Dylan Groenewegen blijft definitief tot eind 2023 bij Jumbo-Visma

maandag 21 oktober 2019 om 15:46
Dylan Groenewegen blijft definitief tot eind 2023 bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen (26) heeft zijn contract bij Jumbo-Visma definitief opengebroken en verlengd tot en met 2023. Het nieuws kwam tijdens de Tour de France al naar buiten, alleen moesten de handtekeningen nog gezet worden onder de verbintenis. Groenewegen zet met zijn contractverlenging een kroon op zijn uiterst succesvolle seizoen.


Jumbo-Visma deelt het nieuws op social media, waarin ‘de beste sprinter van de wereld’ op Amsterdam Centraal zijn vijftien overwinningen van het afgelopen jaar voorbij ziet komen. Groenewegen en de Nederlandse WorldTour-ploeg deden sinds de Ronde van Frankrijk niet geheimzinnig over de contractverlenging. De spurter volgt hiermee het voorbeeld van ploeggenoot Primož Roglič, die tijdens de voorbije Vuelta al bijtekende tot eind 2023.

Als Groenewegen zijn contract uitdient, dan rijdt hij acht jaar achter elkaar voor Jumbo-Visma. In 2016 nam de ploeg hem over van Roompot-Nederlandse Loterij, waar hij toen slechts een jaar had gereden. Sindsdien is de Leeuw van Amsterdam uitgegroeid tot een van de snelste sprinters van het peloton, met inmiddels vier etappezeges in de Tour de France achter zijn naam.

“Zoveel mogelijk winnen is voor mij als sprinter natuurlijk heel belangrijk, maar er zijn nog meer mooie doelen, zoals Milaan-San Remo en nog meer Tourritten”, zegt Groenewegen, die ook de deur opent voor de Giro d’Italia en de Vuelta a España. “Er zijn nog andere grote rondes waar ik ritten kan winnen. Dat zou heel mooi zijn.”


Tijdens de Tour de France reageerde Groenewegen al op zijn contractverlenging. Bekijk de video.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Vinyakke 21 oktober 2019 om 15:48

Not so smart if you ask me…..!!!

Emergo 21 oktober 2019 om 16:06

We don’t.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 16:18

Ow sorry, vergeten dat je op dit forum enkel je mening mag geven als die overeenstemt met die van de gemiddelde jumbo-lover: iedereen moet bij deze ploeg komen rijden. Elders is niemand beter af en als iemand wat resultaten rijdt in een ander shirt is dat de nieuwe aanwinst ofwel zijn zijn resultaten verdacht. Groenewegen kan natuurlijk enkel scoren bij jumbo (al zal dat niet in de komende tour zijn), bij een ploegje als DQS zou hij natuurlijk nooit zoveel kunnen winnen. Bedankt om me op mijn fout te wijzen emergo the almighty!

rahimns 21 oktober 2019 om 16:22

Wat is er dan niet slim aan…. geef eens meer duiding

west 21 oktober 2019 om 16:36

Blijkbaar mag je ook niet je mening geven als ie niet overeenkomt met de jouwe? Dan mag je weg gezet worden in het hoekje fanboy/jumbolover?
"Fanboy" en aanverwanten is trouwens het argument van de wielervolger die verder niet echt argumenten heeft om zijn mening te onderbouwen.

Sephiroth 21 oktober 2019 om 16:42

Lache joh tuurlijk is quickstep en misschien Bora ook beter voor sprinters, ook fdj is een reële optie. Maar bij bora is het Ackermann op 1, qst zit achter Bennet aan en demare is nog nr 1 voor fdj. Dus welke ploegen hebben nog meer een goede trein?

Ergo waar is hij gegarandeerd nr1 en heeft hij z'n Matties mee?

En dat fanboy mag je achterwege laten, kom maar met inhoudelijke argumenten.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 17:10

Graag wil ik dat proberen te argumenteren, je hoeft het daar zelfs niet mee eens te zijn. Ik kan het enkel niet verdragen dat na een post van mij een reactie komt dat mijn mening niet werd gevraagd. Voor zover ik weet wordt die van niemand hier gevraagd dus moeten we allemaal maar zwijgen dan?

GreenDay 21 oktober 2019 om 17:10

Ik zou het waarderen als je een minder aanvallende toon hanteert. Bovendien is je logica flawed, natuurlijk zou Groenewegen ook kunnen rijden bij Bora en Quick-Step maar dat maakt van Lotto Jumbo geen “niet zo slimme” keuze. Lotto-Jumbo is een ploeg die uitstekend scoort, aan het groeien is als team en hij kan er kopman zijn. Ik ben zelf al jarenlang fan van Quick-Step en zou Groenewegen zeker een aanwinst vinden, maar ik zie ook in waarom hij verlengt.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 17:17

Daar gaan we:
Jumbo is zich steeds meer aan het profileren als GT-team bij uitstek. In de voetsporen van ineos en sky zeg maar. Zelfs die laatste heeft met een monsterbudget nooit gemikt op voorjaar, klimteam en sprintteam. Komt daar bij dat er tegenwoordig maar 8 ipv 9 renners mogen opgesteld worden in de GT’s. Nu kan je zeggen dat hij dan maar giro of vuelta moet rijden, dat kan ik met veel goede wil één jaar aanbevelen maar geen 2, laat staan 4! Voor zover ik weet rijdt Bennett nog niet voor DQS en had bij een interesse van groenewegen Lefevere ook wel gecharmeerd geweest. En zo zijn er heus wel nog ploegen te vinden.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 17:19

@greenday

Waar ben ik precies aanvallend?

west 22 oktober 2019 om 09:01

Het is natuurlijk niet handig om te eindigen met “if you ask me”. Dat is vragen om een grappig bedoelde opmerking als je het mij vraagt..

Chasse_patate 21 oktober 2019 om 15:51

Super nieuws. Nu volgend jaar nog meer WT koersen winnen.

kelderfan 21 oktober 2019 om 15:54

Dan krijg je wel minder overwinningen. Nu komt toch veel uit niet WT-koersen.

Chasse_patate 21 oktober 2019 om 17:19

Dan krijg je net zoveel. Als ik zeg dat hij meer WT moet winnen.

scrambler 21 oktober 2019 om 17:33

Voor op gesteld dat ik Hem wel kan pruimen ..Maar die paar overwinningen stellen
toch weinig voor bij ..stel Freddy Maertens ..die won er maar zo een stuk of 50
in een jaar .. Toch héle andere koek

Yeez 21 oktober 2019 om 15:55

@kelderfan waar hij start kan winnen (als het vlak is ;)

kelderfan 21 oktober 2019 om 16:33

Als je het vlak wil hebben, dan is de Scheldeprijs een gouden greep

Thoin 21 oktober 2019 om 15:58

Goh vier jaar is natuurlijk heel erg lang…

Vreemd want ik denk dat een sprinter, zeker van zijn niveau beter met een twee jaar contract werkt. Zodat zijn prestaties blijven evolueren.
Daarnaast zou hij ook nooit zonder ploeg vallen moest er wat gebeuren met hem of met Jumbo.

Jacob Lohof 21 oktober 2019 om 16:08

Hij is gek

Nul verstand 21 oktober 2019 om 16:22

Die nieuwe tattoo van Groenewegen is wel vet hoor!

Franco Ballerini 21 oktober 2019 om 16:23

Leuk filmpje hoor, met die sprinter. De beste Nederlandse renners bij een Nederlandse ploeg. Zo zie ik het graag.

GreenDay 21 oktober 2019 om 17:12

Groenewegen is natuurlijk een topper, maar ik schat Van der Poel en Dumoulin nog een klasse hoger in. Dat ligt niet aan Groenewegen, maar aan de luxe waarin het Nederlandse wielrennen tegenwoordig kan baden. In veel andere generaties was Groenewegen wel de grootste Nederlander geweest.

Franco Ballerini 21 oktober 2019 om 17:40

Ik ben het niet met je oneens, maar je mist een “s” in mijn reactie.

Lord Melchett 21 oktober 2019 om 16:25

Mooi! Slim om contract te verlengen. TJV is een topteam.

JasperMollema 21 oktober 2019 om 16:39

Geweldig promotiefilmpje! Klasse gedaan door de communicatie afdeling.

Ik vermoed dat er bepaalde afspraken gemaakt zijn wat betreft deelname TDF, Dylan was van de week heel duidelijk ”Om de beste sprinter ter wereld te zijn moet je etappes in de Tour winnen” ik denk dat hij er in 2020 gewoon bij is, met 1, max. 2, veelzijdige knecht(en).

kelderfan 21 oktober 2019 om 16:48

Ik ben bang van niet, want waarom heeft Roglic bijgetekend en waarom geeft TJV aan, dat zij graag de TdF willen winnen. Roglic heeft eens laten vallen, dat hij geen sprinter in zijn team wil hebben.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 17:30

Vwala: probleem! Hoe ga je roglic, dumoulin en groenewegen tevreden blijven houden?

Teejay 21 oktober 2019 om 16:40

deze man staat toch garant voor minimal 10 overwinningen elk seizoen. nu nog wat mooiere wedtrijden winnen! maar hij heft natuurlijk ook nog genoeg mooie ereplaatsen behaald

west 21 oktober 2019 om 16:43

Ben benieuwd hoe vaak hij de komende vier jaar nog de Tour gaat rijden. Anderzijds; dat zowel Roglic als Dumoulin als Kruijswijk de komende vier jaar kandidaat Tourwinnaar blijven is ook een behoorlijk grote aanname…
Ben overigens wel van mening dat het ontbreken van Giro en Vuelta ritzeges een smetje zou zijn op zijn uiteindelijke palmares.

Franco Ballerini 21 oktober 2019 om 16:53

In mijn ogen kun je Groenewegen gewoon meenemen naar de Tour zonder sprinttrein. Zo succesvol is die TJV trein nou ook weer niet, en je moet toch voor de klassementsrenners mannen als van Aert en Martin meenemen die ook wat voor hem kunnen betekenen in sprintetappes.

Thoin 21 oktober 2019 om 17:00

@franco, dat denk ik niet… Groenewegen heeft echt wel minimaal 2 man nodig want als hij moet kwakken verliest hij vaak posities ondanks zijn gestel.
Maar ze kunnen wel bv WVA of Roosen meenemen, die kunnen hem afzetten en nog over bepaalde heuvels geraken natuurlijk.

Franco Ballerini 21 oktober 2019 om 17:50

@Thoin ik zie jouw punt, Groenewegen weet minder te profiteren van andere leadouts dan een Ewan of Bennett, maar ook heb ik heb ik hem heel vaak (misschien te vaak) zien winnen nadat hij de TJV leadout compleet kwijt was. Roosen heeft mooie dingen laten zien in kleinere wedstrijden, Teunissen nog meer in grotere koersen (waar Groenewegen helaas niet altijd zijn voordeel uit wist te halen). In sprints waar Groenewegen de ruimte krijgt wint hij met of zonder sprinttrein.

Samlambeej 21 oktober 2019 om 16:47

Definitief is relatief in de sportwereld. Dan denk ik aan al het klassementsgeweld ze in huis hebben.

Front-runner 21 oktober 2019 om 17:09

Denk dat de argumentatie vanuit Dylan tegen het afsluiten van een lang contract is dat je als sprinter toch wel behoorlijk afhankelijk bent van een goede leadout. Dat zie je bijvoorbeeld bij sprinters die vertrekken bij Deceuninck.
Toegegeven, deze factor wordt wel minder groot. We zien niet meer de complete treinen van in het verleden. Maar je kan niet zeggen dat de leadout van TJV in grote wedstrijden vaak sterk is. Hij heeft in de Tour dit jaar bijna geen echte soepele leadout gehad.

Vanuit de ploeg gezien natuurlijk fantastisch dat ze hem t/m 2023 aan zich hebben kunnen bieden. Een veelwinnaar die de komende jaren nog vaak op het podium zal staan.

Chasse_patate 21 oktober 2019 om 17:31

Onzin de trein in de tour was met mike en van aert super. Alleen Dylan liet zich vaak wegdrukken.

Viktrodriguez 22 oktober 2019 om 00:24

Dat Teunissen en Van Aert twee goeie coureurs zijn, maakt nog niet de lead-out goed. Daarnaast heeft Jumbo nou niet bepaald de soepele trein op orde. Het is hooguit Groenewegen in het wiel van die eerste, maar van een trein is toch allerminst sprake. Misschien de volgende keer maar die sprinttrein eens trainen in serieuze wedstrijden met serieuze tegenstand. Een zogenaamd perfecte trein op de rails zetten in Duinkerken tegen Janneke en Mieke, het zal allemaal wel.

hartstikkebedankt 21 oktober 2019 om 18:21

Gent-Wevelgem, Milaan-San Remo, Scheldeprijs en wellicht ook Dwars door Vlaanderen zijn eendagskoersen waarvan hij een doel kan maken, en inderdaad etappes in Italië en Spanje staan mooi op een palmares met al Touretappes op zak.

Viktrodriguez 22 oktober 2019 om 00:31

Ik zou bij god niet weten hoe Groenewegen MSR ooit moet gaan winnen, tenzij ze de Poggio en Cipressa uit de finale halen. Dat gaat Jumbo echt nooit van zijn leven kapot controleren tegenover al die ploegen met andere belangen. Deze koers is voor sterke sprinters en puncheurs, waarvan er veel te veel zijn.

Als die ploeg ooit deze wedstrijd wil winnen, zal het moeten gebeuren met Van Aert of Teunissen.

hartstikkebedankt 22 oktober 2019 om 09:49

Cavendish is het ook gelukt toch en Matthew Goss was ook geen briljante klimmer bij mijn weten. Het wordt inderdaad wel erg lastig want ook ik geef Van Aert en Teunissen alleen binnen de ploeg al een grotere kans.

Vinyakke 21 oktober 2019 om 18:47

Scheldeprijs natuurlijk wel, Gent-Wevelgem moet ook kunnen lukken. DDV vrees ik te lastig voor hem en Milaan san remo lijkt niet meer mogelijk voor sprinters pur sang tegenwoordig. Na Cavendish wint daar al 10 jaar een sterke beer. Ik zeg het nog eens: sprinters kunnen wat mij betreft vooral prijzen pakken in de grote rondes. En ik schat een tourrit 2 giroritten waard en 3 vueltaritten. Hoewel je als topsprinter natuurlijk in alle 3 moet gewonnen hebben aan het eind van je carrière ;)

Marik 21 oktober 2019 om 18:56

Gewoon een goede keuze van beide partijen. Dat geneuzel over of het wel past ja of nee…… Als beide partijen de intentie hebben om er een succes van te maken dan zorg je er ook beiden voor dat dat gewoon gebeurt.

peervaneynthoven 21 oktober 2019 om 23:13

+1.Heerlijk die toetstenbordstrategen die precies weten te formuleren dat zowel TJV als Groenewegen deze contractverlenging volkomen verkeerd hebben gezien.

Klaas Foppen 21 oktober 2019 om 19:01

ik hoop dat ze hem thuis laten in de tour, lekker van Aert en Teunissen meenemen, en die ook mee laten sprinten, maar dat zijn ook nuttige team players, Dylan is alleen maar ballast voor de rest

tdola 21 oktober 2019 om 20:18

Komend jaar Vuelta start in Nederland met ttt en 2 etappes in nl, is natuurlijk ook best interessant.

Brabander 21 oktober 2019 om 21:32

Nu je het zegt ja. Lijkt me inderdaad meer eer te behalen dan in de Tour

horsm 21 oktober 2019 om 21:10

Te gek!

vanSpringel 21 oktober 2019 om 22:59

Op deze manier kan ie in ieder geval niet voor een andere ploeg winnen.

Lennimator 22 oktober 2019 om 00:32

Mooi, goed nieuws. Nu JW nog.