Egan Bernal test positief op coronavirus

zaterdag 5 juni 2021 om 10:30
Egan Bernal test positief op coronavirus

foto: Cor Vos

Update

Egan Bernal heeft positief getest op het coronavirus. De Colombiaanse Girowinnaar zou deze week terugvliegen naar zijn geboorteland, maar moet nu in quarantaine. Dat laten woordvoerders van de INEOS Grenadiers-renner weten in een persbericht.

Bernal zou kampen met milde symptomen van het virus. Ook zou zijn vriendin positief hebben getest. Het is niet bekend waar en wanneer de Colombiaan het coronavirus heeft opgelopen.

Update 5 juni: Op Instagram heeft Egan Bernal gereageerd op de positieve test van hem en zijn vriendin Maria Fernanda. Hierin laat hij onder meer weten dat het goed gaat met hen: “Natuurlijk zijn we in quarantaine gegaan tot de symptomen voorbij zijn en we een negatieve test hebben afgelegd. Pas dan gaan we terug naar Colombia. We kunnen niet wachten om weer op de fiets te stappen!”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Koers 4 juni 2021 om 18:03

Timing jonguh!

Verweggistan 4 juni 2021 om 18:06

Als zijn vriendin ook besmet is, dan denk ik dat we wellicht getuige zijn geweest van de besmetting.

Jandepandaman 4 juni 2021 om 18:07

Dat dacht ik dus ook meteen. Die waren veel te intiem. Feit dat ze zo dicht bij de koers’bubbel’ mocht komen vond ik al opmerkelijk.
Laat dit een les zijn voor andere teams. Zolang de wedstrijd gaande is gewoon in de bubbel blijven…

Derierre de la course 4 juni 2021 om 18:20

Wat verwachten jullie? Dat hij die anders niet dezelfde avond nog gezien zou hebben. Het was na de finish van de laatste rit. Zijn “werk” zat er op, het was familytime.

Turtlehead 4 juni 2021 om 18:23

@Derriere: het was na zijn tweede etappezege, bijna een week voor het einde vd Giro. Die dame heeft allicht niet een week in dezelfde mate geïsoleerd geleefd als de ploegen, dus is een logische ‘verdachte’.

Verweggistan 4 juni 2021 om 18:24

Eens hoor, de koers was gedaan en familie na drie weken weer welkom.

Derierre de la course 4 juni 2021 om 18:25

@turtle, dat wist ik niet. Ik dacht dat jullie refereerden aan de laatste etappe.

Noordbiker 4 juni 2021 om 18:32

Die waren veel te intiem….. Kan ook niet hè, intiem zijn met je vriendin, hoe durft ie

nickdt 4 juni 2021 om 19:17

Verklaard wellicht wel waarom die in de derde week minder sterk was.

Thombeg 4 juni 2021 om 23:35

Dit was alleen na de laatste etappe. Compleet logisch

HaxVanMeeswijk 4 juni 2021 om 18:10

Zo te zien had hij op de foto ook al iets onder de leden.

S'mon 4 juni 2021 om 18:12

Zijn bril zat gewoon verstopt onder zijn leden. ;)

SchoonGeweten 4 juni 2021 om 18:40

Was ie tijdens de ronde al besmet maar hebben ze het onder de koerspet weten te houden? Scheelt toch een eindoverwinning.

Dion 4 juni 2021 om 18:42

Ze hebben een schoon geweten.

Turtlehead 4 juni 2021 om 18:56

Het zou zijn terugval de laatste dagen wel verklaren: infectie onder de leden…
Dat ze dat echt geweten hebben lijkt me erg negatief gedacht; welke arts of ploegleider zou daaraan meewerken?

Mac-S 4 juni 2021 om 19:28

Tijd tussen besmetting en begin van symptomen (of meetbare aanwezigheid van het virus in geval van geen ziekteverschijnselen) is gemiddeld een dag of vijf, dus waarschijnlijk opgelopen op het overwinningsfeestje en niet al tijdens de koers.

FDJ 4 juni 2021 om 20:34

Lijkt mij onwaarschijnlijk. Dan zouden er veel meer mensen uit het kamp Ineos besmet moeten zijn. Ik denk eerder dat zijn vriendin de schuldige is. Die kwam van buiten de bubbel rustig overal doorheen. Je zag na zijn tweede etappezege hem trouwens ook allerlei mensen handen schudden en omhelzen uit het publiek (familie?) Niet heel professioneel op dit moment natuurlijk, maar het lijkt me logisch daar de besmetting vandaan komt.

Tuubke 4 juni 2021 om 20:50

De bubbel is dus zo lek als een mandje. En de viering van de Giro-zege kan wel eens een superspreader blijken. Wachten op de volgende INEOS-renner die besmet is.

Groetjesaandevoetjes 5 juni 2021 om 01:45

Timing is inderdaad wel heel gunstig voor Bernal. Zo zien we maar weer hoe belangrijk het is dat ze tijdens de ronde in bubbels blijven leven. En we moeten ook even beseffen dat hij na de winst met honderden mensen op de foto moet, shirtjes ondertekenen, praatje maken met sponsoren, etc.

Marik 4 juni 2021 om 18:54

Als er een moment is om tijdens het seizoen Corona op te lopen dan wel nu. Mooie timing zeg.

bartp25 4 juni 2021 om 18:55

Ik schrok me dood, ik zag in eerste instantie corona niet. bernal test positief.

S'mon 4 juni 2021 om 19:59

Blijft inderdaad altijd schrikken, elke keer opnieuw.

Turtlehead 4 juni 2021 om 21:47

lol, zou op dezelfde manier verrassend zijn ;)

Le Blaireau FR 4 juni 2021 om 19:07

Had ie op een vliegtuig gemoeten en zich laten overspoelen door een Colombiaanse meute dan was ie sowieso besmet. Best voor 'm dat ie in Monaco blijft, ziek of niet ziek. Heeft Ineos mooi geregeld.

Romāns Vainšteins 4 juni 2021 om 20:36

Welke vriendin?

Turtlehead 4 juni 2021 om 21:48

edit wf: niet doen

La Primavera 4 juni 2021 om 22:14

Hij was niet vies van een potje tongworstelen met vrouwlief tijdens de Giro. Erg gek is dit dus niet.

Kosmonaut 5 juni 2021 om 00:18

Die gozer achter hem op de foto lijkt het al het te weten.

Ingmar T. 5 juni 2021 om 09:55

edit wf: tot ziens

hanjovdberg 5 juni 2021 om 10:03

Ik zou er misschien iets minder heftig ingaan met je reactie maar snap je woorden wel. Had ook een beetje dezelfde gevoelens. Je bent onderhand een crimineel als je zomaar met je vriendin knuffelt of wat handen schudt.

Hij test positief … Of Bernal ziek is staat er niet eens. Niet gek na een 3weekse ronde dat je weerstand wat daalt overigens. Goede verplichte rustperiode voor hem. Gaat hem vast goed doen. Ben alleen maar meer fan geworden omdat het een integer mens blijkt te zijn. Hij wil niet eens z'n hele leven koersen. Geeft niets om geld, aanzien en glamour maar wil idd gewoon zich settelen en met zijn gezin wonen op een boerderij. In de rust. Ik snap hem wel.

Wat ik overigens niet snap is de laatste opmerking. Tot we negatief testen … Dat kan na een besmetting tot wel enkele maanden daarna … Dacht dat het voldoende was om na besmetting 24-48h klachtenvrij te zijn ..

vincenzo 5 juni 2021 om 12:35

@hanjovdberg, er staat: "Bernal zou kampen met milde symptomen van het virus."

Wat is 'ziek'?

hanjovdberg 5 juni 2021 om 14:40

Zeg jij het maar? Wat is ziek? Mijn overwegingen;
– koorts
– benauwd
– lage saturatie
– zuurstof behoevend ..

Milde symptomen;
– kuchje
– lichte verhoging
– beetje moe gevoel
– snotneus …

Marco 5 juni 2021 om 12:28

Ik had eerder het idee dat hij het op die beklimming heeft opgelopen waar er 300 man vanop 30 cm in zijn gezicht liepen te schreeuwen. Niet 1 had een kapje op en je zag de spetters uit hun mond vliegen.

Verder heeft hij nog een stiefvader, een moeder en een zus staan afstoffen.. Dus ik zie totaal niet in hoe mensen hier kunnen weten wie door wie is besmet terwijl ze dat waarschijnlijk bij Ineos niet eens kunnen achterhalen

hanjovdberg 5 juni 2021 om 14:44

Die beklimming waar je een kaartje voor moest kopen en negatief getest zijn?

Kans om buiten besmet te raken is nihil. Kans dat er net een besmettelijke persoon naast het parcours staat die ook nog eens precies op het moment dat je langskomt recht in je gezicht hoest en jij dat inademt … lijkt me nog kleiner.

Misschien is het gewoon een verkoudheid. PCR test slaat op meer virussen aan. Niet zo gek na zo'n intensieve ronde van 3 weken door veelal slecht weer.

Headlines

Materiaalzone

Populair