst moet Lampaert natuurlijk de benen stilhouden, als Philipsen op het punt staat om aan te sluiten. Vervolgens moet hij natuurlijk nooit overnemen in een groep met enkele blokken en uiteindelijk ook niet als hij met twee spurters op pad gaat.

    Renaat en José hadden het er duidelijk zwaar mee en ik denk dat Yves maar beter uit de buurt van Jasper kan blijven.
    11 augustus 2019 15:43
    @greeny

    Thx, ik ben geen volger van PL ;)
    11 augustus 2019 19:21
    @zeurpieten
    Lampaert heeft Philipsen nooit gezien. En dat in eens koers zonder oortjes.
    Natuurlijk had hij hem anders opgewacht.
    Nadat Viviani bij hem kwam heeft hij weinig mis gedaan. Doorrijden of wachten, non enkel nog verliezen.
11 augustus 2019 15:29
Nederland echt heel brak gereden. Moerenhout ook maar meteen bedanken voor de diensten. Slechtste wat ik in jaren heb gezien. Alleen Van Baarle een ruime voldoende. Wat deed Elmar Reinders uberhaupt in dit team?
    11 augustus 2019 15:32
    betere vraag is WIE is elmar rijnders?
11 augustus 2019 15:29
49,1 gemiddeld op een vlak parcours met wind en bochten. Pfffftttt
11 augustus 2019 15:29
Erg aantrekkelijke koers en overdiende zege van Viviani en pech voor Lampaert dat Ackermann er door zat. Viviani kon nu in zijn eentje terugkomen en jullie dachten toch niet dat hij dat ook had gedaan met Ackermann in zijn wiel. Daar rekende Lampaert op maar Viviani was te sterk en Ackermann erdoor.
En de Nederlanders en hun taktiek, misschien in de leer gaan bij hun dames .... ROFL
    11 augustus 2019 15:33
    Lekker excuus voor Lampaert. Maar hoe verklaar je dan dat Lampaert vol op kop blijft rijden met Viviani in zijn wiel, waarom nestelt hij zich niet in diens wiel?
    11 augustus 2019 15:35
    lampaert als een quick stepper gereden, simpel als wat. welke renner rijdt er anders door met eerst 2 super snelle sprinters en later met 1 super snelle sprinter? maar hij heeft zilver 'gewonnen'
    11 augustus 2019 15:37
    Patteprijs, alsof dat wat had uitgemaakt? al was Yves fris en Viviana helemaal kapot dan nog had de Italian in de meeste gevallen gewonnen. De aanval van Yves was een test om te kijken welke van de 2 sprinters nog wat energie over had.
    11 augustus 2019 15:39
    Lampaert reed niet voor de overwinning maar voor een ereplaats. Sowieso geen winnaarstype natuurlijk.
11 augustus 2019 15:33
Don Patrick lacht weer in zijn vuist.
11 augustus 2019 15:34
Aparte reacties van sommigen met strekking dat Viviani het cadeau heeft gekregen. Italië het sterkste blok in koers en Trentin en Viviani de sterkste renners. Gewoon dikverdiende zege. Zoals hij het gat op Lampaert ook even simpel dicht poefde. Hij had dit ook wel geregeld als Lampaert z'n benen stil had gehouden en Ackermann was teruggekomen.

Nederland wel erg matige vertoning. Maar met 2 man bij de eerste 40 in de waaiers en vervolgens op het circuit ook continu achter de feiten aangereden... Hopelijk krijgen we morgen de waaiers wel in de uitzending te zien. Dat was wel een gemiste kans. Verder mooie koers geweest.
    11 augustus 2019 15:38
    Eens, de belangrijkste vraag is, waarom Lampaert al zoveel kopwerk deed op 60 tot 10 km van de finish, dat is gewoon dom. Als hij dan ook nog eens op kop blijft rijden als Viviani terug komt ziet er gewoon lelijk uit. Hij hoefde echt niet bang meer te zijn voor Ackerman. 2e of 3e maakt niet heel veel uit. Een poging doen om eerste te worden is waarom het sport is en geen loondienst.
11 augustus 2019 15:38
Een veredeld criterium. Wat is het nut van een kasseistrook als je toestaat dat de renners over de makkelijke zijstroken kunnen rijden?
Lampaert wordt liever 2de dan 3de. Groenewegen is nog te beroerd om mee te sprinten in het peleton. Hij is nog lang niet de topsprinter die hij volgens zijn arrogantie en mond wel schijnt te zijn. Na de Tour de volgende teleustellende race van hem.
    11 augustus 2019 15:41
    Hij was met Teunissen de enige Nl die meezat in de eerste waaier. Vervolgens wordt de koers niet voor hem gecontroleerd. Iets wat een sprinter van zijn ploeg mag verwachten. Ik snap dat sprinten voor plek 'weet ik veel' dan niet echt meer belangrijk is voor hem. Om hem daarom nu zo te bekritiseren is scorebord 'journalistiek'.
    11 augustus 2019 16:18
    Er zijn ook sprinters die zelf iets doen en niet steeds verwachten dat anderen het voor hen gaan doen, er staan er 2 op het podium.

    Maar nee, afwachten, afwachten en afwachten en zich dan te goed voelen om mee te doen voor plek 4. Beetje kopman geeft dan alsnog alles uit respect voor het werk van zijn ploegmaats.
11 augustus 2019 15:40
yves zijn enige fout was dat hij bij de terugkomst van viviani is blijven rijden...maar tja, had toch niks uitgemaakt..
tactisch goed gereden van yves, aanvallen met 3 man, dan nog eens aanvallen en wetende dat viviani , ackermann ( die kapot zat ) ging laten rijden...
enige probleem was dat viviani gewoon te sterk was en ackermann achter liet.
    11 augustus 2019 16:04
    "Tactisch goed gereden van Yves" zegt ie. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    11 augustus 2019 16:49
    @Marik ik begrijp dat je het er niet mee eens bent maar wat een kinderachtige reactie.
    11 augustus 2019 17:25
    Hahaha oohh zeg ik ben nu pas uitgelachen. En dan me ook nog verblijden met een persoonlijk bericht. Hahaha ik vind het schitterend
    11 augustus 2019 17:37
    Wanneer Lampaert met twee sterke sprinters op pad is en hij wordt tweede, dan kun jij lachen wat je wilt, maar erg snugger kom je dan niet over....
    11 augustus 2019 17:54
    @ Joachim dit is typische scorebordjournalistiek.
    1. De 2e plaats telt niet.
    2. Door die 2e plaats vergeet je hoe dom de Belgen hebben gereden.
    3. Lampaert heeft met oogkleppen op mee zitten beuken in een groep als enige Belg en 4 Italianen. Zijn eigen ploegmaat werd daar de dupe van. Ben je dan dom? Ja dan ben je zo dom.
    11 augustus 2019 19:17
    Zijn eigen ploegmaat? Viviani is zijn eigen ploegmaat. Lampaert rijdt voor DCQ 365 dagen per jaar, dus armer zal hij er niet van worden vandaag! Sommige zeggen dat het dom is, maar ik begrijp volkomen dat hij doorrijdt die laatste 3km.
    11 augustus 2019 20:44
    En zo.....praten we alles recht wat krom is....
    11 augustus 2019 22:25
    Ik heb de laatste 15 km gezien. Als Viviani 10 seconden langer wacht is Lampaert vliegen en heeft hij goud. Als hij niets doet was hij totaal kansloos in de spurt, als hij geen kopbeurten voor zijn rekening neemt dan blijven ze niet voorop en heeft hij ook niets. Toch vreemd dat sommigen (Marik) dan niet snappen dat hij er het maximum heeft uitgehaald. Misschien stront in hun ogen?
    12 augustus 2019 07:33
    Als...als...als....
    Als mijn oom geen man was geweest dan was het mijn tante geweest.
    Waarom is het voor sommigen zo lastig toe te geven dat Yves de hele dag met oogkleppen op heeft gereden?
    12 augustus 2019 16:27
    Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat hij terecht eieren voor zijn geld koos?

Reacties zijn gesloten.