Dylan van Baarle schetst programma voor 2024: “Wil wedijveren met Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel”
foto: Cor Vos
dinsdag 28 november 2023 om 11:00

Dylan van Baarle schetst programma voor 2024: “Wil wedijveren met Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel”

Dylan van Baarle verwacht volgend jaar een vergelijkbaar programma te rijden als in 2023. Dat heeft de Nederlander van Jumbo-Visma verteld in gesprek met GCN. Hij wil er staan in de voorjaarsklassiekers, de Tour de France en op Olympische Spelen.

“Ik weet het exacte plan voor volgend jaar nog niet, want het team is alles nog aan het plannen”, aldus Van Baarle, die zijn training begin november heeft hervat en naar eigen zeggen alweer in orde is. “Maar ik ga er vanuit dat ik een vergelijkbaar seizoen zal rijden, dat begint met het Openingsweekend, dan Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico, vervolgens de kasseiklassiekers en daarna de voorbereiding op de Tour de France.”

Het afgelopen seizoen won Van Baarle de Omloop Het Nieuwsblad en werd hij Nederlands kampioen op de weg, maar door ziekte en valpartijen vielen voorjaarsklassiekers als de E3 Saxo Classic, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix tegen. “Ik wil weer naar deze wedstrijden en daar zo goed mogelijk proberen te zijn. Ik wil de finales van de klassiekers rijden met Wout van Aert en Christophe Laporte. Ik wil wedijveren met Tadej Pogačar en Mathieu van der Poel.”

Vervolgens zal Van Baarle zich naar alle waarschijnlijkheid dus mogen opmaken voor de Ronde van Frankrijk. “Ik wil weer een grote rol spelen in de Tourploeg, voordat ik richting de Olympische Spelen ga. Dat zijn de hoofddoelen. Ons doel als ploeg zal zijn om een van de Monumenten te winnen.”

Vertrek Roglic
Van Baarle verwacht niet dat Jumbo-Visma in 2024 weer alle drie de grote rondes zal winnen, zoals afgelopen seizoen wel lukte. “We zijn Primož kwijt. Hij won veel wedstrijden dit jaar”, aldus de 31-jarige renner. Tegelijkertijd denkt Van Baarle dat Jonas Vingegaard zich zodanig kan ontwikkelen dat het vertrek van Roglic deels opgevangen kan worden.

“We zullen zijn punch op de aankomsten bergop misschien missen, maar we moeten gewoon naar onszelf kijken en hoe sterk Jonas was in de Tour. Ik denk dat hij zelfs beter was dan in 2022, dus we kunnen die stijgende lijn voortzetten. Misschien kan hij dan zelfs dicht bij Primož komen op de kortere aankomsten bergop.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
28 november 2023 11:39
Hij doet zeker niet onder voor WVA. Heeft bewezen grote monumenten te kunnen winnen. Ik zou hem in Vlaanderen en Roubaix mede kopman met WVA maken, lekker aanvallen en WVA achter de hand houden voor de sprint. Dan heb je dezelfde tactiek als VDP/Philipsen.
    28 november 2023 11:55
    En dan heb je ook Laporte nog om uit te spelen die ook nog eens veel renners in de sprint aankan. Laporte kan op een goede dag in een tactisch spel zeker ook winnen in Roubaix.
    28 november 2023 12:17
    Dat is makkelijker gezegd dan gedaan wanneer mannen als Pogacar en Van der Poel ook van ver aanvallen en het dan gewoon 'survival of the fittest' wordt. Tactisch word je dan behoorlijk beperkt in je mogelijkheden, je kunt dan gewoon mee of niet. Natuurlijk zou het ideaal voor Visma zijn als Van Baarle en Van Aert allebei in staat zijn om te volgen, maar is dat realistisch?
    28 november 2023 13:46
    @shinzawai Ja, Van Baarle wel, WVA niet.
    28 november 2023 17:45
    Stel je maar eens voor dat Van Baarle en/of Laporte samen met VdP en Pogacar zouden wegzoefen?....het zou alvast een geweldig koersverloop betekenen en voor deze Visma-LaB renners de kans om Zeeman&Co die oh zo lang begeerde zege in de RVV/ Parijs-Roubaix te kunnen bezorgen. Of zoals Dylan reeds bij zijn intrede bij Visma zei: " Uiteraard rijd ik de RVV en Parijs-Roubaix niet als knecht, maar wél voor mezelf.....welke van beiden hij het liefst wil winnen? vroeg men hem.....waarop ie antwoordde: " PR heb ik al, die krijgt Wout van me...de RVV, daar heb ik mijn zinnen op gezet".
    29 november 2023 07:28
    Een scenario waarin Van Baarle en Laporte een minuut voorsprong hebben en dan worden bijgehaald door pogacar en mvdp en daarna kunnen aanhaken is realistischer dan zeggen dat ze allemaal samen gaan wegzoefen, ik zie niet in dat wva dan eerder zou lossen dan die twee. Ik geloof wel dat die twee op zich meer kans maken om een monument te winnen (vooral RVV) want mvdp zou die wel een klein gaatje gunnen maar een wva gaan ze geen meter gunnen wegens te link. Door te anticiperen kunnen die dus wel winnen ja, PR is iets anders daar kunnen die alle drie winnen lijkt mij dat is minder explosief.
    29 november 2023 13:03
    "Stel je maar ééns voor?"....betekent helemaal geen predictie of realistisch scenario, maar wél dat dit hoogst onwaarschijnlijk zou zijn en eventueel 99% kans dat dit zich nooit voordoen zou alsook 1% van wel?...waarom dan mekkeren over wat wél een realistisch scenario zou zijn terwijl deze overloopt van subjectiviteit? alsmaar die drang blijkbaar van: "neen hoor, ik weet het beter hoor".
    In mijn eerdere post reageer ik op de headline van dit artikel, en dus mbt Van Baarle ( alsook Laporte hieraan toegevoegd) , maar onthield ik me bewust om WvA hier mee in het verhaal te sleuren (muv de uitspraak die Van Baarle zélf uitte en niet ikzelf), om het label van extreme Wout-hater te vermijden.
    Maar alsnog is ook dit weer een trigger voor een Wout-believer.....en begint het een zielig vertoon te worden om anderen hier persoonlijk op aan te vallen en om Wout ten alle koste zélf in het verhaal te willen brengen.
    De uitspraken van bv De Tank zijn nochtans ook confronterend en zijn volste recht om dat uiten...ga je die dan ook proberen te weerleggen?
    29 november 2023 22:01
    Badgio de drempel van persoonlijk aanvallen ligt wel heel erg laag bij u, ik zou overigens niet weten waar ik zeg dat ik het beter weet maar je beseft zelf niet dat bijna al jouw posts iets met wva te maken hebben, zelf als je denkt hem niet te vermelden (impliciet staat het vol steekjes naar hem toe, dat ziet zelfs een kleuter). Nadien dus ook niet emotioneel worden als iemand het daar niet volledig mee eens is, dat heeft niets met u persoonlijk aanvallen te maken.
29 november 2023 08:07
Zat deze knul aan de spacecake voor dit interview? Of gebruikt hij “wedijveren met”, in de zin van “dezelfde wedstrijden rijden als”? Want die Van Baarle staat toch meer dan twee trappen lager, laat ons wel wezen. Heeft in gans zijn carrière (en wordt al 32) ongeveer evenveel gewonnen als Pogacar in 1 jaar, en dan nog vooral prutskoersen. Stond in gans zijn carrière 4 (vier!) keer op het podium in een klassieker, en grote rondes waren al helemaal nietszeggend. Ben dan ook geneigd om die enkele belangrijke zeges eerder als toevalstreffers te catalogeren, mag ik? Goede renner, maar zo rijden er wel dertig rond. Beetje ernstig blijven.
    30 november 2023 07:12
    Gezien hij al een monument gewonnen heeft vind ik het wel logisch dat hij met ambitie naar de heilige week trekt. De rvv is moeilijk omdat hij me dunkt niet heel explosief is maar een tweede roubaix is realistisch.
28 november 2023 13:00
Wat is de beoogde Tourploeg? De 6 van afgelopen jaar dus Vingegaard, Kuss, Kelderman, Benoot, Van Baarle, Laporte en dan nog 2 plekken waarvan evt. die ene voor Van Aert is als ze die toch in de Tour schuiven, en dan nog 1 of 2 plekken voor Jorgenson, Valter, Tulett, Kruijswijk, Gesink, Tratnik?
    28 november 2023 13:07
    Van Aert zal de Tour niet rijden na het klassieke voorjaar en de Giro. Jorgenson zou de Giro doen, dus dan kom ik al snel uit op Tratnik en Kruijswijk.
    28 november 2023 13:49
    @Shinzawai - waar heb je gelezen dat Jorgenson de Giro doet? Tratnik lijkt me redelijk zeker voor de Tour met zijn profiel en het wegvallen van van Hooydonck en waarschijnlijk zonder Van Aert.
    28 november 2023 16:13
    Gesink misschien in zijn laatste jaar nog een Tour.
    Liet in de Vuelta zien nog heel bruikbaar te zijn.