Eindstand UCI-ranking bekend: Corratec-Vini Fantini kan wildcard Giro 2025 vergeten
Jakub Mareczko - foto: Cor Vos
dinsdag 22 oktober 2024 om 09:28

Eindstand UCI-ranking bekend: Corratec-Vini Fantini kan wildcard Giro 2025 vergeten

Corratec-Vini Fantini zal in 2025 niet mogen deelnemen aan de Giro d’Italia. De Italiaanse ploeg is namelijk slechts op de 41ste plek geëindigd van de UCI World Ranking 2024 voor ploegen, die inmiddels bekend is. Alleen ProTeams die bij de eerste veertig staan in deze ranglijst kunnen volgend jaar een wildcard krijgen van een organisator van een grote ronde.

Het was al langer duidelijk dat Corratec-Vini Fantini in de gevarenzone zat. De laatste maanden ging het team van onder meer Jakub Mareczko, Valerio Conti, Niccolò Bonifazio, Atillio Viviani en Etienne van Empel nog naarstig op zoek naar UCI-punten, maar het bleek niet genoeg. Ze zijn gestrand op de 41ste plek, ingeklemd tussen de opleidingsploeg van Alpecin-Deceuninck (40ste) en het Poolse Continental-team Mazowsze Serce Polski (42ste).

Voortbestaan Corratec-Vini Fantini
Het missen van een top-veertigplek is een flinke aderlating voor Corratec-Vini Fantini. In radio peloton gonsde de laatste weken het gerucht dat de ploeg van Francesco Frassi volgend jaar niet meer bestaat, al sijpelden tijdens Ronde van Langkawi ook iets positievere geluiden door. Daar werd aan WielerFlits bevestigd dat het zoeken van sponsoren echt een helse klus blijkt, maar dat desondanks wel afrondende gesprekken bezig zijn met renners voor 2025. De ploegleiding had op dat moment de hoop dat een doorgang mogelijk was.

Een top-veertigplek op de UCI-ranking had de ploeg daarbij goed kunnen gebruiken. In dat geval hadden zij naar potentiële geldschieters kunnen stappen met het verhaal van een mogelijke Giro-deelname, wat de kans op een vervolg van de ploeg in 2025 zou vergroten. Maar die kaart kunnen ze nu dus niet spelen.

Aanscherping regels richting 2026
Corratec-Vini Fantini is overigens niet het laagst geklasseerde ProTeam op de UCI World Ranking 2024 voor ploegen. Flanders-Baloise (59e) en Novo Nordisk (107e) komen ook niet in aanmerking voor een grote ronde in 2025, maar deze ploegen hadden die ambitie ook niet.

Teams als Euskaltel-Euskadi (39e), Bingoal WB (37e) en Tour de Tietema-Unibet (33e) zitten wel aan de goede kant van de streep. Richting 2026 zullen zij echter nog wel een stapje moeten maken, want in dat jaar kan alleen de top-dertig van de UCI World Ranking 2025 een wildcard ontvangen voor een grote ronde.

Lotto Dstny en Israel-Premier Tech
Op de lijst zien we verder ook nog dat Lotto Dstny (9e) en Israel-Premier Pech (11e), zoals al langer duidelijk was, weer de beste ProTeams zijn. Zij krijgen daardoor automatisch een uitnodiging voor alle WorldTour-wedstrijden, inclusief de grote rondes. Uno-X Mobility, op een achttiende plek het derde ProTeam op de lijst, is enkel zeker van een wildcard voor WorldTour-eendaagsen. Voor bijvoorbeeld de Tour de France zijn zij nog afhankelijk van een uitnodiging van de organisatie.

Helemaal bovenaan de ranking staat overigens UAE Emirates. De ploeg van Tadej Pogacar behaalde in totaal 37410.6 punten. Daarmee eindigt het ver voor Visma | Lease a Bike (20428 punten) en Soudal Quick-Step (18154 punten), de nummers twee en drie.

RIDE Magazine
23 Reacties
22-10-2024 10:29
Als zelfs Marezcko niet eens een ronde als Taihu Lake kan uitrijden of opgeeft zonder ritwinst, is het wel een teken dat bij deze ploeg echt niets meer lukte …
22-10-2024 10:06
Het zal nog een interessante strijd om de wildcards worden. Voor de Tour zal het wel weer Total worden, maar kiest de ASO daarnaast voor Tudor of voor Uno-X? En gaat die keuze impact hebben op de Giro, waar Q36.5, VF Group-Bardiani en Polti ongetwijfeld graag mee willen doen? En dan is er nog de Vuelta, die ook Tudor of Uno-X zou kunnen verwelkomen, maar tegelijk ook met vier Spaanse ploegen zit en maar twee wildcards te verdelen heeft. Voor die twee tickets zouden in principe Burgos en Caja Rural aan de beurt zijn, maar kunnen ze nog om Kern Pharma heen?
    22-10-2024 10:13
    Of de tietema rockets ?
    22-10-2024 10:13
    met alaphilippe, hirschi en trentin zou ik verwachten dat het altijd tudor gaat worden in de tour

    en de kans dat de kleijn verrast in een sprint is ondertussen ook groter dan dat kristoff dat nog doet
    22-10-2024 10:16
    RCS geeft wildcards uitsluitend aan Italiaanse ploegen. Wildcards voor Vuelta gaan uitsluitend naar Spaanse ploegen. Alleen in de Tour is nationaliteit niet doorslaggevend.
    22-10-2024 10:28
    Totale onzin, RCS is juist zeer gevoelig voor sponsoring ongeacht nationaliteit. Het niets voorstellende Novo Nordisk met een multinational achter zich reed zo jaren Milaan San Remo
    22-10-2024 10:33
    @Cornelius: check even hoe RCS dat de laatste jaren heeft gedaan. Tudor is een Zwitserse ploeg, Corratec in naam ook (maar goed, qua Italiegehalte vrij hoog).
    En de Tour let net zoveel op nationaliteit als de Vuelta, alleen hebben ze momenteel de luxe dat er maar 1 Frans PT is. In Spanje moeten ze 2 wildcards over 4 ploegen verdelen.
    22-10-2024 10:39
    @chippen
    Goh, Kristoff won toch weer 8 keer in 2024 en stond ook op het podium in en tourrit, dus die blijft toch een factor om mee rekening te houden
    Maar goed, ik denk niet dat de sprinters de doorslag zullen geven, Alaphilippe en Hirschi wellicht wel.
    22-10-2024 11:31
    In de Tour is nationaliteit natuurlijk wel degelijk doorslaggevend, alleen is er slechts één Frans ProTeam, waardoor anderen ook kans maken. Die Franse licentie, om Nederlandse gokwetten te ontlopen, voor TDT zal weinig indruk maken op de organisatie, dus die schuif ik even terzijde.
    22-10-2024 11:41
    @Lay On
    Tudor mocht meedoen omdat Lotto geen gebruik wilde maken van haar startrecht.
22-10-2024 10:04
Het klopt toch allemaal?
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/uci-teams
22-10-2024 10:10
Ze zullen er wel iets op vinden. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de lijst eerst opgeschoond moet worden door de opleidingsploegen weg te halen.
    22-10-2024 10:12
    Corratec lijkt me bepaald niet onmisbaar voor de Giro wanneer ze gewoon VF-Bardiani, Q36.5 en Polti kunnen uitnodigen.
    22-10-2024 10:16
    ze deden dit jaar ook al niet mee en dan was er nog een extra plekje omdat lotto geen gebruik maakte van het startrecht
    22-10-2024 10:21
    Klopt. Wildcards gaan naar Bardiani en Polti. Q36 Pro is Zwitsers, dus kansloos voor de Giro.
    22-10-2024 10:34
    Q36.5 is van Nibali, dus een stuk kansrijker dan VF group (dat wat jij Bardiani noemt) en Polti.
    22-10-2024 11:36
    Ik ga ervan uit dat Lotto de Giro weer overslaat, dus dan is er nog altijd een wildcard beschikbaar voor Q36.5, Uno-X of Tudor.
    22-10-2024 11:48
    @Lay On
    Eigenaar is toch Ivan Glasenberg? Zuid-Afrikaan, Zwitser, Australiër en Israëliër, maar, bij mijn weten, nog geen Italiaan.
22-10-2024 10:05
De UCI site zelf is mijn bron: https://www.uci.org/discipline/road/6TBjsDD8902tud440iv1Cu?tab=rankings
Edit: UCI ranking op de UCI site is van 15-10. Apart.
22-10-2024 11:17
Geldt die noodzakelijke top 40 notering alleen voor grote rondes? Of voor alle te krijgen wild cards in world tour wedstrijden?
    22-10-2024 11:32
    Alleen voor grote rondes.
22-10-2024 11:39
Tudor heeft aansprekende namen voor zowel deelname aan Giro en Tour. Wellicht zullen ze moeten kiezen om te voorkomen dat hun beste renners zowel in de Giro als de Tour moeten starten.
Uno X heeft voor 2025 wellicht een uitdaging een grote ronde te mogen rijden. De ploeg heeft wel perspectief voor 2026. Namelijk door in 2025 tenminste Arkea en Astana achter zich te laten. Dan zijn ze in 2026 verzekerd van alle grote ronden.
VF Grop raakt haar 2 beste renners kwijt, deze ploeg is wel een vaste waarde in de Giro.
Voor Spanje geef ik Euskaltel weinig kans meer. Komend jaar zijn ze niet aan de beurt en om in 2026 een kans te maken moeten ze de top 30 bereiken. Caja Rural is de best presterende van de overige 3, maar die raken wel 2 toppers kwijt hetgeen een keuze voor hen minder zeker maakt.
    22-10-2024 19:27
    Echt heel slecht dat enkel top 30 mag starten. Spanje en Italië hebben niet zoveel world tour teams als Frankrijk, dus opleidings teams zijn daar nog belangrijker om het wielrennen levend te houden. Wielrennen heeft buiten de oude 6 klassieke wielerlanden echt te weinig opgebouwd om twee van de drie oude grootste wielerlanden de wielercultuur de nek om te draaien

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine