Eerlijke De Gendt past voor WK Wielrennen: “Conditie in dalende lijn”

dinsdag 3 september 2019 om 09:03
Eerlijke De Gendt past voor WK Wielrennen: “Conditie in dalende lijn”

Thomas De Gendt - foto: Cor Vos

De afgelopen weken werd diverse malen gehint op een WK-deelname van Thomas De Gendt, maar zover zal het dit jaar niet komen. De renner van Lotto Soudal heeft namelijk aan bondscoach Rik Verbrugghe laten weten dat hij zijn plaats in de selectie afstaat aan iemand anders. Dit schrijft Het Nieuwsblad.


“Ik vond het een eer dat hij aan mij dacht, maar ik moet eerlijk zijn met mezelf en de bond”, laat De Gendt optekenen. “Ik heb de jongste dagen ondervonden dat mijn conditie in dalende lijn gaat. Als je ziet hoeveel Belgen er zich opnieuw melden, zou ik het niet eerlijk vinden ten opzichte van die renners dat ik naar het WK ga met een mindere vorm, terwijl zij in een opbouwende conditionele fase zitten.”

“Ik had met Verbrugghe een afspraak om op de tweede Vuelta-rustdag te beslissen of ik goed genoeg was of niet. Wel, ik ben goed genoeg om te koersen en naar daar te gaan als knecht, maar dan kan je beter andere coureurs meenemen. Als ik mindere benen heb, bestaat de kans dat ik na 150 kilometer uit koers ben. Wat is dan het nut om ernaartoe te gaan? Ik hoop wel dat hij volgend jaar in Zwitserland aan mij denkt”, aldus de coureur van Lotto Soudal, die met de Vuelta a España bezig is aan zijn derde grote ronde van het jaar.

Maandag maakt de Belgische Wielerbond de eerste namen van de achtkoppige selectie voor de wegrit van Yorkshire bekend.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Chasse_patate 3 september 2019 om 09:09

Eerlijk en hiermee kweekt hij een hoop goed willing.

Emergo 3 september 2019 om 11:37

Goed willing ; steenkolen Vlaams of zo iets ??

SnellePelle 3 september 2019 om 12:45

Of bedoelt u: volk goesting.

Chaba 3 september 2019 om 09:12

Ook niet gek met drie rondes in de benen, goede beslissing.
In de Vuelta is het op dit moment ook verre van overtuigend.
Er staan heel wat Belgen aan de deur te kloppen die goede vorm tonen.

Chris Van Uden 3 september 2019 om 09:14

De man had mijn respect al, maar met deze eerlijke houding natuurlijk helemaal.

VerstandOpNul 3 september 2019 om 09:23

Ook wel jammer.. Onmiskenbaar een renner met een enorm vermogen, maar we zien hem bijna altijd in die ‘rittenkaper’ rollen..

Leonard Stiksma 3 september 2019 om 09:26

Ritten maar met eerlijk kapen wil hij ook veel kwaden goed.

AnderJ 3 september 2019 om 11:34

Zelfs Koos schrijft begrijpelijker dan dit.

Leonard Stiksma 3 september 2019 om 11:43

Koos koos maakt de mensen boos

Qua lelijkheid een kwalijke kwaliteit voor een bondscoach

Pizzi 3 september 2019 om 11:44

Haha.

west 3 september 2019 om 09:33

De Gendt moet het ondanks zijn reusachtige motor toch vaak hebben van de gemengde belangen in een meerdaagse wedstrijd. In een eendaagse/klassieker gaat niemand De Gendt laten rijden. Op een WK raakt de vroege vlucht met hem gewoon niet weg. En in de finale gaan er altijd iemand op zijn wiel zitten…

Derierre de la course 3 september 2019 om 12:48

Ik denk eerder dat ze hem in zouden zetten om de koers hard te maken. Of ongelijk hard op kop sleuren. Wat eigenlijk hetzelfde is.
Voor een ontsnapping laten ze hem inderdaad nooit rijden in een eendagskoers.

Etika 3 september 2019 om 10:07

Het is dus nog altijd wachten op zijn WK-debuut op de weg bij de profs. Bizar.

Duh 3 september 2019 om 10:08

Stuyven, Naesen, Vanmarcke allen in vorm. GvA, De Plus, Wellens, Benoot, Gilbert, Lampaert, Teuns.
Evenepoel enkel de tijdrit neem ik aan.
Valt wel een ploeg afgestemd op het parcours van te maken…

Shinzawai 3 september 2019 om 10:10

Prima beslissing, de Belgen hebben met Gilbert, Van Avermaet, Benoot, Vanmarcke, Evenepoel, Lampaert, Naesen, Wellens, Teuns, Stuyven en De Plus al meer dan genoeg mannen in vorm om uit te kiezen.

Jean Dumas 3 september 2019 om 10:20

Lijkt mij een correcte kerel, maar het zou mij niet verbazen dat hij nog een dagje heeft waarop …

Nelson 3 september 2019 om 11:29

Stuyven, Wellens, Gva, Naesen, Teuns, De Plus, Gilbert, Benoot

Domestique 3 september 2019 om 12:26

En allemaal denken dat ze kunnen winnen?

Samlambeej 3 september 2019 om 15:22

=> dus moet er altijd een van die mannen mee zitten in de groep voorop.

S. Morgenstern 3 september 2019 om 11:54

Ik moest even aan Richard Witschge denken.. Had toch erg vreemd geweest wanneer hij werkelijk geselecteerd zou worden.