fbpx

Edo Maas zet eerste stappen na dwarslaesie

maandag 13 januari 2020 om 19:50
Edo Maas zet eerste stappen na dwarslaesie

foto: Cor Vos

Edo Maas heeft op sociale media beelden geplaatst van zijn herstel. De 19-jarige coureur liep vorig jaar in de Ronde van Lombardije voor beloften een dwarslaesie op bij een botsing met een auto op het parcours. Na maanden herstel kan hij nu lopen, met behulp van krukken en een speciaal apparaat.

Het ongeluk van Maas gebeurde op hoge snelheid in de afzink van de Madonna del Ghisallo, de befaamde Lombardije-klim. Met een gebroken nek, rug en gezicht belandde hij in het ziekenhuis, waar hij meermaals onder het mes ging. Daarna kreeg Maas het nieuws dat hij een dwarslaesie had opgelopen.

“Op dit moment lijkt het onwaarschijnlijk dat zijn benen ooit nog kunnen functioneren”, zei Team Sunweb na het ongeluk. Maas kwam uit voor de opleidingsploeg van de Duitse formatie. Team Sunweb heeft, naar aanleiding van het ongeluk, bij de UCI en belangenvereniging AIGCP een oproep gedaan om de veiligheid van renners in koers nog meer prioriteit te geven.

In december gaf Maas een interview De Volkskrant. “Ik heb met mijn vriendin afgesproken dat we onze koffierondjes blijven rijden”, vertelde hij toen onder meer. “Zij met de racefiets, ik met een handbike. Ik wil een leven dat niet onderdoet voor mijn oude leven. Of misschien wel beter is zelfs. Als topsporter heb ik bijvoorbeeld nooit van het studentenleven kunnen proeven. Dat wil ik nu gaan oppakken.”

Dit bericht bekijken op Instagram

@usainbolt

Een bericht gedeeld door EDO MAAS (@edo.maas) op

Dit artikel delen:

14 Reacties

re-cycle 13 januari 2020 om 20:34

Hoop dat de medische wetenschap In staat is ooit weer mensen te kunnen laten lopen naar dwarsleasie. Edo zet hem op!

Merlinappa 13 januari 2020 om 20:50

Held! Niets dan respect voor Edo. Op zo'n jonge leeftijd na zo'n ongeluk nog zo positief in het leven staan, ik doe het hem niet na.

koos verrek 13 januari 2020 om 23:06

Ik ook niet, nooit niet

Guushovd 13 januari 2020 om 20:58

Succes man!

Samlambeej 13 januari 2020 om 21:02

Schitterend om zien!

Koekkebakker 13 januari 2020 om 21:16

Wauw wat een topper! Respect!

boenk 13 januari 2020 om 21:26

Succes! Blijven werken, Edo.

SnellePelle 13 januari 2020 om 21:45

Diep, diep respect voor deze wilskracht.
Op social media is te zien dat Team Sunweb in het filmpje Usain Bolt tagt. Zijn profiel vermeld de quote:
“Everything is possible. I Don’t think in limits”

Ik vind dit een mooie gedachte en hoop dat Edo hier veel kracht uit put.

KennyKlimmen 13 januari 2020 om 21:58

Alle goeds. Inspirerend.

koos verrek 13 januari 2020 om 23:06

Zal ie ook echt terug kunnen lopen op termijn? Ik bedoel kan ie ze benen terug bewegen? Vaag verhaal dit

Cyclinglife 14 januari 2020 om 09:21

uiteraard super dat hij niet opgeeft
Al begrijp ik niet goed wie er nu loopt, loopt de machine 100%, loopt Edo compleet zelfstandig maar biedt de machine lichte ondersteuning, of doet de machine het meeste werk en is Edo’s aandeel ver in de minderheid. is dit zo’n apparaat dat je op den duur steeds minder bijdraagt tot je zelfstandig loopt of die permanent is?

KnightBiker 14 januari 2020 om 09:56

De Machine doet al het werk, behalve wellicht de aansturing die niet uit de benen kan komen, eerder uit handen armen of vocale signalen kan worden opgepakt.

Een echte therapie voor een dwarslaesie is nog ver weg, maar met stamcel therapieën hoopt men op termijn zenuwen te herstellen.

Javier 14 januari 2020 om 09:52

Ik heb dit volledig gemist.

Verschrikkelijk nieuws. Zet hem op Edo. Mooie vent.

kampie 14 januari 2020 om 22:04

Super knap, zet m op!