Dylan Groenewegen slaat NK Wielrennen over

maandag 20 mei 2019 om 10:42
Dylan Groenewegen slaat NK Wielrennen over

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft het NK Wielrennen dit jaar niet opgenomen in zijn programma. Dat vertelt de sprinter van Jumbo-Visma aan de NOS.

Groenewegen was de afgelopen dagen actief in de Vierdaagse van Duinkerke. Hij won er drie ritten. Eind mei staat een deelname aan de Hammer Series in Noorwegen (24-26 mei) op het programma. In juni staat hij aan de start van de ZLM Tour (19-23 juni) op het programma. Tussendoor is er een hoogtestage van drie weken in de Sierra Nevada gepland.

Het Nederlands Kampioenschap slaat hij dus over. “Dan ben ik al bezig met de Tour en daar ga ik met deze jongens zeker vol vertrouwen naartoe”, aldus Groenewegen.

Het NK Wielrennen wordt dit jaar verreden in Ede. Op zondag 30 juni staat de wegwedstrijd bij de mannen profs op het programma.

Dit artikel delen:

43 Reacties

josi 20 mei 2019 om 10:46

edit wf: bedankt, aangepast

Jandepandaman 20 mei 2019 om 10:50

Parcours lag hem wel meen ik, stoer om dan toch te besluiten het over te slaan.

limburgia 20 mei 2019 om 11:34

Misschien een beetje angst door MvdP geklopt te worden .

madeinstars 20 mei 2019 om 11:45

Lijkt me sterk, want die start niet.

KnightBiker 20 mei 2019 om 10:50

Hij zou er kunnen winnen gezien zijn winst in Veenendaal-Veenendaal vorig jaar, al zal het deelnemersveld sterker zijn, het parcours moet hij aan kunnen.
(maar de Tour is veel belangrijker, dus de keuze is meer dan begrijpelijk)

ThorHushovd 20 mei 2019 om 10:50

Jammer. Rood-wit-blauw om zijn schouders in de tour had hem goed gestaan!

S. Morgenstern 20 mei 2019 om 12:22

Geel is een groter doel.

AWestie 20 mei 2019 om 10:58

Er van uit gaande dat er niemand van zijn trein afdaalt van de hoogtestage lijkt het me dat Jumbo-Visma dan de bakens verzet naar Van Poppel voor het NK? Of mag hij gaan boksen met Roosen die dag?

rahimns 20 mei 2019 om 11:02

Ik zie Teunissen daar wel als een optie om voor te gaan

bloemist 20 mei 2019 om 11:03

Drie weken hoogte stage nog voor de Tour die op 6 juli begint ?? De Hammer series zijn van 7 tot 9 en de ZLM Tour van 19 tot 23 juni. Hier lijkt iets niet te kloppen.

AWestie 20 mei 2019 om 11:13

Ik maakte dat rekensommetje ook al, klopt dit wel? Kwam Dylan de vorige keer Tour niet ook nét van hoogte af? Dat werkte niet echt voor de eerste sprintritten, dus ik hoop dat dit artikel niet helemaal klopt (voor een gele trui in Brussel).

Nico Dick 20 mei 2019 om 11:43

betreft de Hammer Series in Noorwegen (24-26 mei). Dan op stage, daarna ZLM

Martin van den Bosch 20 mei 2019 om 11:50
Quote:
Drie weken hoogte stage nog voor de Tour die op 6 juli begint ?? De Hammer series zijn van 7 tot 9 en de ZLM Tour van 19 tot 23 juni. Hier lijkt iets niet te kloppen.

Inmiddels iets verduidelijkt. Het gaat inderdaad om de koers in Noorwegen.

Romāns Vainšteins 20 mei 2019 om 11:04

dan ook niet naar het WK !!!

Dikke boehoe voor de patriotten wie een vol in beeld sprintende driekleur aan de neus voorbij gaat straks te FR

Veloburto 20 mei 2019 om 11:13

Hij is toch alleen te zien in het geel of groen in juli (behalve uiteraard de 1e etappe)

ParijsTours2004 20 mei 2019 om 16:52

Denk niet dat Groenewegen echt geïnteresseerd is in dit WK, zal toch iets te zwaar zijn.

Michiel De Rooij 20 mei 2019 om 11:12

Bloemist, dan zal de hoogtestage voor 7 juni eindigen

bloemist 20 mei 2019 om 11:17

Maar er is sprake van drie weken.

rahimns 20 mei 2019 om 11:57

Het past precies…. week 21 is de Hammerseries… 22-23-24 op hoogtestage en in week 25 is de ZLM toer

Michiel De Rooij 20 mei 2019 om 11:14

Hm dan zal hij nu op hoogtestage moeten gaan

Groningen 20 mei 2019 om 11:15

Jammer, slecht voor het aanzien en de waarde van zo’n driekleur als één van de beste NL renners van het moment niet meedoet

Jean Dumas 20 mei 2019 om 11:24

Hij wil blijkbaar goed zijn in de derde week van de Tour (groene trui?).

tvm 20 mei 2019 om 11:43

Dan Niki Terpstra maar weer? Het is wel weer eens tijd voor hem. Kan ie direct voor zijn geambieerde tourrit gaan in de kampioenstrui.

assen 20 mei 2019 om 12:22

Wat?!? Dan mag ie ook niet mee naar het WK. ;-)

Marszzz 20 mei 2019 om 12:50

Het parcours is toch te accidenteerd denk ik voor de renner die Groenewegen nu is. En er is keuze genoeg voor een goede WK-ploeg.

Random wielerliefhebber. 20 mei 2019 om 12:55

Die regel dat je perse NK moet starten voor WK is toch pas opgeschort voor MvdP en ook Groenewegen?

montventoux 20 mei 2019 om 13:08

Ja, zie sarcasme.

@Marszzz denk je? Volgens mij zou Groenewegen dat prima kunnen en komen ook Bol en Jakobsen wel in de finale. Zo niet dan is er nog DvP (…). Wat een weelde.

Chris Van Uden 20 mei 2019 om 13:05

Jammer, denk dat alle liefhebbers toch een zo sterk mogelijk deelnemersveld op het NK willen zien. Snap dat hij focust op een zo goed mogelijke Tour en voorbereiding, maar toch..

montventoux 20 mei 2019 om 13:17

PS: Sprinters en -trein nu ook al op hoogtestage?
Iedereen op hoogtestage! Wielertoeristen, werknemers vragen bij sollicitatiegesprekken of een hoogtestage naast auto van de zaak is inbegrepen. Gratis hoogtestage bij een buitenlandse talencursus van Education First. Hoogtestagehoogtestagehoogtestagestagehoogte.

josemanuelfuente 20 mei 2019 om 13:26

+1 +1

toiletduck 20 mei 2019 om 14:12

Daar is toch niet zoveel nieuws aan? Hoogtestage zorgt er grofweg vooral voor dat je in de periode daarna meer zuurstof in je bloed kunt opnemen (of gebruiken, iemand anders kan dat vast beter uitleggen). Misschien heeft een klimmer er wel méér baat bij, maar elke renner die 3 weken op niveau wil zijn, zal er baat bij hebben. De invulling van zo’n hoogtestage zal echter wel verschillen. Ik kan me voorstellen dat Groenewegen meer interval en duurvermogen doet op een relatief constante hoogte, terwijl de klimmers vooral op en af trainen.

montventoux 20 mei 2019 om 18:13

O ja joh… Liever dat ze koersen dan een beetje luxueus op een berg vakantie vieren. Hoogtestage is de sportmarketingstunt van de eeuw. Een val op het vlakke en weg effect ; )

deMeester 20 mei 2019 om 13:52

Ik woon in Ede en het parcours zou Dylan makkelijk aan moeten kunnen. Het stelt qua hoogtemeters niets voor en een machtssprint die wat oploopt is voor hem prima.

Dan rij je als Jumbo met 11 man rond (ik verwacht Kruijswijk en Gesink ook niet) en heeft iedereen hoge verwachtingen van je terwijl de grootste kanshebbers bij de concurrent fietsen (Bol en Jakobsen).

Aangezien Roompot geen sprinter heeft, gaan zij het gewicht van de koers echt niet dragen.

martini151 20 mei 2019 om 14:06

Ik ben als in Ede woonachtige Bennekommer, volledig met jou eens. Hoewel er wel stukken zijn waarop je een verschil kan maken. En dan hebben we nog de laatste bocht voor de finish, dat is een pittig bochtje.

Er gaat hierna natuurlijk geen gemeente zich opofferen om de koers te organiseren de komende jaren.

Veloburto 20 mei 2019 om 14:38

Per definitie kan er altijd een sprinter het NK winnen als deze niet door Limburg gaat

assen 20 mei 2019 om 14:57

In het grootste deel van Limburg zijn geen echte heuvels… Dus zelfs in Limburg kan een sprinter winnen, al zal dat van het parcours afhangen en de koers.

Kosmonaut 20 mei 2019 om 15:17

Ik denk dat Jakobsen nu vreugdedansjes doet rond de eettafel.

Random wielerliefhebber. 20 mei 2019 om 20:32

Ik denk dat Jakobsen hier niet blij mee is, nu gaat het sowieso geen sprint worden met TJV die niet gaat controleren.

En QS heeft te weinig nederlanders, mogelijk bondje met Terpstra maar toch weinig

Mwielerfan 26 mei 2019 om 20:00

Terpstra gaat echt niet voor een andere ploeg rijden, alleen laatste paar km als hij weet dat hij echt niet weg komt heel misschien.
Terpstra won de massasprint toen in Drenthe of no-nl van sinkeldam he. Dus waarschijnlijk hoopt ie daar weer op.

Gina Dietters 20 mei 2019 om 15:29

Jammer dat hij het NK laat lopen maar wel begrijpelijk als hij van de Tour z’n grote doel heeft gemaakt.

Van de andere kant is hij vrij kansloos voor zowel geel als groen in welk stadium van deze Tour dan ook, dus dan zou zo’n rood/wit/blauw truitje dan toch wel weer mooi zijn. Ik zie hem in de eerste rit rond Brussel met “maar” 18 heuvels, waaronder Muur van Geraardsbergen ed toch echt niet meedoen om de zege. De dag erna is het een ploegentijdrit, en in de derde rit naar Épernay haalt hij de top 20 niet eens. Dus waar die “gele” gedachtes vandaan komen ??

Wat groen betreft gaat hij echt te veel verliezen in die vier heuvelritten die we in de eerste negen etappes hebben.

Maar hij mag me verbazen uiteraard, d’n Dylan.

Veloburto 20 mei 2019 om 17:32

De muur is 100km van de finish. Dylan gaat gewoon die gele trui pakken

FDJ 20 mei 2019 om 20:00

Al die grote namen die niet starten maken het voor een volgend NK nog lastiger om een organiserende gemeente te vinden. Dat vind ik toch wel erg jammer.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 20:02

Ja inderdaad Maar ja nk is nu eenmaal geen topwedstrijd. Gemeenten staan allemaal klaar voor grote rondes maar niks anders lijkt