Dylan Teuns knap tiende: “Misschien morgen nog eens in de ontsnapping”

Dylan Teuns knap tiende: “Misschien morgen nog eens in de ontsnapping”

© Cor Vos

woensdag 14 juli 2021 om 18:12

Dylan Teuns verkeert in bloedvorm. Na zijn zege in de Alpen (Le Grand-Bornand) pakte hij nu ook in een Pyreneeën-etappe uit met een toptienplaats. Teuns klom op de Col du Portet in het gezelschap van Uran, Kelderman en Higuita. Hij liet rasklimmers als Mas, Martin en Meintjes achter zich.

Het leverde de Limburger van Bahrain-Victorious een fraaie tiende plek op. Ook in het klassement sluipt Teuns stevig de top twintig binnen. Maar Teuns bleef er vooral rustig en bescheiden bij. “Dat ik bij de beste tien klimmers behoor? Vandaag wel, ja. Ik had ook een hele goede dag”, grijnsde hij.  “Ik hield zelfs lang stand in de groep met de gele truidrager.”

“Maar toen die laatste helper van Pogacar op kop kwam, moest ik passen. Die reed op de steilere stukken een ontzettend hoog tempo. Ik had echt schrik mezelf op te blazen en koos voor een tempo waarvan ik wist dat ik dat nog ruim een half uur kon volhouden.” Teuns verduidelijkte dat in wattages. “Ik reed de hele tijd rond mijn overslag wattage, maar plots moest ik tachtig, negentig watt meer trappen om te kunnen volgen. Dat kan ik niet.”

Morgen? Misschien hebben vluchters morgen meer kans en probeer ik nog een keer mee te springen. Ik ben nu 10de, da’s mooi, maar je weet dat je niet kan winnen.” Waarmee een nuchtere Teuns bedoelde dat een tweede ritzege voor hem alleen mogelijk is vanuit een ontsnapping.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Turtlehead 14 juli 2021 om 18:17

Misschien morgen eens Poels of Bilbao helpen? Of mag hij niet knechten van de VRT?

TIO 14 juli 2021 om 18:44

Laat hen eerst bewijzen dat ze hunnen winne

Turtlehead 14 juli 2021 om 19:16

Top tien in GC en bollentrui, zijn dat volgens jou prijzen?

RLM 14 juli 2021 om 20:29

Poels kan hij het best helpen door in een ontsnapping te zitten, liefst met Poels bij.

Hoe hij Bilbao kan helpen weet ik niet. Er gewoon zo lang mogelijk bij blijven was waarschijnlijk het beste, voor als Bilbao pech heeft. De nummer 10 in het klassement moet namelijk helemaal niet de koers dragen, laat dat maar over aan Pogi

Gebruikersnaam 14 juli 2021 om 22:22

Tja. Elke Belg die iets presteert, moet van de VRT onmiddellijk volledige vrijheid krijgen en moet van Wielerflits meteen in dienst van eender welke kopman rijden. Zolang de Belg maar wint tegenover zolang de Belg maar niet wint.

Want VRT gaat nooit klagen over een Kuss of Mohoric die zich moet wegcijferen voor een Roglic of Bilbao en ze gaan dat wel doen bij Van Aert of Teuns. Anderzijds wordt er op Wielerflits bij die niet-Belgen ook veel minder frequent gesteld dat die beter eens in dienst zouden gaan rijden en is 't leuk als die voor ritzeges gaan.

djerkson 14 juli 2021 om 23:37

Teuns heeft in deze ronde bewezen minstens de evenknie van Bilbao te zijn, dus ik zie niet in waarom hij zich moet leegrijden voor een anonieme tiende plaats die niemand zich nog zal herinneren binnen een paar maanden.

meqadon 15 juli 2021 om 13:16

Bilbaokan hij niet van hulp zijn. Mss Poels wel door bergpunten af te nemen van zijn concurrenten. Want ik zie poels niet wegrijden van die mannen daarvoor is hij te zwak

Panache 14 juli 2021 om 18:23

Volgens mij wil Pogacar de bollen…

Peet Gute 14 juli 2021 om 19:26

dat denk ik ni maar dat kan wel makkelijk gebeuren met die dubbele punten en de drie sterksten steken er hier duidelijk boven uit

oscarito1908 14 juli 2021 om 18:29

Jammer dat hij niet naar de OS gaat.

maarten26 14 juli 2021 om 19:08

Als Teuns morgen wint is dat ook gunstig voor Poels, want dan pakt Pogi de 40 punten niet.

Turtlehead 14 juli 2021 om 19:16

Dat is óók waar.

Merzbow 14 juli 2021 om 23:11

Jammerlijke vergissing om hem niet mee te nemen naar Tokio.

Ik zou Teuns meenemen ipv Van Avermaet. Niet dat Benoot iets te zoeken heeft op dat parcours. Maar Van Avermaet rijdt zo’n zwakke TdF dat het beter zou zijn om hem thuis te laten. Nu ja Benoot was ook nergens.

En met Teuns erbij zou België 2 kopmannen kunnen uitspelen terwijl dat er nu maar 1 is nl. Van Aert.

Maarten_85 15 juli 2021 om 00:10

Ik vind het zelfs ronduit egoïstisch van GVA dat hij zijn plek niet afstaat. Wat heeft die in Tokio te zoeken? Hij geeft zelf toe dat hij bezig is aan zijn slechtste Tour ooit! Opnieuw had hij er meer dan een halfuur langer voor nodig dan Dylan Teuns om drie cols op te rijden. En toch weigert hij om de juiste conclusies te trekken. Op die manier is hij volgende week niks waard voor onze kopmannen en dat weet hij maar al te goed! Eigenbelang boven het belang van de ploeg, het toppunt van egoïsme. Gebeurde dit in een merkenploeg, dan vloog hij op het einde van het seizoen met klikken en klakken buiten.

Ik snap ook niet waarom de commentatoren zo mild voor hem zijn. Ik herinner me van Wuyts nog hoe hij vijf jaar geleden enkele Belgische sporters kapittelde die voor een gênante figurantenrol naar Rio waren gereisd. Dit is nog veel erger, want GVA neemt daarmee een plek af van renners die wél het nodige vormpeil hebben om een rol van betekenis te spelen tijdens de olympische wegrit.

"Maar hij is de olympische kampioen en moet er dus bij zijn." Wat een onzin! Usain Bolt en Michael Phelps doen toch ook niet meer mee?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair