Eindejaarslijstjes: De beste analist van 2018

vrijdag 14 december 2018 om 08:00

foto: @AndriesBakker

WielerFlits kijkt in de maand december terug op wielerjaar 2018 met iedere werkdag een terugblik en poll. Vandaag gaat de stemming over wie de beste wieleranalist op televisie is. Vanwege de vele opties hebben we een selectie van genomineerden gemaakt.


José De Cauwer
José De Cauwer kreeg vorig jaar in deze poll meer dan de helft van het aantal stemmen (57%). Hij is kortom de titelverdediger in de categorie ‘Beste analist’. Het is niet ondenkbaar dat hij deze titel gaat verlengen, want ook het afgelopen jaar was De Cauwer in topvorm. Samen met commentator Michel Wuyts vormt hij het hoofdduo bij Sporza.

De Cauwer wordt geroemd om zijn wielerkennis en anekdotes. De Vlaming dankt die kennis aan zijn jarenlange staat van dienst in de wielerwereld. Hij hielp als bondscoach van België Tom Boonen naar de regenboogtrui en als ploegleider Greg LeMond naar de eindzege in de Tour de France. De wielersport kent voor hem maar weinig geheimen. Zijn kennis in combinatie met zijn droge humor maakt van hem een populaire co-commentator in Vlaanderen én in Nederland.

Michel Cornelisse
Zo nu en dan is bij Eurosport Michel Cornelisse te horen als co-commentator. De joviale Amsterdammer heeft een scherpe kijk op het wielrennen en in zijn commentaar durft hij te zeggen waar het op staat. Cornelisse laat zien dat een kritische blik en liefde voor de sport prima samen kunnen gaan. In het verleden werkte hij als ploegleider bij Vacansoleil, MTN-Qhubeka en Roompot-Oranje Peloton, waardoor hij met een aanzienlijk deel van het wielerpeloton heeft samengewerkt. De anekdotes over deze onbekende figuren maken het commentaar van Cornelisse de moeite waard. Voor Cornelisse is het becommentariëren niet meer dan een klusje dat hij erbij doet. Het merendeel van zijn tijd besteedt hij aan het opleiden van de volgende generatie wielerprofs bij SEG Racing Academy.

Thomas Dekker
Een nieuwe naam in deze lijst is Thomas Dekker. De ex-profwielrenner van onder meer Rabobank en Garmin is steeds vaker te zien en te horen als wieleranalist. Namens In het wiel, het wielerplatform van De Persgroep, deelde hij dagelijks zijn visie tijdens de Giro d’Italia en het WK in Innsbruck. Tijdens de Tour de France was hij als analist verbonden aan Radio Tour de France.

Maarten Ducrot
Maarten Ducrot is al jarenlang de vaste wieleranalist van de NOS op tv. Ducrot is een typisch geval in de categorie: je houdt van hem of je verafschuwt hem. De Zeeuw maakte uitspraken groot als ‘grinta’, ‘om z’n moeder roepen’ en ‘het nieuwe wielrennen’. Samen met Herbert Dijkstra vormt hij een vertrouwd duo dat namens de NOS het televisiecommentaar verzorgt.

Paul Herygers
Waar Sporza-commentator Michel Wuyts bij het wegwielrennen de commentaarcabine deelt met José De Cauwer, doet hij dat in de winter bij het veldrijden met Paul Herrijgers. De oud-wereldkampioen veldrijden is bij het publiek een geliefde analist. Zijn typisch Vlaams taalgebruik is bij zijn werkgever Sporza aanleiding geweest om een heus soundboard met bekende uitspraken van hem te maken.

Sven Nys
Herygers is overigens niet de enige ex-veldrijder die in de commentaarcabine van Sporza te vinden is. Sven Nys ontpopt zich de laatste jaren ook tot een zeer gedegen co-commentator én analist. De Kannibaal van Baal duidt de koers niet alleen op tv. Hij is tijdens de Tour de France ook actief voor Sporza radio, aan de zijde van Christophe Vandegoor. Daarnaast schuift hij regelmatig aan bij Karl Vannieuwkerke, tijdens zijn voorbeschouwingen op de Vlaamse klassiekers én in Vive le vélo.

Karsten Kroon
Karsten Kroon is inmiddels een gearriveerd analist bij Eurosport. Samen met commentator Jeroen Vanbelleghem vormde hij een vast koppel tijdens de Giro d’Italia. De ex-renner van onder meer BMC kan eindeloos verhalen vertellen over zijn profcarrière. Hij wordt vooral gewaardeerd om zijn vaak hilarische anekdotes over oud-ploeggenoten en avonturen die hij meemaakte met excentrieke renners als Daniel Oss en Filippo Pozzato. Hij doet dat zonder de situatie in de koers te verliezen.

Marc de Maar
Net als Dekker een nieuwkomer in de lijst. En net als Dekker was De Maar te horen en te zien bij In het wiel. De 34-jarige ex-renner – die inmiddels in Utrecht is neergestreken – was onder meer ter plaatse tijdens het wereldkampioenschap in Innsbruck. De Maar, die nog altijd actief is op de mountainbike, is ook incidenteel te horen als analist bij Ziggo Sport. De betaalzender zond dit jaar onder meer de Ronde van Burgos en Tour of Fuzhou uit. De Maar schoof toen aan naast fulltime zaakwaarnemer en parttime commentator Martijn Berkhout.

Danny Nelissen
Bij de NOS is Danny Nelissen een vast gezicht voor de wedstrijdanalyse direct na afloop van de koers. De 48-jarige Limburger was in het verleden jarenlang commentator bij Eurosport, maar moest daar onder meer door zijn dopingbekentenis in 2013 vertrekken. Via een reeks omzwervingen, waaronder kortstondig teammanager van het inmiddels ter ziele continentale team DESTIL-Parkhotel Valkenburg, is hij terechtgekomen bij groothandel in bouwmaterialen Destil. Bij de ex-sponsor van zijn wielerploeg is hij commercieel directeur en dat combineert hij met zijn functie als wieleranalist bij de NOS. Hij doet dat voor zowel televisie (o.a. tijdens de Tour de France en WK Innsbruck) en radio (actualiteit).

Bobbie Traksel
De typering duizendpoot van de wielersport zou Bobbie Traksel niet misstaan. De oud-winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne is tegenwoordig onder meer voorzitter (VVBW), wedstrijdleider (o.a. Veenendaal-Veenendaal & EK veldrijden) en niet te vergeten analist bij Eurosport. De procentuele kans dat Traksel op een willekeurige dag te horen is bij een wieleruitzending op Eurosport moet aanzienlijk zijn, gezien de vele koersen die hij becommentarieert.

In de rol van analist vormt hij vaak een duo met commentator José Been. In de dode uurtjes, die de koers vaak kent, durven ze wel eens af te dwalen. Meer dan eens leidt dat tot komische dialogen, waar de droge humor van Traksel goed tot zijn recht komt.

Sinds kort is hij ook te horen in de rol van lead commentator, de vakterm voor de rol waarvan vorige week het Eindejaarslijstje verscheen. Bij alle wereldbekerveldritten voor vrouwen verzorgt hij het commentaar samen met analiste Sanne van Paassen.

Thijs Zonneveld
De laatste genomineerde in de categorie beste analist (op televisie) is Thijs Zonneveld. Hij is stamgast bij de NOS (o.a. Avondetappe) en het uithangbord en columnist van het AD en In het wiel. Naast het schrijven van boeken en columns is hij ook een begenadigd strandracer.

Dit artikel delen:

31 Reacties

vluggejapie 14 december 2018 om 08:39

Geen José Been?

RidderHans 14 december 2018 om 09:18

dat was vorige week he, bij de commentatoren. Even blijven opletten

Secondant 14 december 2018 om 08:53

Mede door mijn tevredenheid over het aanbod van Eurosport kijk ik nauwelijks nog naar Sporza. De streams op de player kennen geen reclame en vaak wissel ik af tussen het Engels of het Nederlands commentaar.
Een zender die zoveel wielrennen aanbiedt verdiend mij ook als kijker en ik hoop dat meer mij volgen.
Dat eeuwige gezeur op de vele reclames (betaal 30 euro / jaar en neem de player) of de commentatoren (neem het allemaal niet zo serieus) is ronduit treurig voor een zender die geliefd zou moeten zijn om zijn gratis aanbod.

Om die reden gaat mijn stem dan ook naar een Eurosport commentator: Karsten Kroon.

Thomas Dekker was in het begin van de Giro nog even wennen, maar naarmate het jaar vorderde ging zijn niveau echt omhoog.

xistnc 14 december 2018 om 09:13

[dit was een ingezonden mededeling]

RidderHans 14 december 2018 om 09:17

Ja want dat mensen echt blij zijn met een zender die van wielrennen een kerntaak heeft, gemaakt is natuurlijk compleet onmogelijk.

Ik mis hier Iris Slappendel of Lieselot Delcroix, de vrouwelijke analisten

platteprijs 14 december 2018 om 11:15

@ Xistnc +1

HoofdIsVrij 14 december 2018 om 09:32

Ik mis Boonen, Bakelants en E. Plackaert.

Maar goed, de Cauwer staat op eenzame hoogte, dat is gewoon een andere categorie.

Verder vind ik de meeste oudwielrenners prettig co-commentaar leveren. T. Dekker, Zonneveld, Boonen, Kroon, Boogerd, Nys en Herygers, Bakelants, E. Planckaert, mij eigenlijk om het even. Het liefst wel een co-commentator die ook (enigszins) uitblonk in het type wedstrijd dat hij becommentarieert.

Al zijn de droge commentaren en anekdotes van Kroon tijdens bergritten ook wel amusant.

Het grootste gemis voor mij is dat de Giro niet op Sporza wordt uitgezonden.

Groningen 14 december 2018 om 09:45

Mee eens. De Cauwer steekt er wat mij betreft wel bovenuit, maar eigenlijk is Ducrot de enige voor wie ik van kanaal wissel, alle andere zijn wel naar te luisteren.

Wheely 14 december 2018 om 10:22

Ik mis toch wel enkele prominente wielerflitsers in dit rijtje of krijgen deze nog een eigen verkiezing?

dikkechaap 14 december 2018 om 12:36

Eens! Zou een mooi lijstje zijn, bovendien gegarandeerd voer voor een enerverende discussie.

fietsvriend 14 december 2018 om 10:40

De Cauwer, punt

IlPirata 14 december 2018 om 11:00

De Cauwer is veruit de beste. Wat Thomas Dekker hier tussen doet is mij een raadsel, laat die na zijn roddelboek van roddeljournalist Thijs Zonneveld eens echt gaan werken en een baan zoeken. Zal hem goed doen. Flexbanen zat voor Thomas in Nederland.

platteprijs 14 december 2018 om 11:19

De Cauwer op eenzame hoogte. Ik vrees de dag dat José met pensioen gaat …

En idd Delcroix hoort zonder meer in dit rijtje thuis. Al zou een lijst analisten bij het vrouwenwielrennen niet misstaan.

maklukzat 14 december 2018 om 11:30

De Cauwer op 1 zonder twijfel. Kroon is ook wel prettig, maar heeft wat minderetrekjes. Probeert soms de medecommentator af te troeven.

Verweggistan 14 december 2018 om 11:38

Ik ken alleen de anekdotes van/ over Quinziato.

Romāns Vainšteins 14 december 2018 om 12:18

Kijk, de Cauwer is afgemeten de beste dus hier boeiender wie is jou nr 2

Ik vind het aanbod relatief schraal maar zou dan nog het snelst gaan voor Nelissen die na zijn terugkeer eigenlijk beter (minder paradepaarderig/giftig gefrustreerd) is en wie ik het allerliefst voorgoed zou zien aantreden is Tom Boonen die het in MSR geweldig deed.

EricV 14 december 2018 om 14:07

Eigenlijk is het allemaal niet best

pippodeclown 14 december 2018 om 14:29

De Cauwer met een aantal straatlengtes voorsprong, samen met Eddy Planckaert. Daarachter heel lang niks

toiletduck 14 december 2018 om 15:14

Ik kijk al een paar jaar zo min mogelijk naar Sporza omdat ik Wuyts niet kan uitstaan. Ik weet dus eigenlijk niet zo goed meer wat ik van De Cauwer vind. Ik ben iig fan van Kroon, dus daar is mn stem naartoe gegaan.

Ik vind Maarten Ducrot overigens ook echt tenenkrommend. Kunnen we Dijkstra en De Cauwer niet eens samen in een hok zetten?

platteprijs 14 december 2018 om 16:17

Je kunt via Wf.nl en ook via Wf.be op de poll stemmen. Volgens mij komen alle stemmen op dezelfde hoop.

girardengo 14 december 2018 om 20:27

Onbetwist De Cauwer. Er komt niemand in zijn buurt, al kan het best zijn dat een goede opvolger gauw te vinden is in een wielerland als België.

EddyB1958 15 december 2018 om 05:44

Opvolger De Cauwer? Voor mij iemand,die niet in het lijstje staat en hier ook in de posts niet genoemd is; een oud wielrenner en vanaf 2019 ploegleider bij Dimension Hendrik Redant. Ik vond Redant heel goed tijdens de Primus Classic. Hopelijk gaan ze bij Sporza het Orakel van Scherpenheuvel na zijn 65ste niet aan boord houden,als co commentator…

Domestique 15 december 2018 om 14:32

Redant toch behoorlijk saaie figuur, niet?

Ook wel eens met Verweggistan over Sven Nys. Spreekt goed, zegt altijd zinnige dingen, maar inderdaad een beetje afstandelijk en wat saaiig. Mist het kleurrijke dat De Cauwer zo geweldig maakt. Zijn oneliners ádemen de sfeer en de heroïek van de koers. Herinner mij 2 quotes over Sagan, waarmee hij tussen het eindeloos geëmmer van Michel door met 2 korte prikjes aangaf hoe hoog we de prestaties van Sagan moesten inschatten:

‘Champion du monde, wa denkte?’ (bij zijn raid in de regenboogtrui van de Paterberg naar de meet in de RVV 2016)

‘Dit is een héle goeie, Michel.’ (toen hij in Gent-Wevelgem 2013 van de kop af weg reed van de rest)

Een Eddy Planckaert heeft dat kleurrijke en sfeervolle ook wel, maar verzandt veel sneller in pure zever.

Het zal met andere worden zéér moeilijk worden om een waardige opvolger te vinden.

Adrianus 15 december 2018 om 01:49

Zou het liefst zien, dat het individu Thomas Dekker totaal genegeerd zou worden. Hoort echt niet in het lijstje van beste analisten thuis.
Walgelijk figuur, met het geen hij uitgehaald heeft met oud collega´s en kamergenoten.
De ruif waar uit je zelf hebt mee gevreten, ga je niet bevuilen met je drek.
Begrijp dan ook niet, dat hij door bepaalde programma´s, zo als Pauw als deskundige mag aan schuiven. Als ik hem in beeld heb of zijn stem hoor, dan gaat bij mij de knop om of naar een andere zender. Bah!

trickstuff 15 december 2018 om 07:00

Waarom negeer je hem dan niet?

Schollekop 15 december 2018 om 09:03

De Cauwer is voor mij de beste. Vlak daarachter Kroon en Nelissen met hun kundige en doordachte analyses.
Ducrot vind ik een zemelaar.

Sarg 15 december 2018 om 10:53

1 José
2 Karsten

Verweggistan 15 december 2018 om 12:34

Ik vind Sven Nys ook altijd wel kundig en goed vertellen, legt dingen duidelijk uit, maar het blijft iets afstandelijks en te serieus hebben. Wielercommentaar moet soms ook gezellig en onzinnig kunnen zijn. Dat is er bij Kroon wel; maar Kroon vind ik soms wat laconiek als het gaat om uitleg van situaties en er ontbreek soms een eigen mening (Ja, weet ik ook niet precies of dat is nu eenmaal altijd zo of dat maakt mij allemaal niet zoveel uit, Jeroen.)

thijssss 15 december 2018 om 13:41

Ik ben het zeker eens met de Cauwer op 1. Toch gestemd op Kroon omdat ik vind dat hij met afstand 2e moet worden. Echt kunnen genieten van hoe hij zich groen en geel zat te ergeren aan Jeroen van Belleghem tijdens de Giro.

jv88 15 december 2018 om 17:10

73 mensen hadden niet begrepen dat het niet om de slechtst ging gezien de stemmen op Ducrot?

Verweggistan 15 december 2018 om 20:04

Ik denk dat bij die mensen de TV niet verder gaat dan 1, 2 en 3.