Eindstand UCI-ranking bekend: Corratec-Vini Fantini kan wildcard Giro 2025 vergeten
Corratec-Vini Fantini zal in 2025 niet mogen deelnemen aan de Giro d’Italia. De Italiaanse ploeg is namelijk slechts op de 41ste plek geëindigd van de UCI World Ranking 2024 voor ploegen, die inmiddels bekend is. Alleen ProTeams die bij de eerste veertig staan in deze ranglijst kunnen volgend jaar een wildcard krijgen van een organisator van een grote ronde.
Het was al langer duidelijk dat Corratec-Vini Fantini in de gevarenzone zat. De laatste maanden ging het team van onder meer Jakub Mareczko, Valerio Conti, Niccolò Bonifazio, Atillio Viviani en Etienne van Empel nog naarstig op zoek naar UCI-punten, maar het bleek niet genoeg. Ze zijn gestrand op de 41ste plek, ingeklemd tussen de opleidingsploeg van Alpecin-Deceuninck (40ste) en het Poolse Continental-team Mazowsze Serce Polski (42ste).
Voortbestaan Corratec-Vini Fantini
Het missen van een top-veertigplek is een flinke aderlating voor Corratec-Vini Fantini. In radio peloton gonsde de laatste weken het gerucht dat de ploeg van Francesco Frassi volgend jaar niet meer bestaat, al sijpelden tijdens Ronde van Langkawi ook iets positievere geluiden door. Daar werd aan WielerFlits bevestigd dat het zoeken van sponsoren echt een helse klus blijkt, maar dat desondanks wel afrondende gesprekken bezig zijn met renners voor 2025. De ploegleiding had op dat moment de hoop dat een doorgang mogelijk was.
Een top-veertigplek op de UCI-ranking had de ploeg daarbij goed kunnen gebruiken. In dat geval hadden zij naar potentiële geldschieters kunnen stappen met het verhaal van een mogelijke Giro-deelname, wat de kans op een vervolg van de ploeg in 2025 zou vergroten. Maar die kaart kunnen ze nu dus niet spelen.
Aanscherping regels richting 2026
Corratec-Vini Fantini is overigens niet het laagst geklasseerde ProTeam op de UCI World Ranking 2024 voor ploegen. Flanders-Baloise (59e) en Novo Nordisk (107e) komen ook niet in aanmerking voor een grote ronde in 2025, maar deze ploegen hadden die ambitie ook niet.
Teams als Euskaltel-Euskadi (39e), Bingoal WB (37e) en Tour de Tietema-Unibet (33e) zitten wel aan de goede kant van de streep. Richting 2026 zullen zij echter nog wel een stapje moeten maken, want in dat jaar kan alleen de top-dertig van de UCI World Ranking 2025 een wildcard ontvangen voor een grote ronde.
Lotto Dstny en Israel-Premier Tech
Op de lijst zien we verder ook nog dat Lotto Dstny (9e) en Israel-Premier Pech (11e), zoals al langer duidelijk was, weer de beste ProTeams zijn. Zij krijgen daardoor automatisch een uitnodiging voor alle WorldTour-wedstrijden, inclusief de grote rondes. Uno-X Mobility, op een achttiende plek het derde ProTeam op de lijst, is enkel zeker van een wildcard voor WorldTour-eendaagsen. Voor bijvoorbeeld de Tour de France zijn zij nog afhankelijk van een uitnodiging van de organisatie.
Helemaal bovenaan de ranking staat overigens UAE Emirates. De ploeg van Tadej Pogacar behaalde in totaal 37410.6 punten. Daarmee eindigt het ver voor Visma | Lease a Bike (20428 punten) en Soudal Quick-Step (18154 punten), de nummers twee en drie.
en de kans dat de kleijn verrast in een sprint is ondertussen ook groter dan dat kristoff dat nog doet
En de Tour let net zoveel op nationaliteit als de Vuelta, alleen hebben ze momenteel de luxe dat er maar 1 Frans PT is. In Spanje moeten ze 2 wildcards over 4 ploegen verdelen.
Goh, Kristoff won toch weer 8 keer in 2024 en stond ook op het podium in en tourrit, dus die blijft toch een factor om mee rekening te houden
Maar goed, ik denk niet dat de sprinters de doorslag zullen geven, Alaphilippe en Hirschi wellicht wel.
Tudor mocht meedoen omdat Lotto geen gebruik wilde maken van haar startrecht.
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/uci-teams
Eigenaar is toch Ivan Glasenberg? Zuid-Afrikaan, Zwitser, Australiër en Israëliër, maar, bij mijn weten, nog geen Italiaan.
Edit: UCI ranking op de UCI site is van 15-10. Apart.
Uno X heeft voor 2025 wellicht een uitdaging een grote ronde te mogen rijden. De ploeg heeft wel perspectief voor 2026. Namelijk door in 2025 tenminste Arkea en Astana achter zich te laten. Dan zijn ze in 2026 verzekerd van alle grote ronden.
VF Grop raakt haar 2 beste renners kwijt, deze ploeg is wel een vaste waarde in de Giro.
Voor Spanje geef ik Euskaltel weinig kans meer. Komend jaar zijn ze niet aan de beurt en om in 2026 een kans te maken moeten ze de top 30 bereiken. Caja Rural is de best presterende van de overige 3, maar die raken wel 2 toppers kwijt hetgeen een keuze voor hen minder zeker maakt.