Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”

woensdag 4 april 2018 om 18:05
Dylan Groenewegen: “De eerste groep zat net zo fout als wij”

foto: Sirotti

Dylan Groenewegen reageerde eerder dan gehoopt op zijn optreden in de Scheldeprijs. De topfavoriet van LottoNL-Jumbo passeerde honderd kilometer voor de finish een spoorweg waarvan de bomen aan het sluiten waren, op het moment dat hij in achtervolging was op het voorste peloton. “De eerste groep zat net zo fout als wij”, vertelt de sprinter tegen de toegestroomde media.

“Er was net een klein valpartijtje geweest. We zaten op vijftien seconden en waren aan het terugkomen. We zagen de knipperende lichten al bij de eerste groep en toen zijn we er ook nog doorheen geschoten. Toen werden we uit koers genomen”, beschrijft Groenewegen de situatie. Samen met dertig renners werd hij uit koers gehaald, terwijl het voorste deel van het peloton door mocht rijden. “Je zag de lichten zeker knipperen, al is dat voor ons wielrenners lastig te zien omdat die dingen zes meter hoog hangen. Dat is niet het eerste waar je op let.”

Groenewegen wil voor dat de jury heer lering uit trekt. “Misschien is het goed voor de jury om hier naar te kijken: ‘Hoe kunnen we dit beter doen en in het vervolg iets beter oplossen?'”, zegt de Nederlandse kampioen van 2016, die overwoog te stoppen. “Natuurlijk, het is een regel dat je moet stoppen. Je weet ook dat als je op dat moment stopt, dan sta ik daar waarschijnlijk in mijn eentje. Dus dat is ook lastig. Het is een terechte beslissing, want het staat in de reglementen, maar dan moet de jury wel concreet zijn en zeggen dat het voor iedereen geldt.”

Dit artikel delen:

70 Reacties

skylimit 4 april 2018 om 21:18

Deze waardeloze koers nooit meer in Terneuzen laten starten en gewoon lekker 20 plaatselijke rondjes in Schoten laten rijden. Als je zonodig een waaierkoers wil hebben houd het dan gewoon op een rondje Zeeland met Neeltje Jans en zonder spoorwegovergangen.

YogiBear 4 april 2018 om 22:31

Ik geef toe dat het in het filmpje niet heel duidelijk te zien is, maar het lijkt er toch op dat ook bij de eerste groep de bomen al in beweging zijn, dus het licht rood. Dat de eerstegroep niet kan stoppen zonder over mekaar te buitelen lijkt ook duidelijk. Had de eerste groep echter volgens de regels ook niet moeten stoppen?

Thijs E 4 april 2018 om 23:22

Controverse is goed voor de vorm

maurits1972 4 april 2018 om 23:24

Precies bij die spoorwegovergang is er in 1989 een vreselijk ongeluk gebeurd. Soms komen er ook van twee kanten treinen, en denk je kan nog wel net voor die ene trein.
Ik vind de discussie hier, helemaal nergens over gaan. Hou je gewoon aan de regels.

Col du Bramont 4 april 2018 om 23:27

Op de beelden (nos.nl) is duidelijk te zien dat de eerste groep ook over de spoorlijn reed toen het licht al knipperde.
Dus daar moet je Groenewegen gelijk in geven. Het mag niet uiteraard, maar in volle koers gebeurt zo iets helaas.
Het is nu eenmaal een wielerwedstrijd, de focus ligt daar op de koers en het wiel van je voorganger.

AndriesW 5 april 2018 om 00:48

Euh… volgens mij is er verwarring over wat de eerste groep was. Die is bij het begin van de beelden van de NOS al ruim over de spoorwegovergang heen. Het is op basis daarvan niet te zeggen of de signalering al bezig was toen zij overstaken. Gezien de zichtbare verschillen in tijd en afstand lijkt het waarschijnlijker dat ze al over of in elk geval op de overgang waren.

De tweede groep is die van Demare en Groenewegen dus de groep die nog net overstak en uit koers is genomen. De derde groep kwam aan toen de spoorbomen al bijna gesloten waren. De vierde groep, in het begin vooraan in beeld, zat daar weer achter.

girardengo 5 april 2018 om 00:58

@skylimit
Het is geen waardeloze, maar een tamelijk eerbiedwaardige koers, met een geschiedenis.
@maurits1972
Lijkt me een geschikte samenvatting van de ‘discussie’.

Viktrodriguez 5 april 2018 om 05:28

Jakobsen, via de NOS, ontkent trouwens dat zij ook fout zaten met het eerste peloton/ Dat klinkt gezien de op dat moment geldende tijdsverschillen en de Nederlandse overgangen wel redelijk plausibel. Groenewegen lijkt dus gewoon niet meer dan een verongelijkt kind in dit geval.

Het is niet eens alleen een koersregel die men heeft overtreden, maar ook een wettelijke wegens de overduidelijke veiligheid.

dikkechaap 5 april 2018 om 06:27

Vervelend voor die jongens dit keer, omdat het in het verleden waarschijnlijk niet bestraft was geweest. Ik denk echter dat een paar keer streng handhaven genoeg zal zijn om een gedragsverandering in het peloton tot stand te brengen.
Daar komt bij: Je kan als enkeling ook voordeel hebben van als enige stoppen: dan moet de jury de mannen in jouw groep die doorrijden wel straffen (als jij het wist, dan de rest ook).

Sephiroth 5 april 2018 om 07:12

Hij geeft toe dat hij fout zat.. lekker niet zo kinders. Zijn andere punt: betere tegels is valide. Koers moet per definitie geneutraliseerd worden bij knipperende slagbomen totdat het tijdverlies weer ongedaan gemaakt is. Als dat vast ligt dan zullen renners makkelijker stoppen. Nu is dat geen gegeven, en is het een gok welke keuze je de koers doet verliezen..wachten en tijd verliezen, of gokken( verkeerd/onveilig) bijblijven maar mogelijke dq.

Oftewel foute keuze van de renners, maar de UCI mag er ook wat aan doen .

vluggejapie 5 april 2018 om 08:09

Jamaar hullie. Vijftien seconden.

Maenhout 5 april 2018 om 08:12

Als de UCI niet wil dat er renners door de knipperlichten rijden, zouden ze enkele commissarissen nabij de spoorwegovergang moeten zetten om de weg te sluiten.

Wielerbier 5 april 2018 om 08:21

eenvoudig op te lossen. wedstrijdleiding laat ook peloton 1 stoppen en dan opnieuw vertrekken met dezelfde tijd voorsprong als er oorspronkelijk was tussen peloton 1 en peloton 2.

Tinus1984 5 april 2018 om 09:04

Helemaal eens met wielerbier. Ik gaf precies hetzelfde concept aan. Want nu is het dus geen eerlijke strijd.

Viktrodriguez 5 april 2018 om 09:17

Sephiroth > Voor iemand die aangeeft fout te zitten, had het wel erg een hoog gehalte van ”maar hullie ook”. Dat is de argumentatie van een kind van 10, niet van een volwassen vent tientallen minuten na het incident, zonder de directe adrenaline van na de koers. Even los van de feitelijke onjuistheid van zijn argumentatie.

Daarnaast zal het wel aan mij liggen, maar je bent in mijn ogen wel een totale idioot als je die koers belangrijker vindt dan je eigen leven. Groenewegen mag vooral hopen dat ie niet een boete in de bus krijgt voor die overtreding.

Le Puncheur 5 april 2018 om 09:45

Groenewegen had gewoon niet in de tweede groep op 15 sec moeten rijden.

RRobson 5 april 2018 om 09:48

Helemaal eens met Viktrodriguez.

Bulcke 5 april 2018 om 09:55

Je moet sowieso een volslagen idioot zijn om opdat niveau te sporten. Je hele levenacht staat in het teken van slechts 1 ding: de koers. Dat daar acties uit volgen die gevaarlijk zijn vind ik niet vreemd. Een sprint rijden in een bochtige finale en op het scherpst afdalen zijn misschien nog wel gevaarlijker dan een spoorwegovergang oversteken waar de bomen nog niet naar beneDen zijn. Kans op een ongeluk is in ieder geval een stuk groter.

Viktrodriguez 5 april 2018 om 10:15

@Bulcke: Ook de kans dat je het overleeft en zonder permanente schade er vanaf komt is een stuk groter.

AndriesW 5 april 2018 om 15:52

Het is een bekend gegeven dat de verhalen van ooggetuigen vaak genoeg niet kloppen en tegenstrijdig zijn. Onbewust completeren ze hun verhalen door het combineren van flarden informatie en komen zo nogal eens tot feiten die niet kloppen. Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair