Egan Bernal verliest minuut op Roglic en Mas: “Ik kon niet versnellen”

zondag 22 augustus 2021 om 19:32
Egan Bernal verliest minuut op Roglic en Mas: “Ik kon niet versnellen”

foto: Cor Vos

Egan Bernal is opgeklommen naar de vijfde plaats in het algemeen klassement van de Vuelta a España, maar toch zal hij met niet al te veel plezier terugdenken aan de bergrit naar de Alto de Velefique. De kopman van INEOS Grenadiers verloor meer dan een minuut op Primož Roglič en Enric Mas. “Maar ik voelde me goed”, zegt hij.

Halverwege de rit zette de trein van INEOS Grenadiers zich op kop van de favorietengroep. “We besloten ervoor te gaan vandaag. We wisten dat het gekkenhuis ging worden en het idee was om een stevig ritme aan te houden op de lange klim. Daarna wilden we op de slotklim ook nog voor wat spanning zorgen. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er sterkere renners waren. We hebben geen andere optie dan dit achter ons laten en het de volgende keer weer proberen”, aldus Bernal.

“Ik voelde me goed, maar miste alleen de kracht om telkens die tempoverschillen te volgen. Elke keer als ze versnelden, voelde ik dat ik dat niet kon. Daardoor moest ik lossen. Adam Yates probeerde mij nog te helpen, maar op een gegeven moment zei ik dat hij er zelf het beste van moest maken”, legt de Colombiaan uit. “Morgen gaan we rusten en dan kijken we hoe we er aan toe zijn.”

In het nieuwe klassement is Bernal vijfde op 1.52 minuut van rode trui Primož Roglič. Daarmee is de Colombiaan naast de beste jongere ook de beste renner van INEOS Grenadiers.

Dit artikel delen:

19 Reacties

josi 22 augustus 2021 om 19:44

Hij was dus goed in orde, maar kon alleen niet volgen als ze harder gingen rijden? Klinkt hoopgevend. Degene die trouwens voor de meeste tempowisselingen zorgde, was Yates.

S'mon 22 augustus 2021 om 19:54

Dus geen last van zijn rug? Klinkt goed!
Nu hij het zegt, hij moest inderdaad altijd lossen bij de versnellingen en kon dan op een strak tempo terugkeren. Nu hopen dat hij in de 2de en vooral 3de week ook nog die versnelling heeft en alles is nog mogelijk (op de overwinning na misschien).

Michelangelo 22 augustus 2021 om 20:05

Waarbij je wel even moet kijken bij wie hij terug kon keren: een ploegmaat, een renner die iemand vooruit had zitten, en iemand die al lang blij was dat hij daar zat. En uiteindelijk moest hij ook die laten gaan.

en de EHCTE goeien… die zaten daar nog voor!

S'mon 22 augustus 2021 om 20:09

Klopt helemaal! Maar dat waren er maar twee, dus hij mag zeker nog ambities hebben (Ik weet dat ik mijn eigen bericht op het artikel van het ritverslag tegenspreek, maar toen dacht ik dat hij last zou hebben van zijn rug.)

Michelangelo 22 augustus 2021 om 20:19

Hij mag (of eigenlijk moet) zeker nog ambities hebben. We zijn pas op de eerste rustdag, en de eerste week gaat het om seconden, de laatste week vaak om minuten.

Het meest zorgelijke is dat hij als kopman van Ineos zo kansloos lijkt tegen Roglic op ieder terrein. En dit is de man die de Giro op een hele fraaie manier heeft gewonnen, en daar juist in de eerste week iedere keer het verschil wist te maken op het eind van iedere klim.

Murcia 22 augustus 2021 om 21:09

In de Giro was hij veel explosiever, het lijkt er op dat Corona en de rugproblemen hem naast de val in Burgos toch wat procenten hebben gekost. De derde week was in de Giro ook al matig maar hier begint hij al met bijna twee minuten achter op Roglic aan week twee. Tenzij er een miraculeuze wederopstanding plaats heeft kan men bij INEOS beter aan een plan B gaan werken. Carapaz zit er doorheen, Pidcock wilde hier niet graag rijden krijg ik de indruk en Yates is goed maar niet van het niveau om te winnen. Dan zou je beter kunnen gaan voor etappezeges en het Bergklassement.

rennerske 22 augustus 2021 om 20:14

De tempowisselingen van de Ineosmannen hebben hem gesloopt. Sta altijd wat sceptisch tegenover dat hele ploegenspelgebeuren maar in dit geval toch mooi om zien hoe dat ploegenspel uiteindelijk zijn vruchten afwerpt.

Veleta 22 augustus 2021 om 21:36

Nou, niet zozeer die van de Ineos collega’s, maar eerder de ultieme versnelling van Mas en Roglic. Dat hij daarna dit te hoge tempo niet meer kon volgen was eigenlijk logisch, dus toen Adam terrein wilde goedmaken kon Bernal niet mee. Nog niet wanhopen nu, maar het ziet er qua podium niet heel best uit. Bernal is trouwens heel reeel in zijn verklaring, prima zo!

rennerske 23 augustus 2021 om 12:24

Kuss op IDL over de tactiek van Ineos: “Je zag bijvoorbeeld dat ze heel hard aanzetten op een bepaald moment, en vrij snel daarna weer stopten”
Vandaar.

LaDoyenne 22 augustus 2021 om 20:31

Wees nu eens eerlijk: hoeveel renners hebben in eenzelfde seizoen TWEE grote rondes gewonnen? En hoeveel daarvan kampen met chronische rugpijn?
Bernal reed in maart al het podium in Italië. Daarna won ie de Giro. Hij reed 13 dagen in het roze. Wat kan je, zeker gegeven zijn probleem, van hem nog verwachten eind augustus? INEOS zou alles op Yates moeten zetten.

Japsie 22 augustus 2021 om 20:34

Ik vind dat ze bij Ineos als randdebielen rondrijden. Je offert van Baarle, Carapaz en Sivakov op terwijl je deze pionnen beter kon gebruiken om JV onder druk te zetten. In de Tour precies hetzelfde, Pogi moet er nog steeds om lachen.
Vond Bernal ook weer wat verkrampt rondrijden zoals in de laatste Giro dagen en in de Tour van vorig jaar.

Turtlehead 22 augustus 2021 om 22:12

Die ploeg is duidelijk zonder leider, na het overlijden van Portal en met de ziekte van Brailsfort en het afhaken van eerst Froome en nu Thomas als natuurlijke leiders en uithangborden.
Ze zouden net als Movistar mannen mee vooraan moeten sturen, halverwege aanvallen… Maar ja, als je beste renner al niet mee kan is alles moeilijk natuurlijk.

Deel Koeper 23 augustus 2021 om 09:11

En als je jezelf in de breedte beter acht, maar de tegenstander is een betere klimmer, dan moet je die niet bergop gaan aanvallen. Daar is het uiteindelijk nog het eenvoudigst voor een eenling om het zelf te regelen. Dan doe je je zet tussen de de beklimmingen

Romāns Vainšteins 22 augustus 2021 om 21:22

Ik sluit totaal niet uit dat het duo A Yates en Bernal zich later deze ronde terug het spel in weet te knokken. Voor Jumbo uitkijken dat ze niet ongeremd de hier geetaleerde teneur volgen want het blijken topklasserenners in de meest succesvolle rondeploeg van de afgelopen 10 jaar.

S.t.B 22 augustus 2021 om 22:19

Yates heeft dus eerst hoogstpersoonlijk Bernal hangend in de touwen gereden. Moest daarna Bernals reddingsboei zijn. Toen dat op niets uitdraaide mocht Yates voor zichzelf de schade beperken.
Oh ja.. En Bernal voelde zich goed maar kon de tempowisselingen niet aan. Communiceert Bernal hier nu heel slecht naar de ploeg? Communiceert de ploeg hier nu heel slecht naar Bernal? of zitten ze beiden volslagen langs elkaar heen te communiceren?
En ergens in dat strijdgewoel vocht Carapaz ook nog tegen zichzelf en Movistar windmolens.
Tridentes.. Op papier zo veelbelovend, in de praktijk meestal een klucht.

Murcia 22 augustus 2021 om 22:49

Klassiek geval van de wedstrijd te veel, voor Bernal na de Giro en het hebben van Corona + de rugproblemen. Voor Pidcock die hier niet wilde rijden na OS MTB en natuurlijk Carapaz die na een enorme inspanning in de Tour + OS gewoon zijn rust had moeten pakken. Dan blijft Adam over die altijd al net iets minder was dan zijn broer en de misère bij INEOS is verklaard.

Een wonder kan altijd maar ik zie bij deze jongens die al zware koersen achter de rug hebben het somber in om dan juist in deze Vuelta toe te slaan in week drie.

S.t.B 23 augustus 2021 om 00:01

@ Murcia

Inderdaad allemaal factoren die zwaar doorwegen en INEOS intern onder druk zetten. Zozeer onder druk dat de INEOS tactiek na elk gepasseerd verkeersbord lijkt te veranderen.
Begin er bijna naar te verlangen dat Primoz ietsje minder ‘week 3 modus’ rijdt en INEOS volgende week al de genadeslag uitdeelt. Liever Bernal, Yates of Carapaz onbekommerd zien rijden voor ritwinst dan dit merkwaardige geklungel.

guyremgabdel 22 augustus 2021 om 23:01

Op Eurosport vroegen ze zich af of de wispelturige vorm eventueel het gevolg kan zijn van zijn coronabesmetting, waarvan men de gevolgen op termijn nog onvoldoende kent. Men verwees hierbij ook naar oa Fuglsang, Gaviria. En doe er Keukeleire ook maar bij.

Ron de Hoep 23 augustus 2021 om 07:28

Sivakov en V Baarle. Lijken we een tweeling zoals ze op kop reden. Dezelfde bakkes.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair