E3 Saxo Bank Classic innoveert met afsluiting in kunststof en robots

E3 Saxo Bank Classic innoveert met afsluiting in kunststof en robots

foto: Boplan

maandag 15 maart 2021 om 14:00

Deze middag werd in de gebouwen van Boplan de Race Barrier voorgesteld. Een 1,40 meter hoge afsluiting, die een hoek van 70° met de grond maakt, gefabriceerd uit schokabsorberende kunststof. “Dit kan, zeker in sprintgevoelige wedstrijden, een grote meerwaarde bieden”, reageert Tom Van Damme, voorzitter van Belgian Cycling. Daarnaast worden tijdens de E3 Saxo Bank Classic in Harelbeke ook robots ingezet.

Boplan introduceerde in 2019 al de race bumper (stootkussen rond bomen en palen), vorig jaar kwam het met de totem op de proppen. “Maar we hadden nog meer ideeën. Alleen heb je soms een duwtje in de rug nodig”, klinkt het bij de West-Vlaamse producent van veiligheidssystemen. “Laat ons zeggen dat de val van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen zo’n duwtje was.”

Dus werd het idee van de zogenaamde race barrier geconcretiseerd. Het paneel is 2 meter lang en 1,40 meter hoog en heeft een inclinatiehoek van 70°. Die 1,40 meter, in plaats van de gebruikelijk 1,10 meter, en de 70° maken het selfie-safe. Zelfs met uitgestoken arm kom je daardoor nooit in de baan van de renners. De panelen zijn dus gemaakt uit impact-absorberende kunststof.

Tunneleffect
De pijlen zorgen voor een tunneleffect bij renners. “Door het repetitief karakter – het gaat over 400 meter lengte – hebben renners de indruk dat de weg vernauwt en gaan ze minder de kanten opzoeken. Al kunnen ze dat uiteraard wel.” Voorts kunnen de panelen verzwaard worden met water, is er advertentieruimte voorzien, enzovoort. Meer details vindt u overigens op de website Boplansport.com.

Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische wielerbond, reageert alvast enthousiast. “Een pluim voor deze – Vlaamse – innovatie”, klinkt het. “Zowel het bedrijf als de organisatoren van de E3 Saxo Bank Classic, die toch weer met iets nieuws komen. Ook de UCI neemt veiligheid ernstig en stelde met Richard Chassot onlangs een safety-manager aan. Hij is intussen geïnformeerd en zal binnenkort in naam van de UCI een bezoek aan Boplan brengen. De bumpers en de totems bewezen eerder al hun degelijkheid en gaan we in de toekomst meer gebruiken. Ik zie ook hier een meerwaarde in.”

Kostenplaatje
Er is in elk geval over nagedacht. Blijft alleen de vraag. Wat is het kostenplaatje en kan een organisator dat betalen? “Veel organisatoren werken momenteel met nadar-afsluitingen die door de overheid (hetzij door de provincie, hetzij door de gemeente, red) ter beschikking gesteld zijn”, zegt Van Damme. “Dat is een grote steun. We beseffen dat alles vervangen niet in één, twee, drie kan. Maar als dit zijn degelijkheid bewijst, zeker bij sprintgevoelige wedstrijden, kan dit op termijn misschien door de verschillende overheidsdiensten aangekocht en ter beschikking gesteld worden. Maar dat wordt ongetwijfeld een werk van lange adem.”

In Harelbeke betekent het gebruik van de race barrier in elk geval geen meerkost in het budget. De Harelbeekse organisatoren zetten dan ook zowel het product als het bedrijf Boplan mee op de kaart, wat ongetwijfeld onbetaalbare publiciteit oplevert.

Robots
Een andere innovatieve oplossing die E3 Saxo Bank Classic voor het eerst inzet zijn vier robots van het Oostendse bedrijf Zorabotics. Die robots tellen de aanwezigen in bepaalde ruimtes, meten de lichaamstemperatuur van de aanwezigen en manen die zelfs aan om hun mondmasker correct te gedragen als dat niet het geval is. De robot zal na de wedstrijd overigens ook de podiumceremonie verzorgen. Corona-proof bloemen afgeven. We gaan er vanuit dat er niet zal gekust worden…

Dit artikel delen:

18 Reacties

Merlinappa 15 maart 2021 om 14:26

Mooie ontwikkeling zeg, dikke kudo’s!
Ik ben wel benieuwd hoe schokabsorberend het is. Hopelijk zorgt het ervoor dat valpartijen een stukkie minder erg worden zo. :)

Michelangelo 15 maart 2021 om 14:29

Mooie innovatie.
Als het werkt, deze spullen zo snel mogelijk op de vrachtwagen samen met de finishboog en podiums voor de grote rondes (en daarna ook voor de kleinere rondjes, eendagswedstrijden etc)

Als de UCI dan nog eens ECHT wat werk gaat maken van het bestraffen van gebeuk en gekwak in de leadouts, dan komen we ergens.

Marco 15 maart 2021 om 14:39

De ronde van Polen heeft ze al besteld..

ivo001 15 maart 2021 om 14:54

“Door het repetitief karakter – het gaat over 400 meter lengte – hebben renners de indruk dat de weg vernauwt en gaan ze minder de kanten opzoeken. Al kunnen ze dat uiteraard wel.”

Hopelijk zorgt dit er niet voor dat alle renners naar het midden van de weg sprinten en daar op elkaar klappen.

Groetjesaandevoetjes 15 maart 2021 om 15:22

Ik dacht precies hetzelfde. Maar ik ga er vanuit dat ze daar wel over hebben nagedacht.

Romāns Vainšteins 15 maart 2021 om 15:40

Nadenken helpt niet dat moet je proefondervindelijk testen, en ook niet in deze koers maar ergens waar er gegarandeerd een grote groep binnenkomt.

Sjaak P 15 maart 2021 om 17:32

Het ziet er fraai uit, en ik geloof dat het nog gaat werken ook. Alleen die dikke pillons aan het begin, dat is te versmallend en vragen om problemen.

Verweggistan 15 maart 2021 om 15:19

Investeren in robots klinkt een beetje als wat Ineos deed en Jumbo kopieert

Romāns Vainšteins 15 maart 2021 om 15:22

Wel aardig, nu nog een origineel parcours en we zijn er.

Jan 15 maart 2021 om 16:03

rij die robot ff de sloot in graag. wie bedenkt dat??

Groningen 15 maart 2021 om 16:11

E3 komt toch elk jaar wel met wat moois voorafgaand aan de koers. Veiligheid natuurlijk zeer belangrijk, maar ook de robots brengen weer wat nieuws.

‘selfie-safe’ voor mij wel al het woord van het jaar. Triestig dat het nodig, maar dat is het zeker wel, goed dat het publiek wat op afstand gehouden wordt (en nu maar hopen dat niemand denkt een selfie-stick nodig te hebben omdat z’n arm niet ver genoeg uitsteekt)

Het Rode Rugnummer 15 maart 2021 om 16:20

Echt goed! Toch hoop ik niet dat we gauw gaan zien hoe schokabsorberend het is ;)

Rhohan 15 maart 2021 om 16:21

Jumbo-Visma is schijnbaar erg enthousiast… over het kleurgebruik

guyremgabdel 15 maart 2021 om 17:22

Zeer helder. Met een gefotoshopte aankomstfoto van de finish van Dwars door Vlaanderen in Waregem. Boplan is de firma die er achter zit en alles produceert. E3 gaat hier wel lopen met hun publiciteit.

Limal 15 maart 2021 om 17:37

Euh, die "foto" van de aankomstplaats met 'LOGO' waar de reclamepanelen moeten komen is van Boplan zelf… Door de reclamecampagne voor dit nieuwe type afsluiting te lanceren in het kader van de E3 krijgen beide een extra dosis publiciteit.

Limal 15 maart 2021 om 17:44

Hopelijk werkt de nieuwe afsluiting goed. Vullen met water / zand voor extra gewicht lijkt me wel niet erg economisch / handig, zeker bij rittenwedstrijden.

Die robot kan enkel leuk zijn (voor vijf seconden) als ie heel hard EXTERMINATE kan roepen.

Frank V 15 maart 2021 om 18:37

Eindelijk! Het is toch absurd om anno 2021 een politieman als uit vlezen dwarsligger met 180 razende paarden op 'm af, midden op een splitsing te zetten?

Ik had die totems ook bedacht, maar ik had ze veel hoger gemaakt.
Midden in het pak heb je totaal geen zicht op wat er in de verte ligt.
Dat ding moet 3, 4 meter uitsteken.

Emergo 15 maart 2021 om 18:59

Ze zien er in ieder geval beter uit dan die wasrekjes die in Polen stonden. Time will tell.

Headlines

Materiaalzone

Populair