EK 2023: Wat een thriller! Solerende Laporte houdt nipt stand tegen sprintende Van Aert en Kooij
foto: Cor Vos
zondag 24 september 2023 om 16:49

EK 2023: Wat een thriller! Solerende Laporte houdt nipt stand tegen sprintende Van Aert en Kooij

Christophe Laporte heeft zich tot Europees wegkampioen gekroond. De Fransman ging in de slotronde in de aanval en wist, na een zinderende slotkilometer, de sprintende Wout van Aert en Olav Kooij nipt af te houden. Arnaud De Lie en Mike Teunissen, die zich hadden opgeofferd voor respectievelijk Van Aert en Kooij, eindigden op de plaatsen vier en vijf.

De start van het EK voor mannen was in Assen. Nadat de renners daar vertrokken, reden ze in 115 kilometer langs Norg, Zuidlaren, Gieten, Borger en Westerbork richting het lokale circuit. Vlak daarvoor beklommen zij de VAM-berg al vanaf twee kanten: Atteropad (circa 500 meter à 6%) en het Mount Vampad (circa 200 meter à 12%). Na deze eerste doorkomst aan de meet waren er nog zes lokale rondes van 13,7 kilometer te gaan. Daarin zat met het Dak van Drenthe – een nieuwe beklimming op het VAM-terrein – ook nog een derde helling.

Kopgroep met Tarling en Bissegger
De vlucht van de dag bestond uit vijf renners. De Europees tijdritkampioen Joshua Tarling en de nummer twee van het EK tegen de klok, Stefan Bissegger, gingen na enkele kilometers al op pad met Rory Townsend (Ierland), Mathias Vacek (Tsjechië) en Norman Vahtra (Estland). De vijf verzamelden een voorsprong van twee minuten, maar bij het opdraaien van het circuit bij de VAM-berg waren ze alweer in het zicht van het peloton.

De koplopers – foto: Cor Vos

In dat peloton trouwens geen Bauke Mollema meer. De Groninger had moeten opgeven nadat hij betrokken was geweest bij een grote valpartij op 115 kilometer van de streep. Die valpartij had overigens ook voor een breuk gezorgd in het peloton. Olav Kooij zat in het tweede deel, maar in minder dan tien kilometer werd de situatie rechtgezet.

Franse speldenprikken
Bij de eerste passage van de finish, na de eerste twee hellingen van de dag, was de kopgroep al uitgedund tot drie renners. Tarling en Vahtra hadden moeten passen. Bisseger, Vacek en Townsend kregen daarna weer wat meer ruimte van het peloton, waar vooral de Denen en Belgen zich toonden op de voorposten. De Fransen kozen in de eerste lokale rondes dan juist weer voor de aanval. We zagen onder meer Florian Sénéchal, Axel Zingle en Anthony Turgis de koers hardmaken. Wegkomen deden ze vooralsnog echter niet.

De Belgen en Denen controleerden de wedstrijd – foto: Cor Vos

Jaka Primožič (Slovenie) en Dušan Rajović (Servië) kregen wel wat ruimte. Met nog drie rondes te gaan, volgden zij op 22 seconden van Bissegger en Vacek, die Townsend een tijdje terug overboord hadden gegooid. Het peloton zat twintig seconden verder. Op het Dak van Drenthe kwam het pak echter al bij de twee tegenaanvallers, nadat er een versnelling was geweest in het pak. Ook na de beklimming waren er aanvallen – onder meer van Andreas Kron en later weer Turgis – maar de Belgen lieten niemand rijden.

De Italianen maken koers, valpartij Ganna
Het waren echter de Italianen die op een dikke dertig kilometer van de streep op kop boorden en zo voorbij Bissegger en Vacek stoomden. Ook op het Atteropad trok de blauwe trein door. Eerst was het Mattia Cattaneo, daarna gooide Matteo Trentin het tempo nog wat omhoog en net voor de top trok Filippo Ganna door. De krachtpatser bleef ook gasgeven op het Mountvam-pad. Wout van Aert zat strak in het wiel en een twintigtal andere renners kon ook nog volgen, maar daarachter brak het. Nederland zat mee met Olav Kooij en Mike Teunissen.

Ganna geeft gas – foto: Cor Vos

Die laatste trok ten strijde op het Dak van Drenthe. Een gaatje slaan lukte hem niet, in tegenstelling tot Christophe Laporte. Het was vervolgens Kooij die naar de Fransman – zijn ploeggenoot bij Jumbo-Visma – toesprong. Toen de Nederlander er net bij was, vond er in het groepje achter hem een valpartij plaats. Daarbij onder meer Florian Vermeersch en Filippo Ganna. Laatstgenoemde gaf daarna alles in de achtervolging, maar het zou lastig worden om nog terug te keren aan het front. De kopgroep was namelijk gegroeid en sterker geworden.

Laporte gaat solo
Kooij en Laporte hadden het gezelschap gekregen van Teunissen, Van Aert, De Lie, Kron, Mads Pedersen, Sandy Dujardin, Rasmus Tiller en John Degenkolb. Zij begonnen samen aan de slotronde. Daar muisde Laporte er opnieuw vanonder. De Fransman pakte vijftien seconden, maar bij de achtervolgers bleven ze wel ronddraaien. Allen Dujardin probeerde als landgenoot van Laporte natuurlijk wat te storen.

Aan de voet van de VAM-berg had Laporte nog altijd twaalf seconden. Bij het ingaan van de slotkilometer begon De Lie al aan zijn lead-out voor Van Aert. Naast Van Aert kon enkel Kooij volgen. De drie hadden Laporte bijna te pakken bovenop het Atteropad. Na de afdaling had de Fransman echter nog steeds een gaatje. Van Aert wist dat gaatje te dichten, nadat hij uit het wiel van De Lie was gesprongen, maar kwam niet meer over zijn Jumbo-Visma-ploeggenoot heen. Kooij kwam op zijn beurt niet meer voorbij Van Aert.

Het goud was dus voor Laporte, het zilver voor Van Aert en het brons voor Van Aert. De Lie finishte, in dezelfde tijd, nog als vierde. Mike Teunissen vervolledigde de top-vijf.

RIDE Magazine
103 Reacties
24-09-2023 16:58
Benieuwd of hij de motards ook een bedankje gunt ;) Overigens wel sterk gereden van Laporte, hij kan zelf natuurlijks niks doen aan die belachelijke hoeveelheid motards die echt dicht op m reden.
    24-09-2023 17:07
    Ik zou het sterker willen stellen: zonder motards wordt Laporte geen EK. Over die afstand een gat van 10 sec houden tegen een groep die goed samenwerkt...over geloofwaardig gesproken.
24-09-2023 17:01
Ik ben redelijk verbaasd dat 6-7x de VAM zo onderscheidend kan zijn. Ik had echt verwacht dat de profs hier over zouden vliegen.
    24-09-2023 17:03
    Het verschil zit 'm vooral in de opeenvolging van 3 klimmetjes met veel draaien en keren. Gevolg is dat alles op een lint gaat, en als je er eenmaal af ligt kom je ook niet meer terug omdat er hard doorgereden wordt en er een vies windje staat.
    24-09-2023 17:14
    Renners maken de koers a gem. 47 km/u hard. En dat vol naar boven knallen hakt er op een gegeven moment in. Beetje afvalkoers op de VAM
    24-09-2023 18:31
    Die val sloeg het meer uiteen.
24-09-2023 17:12
Benieuwd wanneer een bondscoach eens zal durven zeggen tegen Wout dat hij niet plan A is. Want ik kan me geen parcours meer inbeelden waar je niet beter voor Evenepoel, Philipsen of De Lie rijdt.
Na Leuven waar hij Evenepoel en Stuyven in de zak zet door niet tijdig aan te geven dat hij tekort komt vind ik dit een opnieuw een bedenkelijke manier om het vertrouwen van de ploeg te misbruiken. Leuk dat je blij bent dat er een geel helmpje vindt maar ofwel rijd je voor je ploeg, ofwel rijd je voor je land. Maar niet eerst zelf mee het gat laten ontstaan (als Jumbo), dan De Lie z'n eigen kans laten verpesten voor jou (als Belg) om dan weer blij te zijn dat Laporte wint (als Jumbo).
    24-09-2023 17:30
    Vertrouwen van je ploeg misbruiken...
    Hmm, ik keek laatst naar de Vuelta. Waar een clubje renners in het blauw zich uit de naad reed voor een renner in blauwe bollen. Die het vervolgens niet af wist te maken, terwijl ze op een gegeven moment met 4 in een kopgroep zaten. Weet jij nog hoe die renner in de bollen heette, Cochise? Ik ben zijn naam ff kwijt.
    24-09-2023 17:54
    Die maakte het anders 3x wél af! Maar blij te zien dat deze discussie over Remco gaat.
    24-09-2023 18:02
    @Cochise, degene die er over begint.... iets met spiegel!
    Het is heel normaal dat iemand met de statuur en erelijst van Van Aert op een parcours als dit de voorkeur krijgt boven De Lie. Maar blijkbaar vind jij het nodig om daar vol op in te hakken vanuit het sentiment dat Wout weer eens tweede wordt. En er is geen enkele garantie dat De Lie beter gedaan zou hebben. Het enige wat we nu met zekerheid weten is dat Wout net niet heeft gewonnen, maar wel de sprint won van de achtervolgende groep.
    24-09-2023 21:12
    Spiegel? Ik spreek over het kopmanschap op kampioenschappen en waarom dat volgens mij kritisch mag benaderd worden na vorige kampioenschappen in relatie met De Lie, Philipsen, Evenepoel, Stuyven,... Geen idee hoe ik daarmee een voorzet geef richting het kopmanschap bij SQS in de Vuelta.
    Mijn kritiek op Van Aert lijkt me niet per se systematisch dus probeer me niet in jouw bad van de blinde obsessie tegenover één renner te trekken, Evenepoel reed vandaag niet eens mee (maar dat wist je zelf wel, hij zat trouwens op de tribune in Anderlecht, bijscholing voetbalmaniertjes!).
    Probeer het ook niet op frustraties omdat er geen Belg wint te steken want ook dat gevoel is me eerder vreemd, ik was bv een van de enigen die kon toegeven dat Van Aert op z'n waarde geklopt werd in Imola en dat Roglic daar niets aan kon of moest veranderen. Daar begreep ik trouwens wel dat ze hem als kopman uitspeelden, idem voor Glasgow dit jaar, zo'n supertechnisch parcours daar hebben we bij nader inzien nog geen betere troeven.
24-09-2023 17:24
Wout van Aert kan ondertussen wel zilversmid worden. Maar zonder dollen, mooie wedstrijd gezien, de kleppers vooraan en een schitterende winnaar. En schrijf Kooij de komende jaren ook maar op voor het Vlaamse voorjaar. Wat een klasbak.
24-09-2023 17:40
Wout had zelf ook door hoe sterk De Lie was. Had hij voor De Lie gereden was de Europese trui niet in handen van JV gekomen, wat wel de bedoeling was schijnbaar. Verder gun ik het Laporte wel hoor.
    24-09-2023 18:02
    Arnaud gaf in de vorige rondes niet echt het gevoel dat hij het zou kunnen afmaken, het was eerder aanklampen. En als iemand een penalty mist is het uiteraard altijd erg gratuite om te stellen dat iemand anders hem had moeten trappen ... Het was voor mij erg verrassend dat hij zo sterk voor de dag kwam op Vamberg, zeker gezien zijn werk dat hij daarvoor nog opknapte in de achtervolging op Laporte.
24-09-2023 20:06
Jammer van de motoren in de finale, dit is wel een smet op de overwinning waar Laporte niets aan kan doen. Maar de beste heeft gewonnen, slimme aanval, voorsprong uitgebouwd en toch 2 snelle en sterke mannen afgehouden. Hij heeft zich in 2 jaar tijd opgeworpen tot een kandidaat monument winnaar. Hij was ook de enige (van de favorieten)die iets probeerde. Verder ben ik het eens met de woorden van Wouter Van hout over Van Aert en Kooij, gewoon laf gereden en gelukkig niet beloond.
24-09-2023 20:38
Je zou maar Laporte heten, net je grootste overwinning uit je loopbaan hebben gepakt, en het gaat enkel over SQS en TJV die gaan fuseren.
    24-09-2023 21:57
    Sneeuwt behoorlijk onder in zonnig september idd.
24-09-2023 22:45
Kooij altijd winnaar als hij zich gedraagt als echte sprinter en hele wedstrijd in het wiel blijft
25-09-2023 07:41
Wout gaf mij onderweg de indruk de beste van het lot te zijn maar hij rijdt weerom te passief. Altijd gokken op de sprint is gevaarlijk, toch zeker als je intrinsiek zeker niet de snelste bent van het hele pak. Ik vrees ook wel dat zijn status dat wat bepaalt, als Laporte weg rijdt krijgt die meteen 10 seconden en als Wout zijn poep opheft kleven er meteen 15 in zijn poep. Dan kan je enkel wegrijden met de explosiviteit van een mvdp. Gezien het verloop van de wedstrijd was het wel logisch dat ze de kaart Wout trokken op het einde, De Lie gaf onderweg een heel slordige indruk. Als die jongen nog een jaartje aansterkt gaan ze de rollen wel omdraaien, dan kan wva een aanvallendere rol aannemen en stijgen zijn winstkansen zelfs in mijn ogen.
25-09-2023 07:43
Thriller? Iemand ging bewust zitten 10m. voor de finish. Wat een geestdodend 'schouwspel' daar op die vuilhoop wat mij betreft.
24-09-2023 17:45
Tsja... ik heb 't eerder gezeg: begin t langzaam maar zeker een beetje treurig te vinden! Wout is weer te laat... Weer 2e... Ongelooflijk...
    24-09-2023 17:48
    @Perico,
    Ik denk dat Van Aert te veel op twee gedachtes hinkt. Enerzijds heeft hij zijn sprint, anderzijds de inhoud om het van ver te doen. Misschien moet hij wel veel meer gebruik maken van zijn inhoud, zelf koers maken zodat je met 2 of 3 man over blijft. Nu zit ie bijna altijd in de situatie dat er ofwel iemand voor hem weg is, ofwel dat hij geklopt wordt in de sprint.
    24-09-2023 18:18
    @Wout: klopt helemaal! Plus dat hij een echte keuze zal moeten maken: minder koersen + minder knechten en meer zelf winnen OF blijven koersen + knechten en weinig winnen... Ik denk zelfs dat een ander team dan Jumbo, beter voor hem is.
    24-09-2023 18:58
    Wat denk je van visma-soudal?
    24-09-2023 21:22
    Soms zou je willen dat niet iedereen iets zou mogen posten hier. De totale onzin is ongelooflijk.
    25-09-2023 07:15
    @Megadon: haha misschien wel! Serieus: geen goede zaak zo een grote fusie
    25-09-2023 07:17
    @John B: bedoel je het gegeven dat WvA met al zijn talent weer eens niet wint? Of de fusie, wat toch nieuws is (ook al is het een gerucht)?
24-09-2023 20:02
Haha dit was nog erger dan een criterium. Ze moesten gewoon remmen om hem niet in te halen
24-09-2023 17:50
Prachtig Jumbo podium. Wonderlijk dat het grote wielerwonder, de nieuwe nieuwe Mercx, de superfavoriet, het standbeeld, niet gewonnen heeft, er blijven alleen maar vraagtekens over. Sporza?
24-09-2023 17:09
Van aert weer 2e. Begint stilaan lachwekkend te worden. Als je zelf nooit durft aanvallen, rijdt je heel doorzichtig en altijd in het defensief. Geluk dwing je zelf ook af. Dit is geen toeval meer
24-09-2023 16:55
Nou wat een thriller zeg. De motoren beslissen nog maar eens de koers en Wout van Aert die een Evenepoeltje doet ten koste van De Lie. Ach ja. Jumbo/Visma/Cervelo zal tevreden zijn
24-09-2023 16:51
Deze had De Lie altijd gewonnen met een lead out van van Aert.
    24-09-2023 16:56
    Hoop minnetjes van het Jumbo-leger denk ik. Maar als je ziet wat De Lie doet de laatste kilometers, lijkt mij die conclusie zeer aannemelijk ja.
    24-09-2023 16:59
    Inderdaad, De Lie wordt hier gewoon genaaid door Jumbo. Veertig meter dicht rijden op honderd meter naar Laporte, maar die laatste meter; dat zou niet meer gaan ? Serieus blijven. Kooij die in het zadel gaat zitten omdat hij Van Aert wil laten winnen, die op zijn beurt Laporte het nog wel gunde ?
    24-09-2023 17:01
    Ik denk dat dus niet. Want als Van Aert aanzet ontstaat hetzelfde probleem. De Lie moet ook vol mee en zal niet genoeg over hebben voor het einde. Net als de situatie van nu dat De Lie aantrekt voor Wout. Zijn gewoon allebei super sterk maar Laporte had net iets teveel voorsprong en was net sterk genoeg.
    24-09-2023 17:01
    Alleen moest de Lie wel aantrekken, aangezien van Aert en Kooij dat gat nooit gedicht zouden hebben want ploeggenoot.
    24-09-2023 17:04
    Natuurlijk niet
24-09-2023 16:51
Veel teveel bochten in de laatste kilometer!
24-09-2023 16:54
Een vies gevoel na deze landenwedstrijd. Van Aert die er niet wil over rijden op het moment dat hij er naast komt ... Voor wie heeft De Lie nu eigenlijk gereden hier ?? Ook Kooij zet zich gewoon neer op dertig meter van de meet ...
    24-09-2023 16:56
    Inderdaad een interessante sprint om te analyseren, hoewel het waarschijnlijker is dat Kooij en Van Aert de laatste meters in het zadel deden omdat ze er een lange spurt van moesten maken
    24-09-2023 16:59
    Of ze zitten gewoon vol in de verzuring, kan ook. Het is geen computerspel.
    24-09-2023 17:04
    @Marcus de Belgen en Kooij hadden er al een sprint van bijna een kilometer op zitten. En Laporte nam slim de binnenbocht waardoor beide achtervolgers meer meters moesten afleggen om erlangs te kunnen.
    Nu klinkt je wat zurig.
    24-09-2023 17:04
    Het was al eerder duidelijk dat de Jumbo renners het gat niet wilden dichten naar Laporte. Er werd gewoon niet doorgereden. Halve kopbeurten voor de schijn van Van Aert en Kooij.
    24-09-2023 17:06
    Als je een vies gevoel hebt moet je even gaan douchen. Verder snap je geen zak van wielrennen, dat is wel duidelijk.
    24-09-2023 17:16
    En onze Marcus Aurelius verdient vandaag wederom het brevet van onvermogen.
    24-09-2023 18:11
    Het is niet omdat je niet meehuilt met de (gele) wolven, dat je niks van koers kent. Heb genoeg zelf gekoerst en koers gevolgd om te weten wat er zoal kan spelen in een peloton.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine